AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #1 Del Skrevet 16. desember 2024 Jeg finner bare at det går an å endre inntekt og renteutgifter etc. Men ikke selve skatteprosenten? Hvorfor går ikke det? Skatteetaten var stengt da jeg skulle ringe så får evt ringe de i morgen. Men det kommer opp at jeg skal betale 21 % skatt og det må jo være feil?! Vil jo si at jeg får en heftig baksmell Jeg ble permittert fra februar i år og fikk ny jobb i april. Gikk på dagpenger i 3 mnd og fikk beskjed om å endre skatten. Da jeg begynte i ny jobb kontaktet jeg Skatteetaten og spurte om jeg skulle sette opp skatten, men de sa at skatteprosenten på 25% var riktig. Og nå får jeg baksmell i 2025 og kommer til å slite masse økonomisk. Men når de som jobber med dette her gir meg feil råd så er det jo helt håpløst. Hvordan vet jeg hvor mye jeg skal betale i skatt? I min forrige jobb trakk de 34 %, da tjente jeg 560.000 kr brutto. Nå har jeg 600.000 kr så er usikker på om jeg skal skatte mer. Fikk beskjed av de på lønningskontoret at det hadde ikke de noe med. Jeg har dsv ikke penger til å ansette en finansrådgiver, ellers hadde jeg gjort det. Skjønner ingenting, og har masse angst for at jeg ikke får betalt nok skatt Økonomien min blir jo helt ødelagt av dette her. Har sjekket sidene til Skatteetaten, men finner ingenting og skjønner lite av det som står der. Noen som kan dette? Anonymkode: 4c387...a35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #2 Del Skrevet 16. desember 2024 Gå inn på skattekalkulator for skatteetaten. Skriv inn inntekt (for dette året eller forventet neste år, det velger du selv) og fyll ut punkter til beste evne. Hvis du lurer på om du har betalt for lite skatt i år så går du inn på skatteetaten -> 'min skatt' -> 'inntekter og arbeidsforhold'. Der får du totalsum for inntekter dette året og sum skatt du har betalt. Ta denne inntekten og sett den inn i skattekalkulator, legg inn eventuelle renter på sparing og trekk fra renter på lån. Da vil du få et ganske nøyaktig anslag på hvor mye skatt du skulle betalt for 2024, og sammenlign dette med betalt skatt registrert hos skatteetaten. All sum over/under vil enten måtte betales eller tilbakebetales. 34% høres uansett høyt ut. Anonymkode: 6a938...9a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #3 Del Skrevet 16. desember 2024 Det er jo bare å sette inntekten høyere enn du tror den skal være . Anonymkode: 6314e...e04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #4 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Gå inn på skattekalkulator for skatteetaten. Skriv inn inntekt (for dette året eller forventet neste år, det velger du selv) og fyll ut punkter til beste evne. Hvis du lurer på om du har betalt for lite skatt i år så går du inn på skatteetaten -> 'min skatt' -> 'inntekter og arbeidsforhold'. Der får du totalsum for inntekter dette året og sum skatt du har betalt. Ta denne inntekten og sett den inn i skattekalkulator, legg inn eventuelle renter på sparing og trekk fra renter på lån. Da vil du få et ganske nøyaktig anslag på hvor mye skatt du skulle betalt for 2024, og sammenlign dette med betalt skatt registrert hos skatteetaten. All sum over/under vil enten måtte betales eller tilbakebetales. 34% høres uansett høyt ut. Anonymkode: 6a938...9a9 Følger opp denne og prøver ut matten: Lønn Januar og halv feb: 70,000 Dagpenger halv feb - halv april (rough guess): 46,000*0.624 = 28704*2 = 57000 Ny jobb halv apr-jun, aug-des: 375,000. Da har du tjent: 502000,- i 2024. Du betalte 34% først en og halv måned: 23800 25% på dagpenger: 14250 25% på ny jobb: 93750 Totalt betalt fra inntekt: 131800,- Du hadde en inntekt på: 502,000 som tilsvarer mengde skatt: 119,000. Du har altså overbetalt 12,800 hvis vi bare baserer oss grovt på inntekt. Dette med feriepenger kan være litt tricky. Så har du sannsynligvis lån og som de fleste, så har du høyere lån enn du har sparepenger. Altså betaler du mer i renter enn du får på sparepenger. Så det er ikke urimelig å trekke fra en rimelig andel, da du får 22% skattefradrag på betalt rente. Alt i alt så er også 25% ett ganske nøyaktig tall for hvor mye skatt en person med 600,000 i inntekt skal betale. Anonymkode: 6a938...9a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #5 Del Skrevet 16. desember 2024 Forsøkte selv å endre skattetprosent utan å endre inntekt, renter m.m,men det gikk ikkje. Skattetrekket er lagd inn på bakrunn av forventet inntekt,j renteinntekter for 2025, og her kan mye endre seg. Pensjonister har lav inntekt, og fattige på penger med har formue i bolig, og eigedom de må skatte formuen. De kan ikkje selge bordkledningen på husveggen på boligen for å øke inntekten. Skattetrekket er Anonymkode: 8f60d...5cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #6 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Forsøkte selv å endre skattetprosent utan å endre inntekt, renter m.m,men det gikk ikkje. Skattetrekket er lagd inn på bakrunn av forventet inntekt,j renteinntekter for 2025, og her kan mye endre seg. Pensjonister har lav inntekt, og fattige på penger med har formue i bolig, og eigedom de må skatte formuen. De kan ikkje selge bordkledningen på husveggen på boligen for å øke inntekten. Skattetrekket er Anonymkode: 8f60d...5cf Selvfølgelig går ikke det! Anonymkode: d19df...0ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #7 Del Skrevet 16. desember 2024 er det normalt å betale 27% i skatt på en årslønn på 640.000? Anonymkode: 9c485...22a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #8 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Pensjonister har lav inntekt, og fattige på penger med har formue i bolig, og eigedom de må skatte formuen. De kan ikkje selge bordkledningen på husveggen på boligen for å øke inntekten. Anonymkode: 8f60d...5cf Hvorfor skal de slippe noe lettere unna formuskatten enn bedriftseiere? Like logisk at de velger det store fine huset sitt og kjøper seg noe mindre slik at de får betalt skatten sin, som om en bedriftseier må selge en maskin og si opp en medarbeider for å få betalt formueskatten. Formueskatt er vel noe av det mest ureddferdige som finns, kan gjerne betale tilsvarende i skatt som dette utgjør men det er totalt galskap at en må tappe bedriften for driftsmidler for å betale dette. Anonymkode: da869...dce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #9 Del Skrevet 16. desember 2024 Legg inn forventet inntekt(er), og ca hva du har av renteutgifter om du har lån. Om du da fortsatt mener skattekortet trekker for lite kan du be arbeidsgiver om å trekke mer skatt. (F.eks om det står 30% på skattekortet ber du de trekke 35%). Anonymkode: da869...dce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #10 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Legg inn forventet inntekt(er), og ca hva du har av renteutgifter om du har lån. Om du da fortsatt mener skattekortet trekker for lite kan du be arbeidsgiver om å trekke mer skatt. (F.eks om det står 30% på skattekortet ber du de trekke 35%). Anonymkode: da869...dce Arbeidsgiver vil ikke endre det, noe jeg syns er rart! Jeg har masse i boliglån ja + kredittkortgjeld fra jeg var permittert. Jeg tenker et skattetrekk på rundt 30 % er mer realistisk, men skjønner ikke hvorfor de ikke endrer det. Gir meg masse stress. Anonymkode: 4c387...a35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #11 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Arbeidsgiver vil ikke endre det, noe jeg syns er rart! Jeg har masse i boliglån ja + kredittkortgjeld fra jeg var permittert. Jeg tenker et skattetrekk på rundt 30 % er mer realistisk, men skjønner ikke hvorfor de ikke endrer det. Gir meg masse stress. Anonymkode: 4c387...a35 Om du vil trekke mer i skatt, da endrer du på noe som reduserer skatten din. Feks renteutgiftene dine. Fjern eller reduser det. Da øker skatten din. Anonymkode: eb6ca...a6a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 16. desember 2024 #12 Del Skrevet 16. desember 2024 Er bare å justere opp inntekt til du får den skatteprosenten du vil ha. Lurt å legge den et par prosent over det skatteetaten har beregnet om du ikke ønsker å ta sjansen på tabelltrekk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #13 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skattetrekket er lagd inn på bakrunn av forventet inntekt,j renteinntekter for 2025, og her kan mye endre seg. Anonymkode: 8f60d...5cf Det er derfor du kan legge inn ny inntekt flere ganger i året. Fordi inntekt kan endre seg. Hvis du vil ha et lavt trekk må du legge inn lav forventet inntekt. Men om du ikke endrer det gjennom året risikerer du baksmell på restskatt. Anonymkode: ddbd4...28f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 16. desember 2024 #14 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Arbeidsgiver vil ikke endre det, noe jeg syns er rart! Jeg har masse i boliglån ja + kredittkortgjeld fra jeg var permittert. Jeg tenker et skattetrekk på rundt 30 % er mer realistisk, men skjønner ikke hvorfor de ikke endrer det. Gir meg masse stress. Anonymkode: 4c387...a35 Arbeidsgiver har ikke noe med skattekortet ditt å gjøre. Skatteetaten har tatt en beregning ut fra forrige års inntekt og fradrag, ellers står du fritt til å endre tallene som du ønsker selv, til du får det skattetrekket du selv ønsker (du kan bare ikke oppgi for lav inntekt, da vil systemet reagere.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 16. desember 2024 #15 Del Skrevet 16. desember 2024 Den letteste måten å finne korrekt skattetrekk på, er å finne ut hvor mange prosent skatt du betalte i fjor. Det finner man i skatteoppgjøret. Dersom det ikke er vesentlige endringer i inntekt og fradrag, vil det være det korrekte skattetrekket også for 2025. Det er lurt å legge seg litt over for å ta høyde for lønnsøkning og nedgang i gjeld bl.a. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #16 Del Skrevet 16. desember 2024 Hensatt skrev (9 minutter siden): Arbeidsgiver har ikke noe med skattekortet ditt å gjøre. Skatteetaten har tatt en beregning ut fra forrige års inntekt og fradrag, ellers står du fritt til å endre tallene som du ønsker selv, til du får det skattetrekket du selv ønsker (du kan bare ikke oppgi for lav inntekt, da vil systemet reagere.) De fleste arbeidsgivere vil foreta ekstra skattetrekk om man ber om det, da vil det stå en egen post som heter Ekstra skattetrekk eller noe sånt på lønnsslippen. Anonymkode: bbe10...6fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 16. desember 2024 #17 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De fleste arbeidsgivere vil foreta ekstra skattetrekk om man ber om det, da vil det stå en egen post som heter Ekstra skattetrekk eller noe sånt på lønnsslippen. Anonymkode: bbe10...6fa Ja, men de har fremdeles ikke noe med hva som står på skattekortet ditt å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #18 Del Skrevet 16. desember 2024 Hensatt skrev (2 minutter siden): Ja, men de har fremdeles ikke noe med hva som står på skattekortet ditt å gjøre. Hva som står på skattekortet kan de ikke gjøre noe med men de kan trekke ekstra likevel. Anonymkode: bbe10...6fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå