Gå til innhold

plantar fascitt...kan noen som har hatt det svare meg ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har hatt det i to mnd ( funnet det ut ved å lese på nettet) Tar tøyeøvelser i trapp, og ellers svømt litt. Greier å gå korte turer, men har unngått det siste to ukene for å håpe på bedring. Jeg har kjøpt spesialsåler som hjelper litt. Det er jo aller verst når jeg har hvert i ro, såvidt jeg greier å tråkke på hælen da. Burde jeg gå via fastlegen som kan henvise meg til fysio? Hvordan finne ut OM det er plantar fascitt ? Ultralyd? Blir veldig glad for gode råd.

Anonymkode: 7f289...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er vondt om morgenen når man tråkker ned på gulvet etter å ikke ha gått på mange timer.

Det som hjalp hos meg var å kjøpe hælkappe på apoteket og putte i alle sko. Jeg klippet vekk helen på de skoene som hadde løs såle og puttet dette inni. De skoene som hadde fast såle brukte jeg ikke på den tiden.

Evt funker det sikkert bra med å kjøpe innesåle med fjæring.

Tøying er supert.

Et annet bra råd er å aldri gå hjemme uten myke sko. Jeg brukte crocs hjemme.

Jeg gikk aldri til legen. Googlet og fikk også gode råd og tips.

God bedring. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg måtte operer for det. Veldig vond operasjon da du må kjenne det de gjør. Men er heldigvis helt kvitt det nå. Prøver trykkbølger noen runder også, og det hjalp, men smertene kom alltid tilbake etter en stund.

Anonymkode: 8785b...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Macaron skrev (10 minutter siden):

Ja, det er vondt om morgenen når man tråkker ned på gulvet etter å ikke ha gått på mange timer.

Det som hjalp hos meg var å kjøpe hælkappe på apoteket og putte i alle sko. Jeg klippet vekk helen på de skoene som hadde løs såle og puttet dette inni. De skoene som hadde fast såle brukte jeg ikke på den tiden.

Evt funker det sikkert bra med å kjøpe innesåle med fjæring.

Tøying er supert.

Et annet bra råd er å aldri gå hjemme uten myke sko. Jeg brukte crocs hjemme.

Jeg gikk aldri til legen. Googlet og fikk også gode råd og tips.

God bedring. 

Tusen takk for svar og gode tips. Skal sjekke ut hælkappe. ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg måtte operer for det. Veldig vond operasjon da du må kjenne det de gjør. Men er heldigvis helt kvitt det nå. Prøver trykkbølger noen runder også, og det hjalp, men smertene kom alltid tilbake etter en stund.

Hadde du hatt det lenge før operasjon? ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor måtte du kjenne hva de gjorde?

Anonymkode: a95fa...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg dro til Nimi og fikk et nokså omfattende styrkeprogram. Det er særlig tåhev (helst i trapp eller på en høy terskel så du kommer dypt ned med hælen) som hjelper. Ble bra etter hvert. Løper nå med 3 ulike typer sko og tøyer godt ut. Det har ikke kommet tilbake.

Anonymkode: 094c8...1da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Har hatt det i to mnd ( funnet det ut ved å lese på nettet) Tar tøyeøvelser i trapp, og ellers svømt litt. Greier å gå korte turer, men har unngått det siste to ukene for å håpe på bedring. Jeg har kjøpt spesialsåler som hjelper litt. Det er jo aller verst når jeg har hvert i ro, såvidt jeg greier å tråkke på hælen da. Burde jeg gå via fastlegen som kan henvise meg til fysio? Hvordan finne ut OM det er plantar fascitt ? Ultralyd? Blir veldig glad for gode råd.

Diagnostisering hører til hos fastlegen. 
Om du har rett, eller om det er noe annet er som å spille bingo.

Anonymkode: 48134...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Verst når jeg sto opp på morgenen ja, kunne så vidt stå på foten. Jeg oppsøkte fysio privat hos Nemus med en som tilbød trykkbølgebehandling.

Tok kanskje 4-5 behandlinger av det, stoppet med løping i denne perioden, gikk med gode sko med demping, ulike tøyeøvelser for foten + rullet med en flaske med frosset vann under foten (altså sto på den og masserte) + sånn ball under foten. 

Jeg ble helt kvitt det på 2 mnd og har ikke fått det tilbake (snart 2 år siden) Løp et Halvmaraton for første gang 6 mnd senere. Tok tak i det raskt da jeg kjente det da. 

Anonymkode: 1784a...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meg over med litt mer: for meg kom det av for rask overgang til å løpe ute etter mest løping inne + ny sko. Er nå bevist på å bytte mellom sko, underlag osv + tåhev og generell styrke. 

Anonymkode: 1784a...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør det samme som det jeg gjorde. Jeg pinte meg gjennom det til jeg ikke klarte å trå på foten. Endte med 13 mikrofrakturer og operasjon pga at jeg hadde belastet foten feil. Fire måneder sykemeldt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk over hva som kan ha utløst det, slik at du ikke bare fortsetter å trigge problemet.

Jeg har hatt det tidligere og holder det i sjakk ved hjelp av gode sko og såler. Slet veldig med det i nærmere 2 år og dette er noen år siden nå. Var hos fysioterapeut og fikk tøyeøvelser og trykkbølgebehandlinger. Behandlingene hjalp litt, men var nok tøyeøvelser og bruk av gode sko og såler som gjorde at det gradvis ble bedre.

Hoka eller Joja joggesko, velg modeller med god demping 👍 I andre sko/støvler med dårligere demping bruker jeg innleggssåler. Først kjøpte jeg hælkapper og såler som skulle være bra mot plantar fasciitt. Men fant ut at for meg var det like bra å velge andre, hele såler med god demping.

Bytt ut sko når de demper dårlig.

Enig med hun over som skriver at når det er veldig vondt, bruk crocs eller andre sko inne. Ikke tøfler med hard såle. Men noe som demper.

Når jeg kjenner antydning til smertene igjen, vet jeg at det er en forklaring på det og prøver å gjøre tiltak raskt. F.eks hvis jeg har gått mye på harde golv på jobben, må jeg tenke over hvilke type sko jeg har brukt mye der og gå over til joggesko eller bytte såle.

I min jobb bruker jeg ofte støvler som har tykk skosåle men ca ingen demping. Bruker såler i dem, og når det har gått x mnd har jeg slitt ut effekten av sålene og må bytte dem.

Endret av Sniff76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var veldig plaget med det, først i den ene hælen, så den andre… hadde smertene i ca 2 år, varierende i intensitet.. men en forferdelig plagsom smerte.. forsøkte gode sko, spesial såler.. trykkbølge behandling, smertestillende.. til slutt «brant smerten ut». Fikk diagnosen hos en veldig dyktig kiropraktor. Gjorde også tøye øvelser, men synes lite hjalp.. 

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Var hos fysio av andre årsaker da jeg fikk det. Hun anbefalte meg Hoka sko utendørs og crocks inne. Det gikk helt over innen et par måneder. 

Anonymkode: 320f4...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gikk det ikke over før jeg dro til ortoped og fikk spesialsåler. Ikke vært plager siden (6 år). 

Anonymkode: a9a1d...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt det i et år nå, men er bedre enn det var, så nå kan jeg i alle fall trø ned på det på morgen eller hvis jeg har sittet nede en stund. Jeg bruker happyflopps inne, og sko med veldig god demping ute. Jeg tøyer og gjør øvelser, men har ikke vært hos lege eller fysio.  

Anonymkode: 9cbfc...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble nylig frisk. Hadde det i rundt 9 måneder. Det løste seg med medisiner og trening.

Anonymkode: e43f1...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er operert for dette to ganger. Gikk altfor lenge uten å oppsøke hjelp.

Dratt på meg mye dritt pga google- diagnostisering. Så det kostet til slutt karrieren min.

Skal omskoleres nå. Har enorme smerter til tider, men det er ikke noe mer de kan gjøre siden begge operasjonene var mislykket.

Ikke vent med å gå til legen. Få fysioterapi og henvisning for å få skikkelige såler.

Anonymkode: aa2cd...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...