Gå til innhold

Hvordan rekker dere med barn og full jobb å gjøre alt som må gjøres hjemme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det skal sies at jeg er ufør og har lavere kapasitet enn folk flest. Jeg trenger mye søvn og hvile, og har dermed ikke like mye tid som jeg ville hatt om jeg bare sov 7 t per natt. 

I ukedagene trener jeg også tre dager i uken før jeg henter barnet, og har én dag i uken hvor jeg er i behandling. Siste ukedagen hvor jeg ikke gjør noe, dusjer jeg på dagtid, da samboer jobber ettermiddag/kveld (ja, dusjing tar tid med langt hår som skal tørke osv, så liker ikke dusje veldig sent).

Barnet legger seg kl 20.30.

På dagtid blir det altså ikke mye tid til husarbeid. Gjør litt på morgenen når jeg har gjort klart barnet før jeg hviler igjen - kanskje ca en halvtime totalt. Da er det generell ryddig og klesvask. Ellers rydder jeg litt på ettermiddagen/kvelden mellom slaga når barnet er hjemme, men prøver selvfølgelig å være mest mulig tilstede med barnet.

Én gang i uken vasker jeg bad, klær vasker jeg (og henger opp og bretter) sikkert 5 ganger i uken, senger bytter jeg på annenhver uke, støvsuge og tørke støv gjør jeg 2-3 ganger i uken, gulvvask helst én gang i uken, så skal kjøleskapet ryddes ukentlig og rengjøres hvertfall annenhver uke… pluss masse andre småting jeg ikke kommer på i farta.

Hvordan klarer dere det? Jeg er vel og merke alene om det aller meste, da samboer er sliten etter jobb/ikke så glad i husarbeid, men fortsatt… jeg føler aldri jeg rekker over alt.

Anonymkode: 463b9...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

For ikke å snakke om handling og matlaging. Handle gjør jeg forøvrig også på dagtid når barnet er i bhg. Det tredje skiftet… matpakke, finne frem klær til dagen etter, sørge for at barnet har alt det trenger av klær og utstyr, barnebursdag osv.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20.30 er aaalt for sent for et barn i bhg. Bør være i seng senest 19. 

krev litt mer av mannen 

gjør ting etterhvert så det ikke hoper seg opp og lag rutiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For min egen del handler det mye om å senke lista for hvor «strøkent» det trenger å være hjemme… 😅 Ellers gjør jeg mest mulig av både handling, matlaging (fryser ned mye), husarbeid og «mine ting», de helgene barna er hos faren. Da går ikke slike huslige og hverdagslige ting så mye utover kvalitetstiden med barna. ❤️

Anonymkode: b1a53...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg legger lista litt lavere enn deg.

Anonymkode: a1e75...180

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi jeg ikke gjør halvparten av det du gjør. Tørker støv maks 1 gang i uken, vasker eller støvsuger gulv, ikke begge deler. Rydde og vaske kjøleskap? Det skjer når det må, kanskje 1 gang i mnd osv.

Anonymkode: 1d506...293

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Skriver du dette med ønske om skryt? Altså du kan jo ikke være seriøs her? 

Er også ufør, har barn, alene og tørke støv gjør jeg faktisk aldri som rutine. Ved rydding drar jeg kjøkkenfilla i vinduskarmen, ved besøk blåser jeg støv av TV-en. Er alltid på etterskudd med alt husarbeid, dvs matrester, gjørmete gulv, bad som ikke ser ut. Prioriterer at ungene får spist, helst rene klær hver dag og ja. Mer enn det er bonus. 

Anonymkode: 44277...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet rett og slett ikke hva jeg skal tenke om din post, tuller du eller helt seriøst! Jeg er mann, bor med verdens beste kone og vi har to barn på 11 og 12 som krever mye. Dog er det aldri slik at huset flyter på noen som helst måte. Madammen har sine faste oppgaver, jeg mine og ungene har sine (som de får ukepenger for). Nå skal det sies at jeg digger å ha det rent, så jeg bruker ca 30-40 minutter daglig på div arbeid. Det som ligger på meg gjør jeg med den største glede, tar på headset, lydbok og glemmer jo nesten tiden. Når man har fokus på å gjøre jobben fremfor å tenke på hvor lite man har lyst så går det raskt og man kan få gjort mye på kort tid. En av de tingene jeg er heldig at jeg slipper er klesvask, det er noe jeg ikke liker. 

Prøver vel å si at du kanskje burde fokusere på å tenke litt nytt på ting, ikke se på det som ork, drittjobb, noe du ikke liker. Sett på musikk, lydbok eller annet og spre det litt utover. Da går det som en lek. Vi har det alltid så pass at vi kan få gjester uventet uten at man er overnervøs for hva folk tenker. Nå har du jo fått uføre av en grunn og dette er sikkert noe som påvirker/hemmer deg litt. Uansett så ligger det mellom ørene og tenk deg ut av det negative.

Anonymkode: 0bd58...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lurer på det samme. Har vært fullstendig utbrent etter jeg fikk barn, med en mann som har reisejobb og borte halve året. Har blitt sykemeldt til 50% for var helt knust. 

Har funnet noen ting som har fungert: 

- Om jeg henter barna 16:30 pga jobb lager jeg middag og dropper kvelds noen ganger 

- Kjøp robotstøvsuger som også vasker gulv, dette endret livet mitt 

- Tenk at alt har sin plass, det blir mindre rot om man faktisk bare legger ting der det skal være

- Tørketrommel, dette også sparer sinnsykt med tid

Anonymkode: ed98d...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Færre dager med bretting klær og bretter klær i sofa og gigantisk pose, bytter ikke sengetøy så ofte (sover i pysj) .  Har ikke klær på ungenes rom.  Prepper mat på søndager. Digitale lister og kalendre. Har lite pynteting så det er veldig lite støvete. TørrMopper over gulvet i stua/kjøkken/gang 1-2 ganger pr uke vasker mest flekker på gulv. Oppvask etter ungene er i seng. Vasking/klesvask i helger. Storhandling.  

Ting ER enklere når ungene er større med når man kan rydde/vaske, men de må kjøres mer.  

Vi hadde en periode vaskehjelp. Synes hun brukte for lite tid og bsr ikke nøye nok, men det ga oss gode rydderutiner og satte inn tiltak for bedre system.  Dess mer spesifisert oppbevaring der vi er, dess mindre rot

Anonymkode: b0fc4...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skal sies at jeg er ufør og har lavere kapasitet enn folk flest. Jeg trenger mye søvn og hvile, og har dermed ikke like mye tid som jeg ville hatt om jeg bare sov 7 t per natt. 

I ukedagene trener jeg også tre dager i uken før jeg henter barnet, og har én dag i uken hvor jeg er i behandling. Siste ukedagen hvor jeg ikke gjør noe, dusjer jeg på dagtid, da samboer jobber ettermiddag/kveld (ja, dusjing tar tid med langt hår som skal tørke osv, så liker ikke dusje veldig sent).

Barnet legger seg kl 20.30.

På dagtid blir det altså ikke mye tid til husarbeid. Gjør litt på morgenen når jeg har gjort klart barnet før jeg hviler igjen - kanskje ca en halvtime totalt. Da er det generell ryddig og klesvask. Ellers rydder jeg litt på ettermiddagen/kvelden mellom slaga når barnet er hjemme, men prøver selvfølgelig å være mest mulig tilstede med barnet.

Én gang i uken vasker jeg bad, klær vasker jeg (og henger opp og bretter) sikkert 5 ganger i uken, senger bytter jeg på annenhver uke, støvsuge og tørke støv gjør jeg 2-3 ganger i uken, gulvvask helst én gang i uken, så skal kjøleskapet ryddes ukentlig og rengjøres hvertfall annenhver uke… pluss masse andre småting jeg ikke kommer på i farta.

Hvordan klarer dere det? Jeg er vel og merke alene om det aller meste, da samboer er sliten etter jobb/ikke så glad i husarbeid, men fortsatt… jeg føler aldri jeg rekker over alt.

Alene med 4 barn, jobber full stilling, jeg har det ikke strøket, men bruker ca 1 time hver dag hvor jeg rydder å vasker, dette er ikke sammenhengende, men i mellom slagene når jeg kjører barna på avtaler og aktiviteter, jeg har en halvtimes hvil hver dag, å der har barna fått beskjed at de må ha en lapp med navn på rundt stortåa for å snakke til meg, den tiden er for meg helt hellig å ville ikke fungert uten den, får sikkert mamma politiet på meg nå, men der har nå mine barn lært at deres behov er ikke viktigere enn mitt, videre må alle barna styre seg litt selv, alle barna klarer å stille sin egen alarm, kle på seg å gå til skolen selv, jeg lager matpakke til de minste3og 4 klasse, resten må de klare selv på morgenen, å de begge mestrer det helt fint selv

Anonymkode: 685ad...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...