Gå til innhold

Kommer stress virkelig av at man har lite glede i hverdagen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette blir jo veldig forenklet. Men hørte noen si at stress kommer fordi man har for lite som gir glede i hverdagen, som fører til at man er mer disponert for å slite med stress. Og jeg kjente meg veldig selv igjen i det. Jeg har slitt med utmattelse som følge av stress, og fikk det så mye bedre da jeg fokuserte på tingene som ga meg glede. Men det er veldig vanskelig for meg når jeg jobber 100%, fordi da er det vanskelig for meg å finne på noe fordi jeg har ikke det overskuddet, tiden går så fort i hverdagen og føler tiden går ekstremt fort. Det er som om jeg ikke rekker noe fordi ting som må gjøres i hverdagen tar så mye plass. Men de periodene jeg gjør ting som gir glede, så takler jeg stresset mye bedre, da er det også mye mindre stress. 

Stemmer dette for andre enn meg? 

Anonymkode: 4ae17...8a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, stress har lite med glede i hverdagen å gjøre. Stress er kroppens respons på press. Mange forskjellige situasjoner eller livshendelser kan forårsake stress. Det utløses ofte når vi opplever noe nytt eller uventet som truer vår selvfølelse eller når vi føler at vi har liten kontroll over en situasjon. Vi takler alle stress forskjellig. Vår evne til å mestre kan avhenge av vår genetikk, tidlige livshendelser, personlighet og sosiale og økonomiske forhold. Når vi møter stress, produserer kroppen stresshormoner som utløser en kamp-eller-flukt-respons og aktiverer immunforsvaret vårt. Dette hjelper oss å reagere raskt på farlige situasjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Joda, indirekte virker en monoton hverdag, feks med mye jobb, inn på evne til stressregulering. Så det å prioritere hyggelige aktiviteter og situasjoner er absolutt stressdempende. Dette har også med livsmening å gjøre, at man blir stresset av bare å jobbe og jobbe uten å prioritere livsglede.

Undersøk litt i livet ditt hva du eventuelt kan gjøre for å legge inn noe mer egentid med givende gjøremål, så du får det bedre.

Anonymkode: 5fd11...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos meg var det mangel på å klare å sette grenser. Jeg hadde, og har, mye glede i hverdagen. Til og med stess, og adrenalitet som kommer med det, gledet meg. Men kroppen min klarte ikke å henge med til slutt

Anonymkode: dd070...734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres riktig ut for meg. Når jeg har mye å gjøre som jeg liker og gjør meg glad så er jeg mindre stressa enn når dagene er fylt med ting jeg må.

Anonymkode: fc329...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når vi driver på med ting vi liker blir vi fokuserte på denne tingen og slapper av på en god måte. Da kan vi takle stress bedre etterpå. Hvis vi ofte slapper av på denne gode måten så blir helsen vår bedre enn dersom vi ikke gjør det.

Anonymkode: 5908f...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at lite glede i hverdagen oftere kommer av stress enn motsatt. Vanskelig å kjenne på glede hvis man føler seg dratt i alle retninger.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...