Gå til innhold

Gjerrighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skal vite at mannen da har en skjult agenda. Ingen heterofil mann vil spontant plukke blomster for å gi til sin kjære som uttrykk for kjærlighet.  

Anonymkode: 013bb...72d

Det bryr ikke jeg meg noe om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, er en kjent sak at alle gartnere og botanikere gjennom tidene har vært kvinner, som f eks den kjente Carla von Linné. Ingen heterofile menn har noensinne jobbet med så feminine ting som kryssing av planter, framdyrking av nye blomsterarter, rosehager og så videre. Det ville jo vært like komisk som om et fruentimmer skulle iført seg benklær i stedet for skjørter! Utenkelig!

Anonymkode: e7a6a...b91

Menn forsker på blomster , men PLUKKER ikke blomster på innfall for å glede kona 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (1 time siden):

Det bryr ikke jeg meg noe om. 

Ok. Så autensitet er ikke viktig, altså. Det  viktige er kanskje å ha noe å skryte av til venninnene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Menn forsker på blomster , men PLUKKER ikke blomster på innfall for å glede kona 

Ungdomskjæresten plukket rose i kommunens bed i fylla en natt da han var på vei til meg, gratis og litt romantisk tross alt…

Anonymkode: 428ec...083

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerrig og grådig stammer fra samme grunn «verdi», en slags egoisme og selviskhet.

Gjerrighet er når du ikke vil dele eller glede andre…. ikke noe med hvor mye man har, men mer med at man føler at man fortjener å beholde alt selv. Ta det største kakestykket, forsyne seg først, ikke gi tips, la andre betale hvis mulig osv

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ungdomskjæresten plukket rose i kommunens bed i fylla en natt da han var på vei til meg, gratis og litt romantisk tross alt…

Fy faen for en fyr 🤩 elsker det. Full og klønete romantiker 💖

For de som tror dette handler om blomster og nøysomhet. Det gjør jo ikke det. Det kan like godt handle om opplevelser, som hun også skriver, NOE. Kino, lunsj, konsert.

Man vet ikke hvordan en gjerrig person er før man har møtt en. Og selv om det er tydelig innrømmer de det aldri selv.

Anonymkode: 611d7...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ok. Så autensitet er ikke viktig, altså. Det  viktige er kanskje å ha noe å skryte av til venninnene? 

Er sjeldent jeg skryter av sånt...

Du misser hele poenget. Poenget er at han har brukt tid på å gjøre noe hyggelig for meg. Jeg blir mer glad av det enn en ferdigkjøpt rosebukett på butikken. Det er ikke helt det samme synes jeg...

Endret av Irak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også røsket med meg blomster på fylla, med ganske sjarmert kjæreste som resultat.

Men jeg ville aldri ha stoppet i blomsterbutikken og kjøpt blomster til kona «fordi jeg elsker henne», med mindre jeg måtte (bursdag), eller hadde noe å unnskylde 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Stor blomsterbukett dagen etter bytur med gutta er ikke nødvendigvis bra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

For mange, inkludert meg selv, er det ulogisk å kjøpe blomster. De har ingen funksjon, og blir etter noen dager søppel. Og jeg ville også tenkt at min voksne partner selv kjøper det hun ønsker seg. 
Skjønner at dere kvinner synes dette er uromantisk. Men sånn tenker nok mange menn, men elsker partneren sin like mye likevel. 

Dette, slutt å syt Ts. 

Anonymkode: c5625...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette, slutt å syt Ts. 

Anonymkode: c5625...4f6

Synes det er sykt rart å ha aversjon mot å glede partner bare fordi man selv ikke er interessert i blomster. Er dere sånn ellers og? Er da ganger jeg kan gjøre noe for partner som selv ikke gir meg så mye eller som ikke er min interesse. Folk som argumenterer vekk partners ønsker er ikke noe særlig. Da kan hun argumentere vekk dine ønsker også. Ikke så kos.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Voldsomt som folk henger seg opp den blomsterbuketten, da! Det handler ikke spesifikt om blomster eller penger eller "ting" eller forventninger om å alltid  bli spandert på . Det er eksempler. Det handler om omtanken, det å gjøre noe for partneren sin for å glede vedkommende. For meg er det en helt naturlig tanke, og heldigvis tenker samboeren min også slik. Om det er blomster eller å lage en god middag eller skysse ungene til besteforeldrene for å få noen timer sammen spiller ingen rolle, det kan være hva som helst man vet den andre setter pris på. Og hvis man aldri gjør slikt for partneren sin, så er man gjerrig. Den typen egoisme et en form for gjerrighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (4 minutter siden):

Voldsomt som folk henger seg opp den blomsterbuketten, da! Det handler ikke spesifikt om blomster eller penger eller "ting" eller forventninger om å alltid  bli spandert på . Det er eksempler. Det handler om omtanken, det å gjøre noe for partneren sin for å glede vedkommende. For meg er det en helt naturlig tanke, og heldigvis tenker samboeren min også slik. Om det er blomster eller å lage en god middag eller skysse ungene til besteforeldrene for å få noen timer sammen spiller ingen rolle, det kan være hva som helst man vet den andre setter pris på. Og hvis man aldri gjør slikt for partneren sin, så er man gjerrig. Den typen egoisme et en form for gjerrighet.

1. Partner ønsker seg noe.

2. Partner argumenterer for at det hen ønsker seg er ubrukelig eller dårlig.

Ser for meg at jeg skal argumentere for at hans favorittband er dårlig, at podcasten han liker gjør ham dummere eller at noe han vil er patetisk/teit.

= dritbra forhold. Ironi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en slik kompis, og ser at hver gang han treffer en dame så er de optimister. Men jeg vet hva som kommer, skuffelsen av at det støver ut av lommeboka til fyren som har penger nok. Kan få en reise i gave til en storby, men spanderer ikke en lunsj en gang som takk. Regningen skal deles ned på kronen. 

Han fyren der kan du bare forlate med en gang. 

Anonymkode: 8daf9...e53

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Orker ikke gjerrighet. Jeg trenger ikke dyre gaver, blomster osv. 

men mestergrønn billig bukett 60kr en gang i måneden. At det ikke blir krevd vipps krav om man som om dem kan kjøpe med rømme (med mindre personen faktisk ikke har råd, for det er helt greit!) men jeg orker ikke personer som mer enn gjerne tar imot spandering, men aldri gir noe tilbake. Og ja, det er forskjell på om man har råd eller ei. Har man dårlig råd kan man fremdeles være generøs med det man har! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja.
Skjønner at du og kvinner leste mer «mellom linjene»,at han ikke bryr seg om henne , at han ikke ser for seg noen fremtid med henne, at han er følelsesmessig kald.

Jeg mener altså at manglende smågaver ikke betyr manglende kjærlighet. Faktisk tror jeg menn som gir masse blomster og sjokolade enten

a) er romantisk uerfarne, og har plukket opp tips i amerikanske filmer, eller 

b) har skjult agenda. Blomster og smågaver kan brukes til å manipulere partneren til å gjøre som en vil. Partneren vil havne i «gavegjeld», og vil føle hun skylder noe. 

Jeg tror noe av løsningen er å forstå hverandres kjærlighetsspråk. For meg selv betyr blomster lite. Men visste jeg at de gjorde det for min mann, så tror jeg han skulle fått det innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har en slik kompis, og ser at hver gang han treffer en dame så er de optimister. Men jeg vet hva som kommer, skuffelsen av at det støver ut av lommeboka til fyren som har penger nok. Kan få en reise i gave til en storby, men spanderer ikke en lunsj en gang som takk. Regningen skal deles ned på kronen. 

Han fyren der kan du bare forlate med en gang. 

Anonymkode: 8daf9...e53

Men ser han det ikke selv eller har fått det påpekt så han får lyst til å endre på det? Når man kjører forholdene sine i grøfta fordi man er en scrooge, tenker jeg liksom at det på et eller annet tidspunkt må gå opp et lys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...