AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #41 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): «Ikke så glad i husarbeid» 😂😂😂😂😂 Ja, for alle andre elsker jo husarbeid, mens de ikke er så glad i å gjøre sine egne hobbyer og interesser, så stakkars han, klart han må slippe!!! Anonymkode: 81f3c...15f Han har ikke behov for å ha det spesielt ryddig og rent. Han hadde ikke vasket bad oftere enn hver tredje uke hvis han var alene… Ts Anonymkode: 463b9...56a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #42 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han har ikke behov for å ha det spesielt ryddig og rent. Han hadde ikke vasket bad oftere enn hver tredje uke hvis han var alene… Ts Anonymkode: 463b9...56a Men hva er formålet med tråden her? Lurer du på noe eller bare sjekke hva andre gjør? Selvfølgelig rekker ikke vi i full jobb å gjøre særlig mye. Jeg er i drift fra 5.30 til 21 hver dag. Ingen tv-tid. Alle ledige stunder må utnyttes. Man løper nesten i mens man gjør oppgavene. Trening og lang dusj på dagtid når ungene er i barnehagen er det bare å glemme. Anonymkode: 38c87...850 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #43 Del Skrevet 9 timer siden nordlending skrev (2 timer siden): Vasker du kjøleskapet minimum annenhvert uke? Nesten alt er jo i emballasje, så det er veldig begrenset hvor skittent kjøleskapet blir. Å rydde litt i det kan jeg skjønne, i den grad at jeg flytter litt rundt på ting når jeg har handlet for å optimalisere plassen, men vask minst 2 gang i mnd...? Altså, det er snakk om å gå over med en klut. Har en mann som ikke er så flink til å legge ting i plastikk etter seg/sette på lokk/folie osv, så da blir det litt søl. Ts Anonymkode: 463b9...56a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #44 Del Skrevet 9 timer siden Få deg robotstøvsuger med moppefunksjon. Og lær ungene å rydde etter seg. De kan også hjelpe til med å henge opp og legge på plass klær. Det høres ut som om du gjør unødvendig mye. Anonymkode: 7a3f3...d31 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #45 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Altså, det er snakk om å gå over med en klut. Har en mann som ikke er så flink til å legge ting i plastikk etter seg/sette på lokk/folie osv, så da blir det litt søl. Ts Anonymkode: 463b9...56a Men herregud, da får han da pinadø skjerpe seg, og vaske opp etter seg selv? Anonymkode: 7a3f3...d31 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #46 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Lista mi ligger mye lavere enn din. Du må: 1) senke lista for en periode 2) tildele mannen flere oppgaver (selv om han er "sliten" og ikke syns husarbeid er gøy 🙄) Men for punkt 2 sin del er det essensielt at dere er enige om hva som er nødvendig mengde husarbeid. Om han syns det er overdrevent å tørke støv flere ganger i uka, er det vanskelig å argumenter med at han skal ta klesvaska mens du tørker støv for n'te gang denne uka, liksom. Husk at det er snakk om en periode. Når barnet er litt eldre, blir det enklere. Anonymkode: eed07...1aa Han vasker aldri klær. Rydder kanskje inn/ut av oppvaskmaskinen 1-2 ganher i uka. Ser flere henger seg opp i dette med støvtørking. Kanskje jeg overdriver litt, men vi har mørke møbler, og da synes det så godt. Dette er dog den minst krevende biten. Dette er noe jeg får barnet til å gjøre også. Ts Anonymkode: 463b9...56a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flamme Skrevet 9 timer siden #47 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du misforstår budskapet i innlegget mitt helt. Jeg har ingen problemer med å gjøre husarbeid, og gjør nok hvertfall 1-1,5 timer husarbeid hver dag. Utfordringen er å ha tid nok til å gjøre alt. Her i hus er vi tre stykker, men (så og si) bare én som rydder (meg). I ditt tilfelle er dere fire stykker og fire stykker som bidrar.. det blir noe helt annet. Ts Anonymkode: 463b9...56a Her er noen tips fra meg, om det er så viktig å få gjort alt akuratt når man har barnehagebarn: Dropp trening 3x i uken. Klipp håret kortere. Bruk mindre tid med barnet før barnehagelevering, lever på kortere tid. Dropp tv og serier. Dropp middag til de voksne, lag noe enkelt til barnet. Legg barnet tidligere sånn at du har flere timer på kveldstid eller stå opp feks 6 når barnet våkner 8. Der har du 2 ekstra timer pr dag. Gjør ting med barnet på slep og gjør husarbeid til en familieaktivitet. Du er hjemme på heltid og med 1 barn, du har såå mye tid, du bare vet det ikke selv 😅 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #48 Del Skrevet 9 timer siden Flamme skrev (3 minutter siden): Her er noen tips fra meg, om det er så viktig å få gjort alt akuratt når man har barnehagebarn: Dropp trening 3x i uken. Klipp håret kortere. Bruk mindre tid med barnet før barnehagelevering, lever på kortere tid. Dropp tv og serier. Dropp middag til de voksne, lag noe enkelt til barnet. Legg barnet tidligere sånn at du har flere timer på kveldstid eller stå opp feks 6 når barnet våkner 8. Der har du 2 ekstra timer pr dag. Gjør ting med barnet på slep og gjør husarbeid til en familieaktivitet. Du er hjemme på heltid og med 1 barn, du har såå mye tid, du bare vet det ikke selv 😅 Ts er ufør, og trenger ekstra tid på å hvile. Den siste kommentaren din var nokså unødvendig. Jeg har en venninne som også er ufør, og "bare" har ett barn, og hun bruker timesvis av dagen på å sitte på do, og ellers ligge i fosterstilling på sofaen med utmattelse og smerter. Anonymkode: 7a3f3...d31 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugline Skrevet 9 timer siden #49 Del Skrevet 9 timer siden Svaret på spørsmålet i overskriften er: "Det gjør vi ikke, vi rekker ikke alt." Vi har lagt lista lavere, det er f. Eks. En god del støv hos meg akkurat nå. Også må man av og til prioritere praktisk over gøy når helga kommer, for er da man har tid. Det vi gjør, som funker godt for oss, er 10-15 min hver kveld (rett før kveldsmat) der alle rydder. Barna rydder opp egne leker. Begge voksne gjør noe - vanligvis tar den ene kjøkken, og den andre gjør ett eller annen annet som trengs. Er faktisk overaskende mye man får gjort på 15 min når alle bidrar. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flamme Skrevet 9 timer siden #50 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ts er ufør, og trenger ekstra tid på å hvile. Den siste kommentaren din var nokså unødvendig. Jeg har en venninne som også er ufør, og "bare" har ett barn, og hun bruker timesvis av dagen på å sitte på do, og ellers ligge i fosterstilling på sofaen med utmattelse og smerter. Anonymkode: 7a3f3...d31 Hun er bruker jo timesvis på vasking og husarbeid 🤷♀️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #51 Del Skrevet 9 timer siden Jobber 100%, 2 barn (en tenåring og en i barneskole alder), mann som jobber mye borte. Har lagt lista mye lavere enn deg. Har robot som vasker og støvsuger i hovedetasjen, robot som støvsuger i soveroms etasjen. Klesvask går jevnlig igjennom hele uka, tenåringen trener mye, men bidrar med klesvask. Begge barna bretter mye av sine egne klær. Støvtørking tar jeg når det er høyst nødvendig, langt fra ukentlig. Samme med kjøleskap. Kjøkkenbenker tørkes over flere ganger om dagen. Bad tas ved behov. Forsøker å rydde etter hvert, og jobber med å få barna til å gjøre det samme. Har etter mange år endelig innsett at det er mye annet i livet som er verdt å bruke tid og energi på, enn å ha et hjem som til en hver tid er plettfritt. Anonymkode: 6e598...d55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #52 Del Skrevet 9 timer siden Vi har 3 etasjer, og i 2 av de har vi robotstøvsuger. I den etasjen kjøkken er og som trenger litt mer vask der har robotstøvsugeren moppefunksjon også. Så fra man-fre støvsuges det og moppes av den. Vi er flinke å ha det ryddig og prioriterer et rent og hygenisk kjøkken, så det vaskes hver dag, altså benker/vasken osv. Og alt ryddes opp hver kveld. Må innrømme at jeg er 21 uker gravid og sykemeldt så sliter veldig, og bare middagslaging og rydding etter det krever all energien min. Støvtørking utgår. Vi har 2 bad og tar vasken etterhvert som det er på "tide". Det kan fort gå lengre tider. Vasker over kjøkkenbord hver dag og stuebord ved behov. Det å fysisk vaske med mopp er en sjeldenhet her. Klesvask tas her og der og klær kan fort ligge lenge før det brettes sammen. Sånn går det når mannen et delvis sykemelt og jeg også. Prioriterer tid med barnet etter henting i barnehagen. Anonymkode: b7899...2c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #53 Del Skrevet 9 timer siden Som mange andre sa, legger lista lavere effektiviserer arbeid. Vaskemidler for å vaske bad står på badet - så det er ingen gåing og man kan ta kjapp vask når det passer. Støvsuger står allerede på kjøkkenet, så det kan kjapt støvsuges på kvelden. osv. Barna må hjelpe til med sortering av rene klær. Barna må også lære å legge skitne klær i riktig vask. men jeg må si, jeg kan heller ikke sove bare 7 timer om dagen, jeg må få sove 8-9. Så slike forventninger har jeg ikke om meg selv. Anonymkode: 8637e...9c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #54 Del Skrevet 9 timer siden Man rekker det ikke. Det er umulig å få en kabal til å gå opp. Noe må lide i det moderne samfunnet, hvor penger og karriere går foran det meste for mange. Anonymkode: 2c31e...44a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #55 Del Skrevet 9 timer siden Jeg rekker ikke alt det du gjør, her flyter det nok mer. Skulle gjerne trent 3 ganger i uken på dagtid og hatt egentid på badet på dagtid en gang i uken også. Men det rekker jeg heller ikke med full jobb og små barn. Anonymkode: 2f9e1...c9a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 9 timer siden #56 Del Skrevet 9 timer siden Hvorfor gjør ikke mannen din noe ts? Hvorfor aksepterer du det? Du er uføre pga du er syk ikke for å være hushjelpen til din mann. Dette må han forstå! Så senk gjerne egne krav, jeg eller mannen vasker ikke kjøleskapet hver uke, vi bruk av roboten til å vaske og støvsuge. Vi har hund så prøver å sette på den hver dag, med vask kanskje 1 gang i uken. Jeg er selv syk, men jobber enda. Det betyr at mannen min tar 90% av gjøremål og jeg tar dette tredje skiftet. Altså planlegging og følge opp hva, hvor, når osv Det er jo helt greit siden han tar det mest annet. Få mannen på banen ts så senker du kravene dine 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #57 Del Skrevet 9 timer siden Jeg rekker ikke over det, er det enkle svaret. Full jobb, mann som er i mer enn full jobb, tre barn hvorav ett har diagnose. Robotstøvsuger er god hjelp. Jeg har IKKE tid til å drive med ting som støvtørking flere ganger i uka, og rydding/vasking i kjøleskapet annenhver uke! Jeg tenker du må senke (øke?) terskelen for husarbeid. Du gjør unødvendig mye husarbeid. De to eldste barna er såpass store at de kan hjelpe til med ting som oppvask, rydding og klesvask. Det er en evig kamp, og i tillegg er jeg og mannen min veldig uenige om nivået husarbeidet bør ligge på (hans er helt katastrofalt lavt). Anonymkode: 9968c...c3e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #58 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg rekker ikke over det, er det enkle svaret. Full jobb, mann som er i mer enn full jobb, tre barn hvorav ett har diagnose. Robotstøvsuger er god hjelp. Jeg har IKKE tid til å drive med ting som støvtørking flere ganger i uka, og rydding/vasking i kjøleskapet annenhver uke! Jeg tenker du må senke (øke?) terskelen for husarbeid. Du gjør unødvendig mye husarbeid. De to eldste barna er såpass store at de kan hjelpe til med ting som oppvask, rydding og klesvask. Det er en evig kamp, og i tillegg er jeg og mannen min veldig uenige om nivået husarbeidet bør ligge på (hans er helt katastrofalt lavt). Anonymkode: 9968c...c3e Jeg kan legge til at trening tre dager i uka på dagtid er ren utopi for meg. Jeg har et støttemedlemsskap på treningssenter som jeg ikke har hatt tid til å bruke på to måneder. Hvis jeg skal trene, er det kun mulig ukedager etter klokka 20 (og da er jeg vanligvis enten utkjørt eller opptatt med husarbeid). Håret får tørke når det tørker, dusjing er ingen jobb. Roboten har gjort at det er flere år siden jeg sist vasket gulvene, med unntak av badene og gangen (der bruker jeg dampvasker). Anonymkode: 9968c...c3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #59 Del Skrevet 9 timer siden Rutiner, rutiner, rutiner og flere rutiner. At du godtar at mannen din griser slik er det første å ta tak i, for å måtte vaske kjøleskapet hver 14 dag er unødvendig. Han griser = han vasker. Jeg støvsuger hver dag, men det er fordi jeg har katter og vasker hele huset en dag i uka, skifter også sengetøy hver uke. Handler på tur hjem fra jobb. Lager middag mens ungene gjør lekser. Rydder opp rett etter middag. Så er det gjerne kjøring til fritidsaktiviteter og henting 2 dager i uka. bretter tøy mens jeg ser på tv, legger inn i reklamepauser. Tar ut av oppvaskmaskina før jeg legger meg. Sånn jevnt over bruker jeg mellom 40 og 60 minutter hver dag på husarbeid og det er strøkent her. På sommeren er det mer på grunn av hagearbeidet i tillegg. Jeg betaler noen for å brøyte på vinteren. Ungene bidrar jo med det de kan gjøre. Da mine var 4 klarte de å sette på plass sko og henge opp yttertøy, få luer og votter i skuffen. De hjalp til med mat og dekking av bord. De ryddet sitt eget i oppvaskmaskina. De støvsuget ( ikke perfekt, men det var heller ikke vitsen), de hjalp til å tørke støv. De ryddet sine egne rom (med veiledning i starten). Jo eldre de har blitt jo mer har de måtte være med på. Nå som de er 12 og 14 rydder og vasker de sine egne rom. De rydder opp etter seg selv rundt omkring hver dag. De har blitt lært opp til at ting skal på plass når man er ferdig med det og at man skal bidra hjemme. Anonymkode: 88fb1...87c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #60 Del Skrevet 8 timer siden Gang på gang leser man om kvinner som TS som er blitt uføretrygdede tilsynelatende for at de skal ha tid til å våre hushjelp for mannen på heltid. Mannen må trå til og du må bruke mindre tid på husarbeid og mer tid på å bli frisk slik at du kan komme deg tilbake i jobb. Anonymkode: 049ed...8e0 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå