Gå til innhold

Hvordan rekker dere med barn og full jobb å gjøre alt som må gjøres hjemme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vasker du kjøleskapet minimum annenhvert uke? Nesten alt er jo i emballasje, så det er veldig begrenset hvor skittent kjøleskapet blir. Å rydde litt i det kan jeg skjønne, i den grad at jeg flytter litt rundt på ting når jeg har handlet for å optimalisere plassen, men vask minst 2 gang i mnd...? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Rutiner og system fra barna er små er gull verdt! 

Vi har lært treåringen at når vi kommer inn døren, så henger vi fra oss jakken og setter på plass skoene. Skitne sokker? De skal i skittentøyskurven. Tomme yoghurtposer? De skal legges i søpla. Er du tørst og vannflasken din står til slik at han kan nå den selv? Ja - da får han gå bort og hente den selv da. 

I huset vårt skal alle bidra til å gjøre det hyggelig, vi har alle ansvar for at det skal være levelig, oversiktlig, rent og sunt hjemme. Treåringen får treåringansvar, vi voksne har voksneansvar. Åh, men alle har ansvar. 

Det vil også si at når vi skal vaske, så trenger vi sjeldent rydde mye først. Og da senkes terskelen for å dra over med kosten. Vi kan begynne å skrubbe vasken på kjøkkenet umiddelbart; den er ikkke full av drit. 

Vaske kjøleskapet en gang i uken? Hvorfor griser du så mye - skrur dere ikke igjen korker eller setter på lokk? Aldri opplevd et GRISETE kjøleskap etter én uke. Har vasker vi det kanskje maks en gang i halvåret? Det er ikke spesielt synlig SKITTENT da, heller…

Anonymkode: b62c4...b5d

Jeg skjønner meg ikke på foreldrene som rydder for ungene, lærer de fra de er små, så klarer de skjønne det selv. Barna mine har alltid måttet hjelpe til, de tar ut søpla når de ser det teng

Anonymkode: edda4...de1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lista mi ligger mye lavere enn din.

Du må:

1) senke lista for en periode

2) tildele mannen flere oppgaver (selv om han er "sliten" og ikke syns husarbeid er gøy 🙄)

Men for punkt 2 sin del er det essensielt at dere er enige om hva som er nødvendig mengde husarbeid. Om han syns det er overdrevent å tørke støv flere ganger i uka, er det vanskelig å argumenter med at han skal ta klesvaska mens du tørker støv for n'te gang denne uka, liksom.

Husk at det er snakk om en periode. Når barnet er litt eldre, blir det enklere.

Anonymkode: eed07...1aa

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

samboer er sliten etter jobb/ikke så glad i husarbeid, men fortsatt…

Samboer kan gjøre ting FØR jobb! Serøst! 

Støvtørking 2-3 gang i uken er bortkastet. Det samme med ukentlig ryddig i kjøleskapet. Det gjøres da forløpende. 

Og om håret ditt gjør at dusjingen tar så horvelig lang tid bør du virkelig vurdere å klippe det. 

Og om ungen er i barnehagen, så er 20.30 i det seneste laget. 

Anonymkode: dcbe6...566

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner meg ikke på foreldrene som rydder for ungene, lærer de fra de er små, så klarer de skjønne det selv. Barna mine har alltid måttet hjelpe til, de tar ut søpla når de ser det teng

trengs, de tørker av benken etter seg, de seter ikke fra seg oppvask på rommet, de holder rommene sine rene og ryddige. Det har de gjort fra de var små. Ingen klør slenges på gulvet, sko settes der de skal etc. De skal flytte for seg selv en dag og da er dette greit at de har innarbeidet seg. 

Kjøleskapet vårt er aldri grisete eller skittent, vasker det kanskje en gang hver annen måned eller noe. Høres ut som griser mage folk når en leser i tråder her inne , sånn generelt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg rekker ikke alt med full jobb og flere barn. Alt 'ekstra' må gjøres i ferie eller helg med barn på slep.

Anonymkode: 38c87...850

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For ikke å snakke om handling og matlaging. Handle gjør jeg forøvrig også på dagtid når barnet er i bhg. Det tredje skiftet… matpakke, finne frem klær til dagen etter, sørge for at barnet har alt det trenger av klær og utstyr, barnebursdag osv.

Ts

Anonymkode: 463b9...56a

Du vet ikke hva travelt og tidspress er. Jobb fulltid et halvår med ansvar for alt alene og gå tilbake til å ha fri om dagene så ser du hvor god tid du egentlig har.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legger lista mi mye lavere enn deg ja. No første når barna har flytta at jeg har blitt nøye på hvordan jeg vil ha det her. Jeg har robotstøvsuger som går to gang i uka. Den gikk flere ganger før. Men etter hunden døde så ser jeg at jeg ikke har behov for at den går så ofte lenger. Rydder litt hver dag. Og vasker når jeg ser at jeg trenger å gjøre det. Når barna var her så har jeg flere dunker på vaskerommet som går etter grader og farge. En dunk er en maskin. Så når den er full så vasker jeg den. Bretter og ber de hente klærne. Badet måtte dem vaske selv. Siden dem hadde eget bad. Og dem lærte tidlig at det måtte ryddes etter seg. Så før dem la seg når dem var små så ryddet vi opp sammen lekene. Så det ble en rutine. 

Anonymkode: 36446...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger lista litt lavere enn deg, og får både mann og unger til å bidra. Ungene mine er riktignok store, men de har hatt faste oppgaver hjemme siden de begynte på skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flamme skrev (4 minutter siden):

Du vet ikke hva travelt og tidspress er. Jobb fulltid et halvår med ansvar for alt alene og gå tilbake til å ha fri om dagene så ser du hvor god tid du egentlig har.

Det er noe i dette også. Jo dårligere tid man har, jo mer rekker man, rett og slett. Man blir mer effektiv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes du gjør overdrevet mye, jeg da. Det er jeg som tar meg av alt det huslige og praktiske rundt barna på hjemmebane og på skole/bhg, da mannen jobber svært mye og er mye bortreist.

Det er hva jeg vil kalle strøkent her hjemme, men jeg gjør ikke så mye som deg. 

For å nevne tingene du nevner:

Det ryddes as I go. Tar med meg ting fra hit og dit hver gang jeg er på beina. Aldri rot her.
Støvsuger hver-tredjehver dag, selvsagt ellers ved behov.
Badene tas ukentlig, og ellers ved behov.
Støv tørkes ca månedlig.
Gulvvask hvert kvartal i året, maks. Ellers etter behov, og flekker tas så fort de oppdages. Alle hvite sokker er fremdeles hvite under, så stresser ikke med gulvvasken.
Klær og håndklær vaskes 2-3 ganger i uka, treningstøy utenom (ca fire maskiner i uka). Barna rydder og bretter egne klær inn i skapet. Jeg tar resten ei gang i uka, sånn omtrent. Også her kommer treningstøy utenom, da det legges straks i "treningsskuffa" på vaskerommet, enkelt å finne og klart til bruk.
Sengetøy annenhver uke (voksensenga skiftes oddetallsuker, barnesengene skiftes partallsuker). 
Rydder kjøleskapet ukentlig ved storhandling.
Kjøleskapet vaskes som del av julerengjøringa og ellers etter behov. F.eks grønnsaksskuffa må tas oftere.

Angående andre ting, f.eks vinduer, kjøkkenskaper, vegger og tak, så tas dette typisk som julerengjøring og vårvask. Vinduer tas oftere, kanskje fire ganger i året. Ene siden av huset er veldig værutsatt, og vinduene må tas oftere. 

Ellers blir alt vaska etter behov, ingenting får ligge og slenge, alt skittent blir vaska. 

Gjør dette typisk før jeg legger meg, litt nå og litt da, ila uka som går. Det inngår i kveldsritualet når jeg ordner kveldsmat til barna.

Anonymkode: e8ee1...1ab

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gjør vesentlig mindre enn du lister opp, og bor i et relativt rent hus allikevel. Vasker klær når korga er full (2-3 ganger i uka), gulvvask når vi ser det er skittent (kan gå mange uker mellom), prøver å støvsuge annenhver uke, men kan gå lengre tid mellom, vasker bad innimellom (ikke noe fast), kjøkkenbenk blir tatt daglig, halvukeshandler mens mannen er hjemme med barna (da rydder vi kjøleskapet samtidig, men vaske det gjør vi ved synlig skitt), skifte på senga tror jeg vi gjør en gang per mnd. alt annet gjøres ved behov. Skippertak å ta hele huset hvis vi skal ha selskap, altså mer en dagligdags besøk. Vi lever veldig fint med å ha det slik, og jeg er ikke flau eller noe over å få besøk i huset vårt. 

her i huset er det mannen som gjør størstedel av husvask, og jeg som gjør mesteparten av matdelen. Jeg hater å vaske, og det gjør han ingenting. Han hater å lage mat, og det gjør meg ingenting. Men vi må bidra begge to allikevel. Uansett om vi er dødsslitne etter jobb. Vi har selv valgt å skaffe oss hus og 3 barn, og da må vi ta arbeidet med det. At mannen din er sliten etter jobb er ikke et argument as. 

Anonymkode: 385ec...faf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
monican94 skrev (9 timer siden):

20.30 er aaalt for sent for et barn i bhg. Bør være i seng senest 19. 

krev litt mer av mannen 

gjør ting etterhvert så det ikke hoper seg opp og lag rutiner. 

Kan sikkert være sent for noen, men det funker veldig bra for oss. Barnet står opp kl 08.00, og er i bhg kl 09.15.

Jeg tenker det viktigste er at barnet får søvnen sin. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Fordi jeg ikke gjør halvparten av det du gjør. Tørker støv maks 1 gang i uken, vasker eller støvsuger gulv, ikke begge deler. Rydde og vaske kjøleskap? Det skjer når det må, kanskje 1 gang i mnd osv.

Anonymkode: 1d506...293

Støvsuge gulv og vaske gulv er jo ikke det samme? Støvsuge er for å fjerne støv og alt som samler seg på gulvet, vaske gulv er for å få bort flekker. Selv støvsuger jeg oftere enn jeg vasker, da det samler seg mye «greier» på gulvet i løpet av et par dager.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skriver du dette med ønske om skryt? Altså du kan jo ikke være seriøs her? 

Er også ufør, har barn, alene og tørke støv gjør jeg faktisk aldri som rutine. Ved rydding drar jeg kjøkkenfilla i vinduskarmen, ved besøk blåser jeg støv av TV-en. Er alltid på etterskudd med alt husarbeid, dvs matrester, gjørmete gulv, bad som ikke ser ut. Prioriterer at ungene får spist, helst rene klær hver dag og ja. Mer enn det er bonus. 

Anonymkode: 44277...2ff

Absolutt ikke. Hvorfor kan jeg ikke være seriøs?

Rydding og vasking er jo en ganske sentral del av det å ha et hjem, med mindre man har hushjelp. Tro det eller ei, men jeg er også mye på etterskudd. Føler som sagt ikke jeg rekker over alt. Men for meg er det viktig å ha det sånn nogenlunde ryddig og rent hjemme.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvorfor vasker du rundt hver uke? Tror du må legge lista litt lavere :) jeg vasker gulvene i partallsuker, skifter på senger oddetallsuker, har robotstøvsuger som slår seg på selv hver dag (da må jeg naturligvis rydde gulvet først), vasker 2xbad hver uke og vasker klær hver 2-3 dag. Klærne brettes ikke, de stappes ned i skuffer eller henges opp på kleshengere😅 kjøkkenflater tørkes over hver dag etter middag, og oppvaskmaskinen får kjørt seg ca. annenhver dag.

Vi har for øvrig et hus på 150 kvadrat. Jeg valgte å gå ned til 80% stilling nå mens barna går i barnehagen (vi har snart 3 barn). Hadde jo gått rundt om jeg jobbet heltid også men det hadde gitt oss mye mer stress og mindre frihet i hverdagen, og derfor syntes vi det var bedre å redusere stillingen en liten periode :) 

Anonymkode: 979b3...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet rett og slett ikke hva jeg skal tenke om din post, tuller du eller helt seriøst! Jeg er mann, bor med verdens beste kone og vi har to barn på 11 og 12 som krever mye. Dog er det aldri slik at huset flyter på noen som helst måte. Madammen har sine faste oppgaver, jeg mine og ungene har sine (som de får ukepenger for). Nå skal det sies at jeg digger å ha det rent, så jeg bruker ca 30-40 minutter daglig på div arbeid. Det som ligger på meg gjør jeg med den største glede, tar på headset, lydbok og glemmer jo nesten tiden. Når man har fokus på å gjøre jobben fremfor å tenke på hvor lite man har lyst så går det raskt og man kan få gjort mye på kort tid. En av de tingene jeg er heldig at jeg slipper er klesvask, det er noe jeg ikke liker. 

Prøver vel å si at du kanskje burde fokusere på å tenke litt nytt på ting, ikke se på det som ork, drittjobb, noe du ikke liker. Sett på musikk, lydbok eller annet og spre det litt utover. Da går det som en lek. Vi har det alltid så pass at vi kan få gjester uventet uten at man er overnervøs for hva folk tenker. Nå har du jo fått uføre av en grunn og dette er sikkert noe som påvirker/hemmer deg litt. Uansett så ligger det mellom ørene og tenk deg ut av det negative.

Anonymkode: 0bd58...477

Du misforstår budskapet i innlegget mitt helt. Jeg har ingen problemer med å gjøre husarbeid, og gjør nok hvertfall 1-1,5 timer husarbeid hver dag. Utfordringen er å ha tid nok til å gjøre alt.

Her i hus er vi tre stykker, men (så og si) bare én som rydder (meg). I ditt tilfelle er dere fire stykker og fire stykker som bidrar.. det blir noe helt annet.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vært alene med 2 barn siden de var små, har hus, hund og full jobb. Har alltid hatt det støkent, rent og ryddig. Om en aldri lar ting skli ut og legger på plass ting etter seg så er det null problem. Så stor jobb er faktisk ikke husarbeide.Vaskemaskin går stort sett daglig, så det hoper seg aldri opp. Har en rutiner på ting og er ryddig av seg, så blir ikke jobben så stor heller. 

Men hadde ikke funnet meg i at mannen ikke hjalp til hjemme. 

Mopper stort sett over gulvene daglig, felles rommene. Ingen setter fra seg oppvask andre steder enn i oppvask maskinen, alle rydder etter seg, og skittentøy legges i de forskjellige sorteringsdunkene. Rent tøy brettes og legges inn på barnas rom ,de legger det selv inn i skuffer og skap.

En lærer barna fra de er små at de skal rydde etter seg uten mas. Et ryddig rent hjem er mye koseligere enn kaos rotete hjem med støv og hybel kaniner

Nettopp derfor jeg vasker klær osv såpass ofte; for at det ikke skal hope seg opp.

Barnet prøver jeg å lære og rydde opp etter seg, men begrenset hva man kan forvente av en 4-åring. Og mannen roter (minst) like mye. Han rydder ikke på plass ting etter seg, for å si det sånn. 

Jeg prøver å få mannen til å bidra, men når det ikke ligger i hans natur å rydde/holde det ryddig, sklir det dessverre fort ut.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi gjør ikke det. Får tatt oppvask, klesvask og vasket opp gris fra gulvet. Vaske bad, skifte på senger og ryddet nok til at robotstøvsuger kan gå over gulvene gjøres i helgene. Ungene er for små til å bidra med noe vesentlig og krever mye av oss.

Anonymkode: a89ec...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...