Gå til innhold

Hjelp. Dårlig samvittighet etter uheldig reaksjon på en rasistisk kommentar

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker det var det beste svaret! Hadde hun bare godt av! 

Men hev deg over deg. Det finnes kjerringer overalt, himle med øynene inni deg og bare syng «let it go». Det er ikke deg, det er dem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg kan nok ikke bare nekte å gå til henne. Jeg har spurt en kollega om det, og hun mente at jeg kun kan nekte hvis jeg føler meg truet eller utrygg. Det gjør jeg ikke nå. Jeg føler meg ikke utrygg av lille «Olga» med turbo-rullator sin, men jeg blir skikkelig lei meg og føler meg lite verdsatt. En dag var jeg så oppgitt at jeg spurte min mor om hvorfor hun hadde gitt meg så mye melanin. Haha!

Ts

Anonymkode: 35021...5d4

TS, problemet er ikke Olga, men sjefen din som mener at du skal tolerere slik oppførsel. Det at man er gammel eller dement er ingen unnskyldning. Jeg hadde en sånn sjef før. Han mente at uansett hva kunden sa, skulle vi ansatte svelge det og "bare gå videre". Det aksepterte jeg ikke og fant en annen jobb. 

Anonymkode: 68e6d...537

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig! 

Jeg har hatt hjemmesykepleie lenge. Og de er i alle aldre, farger og kjønn. Man er jo bare takknemlig for at et slikt system finnes og fungerer. 

Litt spesielt med han "guttungen", han var vel 19 eller noe, muslim og han skulle dusje meg 😂 han ble sendt "hjem" med beskjed om at jeg klarte å dusje selv. Han ble jammen meg lettet! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts.

Nei. Pasienten ble sint for at jeg «løy» til henne etter at lyse damer fra hjemmehjelpen kom for å vaske hos henne etter at jeg dro🤦🏽‍♀️.  Dårlig timing!
Det er forresten IKKE snakk om kognitiv svikt typ demens o.l. Da ville jeg ikke tatt opp dette! 

Samma det vel! Du er vel ikke der for å vaske. De andre var, hvilken hudfarge de har har vel ikke du kontroll på. 

Anonymkode: 5221b...5c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Stor pike skrev (3 minutter siden):

Nydelig! 

Jeg har hatt hjemmesykepleie lenge. Og de er i alle aldre, farger og kjønn. Man er jo bare takknemlig for at et slikt system finnes og fungerer. 

Litt spesielt med han "guttungen", han var vel 19 eller noe, muslim og han skulle dusje meg 😂 han ble sendt "hjem" med beskjed om at jeg klarte å dusje selv. Han ble jammen meg lettet! 

Unge muslimske gutter som har problemer med å assistere med dusj har ingenting i hjemmesyk å gjøre. 

Anonymkode: 5221b...5c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes du parkerte den kommentaren utrolig bra. Man skal ikke godta rasisme, og du har ingen grunn for å kjenne på samvittigheten her. 

Vi kan alltid finne unnskyldninger for alt mulig, men da får vi ingen utvikling. Din leder håndtere dette på en kritikkverdige måte. 

Anonymkode: 0eb10...f49

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men herregud, hvem faen bryr seg om du løy eller hun mener du løy. Sånne ensomme gamle drittmennesker fortsetter fordi de tror det er OK. Ingen har rett til å behandle andre som dritt uansett om du får betalt for det. La henne klage. Du har ditt på det rene. 

Jeg er glad i bestemoren min, men hun er dessverre en slik en. Jeg sier at det må hun holde opp med. Og hvis hun refererer at noen har vært stygg med henne fra hjemmesykepleien spør jeg "ja, hva gjorde du i forkant da", og at jeg er ikke interessert i å høre noe mer om det. Jeg sier fra, naturligvis, hver gang hun omtaler homofile og de som ikke er hvite i huden på negative måter. Det får hun tåle. Hun er ikke pålagt å være frekk i kjeften selv om hun er gammel. 

Anonymkode: e4e1c...39d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville aldri gjort det. I stedet ville jeg bare ha dratt, da vi har lov til det så lenge pasienten ikke er i fare. En ting jeg glemte å legge til i hovedinnlegget, er at det kom noen «lyse» fra hjemmehjelpen etter at jeg hadde gått. Pasienten hadde ikke forstått at jeg var ironisk, og fortalte disse «lyse» damene fra hjemmehjelpen om situasjonen. Vi jobber under samme avdeling, og de mente at det jeg sa ikke var profesjonelt. Pasienten skal ha blitt så sint for at «løy». 

Herregud!  jeg blir så sliten😭

Ts

Pasienten kan ta seg en bolle. 

Kjenner jeg blir mildt sagt forbanna, neste gang hun spør om de ikke kan sende noen lyse så svarer du bare nei.

Siden vedkommende dikter opp sin egen versjon, så ta du bare opptak av samtalen, noe som er helt lovlig, spill den så av for lederen og spør om de synes at arbeidstakere skal finne seg i og bli diskriminert mens de er på jobb.

Eller så kan du si til pasienten at, vanligvis så hadde jeg lagd en sak ut av det, men det ser ut som om du er på siste reis, og la det bli med det.

Anonymkode: e2ee9...0f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føler veldig med deg❤️ Jeg husker jeg hadde en bruker i hjemmesykepleien som jeg pleide å måtte vekke, kle på henne og ordne med medisiner og frokost. Hver dag, fra det øyeblikket hun slo opp øynene og så at det var meg, sp skrek hun til: DU KAN IKKE GJØRE DENNE JOBBEN!!

Begrunnelsen hennes: Jeg var kvinne og hadde feil dialekt. Jeg snakket østlandsk, så hun "forstod ikke" hva jeg sa. Og jeg "kunne umulig være sterk nok til å løfte henne" (noe som heller aldri var nødvendig. 

Så kom det noen mannlige, svenske medisinstudenter som sommervikarer med skånsk dialekt. Og du verden altså, så lett det var å forstå hva de sa!

Jeg gjorde jobben min skikkelig, men jeg ville aldri kunne gjøre denne damen til lags.

Jeg klarte å vende det andre kinnet til fordi det hele var så latterlig, men det var veldig slitsomt. Også forstår jeg jo veldig godt at det er noe helt annet når noen dømmer deg nord og ned på grunn av hvordan du ser ut. Der hadde min grense gått og.

Det er ikke lett å finne engasjert personell til denne type jobber, så jeg håper for lederen din sin skyld at hun skjerper seg og begynner å skjerme deg for sånt som dette.

Og vær så snill å husk: Du har IKKE gjort noe galt!!

Anonymkode: 68033...7c4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lettet jeg ble over at kommentarfeltet her var utelukkende gode svar ❤️ Du har en dårlig leder. Hadde lederen din støttet deg, ville du kunnet føle på empowerment og stolthet over svaret ditt. Men nå blir din helt legitime måte å imøtekomme diskriminering på, en grunn til dårlig samvittighet i stedet. Det er så dårlig ledelse, du skal sette grenser. En god leder ville oppfordret deg til å gå tilbake og fulgt deg opp før og etter, så ubehaget ikke skulle bli så stort. 

Anonymkode: 6fe26...bfb

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, man trenger ikke det. Som en som arbeider med mennesker vet jeg godt at man ikke trenger å være humoristisk. Man kan be folk skjerpe seg eller si man er lei av skiten deres også, både i tilfeller med trakassering og rasisme. Dette pleier å funke veldig bra. Man trenger ikke si ifra på en vennlig og avvæpnende måte når andre er uvennlige. Det er heller ikke et krav i helsevesenet. Det er nulltoleranse for trakassering og rasisme.

Anonymkode: 0f30c...e23

Alle som jobber i helsevesenet må lære seg å tåle litt, enten du får kommentarer på at du er stygg, høy, tjukk, svart.. Du møter stadig folk med en eller annen form for kognitiv svikt. Det beste du kan gjøre for deg selv er å bli litt mer hardhudet. 

Anonymkode: a1a44...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Haha :) Bra kommentar du smalt tilbake med! At du er på jobb betyr IKKE at du skal tåle allskens dritt og det er kritikkverdig at din leder ber deg om å godta det. Jeg hadde sendt inn avviksmelding på leder.

Anonymkode: dc41e...d27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjefen din er en dårlig leder. 
hos oss hadde vi en rasist som var utrivelig både mot thai og andre med mørkere hudfarge. Noen av de fargede brydde seg ikke og fortsatte å dra dit, og andre syntes det var ubehagelig. 
Dette tok vi opp blant annet i plenum, der vi diskuterte situasjonen. Greia er at i hjemmetjenesten skal man ikke få bestemme hvem som skal komme, eller ikke (sånn generelt, det finnes spesielle situasjoner og unntak selvsagt). Men du som pasient kan dessverre ikke håndplukke hvem som skal til deg og ikke. Og hvertfall ikke basert på hudfarge! Samtidig må vi legge til rette for at noen fargede syntes det var veldig ubehagelig å dra dit og de fikk da bestemme selv om de ønsket å dra dit eller ikke.  
løsningen ble at de som ikke ville dit fikk bytte pasient med en annen, og de som var komfortable dro dit. 

Anonymkode: df464...4df

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Alle som jobber i helsevesenet må lære seg å tåle litt, enten du får kommentarer på at du er stygg, høy, tjukk, svart.. Du møter stadig folk med en eller annen form for kognitiv svikt. Det beste du kan gjøre for deg selv er å bli litt mer hardhudet. 

Jeg er blitt mer hardhudet, som i at jeg har begynt å sette grenser og ikke finne meg i ting. Jeg gidder ikke lenger høre på dritt og det er det som har gjort meg mer robust. Det har også gjort at jeg har byttet arbeidsplass én gang. Jeg gidder ikke ha kollegaer som går rundt og forteller andre hva de skal tåle hele tiden. Det der er jeg ferdig med.

Anonymkode: 0f30c...e23

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kognitiv svikt, helt greit.

Oppegående normale og velfungerende folk? Nope. Si ifra, sett de på plass. Skal de være sleivete i kjeften, får de jammen tåle det samme tilbake.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kognitiv svikt i bildet nei. Tatt opp med leder. Det er det første jeg noen gang har tatt opp med vedkommende, mitt 3. år her, men fikk bare beskjed om å ikke tenke på det. Jeg jobber tross alt med mennesker, så da skulle jeg bare øve på å ikke tenke på det🤦🏽‍♀️

Er vedkommende øverste leder?

Jeg ville skrevet et brev til vedkommende, og bedt om skriftlig tilbakemelding vedrørende hva som skal gjøres med denne (totalt uakseptable) situasjonen.

Legg frem ALLE ubehagelige hendelser med denne pasienten, og vis til det leder har sagt i din samtale med h*n som f.eks "Viser til vår samtale (tidspunkt), og ber om en avklaring på om denne type behandling av ansatte fra brukers side skal aksepteres og oversees", eller noe lignende ut ifra hva som ble sagt i deres samtale. Sett en frist for tilbakemelding.

Dersom leder gjentar at oppførselen skal overses, og at du bare må stå i det, send brev med kopi til leders leder. Svarer ikke vedkommende innen gitt frist, gjør det samme. Det holder IKKE at lederen din gir muntlig tilbakemelding.

Er du ikke allerede organisert, meld deg inn i fagforbundet, uten dem står du dessverre alene.

Kommentaren din er forøvrig 10/10! Ikke noe å ha dårlig samvittighet for!

Lykke til ♥️ back deg selv som du ville backa din beste venn!

• Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Stor pike skrev (53 minutter siden):

Nydelig! 

Jeg har hatt en ung muslimsk mannlig sykepleier som bisto meg i dusjing på sykehuset flere ganger, det var helt uproblematisk.

For øvrig enig med de andre om at du svarte godt for deg, ts, og at din nærmeste leder virker som en feigskit, som vi sier på min dialekt. 

Anonymkode: 3516f...19e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Blås i rasismetullet. Dette taklet du bra, du parerte den kommentaren på en fin måte. Denne pasienten tester deg. Prøv å svare rolig og humoristisk. Du må rett og slett tåle litt.

Nei. Man skal ikke tåle det. Ikke fra noen. Og det er sånne holdninger som dette som gjør at det er vanskelig å bli kvitt det. Det er ikke tull, det er et hinder i hverdagen. Hadde pasienten holdt kjeft om akkurat dette, kunne Ts få gjort jobben sin i fred uten å synes det er ubehagelig å jobbe med denne pasienten. 

Anonymkode: 15ffe...90f

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I dag spurte pasienten: «Var det ingen hvite å sende i dag???» Oppgitt svarte jeg spontant: «Nei, jeg er den lyseste på jobb i dag.» Pasienten reagerte med sjokk, noe som ikke var min intensjon. Nå har jeg dårlig samvittighet, fordi jeg vet at mitt ansvar er å skape trygghet for pasientene, ikke ubehag.

Det er ikke ditt ansvar å skape trygghet for at brukere kan utvise rasisme overfor deg i ditt arbeidsmiljø. Les arbeidsmiljøloven $ 4-3 om retten til et trygt og godt psykososialt arbeidsmiljø. Det er ikke jobben din å akseptere gjentakende krenkelser på jobb. Du har rett til å vernes mot dette. Bruker har rett på tjenestetilbud, men ikke for enhver pris. Her bør bruker stilles til ansvar og presenteres for noen krav dersom hun ønsker å fortsatt motta tjenester fra hjemmesykepleien. Hun må også forstå at hjemmehjelpen ikke kan utøve samme type tjenester som hjemmesykepleien er satt inn for å gjøre. Bruker står i sin fulle rett til å avslå tilbudet fra kommunen siden hun synes å inneha samtykkekompetanse. Du som ansatt (og alle de andre ansatte) burde nekte å utøve tjenester over en bruker som ikke evner å hindre krenkelser av de ansatte. Helsehjelpen er nok å anse som nødvendig, men om bruker bevisst krenker de ansatte kan hun ikke slå i bordet med noe som helst så fremt ledelsen på stedet har tatt opp alvoret i saken med henne. Jeg hadde blankt nektet å bruke tiden min hos en som krenker en kollega på den måten. Ikke faen om damen kunne fått velge blendahvite meg fremfor deg ene og alene på grunn av hudfarge. Da hadde jeg faen meg dratt opp rasismekortet selv. Ingen skal få favorisere eller velge vekk personal på den måten, det er bare totalt uakseptabelt!!

Anonymkode: 33393...14c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...