Gå til innhold

Hvordan rekker dere med barn og full jobb å gjøre alt som må gjøres hjemme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tro meg, hjemmet vårt ser IKKE ut som et utstillingslokale. Men ja, jeg har skjønt at jeg må legge lista litt lavere.

Vi har ikke nok plass til å oppbevare lager av matvarer. Jeg kjører heller ikke bil, så det er begrenset hvor mye jeg kan handle i slengen. Det blir derfor så jeg handler flere ganger i uka. Veldig lang tid tar det jo ikke, men det tar fortsatt tid.

Jeg føler selv jeg har flere gode rutiner, som gjør tilværelsen overkommelig. Jeg føler meg som sagt nesten alltid på etterskudd når det gjelder husarbeid, men barnet, nok hvile, behandling og å få inn 2-3 treningsøkter i uka, går foran å få gjort absolutt alt jeg ønsker.

Ts

Anonymkode: 463b9...56a

Ikke bil - da bestiller du mat fra Meny eller Oda eller har matkasse som f.eks Hello Fresh. 

Treningsøkter kan være mens du gjør husarbeid. 

Hvorfor har dere ikke lagringsplass til mat, hva har dere i skuffer og skap i stedet. 

Til å henge opp klær så er finnes forlengbare stenger til å henge oppunder taket på bad/vaskerom: 

Stang

Anonymkode: b0fc4...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok, men det er ikke jeg enig i. Mye tid går til hvile, behandling, trening og ikke minst barnet (som jeg forøvrig er mye alene med). 

Ts

Men du gjør jo ting som ingen av oss andre ville engang vurdere

1) bruke masse tid på å vaske kjøleskap

2) gå til butikken og kun handle litt flere ganger i uka når dere kunne bestille mat

3) brette masse klær

4) klarer ikke å få mannen til å bidra

I tillegg kan dere ha robotstøvsuger og prioritere vaskehjelp pga uførhet så du kan hvile, trene og prioritere barnet. 

Lær deg å i inkludere barnet i huslige sysler så oppdrar du ikke et barn som din mann. Tren hjemme. 

Dagens system som ts har fungerer åpenbart ikke og mye rare unnskyldninger knyttet til alles forslag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg skjønner helt poenget ditt her?

Ts

Skjønner ikke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om man ikke går inn med sko, ikke har dyr, ikke har små barn, fjerner synlige flekker og støvsuger/mopper bort synlige hybelkaniner så er det ikke så skittent at man må vaske alt av gulv så ofte. Med småbarn, ikke nøye med sko inn, masse grising med mat noe heelt annet. 

Her tar vi også av oss skole/jobbklær så alle klær vi sitter med i sofaer/senger har ikke vært overalt ute.   Så full gulvvask kan fint vente. 

Utrolig hvor mye samboer greier å søle de gangene han lager mat. Skjærer han løk, kan du banne på at en god del havner på gulvet. Og barnet søler enda en del mens det spiser. Er heller ikke uvanlig at både samboer og barn går inn med sko, selv om jeg gang på gang sier i fra. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg rydder og vasker selv? Har ingen mann. Får fint til å ta ut og inn av vaskemaskin, fylle en tørketrommel, brette litt tøy og vaske over servant mens minstemann bader f eks. Vinn-vinn. 

Anonymkode: dd999...a9a

Om du jobber 12 timer i døgnet og bruker 2 timer på avslapping om kveldene, skjønner jeg ikke helt hvordan du greier å alltid holde det så ryddig og rent? Særlig ikke om du er alene med tre barn. Høres for meg helt utrolig ut. Med kudos til deg om du får det til!

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ikke bil - da bestiller du mat fra Meny eller Oda eller har matkasse som f.eks Hello Fresh. 

Treningsøkter kan være mens du gjør husarbeid. 

Hvorfor har dere ikke lagringsplass til mat, hva har dere i skuffer og skap i stedet. 

Til å henge opp klær så er finnes forlengbare stenger til å henge oppunder taket på bad/vaskerom: 

Stang

Dette er vel en del dyrere enn å handle på Rema 1000? Matkasse har vi hatt innimellom, men synes også det er dyrt til fullpris.

Har selvfølgelig mat i skuffer og skap, men ikke nok skapplass til å fylle opp med mengder av ting.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om du jobber 12 timer i døgnet og bruker 2 timer på avslapping om kveldene, skjønner jeg ikke helt hvordan du greier å alltid holde det så ryddig og rent? Særlig ikke om du er alene med tre barn. Høres for meg helt utrolig ut. Med kudos til deg om du får det til!

Ts

Hun slipper jo en udugelig mann som døler og går inn med sko og ikke tørker opp etter seg. Din mann virker jo evneveik? Det er han som skaper all denne jobben, pluss deg selv. 

Anonymkode: 2f980...947

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men du gjør jo ting som ingen av oss andre ville engang vurdere

1) bruke masse tid på å vaske kjøleskap

2) gå til butikken og kun handle litt flere ganger i uka når dere kunne bestille mat

3) brette masse klær

4) klarer ikke å få mannen til å bidra

I tillegg kan dere ha robotstøvsuger og prioritere vaskehjelp pga uførhet så du kan hvile, trene og prioritere barnet. 

Lær deg å i inkludere barnet i huslige sysler så oppdrar du ikke et barn som din mann. Tren hjemme. 

Dagens system som ts har fungerer åpenbart ikke og mye rare unnskyldninger knyttet til alles forslag.

Masse tid vil jeg ikke si jeg bruker, men når kjøleskapet blir grisete, faller det meg naturlig å gå over med en klut. Er ikke snakk om å ta ut alle hyller og vaske nøye - det gjør jeg også bare et par ganger i året.

Vi har ikke råd til hverken vaskehjelp eller å handle matvarer på nettet. Robotstøvsuger er en god idé, det står øverst på ønskelista.

Hva ver du om hvor mye jeg prioriterer barnet? Barnet hjelper meg gledelig med å rydde ut av oppvaskmaskinen, tørke støv, sette på klesvask osv.

Treningsrutinene mine fungerer ikke hjemme. Har ikke råd til å kjøpe inn masse treningsutstyr/elipsemaskin osv (ei heller plass).

Det er ikke unnskyldninger… jeg har tatt til meg mye av det dere skriver. Men å innføre alle tips og råd, funker ikke nødvendigvis. 

Og «klare ikke få mannen til å bidra»? Skjønner ikke helt hva jeg kan gjøre, annet enn å gang på gang si det til han.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det hender det seg også at jeg gjør. Men jeg foretrekker å sette inn 3 ganger daglig, fremfor jevnt gjennom hele dagen når vi er flere som bruker kopper, fat osv som ikke setter direkte inn i maskinen etter seg. Hadde jeg bodd alene, hadde nok dette vært mer gjennomførbart.

Hender seg også at jeg lager opp dobbel porsjon middag, og at vi spiser rester dagen etter. Dette særlig om vi skal andre ting på ettermiddagen.

Setter jeg det i en eske på senga, havner det bare på gulvet, hvor det til slutt flyter over.

Hoper seg nok opp en del rot fordi vi (les: samboer) har mye greier. Jeg foretrekker å ha minst mulig unødvendig, men jeg har en samboer som elsker å samle på ting... i tillegg ryddes det ikke på plass etter bruk.

Ts

Det jeg sitter igjen med er følgende:

1) Du gjør unødvendig mye husarbeid, senk standarden. 
2) Mannen din er en rotete latsekk. 

Å skilles er selvsagt et alternativ, men da vil du sikkert få en vanskelig økonomi. Alternativene ellers er a) akseptere tingenes tilstand, B) Få hjelp fra noen utenfra - terapeut, familievernkontoret eller lignende. 
Lykke til. Du bor med en mannebaby, og du lar ham slippe unna med det. 

Anonymkode: 9968c...c3e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Rekker det ikke

- Har vaskehjelp annenhver uke

- Vasker lite mellom der. Vasker klær, rydder litt osv. bare

Anonymkode: 028ed...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Moren hans hjelper til innimellom. Telles det?

Ts

OMG!!!!!!! Så pinlig. En voksen manns mor kommer hjem til dere og hjelper med mannens oppgaver i huset. Dette er som tatt ut av nrk's tv serie side om side, når sleipe Frode sniker moren sin inn hver uke for å ta sin del av husarbeidet. Dette skal ikke skje i virkeligheten. Nei, og nei ts. Aldri hørt om noe sånt i det virkelige liv. Hva slags mann har du funnet deg. Skal du føre videre tradisjonen og komme hjem til din kommende svigerdatter i fremtiden for å hjelpe til når din sønn er blitt lik faren sin? Jeg er så rystet. Aldri hørt om noe sånt før. 

Anonymkode: 19a31...fdc

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Utrolig hvor mye samboer greier å søle de gangene han lager mat. Skjærer han løk, kan du banne på at en god del havner på gulvet. Og barnet søler enda en del mens det spiser. Er heller ikke uvanlig at både samboer og barn går inn med sko, selv om jeg gang på gang sier i fra. 

Ts

Plukker han ikke opp løken med en gang den faller og kaster den i søpla? Høres ut som om han behandler deg som en hushjelp. Det er trist. Har skjedd meg før. Aldri igjen. Ikke vær en dørmatte. Stå opp for deg selv. Vær glad i deg selv. Ikke finn deg i alt mulig. 💪💪💪

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Masse tid vil jeg ikke si jeg bruker, men når kjøleskapet blir grisete, faller det meg naturlig å gå over med en klut. Er ikke snakk om å ta ut alle hyller og vaske nøye - det gjør jeg også bare et par ganger i året.

Vi har ikke råd til hverken vaskehjelp eller å handle matvarer på nettet. Robotstøvsuger er en god idé, det står øverst på ønskelista.

Hva ver du om hvor mye jeg prioriterer barnet? Barnet hjelper meg gledelig med å rydde ut av oppvaskmaskinen, tørke støv, sette på klesvask osv.

Treningsrutinene mine fungerer ikke hjemme. Har ikke råd til å kjøpe inn masse treningsutstyr/elipsemaskin osv (ei heller plass).

Det er ikke unnskyldninger… jeg har tatt til meg mye av det dere skriver. Men å innføre alle tips og råd, funker ikke nødvendigvis. 

Og «klare ikke få mannen til å bidra»? Skjønner ikke helt hva jeg kan gjøre, annet enn å gang på gang si det til han.

Ts

Elendige unnskyldninger!!! Du er virkelig en dørmatte som er husets slave. 

Familievernkontoret er et sted du kan få hjelp til å få det store barnet i huset til å oppføre seg som en far. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Moren hans hjelper til innimellom. Telles det?

Ts

Det teller så negativt at enten troller du, eller så bør du rett og slett skille deg. 
Problemet ditt er ikke tid til husarbeid. Problemet ditt er mannen din.

Anonymkode: 2f980...947

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Plukker han ikke opp løken med en gang den faller og kaster den i søpla? Høres ut som om han behandler deg som en hushjelp. Det er trist. Har skjedd meg før. Aldri igjen. Ikke vær en dørmatte. Stå opp for deg selv. Vær glad i deg selv. Ikke finn deg i alt mulig. 💪💪💪

Vi har ukentlig hushjelp og ville ALDRI ha behandlet henne så dårlig. Lar ikke søppel ligge på gulvet for henne å plukke opp! Mannen til TS behandler henne som søppel.

Anonymkode: 049ed...8e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...