AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Har to barn på hhv 3 og 6 år og trenger noen gode råd for å unngå at julaften kumulerer ut i en total meltdown slik som i fjor…Da gledet begge barna seg enormt til julaften. Alt gikk fint frem til selve dagen, da ble det fra tidlig morgen bare et evig mas om når vi kunne åpne julegavene. Da vi etter middag og dessert på ettermiddagen fikk besøk av nissen og gikk i gang med å åpne presangene, var det bare et fullstendig kaos. Gavene ble revet opp så fort at vi nesten ikke fikk se hvem de var fra. Det ble masse sutring og misnøye for bagateller barna vanligvis ikke reagerer på. F.eks. at en leke hadde «feil» farge. Alt i alt endte det med en utrolig lite hyggelig stemning. Jeg føler julaften og julen generelt hauses veldig opp for barna (også gjennom skole og barnehage) slik at forventningene står så høyt til taket på julaften at det nesten er umulig å leve opp til alt. I år tenker jeg at de kanskje skal få åpne en gave på lille julaften og 2-3 gaver på formiddagen på selve julaften, for å få spredt det litt utover, skape mer ro og dempe det voldsomme forventningspresset. Har noen erfaring med om dette hjelper? Tenker også å gjøre som i bursdagsselskaper, at en og en gave åpnes i rolig tempo og at alle får se hva det er. Kan dette funke tror dere? Vil ellers veldig gjerne høre flere innspill og råd om dette Anonymkode: 7ff53...2cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har to barn på hhv 3 og 6 år og trenger noen gode råd for å unngå at julaften kumulerer ut i en total meltdown slik som i fjor…Da gledet begge barna seg enormt til julaften. Alt gikk fint frem til selve dagen, da ble det fra tidlig morgen bare et evig mas om når vi kunne åpne julegavene. Da vi etter middag og dessert på ettermiddagen fikk besøk av nissen og gikk i gang med å åpne presangene, var det bare et fullstendig kaos. Gavene ble revet opp så fort at vi nesten ikke fikk se hvem de var fra. Det ble masse sutring og misnøye for bagateller barna vanligvis ikke reagerer på. F.eks. at en leke hadde «feil» farge. Alt i alt endte det med en utrolig lite hyggelig stemning. Jeg føler julaften og julen generelt hauses veldig opp for barna (også gjennom skole og barnehage) slik at forventningene står så høyt til taket på julaften at det nesten er umulig å leve opp til alt. I år tenker jeg at de kanskje skal få åpne en gave på lille julaften og 2-3 gaver på formiddagen på selve julaften, for å få spredt det litt utover, skape mer ro og dempe det voldsomme forventningspresset. Har noen erfaring med om dette hjelper? Tenker også å gjøre som i bursdagsselskaper, at en og en gave åpnes i rolig tempo og at alle får se hva det er. Kan dette funke tror dere? Vil ellers veldig gjerne høre flere innspill og råd om dette Anonymkode: 7ff53...2cb True med å kaste pakkene i ovnen hvis de fortsetter å mase og sutre. Funket her Anonymkode: a2fdb...094 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden Mine får åpne 1 gave om formiddagen. Det holder Gaveutdeling og oppakning av gaver har vi voksne regien på. Er ikke snakk om å rive av papiret og miste hodet. Vi leser opp en og en pakke, og pakken som blir lest opp åpnes av mottaker. Så tar vi neste pakke. Det tar litt tid, men vi unngår "kriser". Jeg vokste opp med at gaveseansen var slik og den var vi fortsatt med. At ungene kan sutre og bli lei handler stort sett om forventninger som har bygd seg opp, at de er slitne og lufta går ut av ballongen. Det er relativt normalt. Anonymkode: 5b82e...12d 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden Vi åpnet litt jevnt og trutt gjennom dagen når de var små. De var i seng tidlig, og vi voksne fortsatte med våre gaver. Det er jo bare for noen år. Anonymkode: 7c7ff...0af 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden julestrømpe med liten presang i. En oppgave som må gjøres:noen pepperkaker må pyntes, en tur ut for å levere noen gaver, legge krans på en grav, kjøpe mandel gave? Grøt kl.14/15 som er middag, så kaffe og kaker og gaveoppakning. En gave om gangen som leses opp og beundres. Spar noen til dagen etter eller senere i julen hvis dere møter giverne da. Dropp nisse. Gå rund treet først. Kl.19.30 i seng. Kl.20.30 voksen middag i ro og mak, med pinnekjøtt, ribbe, and og rødvin eller hva dere foretrekker. Anonymkode: 4e1e3...c75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden Hos oss var det evig mas og kaos hver eneste jul frem til barna ble så store at de i større grad klarte å forutse hva de kom til å få. Jeg ble i alle år nedstemt mht at gavene kunne vi åpne før middag. Personlig synes jeg det er en mye bedre idé enn å niholde på å åpne etter desserten når alle egentlig er litt slitne. Så mitt tips: åpne gavene kl 15 i år og se hvordan det blir. Hvis det blir bra, så gjenta neste år☺️ Anonymkode: 69d0a...0c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): True med å kaste pakkene i ovnen hvis de fortsetter å mase og sutre. Funket her Anonymkode: a2fdb...094 Pass på å ha noen tomme gaver da, som du faktisk hiver i ovnen, så ungene skjønner at du mener alvor 😁 Anonymkode: c0809...cb4 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden Knallhard disiplin. Ingen gaver på lille julaften. Gavene dukker opp under treet i løpet av natten. Noen kanskje ikke før etter maten. En gave kan åpnes på morgenen. En vi vet at holder de aktiv en god stund i løpet av dagen. En voksen henter en og en pakke fra under treet. Ingen ny pakke før den forrige er åpnet og notert ned hva og hvem det er fra, og papiret lagt i plastpose. Og litt prat om "den var fin den". Anonymkode: 62ffe...f2e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden Spre gavene ut. Et par gaver før lunsj (gjerne en før frokost), en gave før middag og noen flere gaver under treet. Dersom barnet får mer enn 7-8 gaver totalt, gjemmer du noen gaver til første juledag også. Det blir alt for mye stress med haugevis av gaver. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden Forventningsavklaring og forberedelser, iallefall med 6-åringen. Siden 3-årsalderen har vi alltid gått igjennom «regler» for det vi skal, feks butikken er ikke mase, ikke løpe, ikke ta på ting vi ikke skal ha. Får barna til å gjenta det før vi går inn. Samme med sosiale sammenkomster, vi øver oss på situasjonene, typ hva gjør man om man får en gave man ikke ønsker seg/liker (husker på at noen har gitt den for å gjøre deg glad og da takker vi pent uansett), etc. Kaos blir det på et vis uansett, men det hjelper å øve Anonymkode: 6aeee...067 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden Litt mer enn bare julaften som hangler hvis barna dine er så uregjerlige. Anonymkode: ab251...b20 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden Vi spiser grøt med mandel lille julaften og setter ut en porsjon til nissen. Hvis grøten var god, ligger det en gave eller to der på morgenen. Disse inneholder alltid noe som kan lekes med over tid. Før middag alltid luftetur og få ut energi. Gjennomgår i forkant hva som skal skje i hvilken rekkefølge i løpet av dagen. Anonymkode: 3645e...823 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajakvinne12 Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Har to barn på hhv 3 og 6 år og trenger noen gode råd for å unngå at julaften kumulerer ut i en total meltdown slik som i fjor…Da gledet begge barna seg enormt til julaften. Alt gikk fint frem til selve dagen, da ble det fra tidlig morgen bare et evig mas om når vi kunne åpne julegavene. Da vi etter middag og dessert på ettermiddagen fikk besøk av nissen og gikk i gang med å åpne presangene, var det bare et fullstendig kaos. Gavene ble revet opp så fort at vi nesten ikke fikk se hvem de var fra. Det ble masse sutring og misnøye for bagateller barna vanligvis ikke reagerer på. F.eks. at en leke hadde «feil» farge. Alt i alt endte det med en utrolig lite hyggelig stemning. Jeg føler julaften og julen generelt hauses veldig opp for barna (også gjennom skole og barnehage) slik at forventningene står så høyt til taket på julaften at det nesten er umulig å leve opp til alt. I år tenker jeg at de kanskje skal få åpne en gave på lille julaften og 2-3 gaver på formiddagen på selve julaften, for å få spredt det litt utover, skape mer ro og dempe det voldsomme forventningspresset. Har noen erfaring med om dette hjelper? Tenker også å gjøre som i bursdagsselskaper, at en og en gave åpnes i rolig tempo og at alle får se hva det er. Kan dette funke tror dere? Vil ellers veldig gjerne høre flere innspill og råd om dette Anonymkode: 7ff53...2cb Vi starter dagen med å åpne noen gaver. Da slipper du maset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Del Skrevet 4 timer siden La de få en luftetur ut midt på dagen Anonymkode: b62a6...7f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #15 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Har to barn på hhv 3 og 6 år og trenger noen gode råd for å unngå at julaften kumulerer ut i en total meltdown slik som i fjor…Da gledet begge barna seg enormt til julaften. Alt gikk fint frem til selve dagen, da ble det fra tidlig morgen bare et evig mas om når vi kunne åpne julegavene. Da vi etter middag og dessert på ettermiddagen fikk besøk av nissen og gikk i gang med å åpne presangene, var det bare et fullstendig kaos. Gavene ble revet opp så fort at vi nesten ikke fikk se hvem de var fra. Det ble masse sutring og misnøye for bagateller barna vanligvis ikke reagerer på. F.eks. at en leke hadde «feil» farge. Alt i alt endte det med en utrolig lite hyggelig stemning. Jeg føler julaften og julen generelt hauses veldig opp for barna (også gjennom skole og barnehage) slik at forventningene står så høyt til taket på julaften at det nesten er umulig å leve opp til alt. I år tenker jeg at de kanskje skal få åpne en gave på lille julaften og 2-3 gaver på formiddagen på selve julaften, for å få spredt det litt utover, skape mer ro og dempe det voldsomme forventningspresset. Har noen erfaring med om dette hjelper? Tenker også å gjøre som i bursdagsselskaper, at en og en gave åpnes i rolig tempo og at alle får se hva det er. Kan dette funke tror dere? Vil ellers veldig gjerne høre flere innspill og råd om dette Anonymkode: 7ff53...2cb Ja, jeg er enig i at julen hauses veldig opp. Det blir et forventningsjag. Jeg blir så lei det gavemaset- og må innrømme at jeg synes utakknemlige barn er helt grusomt. Tror absolutt det er vanlig å fordele gavene ja. Alle jeg kjenner som har barn lar de små åpne minst en pakke på formiddagen- da typisk noe de kan leke lenge med, som ett legosett el. Det fikk og jeg og søsknene mine som barn. Anonymkode: 08e50...350 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #16 Del Skrevet 4 timer siden Og som andre skriver- ut en tur før middag. Timesvis inne mens man bare venter og venter blir jo en voldsom lang dag. Anonymkode: 08e50...350 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå