AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #1 Del Skrevet 15 timer siden Det skal sies at jeg er ufør og har lavere kapasitet enn folk flest. Jeg trenger mye søvn og hvile, og har dermed ikke like mye tid som jeg ville hatt om jeg bare sov 7 t per natt. I ukedagene trener jeg også tre dager i uken før jeg henter barnet, og har én dag i uken hvor jeg er i behandling. Siste ukedagen hvor jeg ikke gjør noe, dusjer jeg på dagtid, da samboer jobber ettermiddag/kveld (ja, dusjing tar tid med langt hår som skal tørke osv, så liker ikke dusje veldig sent). Barnet legger seg kl 20.30. På dagtid blir det altså ikke mye tid til husarbeid. Gjør litt på morgenen når jeg har gjort klart barnet før jeg hviler igjen - kanskje ca en halvtime totalt. Da er det generell ryddig og klesvask. Ellers rydder jeg litt på ettermiddagen/kvelden mellom slaga når barnet er hjemme, men prøver selvfølgelig å være mest mulig tilstede med barnet. Én gang i uken vasker jeg bad, klær vasker jeg (og henger opp og bretter) sikkert 5 ganger i uken, senger bytter jeg på annenhver uke, støvsuge og tørke støv gjør jeg 2-3 ganger i uken, gulvvask helst én gang i uken, så skal kjøleskapet ryddes ukentlig og rengjøres hvertfall annenhver uke… pluss masse andre småting jeg ikke kommer på i farta. Hvordan klarer dere det? Jeg er vel og merke alene om det aller meste, da samboer er sliten etter jobb/ikke så glad i husarbeid, men fortsatt… jeg føler aldri jeg rekker over alt. Anonymkode: 463b9...56a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #2 Del Skrevet 15 timer siden For ikke å snakke om handling og matlaging. Handle gjør jeg forøvrig også på dagtid når barnet er i bhg. Det tredje skiftet… matpakke, finne frem klær til dagen etter, sørge for at barnet har alt det trenger av klær og utstyr, barnebursdag osv. Ts Anonymkode: 463b9...56a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monican94 Skrevet 15 timer siden #3 Del Skrevet 15 timer siden 20.30 er aaalt for sent for et barn i bhg. Bør være i seng senest 19. krev litt mer av mannen gjør ting etterhvert så det ikke hoper seg opp og lag rutiner. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #4 Del Skrevet 14 timer siden For min egen del handler det mye om å senke lista for hvor «strøkent» det trenger å være hjemme… 😅 Ellers gjør jeg mest mulig av både handling, matlaging (fryser ned mye), husarbeid og «mine ting», de helgene barna er hos faren. Da går ikke slike huslige og hverdagslige ting så mye utover kvalitetstiden med barna. ❤️ Anonymkode: b1a53...72f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #5 Del Skrevet 14 timer siden Jeg legger lista litt lavere enn deg. Anonymkode: a1e75...180 15 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #6 Del Skrevet 14 timer siden Fordi jeg ikke gjør halvparten av det du gjør. Tørker støv maks 1 gang i uken, vasker eller støvsuger gulv, ikke begge deler. Rydde og vaske kjøleskap? Det skjer når det må, kanskje 1 gang i mnd osv. Anonymkode: 1d506...293 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #7 Del Skrevet 14 timer siden Skriver du dette med ønske om skryt? Altså du kan jo ikke være seriøs her? Er også ufør, har barn, alene og tørke støv gjør jeg faktisk aldri som rutine. Ved rydding drar jeg kjøkkenfilla i vinduskarmen, ved besøk blåser jeg støv av TV-en. Er alltid på etterskudd med alt husarbeid, dvs matrester, gjørmete gulv, bad som ikke ser ut. Prioriterer at ungene får spist, helst rene klær hver dag og ja. Mer enn det er bonus. Anonymkode: 44277...2ff 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #8 Del Skrevet 14 timer siden Vet rett og slett ikke hva jeg skal tenke om din post, tuller du eller helt seriøst! Jeg er mann, bor med verdens beste kone og vi har to barn på 11 og 12 som krever mye. Dog er det aldri slik at huset flyter på noen som helst måte. Madammen har sine faste oppgaver, jeg mine og ungene har sine (som de får ukepenger for). Nå skal det sies at jeg digger å ha det rent, så jeg bruker ca 30-40 minutter daglig på div arbeid. Det som ligger på meg gjør jeg med den største glede, tar på headset, lydbok og glemmer jo nesten tiden. Når man har fokus på å gjøre jobben fremfor å tenke på hvor lite man har lyst så går det raskt og man kan få gjort mye på kort tid. En av de tingene jeg er heldig at jeg slipper er klesvask, det er noe jeg ikke liker. Prøver vel å si at du kanskje burde fokusere på å