AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #21 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må slutte å være en dørmatte. Hvis du får dårlig samvittighet hver gang du setter grenser for åpenbar trakassering, må du jobbe med dette. Du skal ikke ha det vondt når andre går langt over streken. Det er feilplassering av skyld. Anonymkode: 0f30c...e23 Det virker jo ikke som ts akkurat har så mye støtte fra leder og sine kollegaer heller, som åpenbart velger å dysse ned det hele og stille seg på pasientens side. Anonymkode: 3c9a1...048 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #22 Del Skrevet 15 timer siden SynneD skrev (1 minutt siden): I hjemmesykepleien hos oss hadde det aldri vært godtatt. Lederen din er en dårlig leder om hun mener du bare skal la det gå. Hver eneste gang du er der og får rasistiske kommenterer er et avvik. Det bør lederen din ta seriøst - og be deg skrive avvik på det. Om dette er en kognitivt oppegående person for hen bare slutte, og må få beskjed om det. Selv om det er kognitive vansker skal det tas seriøst. Ikke kognitiv svikt i bildet nei. Tatt opp med leder. Det er det første jeg noen gang har tatt opp med vedkommende, mitt 3. år her, men fikk bare beskjed om å ikke tenke på det. Jeg jobber tross alt med mennesker, så da skulle jeg bare øve på å ikke tenke på det🤦🏽♀️. Anonymkode: 35021...5d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #23 Del Skrevet 15 timer siden Jeg har en kollega som bruker hijab. Nå var dette en kunde, og ikke en bruker, men uansett: Profesjonell setting, kundemøte ute hos kunden, vi var tre fra vår bedrift. Min kollega med hijaben ble møtt med håndtrykk etterfulgt av (hun gjorde ikke noe tegn til å ikke møte håndtrykket hjertelig) en 'Oj, jeg skulle kanskje ikke tatt deg i hånda'. Hun svarte med et smil og sa det går bra og blir da avbrutt av Rasisten. (jeg og kollegaen snakket om i etterkant at håndtrykk-kommentaren virket som en som oppriktig ble litt forskrekket av seg selv og var litt redd for å ha tråkket i salaten) Rasisten: Haha, ja man kan lure på hvorfor disse muslimene absolutt skal komme til Norge. Min kollega ble paff og svarte med å si til meg "Hvorfor er alle disse kristne her i landet, det var jo ikke kristent for tusen år siden?" Noen så ubekvemme ut, noen lo og møtet gikk sin gang. (Vi fikk i land en svært god avtale). Men min kollega går rundt og angrer som en hund på at hun sa noe og sier at alle de gangene hun har fått utdelt noe dritt og ikke sagt noe, latt som ingenting, skjøvet det unna - de husker hun etterhvert ikke. Men de gangene hun står opp for seg selv, selv om hun "svarer med samme mynt", de gangene plager henne. Etter mye analyse har hun landa på at det er dårlig samvittighet fordi hun føler på et ansvar for å deeskalere og avvæpne. Og jeg får si det samme til deg som til henne - å si fra er ikke galt. Å spøke med noen er ikke galt. At en spøk daler flatt til bakken kan skje de beste og skjer de fleste. Forsøk å rist det av og tenk at den kommentaren var god og kanskje en mindre rasistisk gammel gubbe som har glimt i øyet til deg og tillit til deg vil le lenge, høyt og hjertelig om du serverer samme replikk. Så gjør det, skap et nytt minne om replikken, på fritiden eller noe sånt. Dette var ikke over kanten og du er ute etter å trygge folk, men du har også et ansvar for å trygge DEG. Trygg deg selv med at du er en fin og reflektert person og ikke plag deg selv med dette mer. At en kollega synes det er over kanten tells ikke. Jeg har kollegaer som synes det er over kanten å være streng med folk som er for sene til møter fordi "de er jo voksne". Men jeg vet at jeg hverken er usaklig eller kjeftete, det er bare de som ikke er vant til tydelig og streng. Anonymkode: df4b8...b58 2 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #24 Del Skrevet 15 timer siden SynneD skrev (3 minutter siden): I hjemmesykepleien hos oss hadde det aldri vært godtatt. Lederen din er en dårlig leder om hun mener du bare skal la det gå. Hver eneste gang du er der og får rasistiske kommenterer er et avvik. Det bør lederen din ta seriøst - og be deg skrive avvik på det. Om dette er en kognitivt oppegående person for hen bare slutte, og må få beskjed om det. Selv om det er kognitive vansker skal det tas seriøst. Dette tenker jeg også. Selv om man er en bruker av en tjeneste, er det vel ikke fritt frem for å trakassere de som utøver tjenestene, og i hvert fall ikke hvis man har normal kognitiv funksjon? Anonymkode: 3c9a1...048 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #25 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det virker jo ikke som ts akkurat har så mye støtte fra leder og sine kollegaer heller, som åpenbart velger å dysse ned det hele og stille seg på pasientens side. Anonymkode: 3c9a1...048 Ja, det er ræv. Har selv jobbet på en arbeidsplass som lignet dette. Ingen støtte i situasjoner med åpenbar trakassering eller til med truende seksuell atferd. De kan reise til helvete. Såpass får DE tåle. Hvis det er en trøst, blir du bedre til å sette grenser med tiden hvis du jobber med det, ts. Da blir du også god til å snuse deg frem til en bra arbeidsplass der du har kollegaene dine j ryggen. Det er også de som gjør best arbeid, for det er arbeidsplasser som får ansatte til å ville bli. Anonymkode: 0f30c...e23 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #26 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så bra. Da fikk de lysere også med seg at pasienten er vanskelig. Anonymkode: 4971e...094 Altså, hun ble sint fordi hun forsto at jeg ikke var den lyseste på jobb den dagen, når de lyse damene kom. For henne er vi én enhet, siden personalet fra hjemmehjelp også jobber i hjemmesykepleien. Hun mente at jeg løy til henne. Ts Anonymkode: 35021...5d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #27 Del Skrevet 15 timer siden Til pass for rasistkjerringa om hun hadde fått hjerteinfarkt av den kommentaren, synes nå JEG..😬 Anonymkode: 8ea2b...79d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #28 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette tenker jeg også. Selv om man er en bruker av en tjeneste, er det vel ikke fritt frem for å trakassere de som utøver tjenestene, og i hvert fall ikke hvis man har normal kognitiv funksjon? Anonymkode: 3c9a1...048 Dessverre. På noen arbeidsplasser er det det. Særlig på arbeidsplasser som feks er mer uregulerte, som utelivsbransjen. Har ikke ledelsen vært tydelig med de ansatte om hva de ikke skal finne seg i, kan det fort oppstå ukultur, nettopp fordi man er usikker på hva man skal finne seg i fra mennesker når man jobber med dem. Hvis man selv velger å "tåle" som vil si å ikke sette grenser, kan man fort mene at andre skal gjøre det og. Det blir liksom sport i å "tåle". Anonymkode: 0f30c...e23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #29 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Da har du dårlige kolleger som ikke har ryggen din. Håper du finner deg en bedre arbeidsplass en dag ❤ Anonymkode: 0f30c...e23 100% enig! AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ts. Nei. Pasienten ble sint for at jeg «løy» til henne etter at lyse damer fra hjemmehjelpen kom for å vaske hos henne etter at jeg dro🤦🏽♀️. Dårlig timing! Det er forresten IKKE snakk om kognitiv svikt typ demens o.l. Da ville jeg ikke tatt opp dette! Anonymkode: 35021...5d4 Jo, men hjemmehjelpen gjør ikke det samme jobben, så dette kan tolkes som at du mente hjemmespl som utfører helsehjelp. Anonymkode: a02b4...cca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SynneD Skrevet 15 timer siden #30 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ikke kognitiv svikt i bildet nei. Tatt opp med leder. Det er det første jeg noen gang har tatt opp med vedkommende, mitt 3. år her, men fikk bare beskjed om å ikke tenke på det. Jeg jobber tross alt med mennesker, så da skulle jeg bare øve på å ikke tenke på det🤦🏽♀️. Anonymkode: 35021...5d4 Det ville jeg tatt med verneombudet på arbeidsplassen, evt også tillitsvalgt om du er i en fagforening. Verneombudet har også et ansvar for at du ikke skal oppleve rasisme på jobb, og bør kjenne ansvaret for arbeidsmiljøet såpass at hen gir leder tilbakemelding på at dette ikke er greit. Du kan evt ta det med hovedverneombud, om du opplever at verneombud på enheten ikke tar det seriøst. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #31 Del Skrevet 15 timer siden Du har en ræva arbeidsgiver! dette er på ingen måte akseptabelt. og med det sagt, kommentaren din var likevel helt uskyldig og veldig innafor, og til og med morsom 😂 hadde ikke funnet meg i noe sånt en eneste gang til, og gi både bruker og leder beskjed om at fra nå av går du dersom slike kommentarer oppstår. Det er helt uakseptabelt. Stå opp for deg selv. Anonymkode: 9eb3d...dae 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #32 Del Skrevet 15 timer siden SynneD skrev (12 minutter siden): I hjemmesykepleien hos oss hadde det aldri vært godtatt. Lederen din er en dårlig leder om hun mener du bare skal la det gå. Hver eneste gang du er der og får rasistiske kommenterer er et avvik. Det bør lederen din ta seriøst - og be deg skrive avvik på det. Om dette er en kognitivt oppegående person for hen bare slutte, og må få beskjed om det. Selv om det er kognitive vansker skal det tas seriøst. Jeg har fått inntrykk av at lederen min ikke liker at det skrives mye avvik. Hun unngår ofte å adressere problemene direkte og kommer med mange unnskyldninger for at folk skal unngå å rapportere avvik. Alt skal fremstå som perfekt når hun møter de andre lederne. Det er lite psykologisk trygghet hos oss for øyeblikket. Personalmøtene minner mer om enkelte informasjonsmøter i militæret – enveis kommunikasjon. Derfor er det ikke så rart at jeg får beskjed om å ta meg sammen når en pasient er veldig rasistisk mot meg og/eller andre. ts Anonymkode: 35021...5d4 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #33 Del Skrevet 15 timer siden Vet du, de som burde skamme seg her er denne pasienten, lederen din og kollegaene dine!!! Den type rasistisk atferd og kommentarer er uakseptabelt!!! Du har forsøkt å ta det opp med leder, men leder ber deg bare «opptre profesjonelt», og i tillegg blir kollegaene dine sinte på deg?? Ta det fra en person som har jobbet i helsevesenet i 30 år: det du utsettes for er IKKE greit!!!!! Dersom du velger å si opp jobben, ts, bør det være fordi de ikke verdsetter deg, ikke for en liten ubetenksom kommentar som smatt ut, i en situasjon du skulle sluppet å være i Anonymkode: 4b1fd...5cb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 15 timer siden #34 Del Skrevet 15 timer siden (endret) Jeg synes det var et bra svar, jeg. Skjønner at du etter hvert fikk nok. Flink du er som ikke vil være slem, selv mot en rasist. Hva skjer om du nekter å gå til henne mer da? Kanskje det er flere steder å klage enn kun til leder? Så dårlig som det står til med hjemmetjenesten er denne dama heldig hun får besøk av noen som snakker perfekt norsk. Endret 14 timer siden av katties 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #35 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hei, Jeg ønsker å dele en situasjon jeg har dårlig samvittighet for. Jeg tar ekstravakter i hjemmetjenesten ved siden av studier og har en pasient som gjentatte ganger har kommet med rasistiske kommentarer rettet mot meg, basert på min hudfarge. Jeg er halvt norsk (pappa er 100% norsk) og halvt kenyaner, og opplever dette som svært ubehagelig. Jeg har reflektert over situasjonen og konkludert med at kommentarene ikke handler om jobben jeg utfører, men om min hudfarge. (NB! Jeg bruker ikke rasisme kortet!!! Dette er 100% ekte). Jeg har rapportert dette til leder, men ble bedt om å “la det gå” fordi det gjelder en pasient og jeg er den «profesjonelle». Jeg har også forsøkt å snakke med pasienten og bedt om å slippe oppdrag hos henne, men situasjonen har ikke endret seg. I dag spurte pasienten: «Var det ingen hvite å sende i dag???» Oppgitt svarte jeg spontant: «Nei, jeg er den lyseste på jobb i dag.» Pasienten reagerte med sjokk, noe som ikke var min intensjon. Nå har jeg dårlig samvittighet, fordi jeg vet at mitt ansvar er å skape trygghet for pasientene, ikke ubehag. Jeg føler meg overveldet av denne situasjonen og ønsker råd om hvordan jeg kan håndtere slike utfordringer på en profesjonell måte, samtidig som jeg ivaretar meg selv. Jeg vurderer å slutte i denne jobben på grunn av denne pasienten, som jeg dessverre er hos svært ofte, selv om jobben ellers passer meg godt. Kvinne, 23 år. Anonymkode: 35021...5d4 Jeg synes dette var et strålende svar! Hadde det vært en av mine foreldre som hadde vært så frekk som det du opplevde, så hadde jeg satt pris på at de fikk en kommentar tilbake. Legg vekk den dårlige samvittigheten med en gang. Ja, du skal skape trygghet for de du besøker og hjelper, men du skal ikke finne deg i å bli behandle dårlig av den grunn. Anonymkode: 23f43...a06 3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #36 Del Skrevet 14 timer siden katties skrev (8 minutter siden): Jeg synes det var et bra svar, jeg. Skjønner at du etter hvert fikk nok. Flink du er som ikke vil være slem, selv mot en rasist. Hva skjer om du nekter å gå til henne mer da? Kanskje det er flere steder å klage enn kun til leder? Så dårlig som det står til med hjemmetjenesten er denne dama heldig hun får besøk av noen som snakker perfekt norsk. Jeg kan nok ikke bare nekte å gå til henne. Jeg har spurt en kollega om det, og hun mente at jeg kun kan nekte hvis jeg føler meg truet eller utrygg. Det gjør jeg ikke nå. Jeg føler meg ikke utrygg av lille «Olga» med turbo-rullator sin, men jeg blir skikkelig lei meg og føler meg lite verdsatt. En dag var jeg så oppgitt at jeg spurte min mor om hvorfor hun hadde gitt meg så mye melanin. Haha! Ts Anonymkode: 35021...5d4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SynneD Skrevet 14 timer siden #37 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg har fått inntrykk av at lederen min ikke liker at det skrives mye avvik. Hun unngår ofte å adressere problemene direkte og kommer med mange unnskyldninger for at folk skal unngå å rapportere avvik. Alt skal fremstå som perfekt når hun møter de andre lederne. Det er lite psykologisk trygghet hos oss for øyeblikket. Personalmøtene minner mer om enkelte informasjonsmøter i militæret – enveis kommunikasjon. Derfor er det ikke så rart at jeg får beskjed om å ta meg sammen når en pasient er veldig rasistisk mot meg og/eller andre. ts Anonymkode: 35021...5d4 Høres ikke bra ut. Men da er som sagt verneombud riktig instans. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #38 Del Skrevet 14 timer siden Som pårørende til en rasist, så hadde jeg applaudert det svaret du kom med! Det var helt briljant! At kollegaene dine ikke har ryggen din er fryktelig leit, selvfølgelig. Og lederen din er ræva. DU er bra og svarer godt for deg og den egenskapen bør du ikke miste❤️ Anonymkode: e0a29...d7b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #39 Del Skrevet 14 timer siden Haha, jeg elsker svaret ditt! Anonymkode: 68e6d...537 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #40 Del Skrevet 14 timer siden Du har ikke gjort noe feil. Du har en dårlig leder, skriv avvik hver gang brukeren kommer med kommentarer. Kontakt tillitsvalgt eller verneombud for hjelp og støtte videre. Anonymkode: 3a430...db5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå