Gå til innhold

9 åring legging og hva gjøres på kvelden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når legger deres 9 åringer seg? Hva pleier dere gjøre etter middag om det ikke er aktiviteter?

Og hva gjør 9 åringen selv på kvelden? Ordner mat, går på badet selv mens dere pusser tennene? 

Jeg merker at det er på tide å legge senere snart. Har lagd seg 20 tiden en stund men sovner sjelden da. Jeg selv pleier å legge meg 21.30-22. Står opp 5/6 tiden og sliter med søvn. 

Er kveldene med barnefri og serier med samboeren over allerede? 

Anonymkode: ecd02...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han får gjøre som han vil frem til 21. Han foretrekker å spille eller se på iPad på rommet sitt frem til leggetid.

Anonymkode: 52d66...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irja skrev (2 minutter siden):

Når datteren min var 9, la hun seg kl 20. Ingen protester heller. Hun var trøtt og klar for sengen. 

Her er det mye protester. "Alle" får være oppe til 21/21.30. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her er det mye protester. "Alle" får være oppe til 21/21.30. 

Det stemmer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 9åring legger seg rundt 8. De dagene det ikke er aktivitet, så er han ute å leker i nabolaget. Han er ute å aker (om det er snø). Han ser tv og spiller litt minecraft. 

Han kan lage seg mat selv, men jeg liker å lage kveldsmat til han enda. Han går på badet selv og må finne klær til dagen etter. Han får hjelp til tannpuss og div medisinske gjøremål vi gjør hver kveld. 

Anonymkode: b8249...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jente, 9 år med eldre søsken. Legger seg kl. 21 uten protester, og sovner da raskt. Opp 0630. Etter skolen er det middag - fritidsaktivitet eller lekser og avslapping hjemme (iPad, TV, piano eller utelek/venner på besøk). Så kveldsmat og på badet. Jeg lager mat, men steller seg selv på badet med unntak av ekstra tannpuss og litt behandling av eksemhus. Følger henne på soverommet, natta kos, lys av og sovner.

Har også en 12 åring som er B menneske. Er aldri kvelds trøtt, og kunne sikkert løpt maraton klokken 23 hver kveld. Hun må jages på badet i 22 tiden, og er sjelden i seng før 2230. Alenekvelder kan jeg bare glemme, den tid er forbi for lengst.

Anonymkode: 13c0f...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 årig gutt, han vet han skal spise å pusse tenner før han legger seg, han må legge seg for natta kl 21 på hverdagen, før kl er 20 har han ofte ordnet seg kveldsmat, dusjet og pusset tenner, slurver han med tidene så mister han tilgang til digitale verktøy tilsvarende tid han somlet bort. Har måtte vært streng på at han må klare seg selv siden jeg jobber turnus, han har eldre søsken som er hjemme sammen med han, men han må ta ansvar selv for å følge tider

Anonymkode: 999cd...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun legger seg kl 2030 og leser i en bok frem til hun slukker lyset kl 21. Sovner sjeldent før 2145-22. Står opp kl 07 og er opplagt og aktiv hele dagen. 

Anonymkode: 160f0...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Når legger deres 9 åringer seg? Hva pleier dere gjøre etter middag om det ikke er aktiviteter?

Og hva gjør 9 åringen selv på kvelden? Ordner mat, går på badet selv mens dere pusser tennene? 

Jeg merker at det er på tide å legge senere snart. Har lagd seg 20 tiden en stund men sovner sjelden da. Jeg selv pleier å legge meg 21.30-22. Står opp 5/6 tiden og sliter med søvn. 

Er kveldene med barnefri og serier med samboeren over allerede? 

De kveldene går fort over. Velger man å få barn så får man bare prise seg lykkelig der man får litt søvn eller noe tid for seg selv på kvelden. Når de blir større er de like lenge eller lengre oppe enn deg, ikke lett å sove da. 

Anonymkode: ac2c7...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 9 åring går på badet ca 20 , er i seng til ca 20.30 . Han går som regel på badet selv , må gjerne hjelpe litt med tannpuss . Så leser jeg for han og synger litt før det er natta . Men jeg merker at han bruker tid på å sovne , så mulig jeg må legge han senere snart 🙈 problemet er jo at han ikke vil stå opp på  morgenen for da er han trøtt. 

Anonymkode: e1e35...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger henne 21. Bruker en stund på å sovne. Prøver å holde på det samme i helgene. Hun våkner tidlig av seg selv. 

Anonymkode: 2ed35...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyset slås av 20.30. Han klarer seg egentlig fint på badet selv, men må mases på for at han skal gjøre det han skal og vil gjerne ha selskap av en voksen på badet. 

Anonymkode: 74f10...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynner å gjøre seg klar til natta - dusjing, pusse tenner selv, finne frem klær og gjøre sekken klar for morgen dagen. Smører matboks.

Da er ungene i seng 20.45 ca.

Vi leser som regel hver kveld til 2100. Så leser de til de sovner eller legger seg med en gang.

Står opp selv til vekkeklokke 06.30.

Gjør seg klare til skolen. Smører sin egen frokost.

Har en på 8 og 11. De deler rom og har som regel nesten like regler på leggetiden siden eldste ikke klarte å være stille rundt leggetider. Men hun syns ordningen nå er helt grei. Trenger hun søvnen sin også.

Anonymkode: 8dc82...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...