tenke litt nytt på ting, ikke se på det som ork, drittjobb, noe du ikke liker. Sett på musikk, lydbok eller annet og spre det litt utover. Da går det som en lek. Vi har det alltid så pass at vi kan få gjester uventet uten at man er overnervøs for hva folk tenker. Nå har du jo fått uføre av en grunn og dette er sikkert noe som påvirker/hemmer deg litt. Uansett så ligger det mellom ørene og tenk deg ut av det negative. Anonymkode: 0bd58...477 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #9 Del Skrevet 14 timer siden Lurer på det samme. Har vært fullstendig utbrent etter jeg fikk barn, med en mann som har reisejobb og borte halve året. Har blitt sykemeldt til 50% for var helt knust. Har funnet noen ting som har fungert: - Om jeg henter barna 16:30 pga jobb lager jeg middag og dropper kvelds noen ganger - Kjøp robotstøvsuger som også vasker gulv, dette endret livet mitt - Tenk at alt har sin plass, det blir mindre rot om man faktisk bare legger ting der det skal være - Tørketrommel, dette også sparer sinnsykt med tid Anonymkode: ed98d...cda 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #10 Del Skrevet 14 timer siden Færre dager med bretting klær og bretter klær i sofa og gigantisk pose, bytter ikke sengetøy så ofte (sover i pysj) . Har ikke klær på ungenes rom. Prepper mat på søndager. Digitale lister og kalendre. Har lite pynteting så det er veldig lite støvete. TørrMopper over gulvet i stua/kjøkken/gang 1-2 ganger pr uke vasker mest flekker på gulv. Oppvask etter ungene er i seng. Vasking/klesvask i helger. Storhandling. Ting ER enklere når ungene er større med når man kan rydde/vaske, men de må kjøres mer. Vi hadde en periode vaskehjelp. Synes hun brukte for lite tid og bsr ikke nøye nok, men det ga oss gode rydderutiner og satte inn tiltak for bedre system. Dess mer spesifisert oppbevaring der vi er, dess mindre rot Anonymkode: b0fc4...33b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #11 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det skal sies at jeg er ufør og har lavere kapasitet enn folk flest. Jeg trenger mye søvn og hvile, og har dermed ikke like mye tid som jeg ville hatt om jeg bare sov 7 t per natt. I ukedagene trener jeg også tre dager i uken før jeg henter barnet, og har én dag i uken hvor jeg er i behandling. Siste ukedagen hvor jeg ikke gjør noe, dusjer jeg på dagtid, da samboer jobber ettermiddag/kveld (ja, dusjing tar tid med langt hår som skal tørke osv, så liker ikke dusje veldig sent). Barnet legger seg kl 20.30. På dagtid blir det altså ikke mye tid til husarbeid. Gjør litt på morgenen når jeg har gjort klart barnet før jeg hviler igjen - kanskje ca en halvtime totalt. Da er det generell ryddig og klesvask. Ellers rydder jeg litt på ettermiddagen/kvelden mellom slaga når barnet er hjemme, men prøver selvfølgelig å være mest mulig tilstede med barnet. Én gang i uken vasker jeg bad, klær vasker jeg (og henger opp og bretter) sikkert 5 ganger i uken, senger bytter jeg på annenhver uke, støvsuge og tørke støv gjør jeg 2-3 ganger i uken, gulvvask helst én gang i uken, så skal kjøleskapet ryddes ukentlig og rengjøres hvertfall annenhver uke… pluss masse andre småting jeg ikke kommer på i farta. Hvordan klarer dere det? Jeg er vel og merke alene om det aller meste, da samboer er sliten etter jobb/ikke så glad i husarbeid, men fortsatt… jeg føler aldri jeg rekker over alt. Anonymkode: 463b9...56a Alene med 4 barn, jobber full stilling, jeg har det ikke strøket, men bruker ca 1 time hver dag hvor jeg rydder å vasker, dette er ikke sammenhengende, men i mellom slagene når jeg kjører barna på avtaler og aktiviteter, jeg har en halvtimes hvil hver dag, å der har barna fått beskjed at de må ha en lapp med navn på rundt stortåa for å snakke til meg, den tiden er for meg helt hellig å ville ikke fungert uten den, får sikkert mamma politiet på meg nå, men der har nå mine barn lært at deres behov er ikke viktigere enn mitt, videre må alle barna styre seg litt selv, alle barna klarer å stille sin egen alarm, kle på seg å gå til skolen selv, jeg lager matpakke til de minste3og 4 klasse, resten må de klare selv på morgenen, å de begge mestrer det helt fint selv Anonymkode: 685ad...c1d 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #12 Del Skrevet 8 timer siden Sitat Én gang i uken vasker jeg bad, klær vasker jeg (og henger opp og bretter) sikkert 5 ganger i uken, senger bytter jeg på annenhver uke, støvsuge og tørke støv gjør jeg 2-3 ganger i uken, gulvvask helst én gang i uken, så skal kjøleskapet ryddes ukentlig og rengjøres hvertfall annenhver uke… pluss masse andre småting jeg ikke kommer på i farta. Dette høres voldsomt overdrevet ut. Vi er fem i familien og vasker ikke en gang klær fem ganger i uken. Tørke støv 2-3 ganger i uken? Her er det kanskje én gang annenhver uke. Gulvvask en gang i måneden. Helt unødvendig å rydde kjøleskap ukentlig og rengjøre annenhver uke. Ikke rart man føler tiden ikke strekker til når man er hysterisk og vasker tre ganger så ofte/mye som normale mennesker. Du må seriøst roe ned. Anonymkode: 1939f...484 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #13 Del Skrevet 8 timer siden Vært alene med 2 barn siden de var små, har hus, hund og full jobb. Har alltid hatt det støkent, rent og ryddig. Om en aldri lar ting skli ut og legger på plass ting etter seg så er det null problem. Så stor jobb er faktisk ikke husarbeide.Vaskemaskin går stort sett daglig, så det hoper seg aldri opp. Har en rutiner på ting og er ryddig av seg, så blir ikke jobben så stor heller. Men hadde ikke funnet meg i at mannen ikke hjalp til hjemme. Mopper stort sett over gulvene daglig, felles rommene. Ingen setter fra seg oppvask andre steder enn i oppvask maskinen, alle rydder etter seg, og skittentøy legges i de forskjellige sorteringsdunkene. Rent tøy brettes og legges inn på barnas rom ,de legger det selv inn i skuffer og skap. En lærer barna fra de er små at de skal rydde etter seg uten mas. Et ryddig rent hjem er mye koseligere enn kaos rotete hjem med støv og hybel kaniner Anonymkode: edda4...de1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #14 Del Skrevet 8 timer siden Jeg tørker aldri støv. Det gjør vaskehjelpen som er her hver 4. uke. Før vi fikk henne (for ett år siden), tørket jeg støv «ved behov», dvs noen få ganger i året. Vasker kun badegulvet, de andre gulvene «ved behov», dvs hovedsakelig flekkvasking mellom gangene vaskehjelpa er her Kjører robotstøvsugeren ca 3 x i uka mens jeg uansett er på hjemmekontor. Vi har barn under 3 år, og det må tas en real opprydning før hver gang jeg sender dem ut, så den kan ikke gå per automatikk som den gjorde før barn. Vasker også klær (setter på maskinen) mens jeg er på hjemmekontor, legger sammen på ettermiddagen når ungen leker. Mannen rydder kjøkkenet hver kveld. Anonymkode: 4b270...fbc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #15 Del Skrevet 8 timer siden ærlig talt TS, og dette sier jeg i beste mening som kronisk syk som jobber 100% - du må endre fokuset ditt, det handler vel så mye om hvordan du legger opp dagene dine som hvordan du faktisk har det, alle klarer mer enn de tror om de virkelig planlegger godt. Det virker som om din plan kverner om hvor sliten du er og da vil det jo aldri bli noe annet enn det, slitsomt. Anonymkode: 974b1...350 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #16 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vært alene med 2 barn siden de var små, har hus, hund og full jobb. Har alltid hatt det støkent, rent og ryddig. Om en aldri lar ting skli ut og legger på plass ting etter seg så er det null problem. Så stor jobb er faktisk ikke husarbeide.Vaskemaskin går stort sett daglig, så det hoper seg aldri opp. Har en rutiner på ting og er ryddig av seg, så blir ikke jobben så stor heller. Men hadde ikke funnet meg i at mannen ikke hjalp til hjemme. Mopper stort sett over gulvene daglig, felles rommene. Ingen setter fra seg oppvask andre steder enn i oppvask maskinen, alle rydder etter seg, og skittentøy legges i de forskjellige sorteringsdunkene. Rent tøy brettes og legges inn på barnas rom ,de legger det selv inn i skuffer og skap. En lærer barna fra de er små at de skal rydde etter seg uten mas. Et ryddig rent hjem er mye koseligere enn kaos rotete hjem med støv og hybel kaniner Anonymkode: edda4...de1 Rutiner og system fra barna er små er gull verdt! Vi har lært treåringen at når vi kommer inn døren, så henger vi fra oss jakken og setter på plass skoene. Skitne sokker? De skal i skittentøyskurven. Tomme yoghurtposer? De skal legges i søpla. Er du tørst og vannflasken din står til slik at han kan nå den selv? Ja - da får han gå bort og hente den selv da. I huset vårt skal alle bidra til å gjøre det hyggelig, vi har alle ansvar for at det skal være levelig, oversiktlig, rent og sunt hjemme. Treåringen får treåringansvar, vi voksne har voksneansvar. Åh, men alle har ansvar. Det vil også si at når vi skal vaske, så trenger vi sjeldent rydde mye først. Og da senkes terskelen for å dra over med kosten. Vi kan begynne å skrubbe vasken på kjøkkenet umiddelbart; den er ikkke full av drit. Vaske kjøleskapet en gang i uken? Hvorfor griser du så mye - skrur dere ikke igjen korker eller setter på lokk? Aldri opplevd et GRISETE kjøleskap etter én uke. Har vasker vi det kanskje maks en gang i halvåret? Det er ikke spesielt synlig SKITTENT da, heller… Anonymkode: b62c4...b5d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #17 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): For ikke å snakke om handling og matlaging. Handle gjør jeg forøvrig også på dagtid når barnet er i bhg. Det tredje skiftet… matpakke, finne frem klær til dagen etter, sørge for at barnet har alt det trenger av klær og utstyr, barnebursdag osv. Ts Anonymkode: 463b9...56a Høres ut som du gjør mer husarbeid enn mange foreldre som ikke er uføre. Virker som du legger lista veldig høyt når det gjelder og holde det rent og ryddig i boligen. Det er bra, det, men jeg tror du skal være fornøyd med alt du får til, for det er veldig bra, og som sagt trolig bedre enn mange andre. Anonymkode: b8782...1a2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #18 Del Skrevet 8 timer siden Husker ikke sist vi vasket gulvet. Rydde og vaske kjøleskapet, ca en gang i året. Det er støv på de åpne hyllene på kjøkkenet og i trappa. Har ikke noe fast rutine på bytting av sengetøy, kanskje en gang i mnd. Klesvask tas i helgene. Det er rotete hele tida. Klær ligger slengt på gulvet på soverommet osv. Prioriterer matlaging og rydde kjøkken, oppvask og klesvask. Og at det ikke flyter helt over i stua som ikke er så stor. Ellers får ting stå. Anonymkode: 81d59...704 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #19 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det skal sies at jeg er ufør og har lavere kapasitet enn folk flest. Jeg trenger mye søvn og hvile, og har dermed ikke like mye tid som jeg ville hatt om jeg bare sov 7 t per natt. I ukedagene trener jeg også tre dager i uken før jeg henter barnet, og har én dag i uken hvor jeg er i behandling. Siste ukedagen hvor jeg ikke gjør noe, dusjer jeg på dagtid, da samboer jobber ettermiddag/kveld (ja, dusjing tar tid med langt hår som skal tørke osv, så liker ikke dusje veldig sent). Barnet legger seg kl 20.30. På dagtid blir det altså ikke mye tid til husarbeid. Gjør litt på morgenen når jeg har gjort klart barnet før jeg hviler igjen - kanskje ca en halvtime totalt. Da er det generell ryddig og klesvask. Ellers rydder jeg litt på ettermiddagen/kvelden mellom slaga når barnet er hjemme, men prøver selvfølgelig å være mest mulig tilstede med barnet. Én gang i uken vasker jeg bad, klær vasker jeg (og henger opp og bretter) sikkert 5 ganger i uken, senger bytter jeg på annenhver uke, støvsuge og tørke støv gjør jeg 2-3 ganger i uken, gulvvask helst én gang i uken, så skal kjøleskapet ryddes ukentlig og rengjøres hvertfall annenhver uke… pluss masse andre småting jeg ikke kommer på i farta. Hvordan klarer dere det? Jeg er vel og merke alene om det aller meste, da samboer er sliten etter jobb/ikke så glad i husarbeid, men fortsatt… jeg føler aldri jeg rekker over alt. Anonymkode: 463b9...56a «Ikke så glad i husarbeid» 😂😂😂😂😂 Ja, for alle andre elsker jo husarbeid, mens de ikke er så glad i å gjøre sine egne hobbyer og interesser, så stakkars han, klart han må slippe!!! Anonymkode: 81f3c...15f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #20 Del Skrevet 7 timer siden Jeg jobber 150% og klarer fint å ta meg av både barn og hjem. Legger dog lista lavere enn deg. Brette klær, nei det gjør jeg ikke. Vi har 4 dunker på vaskerommet. Klærne legges oppi dem, eieren bretter dem på vei inn i skapet. Vi vasker en maskin hver dag. Handling gjør vi via Oda eller Meny, den som er hjemme rydder bort varene. Middag i ukedager er enkel mat som suppe, wok eller annet som lar seg ferdigstille på max 30 min. Lager større porsjoner i helgene og fryser ned. Jeg lager middag, mannen rydder kjøkkenet. Gidder han ikke, blir det ikke middag dagen etter. Jeg lager kun mat på rent kjøkken. Barna har sine oppgaver. Her i huset må alle bidra. Anonymkode: 5b96c...cee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå