Gå til innhold

Hvordan rekker dere med barn og full jobb å gjøre alt som må gjøres hjemme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Gang på gang leser man om kvinner som TS som er blitt uføretrygdede tilsynelatende for at de skal ha tid til å våre hushjelp for mannen på heltid. Mannen må trå til og du må bruke mindre tid på husarbeid og mer tid på å bli frisk slik at du kan komme deg tilbake i jobb. 

Anonymkode: 049ed...8e0

Word!

Anonymkode: 2f9e1...c9a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp derfor jeg vasker klær osv såpass ofte; for at det ikke skal hope seg opp.

Barnet prøver jeg å lære og rydde opp etter seg, men begrenset hva man kan forvente av en 4-åring. Og mannen roter (minst) like mye. Han rydder ikke på plass ting etter seg, for å si det sånn. 

Jeg prøver å få mannen til å bidra, men når det ikke ligger i hans natur å rydde/holde det ryddig, sklir det dessverre fort ut.

Ts

Anonymkode: 463b9...56a

Altså, det er snakk om å gå over med en klut. Har en mann som ikke er så flink til å legge ting i plastikk etter seg/sette på lokk/folie osv, så da blir det litt søl.

Ts

Han har ikke behov for å ha det spesielt ryddig og rent. Han hadde ikke vasket bad oftere enn hver tredje uke hvis han var alene…

Ts

Problemet ditt er ikke lite tid til husarbeid. 

PROBLEMET DITT ER AT MANNEN DIN GENERERER EKSTRARBEID HAN IKKE GIDDER BIDRA TIL Å RYDDE OPP ETTER. 

En gang til: PROBLEMET DITT ER MANNEN DIN. 

Anonymkode: b62c4...b5d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vedder 10.000 kr på at om du skiller deg fra mannen din vil helsa di bli bedre.

Anonymkode: b62c4...b5d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette høres voldsomt overdrevet ut. Vi er fem i familien og vasker ikke en gang klær fem ganger i uken. Tørke støv 2-3 ganger i uken? Her er det kanskje én gang annenhver uke. Gulvvask en gang i måneden. Helt unødvendig å rydde kjøleskap ukentlig og rengjøre annenhver uke. Ikke rart man føler tiden ikke strekker til når man er hysterisk og vasker tre ganger så ofte/mye som normale mennesker. Du må seriøst roe ned.

Anonymkode: 1939f...484

hun sier ikke at hun vasker hele huset. Kanskje hun tar ett-to rom. Om hun er ufør orker hun ikke hele huset på en gang,

Anonymkode: 7f32a...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud for en dritt-tråd. 
Ble folk trigget av at TS gjør husarbeid på dagtid?

Jeg har en jobb der jeg er for det meste hjemme og tilgjengelig. Jeg også lurer på hvordan andre rekker å gjøre det vi kaller livet, for jeg får gjort masse på dagtid, men det er aldri nok!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg og mannen jobber begge to 100 %. Jeg jobber 8-16 og han jobber 11-19, så jeg henter i bhg og han leverer.

Jeg er heldig og har mulighet til å trene i pausen på jobb, så det "slipper" jeg på fritiden.

Eneste husarbeid vi gjør i ukedagene er egentlig oppvask og klesvask, som i hovedsak gjør seg selv. Vi pleier å time det til at det er ferdig etter barnet er i seng (hun er 2 år og legger seg klokken 19), så jeg eller mannen har god tid til å henge opp/ta ut.

Støvsuging og gulvvask gjør vi i helgene, eventuelt hvis jeg har hjemmekontor og bruker pausen min til litt kjapp støvsuging. Støvtørking og vaske vinduer tør jeg ikke tenke på hvor sjeldent vi gjør 🤣

Vi pleier også spise middag sammen etter at mannen kommer hjem fra jobb, så det blir ofte rundt 20-20:30. Barnet får rester av denne middagen etter bhg dagen etterpå, så stresser aldri med å lage middag (jeg spiser litt med henne da også, for det sosiale).

Kjenner virkelig ikke på noen tidsklemme, men jeg har ikke noen høye forventninger til at så mye skal gjøres i hverdagen. 

Anonymkode: 72013...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg våkner opp og tar oppvask og lager mat til barna. Jeg gjør klart kjøkkenet etterpå. Så setter jeg på robotstøvsuger før jeg går på jobb, og en maskin med klær

Når jeg kommer hjem så lager jeg middag, og rydder opp etterpå. Jeg får middag levert på døra en gang i uka, så jeg slipper å handle annet enn brød og pålegg, te og kaffe. Det skjer som regel en -to ganger i uka. Jeg setter på tørketrommelen, og om kvelden ser jeg på serie og bretter klær. 

En gang i uka tørker jeg støv og vanner plantene, samt tar overetasjen. Alle tar sine rom, og jeg tar badet på typisk en lørdag. Jeg tar stort sett litt på badet hver dag, bare tørker litt over før jeg legger meg. Gangen oppe blir tatt av robotstøvsugeren. 

Så annen hver måned har jeg en større opprydning der jeg kaster, vasker vinduer osv. Vasker gulv gjør jeg kanskje en gang i måneden, men det er mer at jeg tørker over etter robotstøvsugeren. Det tar meg 10 minutter. 

Det er aldri noe rot hos oss eller spesielt skittent. 

Anonymkode: f16b9...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du misforstår budskapet i innlegget mitt helt. Jeg har ingen problemer med å gjøre husarbeid, og gjør nok hvertfall 1-1,5 timer husarbeid hver dag. Utfordringen er å ha tid nok til å gjøre alt.

Her i hus er vi tre stykker, men (så og si) bare én som rydder (meg). I ditt tilfelle er dere fire stykker og fire stykker som bidrar.. det blir noe helt annet.

Ts

Både samboeren din og ungen kan og må bidra mer. Så enkelt. 

Anonymkode: dcbe6...566

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han har ikke behov for å ha det spesielt ryddig og rent. Han hadde ikke vasket bad oftere enn hver tredje uke hvis han var alene…

Ts

Ditt største problem er uten tvil din samboer. Han har tydeligvis ikke forstått at han er en del av en familie. Det er ikke kun hans behov som betyr noe lenger. 

Han må tilpasse seg på lik linje som deg og ungen må. 

Og hvis han ikke er villig til det, så bør du faktisk forlate han med en gang! Hans egoisme bidrar også til at din helse blir dårligere enn nødvendig. 

Han er ikke alene ergo kan ikke hans standard ved å bo alene implementeres her. Skal vedde på at hans bruk av badet genererer mer lukt og skit enn deg og barnet tilsammen. Om han vil vaske badet hver tredje uke, ja da gjør han det! Men det gjør han jo ikke nå engang! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hva er formålet med tråden her? Lurer du på noe eller bare sjekke hva andre gjør?

Selvfølgelig rekker ikke vi i full jobb å gjøre særlig mye. Jeg er i drift fra 5.30 til 21 hver dag. Ingen tv-tid. Alle ledige stunder må utnyttes. Man løper nesten i mens man gjør oppgavene. Trening og lang dusj på dagtid når ungene er i barnehagen er det bare å glemme. 

Anonymkode: 38c87...850

Jeg lurer på hva folk gjør, ja, og skjønner jo at jeg legger lista litt høyt.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts

Men hvorfor vasker ikke mannen badet hver tredje uke da? Hvis det er der han legger standarden? Så kan du vaske de andre gangene. Problemet du har er en udugelig mann, ikke tidsklemme. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts

Nei, det gjør du ikke! Jeg mener det du beskriver er helt grunnleggende. Drit i denne tråden, TS. folk henger seg opp i at du er uføretrygdet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt ærlig så rekker jeg sjelden alt. Akkurat nå ser det ut som en middels bombihar ramla ned her. 😇 Litt skippertak til helga og så flyter det igjen etter der. Har ikke ryddegen! Men who cares?

Jeg har en finstue som alltid er iorden, dit går vi når det er besøk og ingen har lov å bare henge der for gøy. 

Anonymkode: 08ec9...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Flamme skrev (2 timer siden):

Her er noen tips fra meg, om det er så viktig å få gjort alt akuratt når man har barnehagebarn:

Dropp trening 3x i uken.

Klipp håret kortere.

Bruk mindre tid med barnet før barnehagelevering, lever på kortere tid.

Dropp tv og serier.

Dropp middag til de voksne, lag noe enkelt til barnet.

Legg barnet tidligere sånn at du har flere timer på kveldstid eller stå opp feks 6 når barnet våkner 8. Der har du 2 ekstra timer pr dag.

Gjør ting med barnet på slep og gjør husarbeid til en familieaktivitet.

Du er hjemme på heltid og med 1 barn, du har såå mye tid, du bare vet det ikke selv 😅

Trening er en viktig del av å holde utfordringene jeg sliter med i sjakk.

Akkurat det siste du skriver der, er vel det også mannen sier til seg selv for å rettferdiggjøre hvorfor han nesten ikke gjør noe.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, det gjør du ikke! Jeg mener det du beskriver er helt grunnleggende. Drit i denne tråden, TS. folk henger seg opp i at du er uføretrygdet!

Jeg henger meg opp i at gubben hennes er udugelig og kun fører med seg en hel masse merarbeid for henne, ikke at hun er ufør.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gang på gang leser man om kvinner som TS som er blitt uføretrygdede tilsynelatende for at de skal ha tid til å våre hushjelp for mannen på heltid. Mannen må trå til og du må bruke mindre tid på husarbeid og mer tid på å bli frisk slik at du kan komme deg tilbake i jobb. 

nei jeg vet. Og han gjør karriere og sikkert samtidig klager at hun ikke jobber og de ikke har nok penger. Mens hun sliter seg ut og det er hun som kommer til å ende opp som minste pensjonist, og i tillegg med dårlig selvtillit ("jeg er ikke verdt noe, jeg er bare syk"), utslitt og mentalt understimulert. 

Anonymkode: 8637e...9c5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trening er en viktig del av å holde utfordringene jeg sliter med i sjakk.

Akkurat det siste du skriver der, er vel det også mannen sier til seg selv for å rettferdiggjøre hvorfor han nesten ikke gjør noe.

Ts

Kjære TS, jeg er kronisk syk og trening er også 50 % av min medisin. Jeg er ikke uføretrygdet. Men jeg kan love deg at ingen i denne tråden forstår hva du går gjennom. Folk er bare ute etter å hakke på deg, bitche på deg. Som feks at du blir frisk om mannen hjelper til? At du kan jobbe om mannen hjelper til? 
Jeg har selv en alvorlig progredierende sykdom som kommer til å gjøre at jeg blir uføretrygdet på sikt, men det hjelper da ikke et pøkk at mannen hjelper til? Det verken forsinker eller reduserer sykdommen på noe som helst måte.

Som skrevet over så har jeg frie dager hjemme i arbeid, gjør mye, men føler jeg rekker lite. Jeg lurer også på det samme som du lurer på i HI. 
Men folk vil plukke innlegget ditt fra hverandre. De vil plukke livet ditt fra hverandre. 

Ikke la trollene få det som de vil. Det stikker i øynene deres at du kan vaske badet, mens de har skitne bad, så de mener DU gjør feil. De må jobbe og rekker ikke vaske klær hele tiden, så de mener DU gjør feil.

Bare gå ut av tråden og la folk fortsette å surmule, så du ikke sitter igjen med en følelse av at det du gjør og livet ditt ikke er rett. FOr det var ikke det du lurte på...

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

hun sier ikke at hun vasker hele huset. Kanskje hun tar ett-to rom. Om hun er ufør orker hun ikke hele huset på en gang,

Jeg vasker ikke alle gulv en gang i uka, nei. En dag tar jeg bad, en annen dag stue/kjøkken/gang osv. Badegulvet vaskes oftest.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber 100% og er alene med to aktive skolebarn 70%.

Jeg står opp kl. 06.00 og gjør husarbeid frem til 0730 (lager frokost, pakker sekker, matpakker, vekker barn, får barn på skolen). Så er jeg på jobb frem til ca. 16.30. Så er det middagslaging, rydding, og kjøring/henting av barn på fritidsaktiviteter. Så gjør jeg generelt husarbeid (vasking, klesvask osv.), samt lager kveldsmat og får ungene i seng mellom 20 og 22. Mellom 22 og 23 dusjer jeg og steller meg selv, og gjør logistikk/planlegging. Legger meg 23. Innkjøp og storrengjøring gjør jeg annenhver helg når barna er hos sin far. Prioriterer aktiviteter og familietid de helgene ungene er hos meg. Det er et helsikes rotterace, men man klarer det man må. 

Anonymkode: bc6b6...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tørker aldri støv. Det gjør vaskehjelpen som er her hver 4. uke. Før vi fikk henne (for ett år siden), tørket jeg støv «ved behov», dvs noen få ganger i året. Vasker kun badegulvet, de andre gulvene «ved behov», dvs hovedsakelig flekkvasking mellom gangene vaskehjelpa er her  

Kjører robotstøvsugeren ca 3 x i uka mens jeg uansett er på hjemmekontor. Vi har barn under 3 år, og det må tas en real opprydning før hver gang jeg sender dem ut, så den kan ikke gå per automatikk som den gjorde før  barn. Vasker også klær (setter på maskinen) mens jeg er på hjemmekontor, legger sammen på ettermiddagen når ungen leker. Mannen rydder kjøkkenet hver kveld. 

Anonymkode: 4b270...fbc

Kan jeg spørre om hva dere betaler for vaskehjelp hver 4. uke? 

Anonymkode: 69926...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...