AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #1 Del Skrevet 3 timer siden Hei, Jeg ønsker å dele en situasjon jeg har dårlig samvittighet for. Jeg tar ekstravakter i hjemmetjenesten ved siden av studier og har en pasient som gjentatte ganger har kommet med rasistiske kommentarer rettet mot meg, basert på min hudfarge. Jeg er halvt norsk (pappa er 100% norsk) og halvt kenyaner, og opplever dette som svært ubehagelig. Jeg har reflektert over situasjonen og konkludert med at kommentarene ikke handler om jobben jeg utfører, men om min hudfarge. (NB! Jeg bruker ikke rasisme kortet!!! Dette er 100% ekte). Jeg har rapportert dette til leder, men ble bedt om å “la det gå” fordi det gjelder en pasient og jeg er den «profesjonelle». Jeg har også forsøkt å snakke med pasienten og bedt om å slippe oppdrag hos henne, men situasjonen har ikke endret seg. I dag spurte pasienten: «Var det ingen hvite å sende i dag???» Oppgitt svarte jeg spontant: «Nei, jeg er den lyseste på jobb i dag.» Pasienten reagerte med sjokk, noe som ikke var min intensjon. Nå har jeg dårlig samvittighet, fordi jeg vet at mitt ansvar er å skape trygghet for pasientene, ikke ubehag. Jeg føler meg overveldet av denne situasjonen og ønsker råd om hvordan jeg kan håndtere slike utfordringer på en profesjonell måte, samtidig som jeg ivaretar meg selv. Jeg vurderer å slutte i denne jobben på grunn av denne pasienten, som jeg dessverre er hos svært ofte, selv om jobben ellers passer meg godt. Kvinne, 23 år. Anonymkode: 35021...5d4 3 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 3 timer siden Populært innlegg #2 Del Skrevet 3 timer siden Men herregud, du skal da ikke finne deg i rasisme. Bra du sa ifra. Alt annet enn å si ifra er å behandle henne som en molbo som ikke skjønner bedre. Du satte grenser! Dritbra! Å jobbe i yrker med mennesker betyr ikke at man skal ta imot drit. Anonymkode: 0f30c...e23 44 4 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Del Skrevet 3 timer siden Altså, du ga et morsomt svar på den ubehagelige kommentaren pasienten sa! Pasienten skal føle seg trygg, men den har ikke lov å være rasistisk eller ufin heller. Da får hun ta kontakt med lederen sin og si ofra til henne istedenfor. Du gjorde ingenting galt. Anonymkode: 06d00...970 40 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden Det var da et godt svar på den kommentaren? Ingen ting å ha dårlig samvittighet for, det er ikke uprofesjonelt å ta igjen på den måten du gjorde her. Det hadde vært uprofesjonelt om du hadde klikket og skjelt ut pasienten. Anonymkode: 3c9a1...048 16 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden Blås i rasismetullet. Dette taklet du bra, du parerte den kommentaren på en fin måte. Denne pasienten tester deg. Prøv å svare rolig og humoristisk. Du må rett og slett tåle litt. Anonymkode: a1a44...b8d 15 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden Syns det var en veldig god kommentar. Det tror jeg pasienten også syntes. Anonymkode: 4971e...094 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Del Skrevet 3 timer siden Og hvis pasienten får sjokk for at h*n får et slikt svar, så er det jo lov å håpe at vedkommende har fått en liten lærepenge. «Don’t dish out what you can’t take» Anonymkode: 3c9a1...048 14 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Del Skrevet 3 timer siden Verdens beste svar ❤️ ❤️ ❤️ Anonymkode: 4c9a5...6df 9 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var da et godt svar på den kommentaren? Ingen ting å ha dårlig samvittighet for, det er ikke uprofesjonelt å ta igjen på den måten du gjorde her. Det hadde vært uprofesjonelt om du hadde klikket og skjelt ut pasienten. Anonymkode: 3c9a1...048 Jeg ville aldri gjort det. I stedet ville jeg bare ha dratt, da vi har lov til det så lenge pasienten ikke er i fare. En ting jeg glemte å legge til i hovedinnlegget, er at det kom noen «lyse» fra hjemmehjelpen etter at jeg hadde gått. Pasienten hadde ikke forstått at jeg var ironisk, og fortalte disse «lyse» damene fra hjemmehjelpen om situasjonen. Vi jobber under samme avdeling, og de mente at det jeg sa ikke var profesjonelt. Pasienten skal ha blitt så sint for at «løy». Herregud! jeg blir så sliten😭 Ts Anonymkode: 35021...5d4 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AllahBallah Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): […] I dag spurte pasienten: «Var det ingen hvite å sende i dag???» Oppgitt svarte jeg spontant: «Nei, jeg er den lyseste på jobb i dag.» Pasienten reagerte med sjokk, noe som ikke var min intensjon. […] Anonymkode: 35021...5d4 Hahahha 🤣 Ler meg ihjel! Så jævla bra svart! Er da ingenting å skamme seg eller ha dårlig samvittighet over? Dritbra kommentar som var helt på sin plass! 😀😊😊 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #11 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Blås i rasismetullet. Dette taklet du bra, du parerte den kommentaren på en fin måte. Denne pasienten tester deg. Prøv å svare rolig og humoristisk. Du må rett og slett tåle litt. Anonymkode: a1a44...b8d Nei, man trenger ikke det. Som en som arbeider med mennesker vet jeg godt at man ikke trenger å være humoristisk. Man kan be folk skjerpe seg eller si man er lei av skiten deres også, både i tilfeller med trakassering og rasisme. Dette pleier å funke veldig bra. Man trenger ikke si ifra på en vennlig og avvæpnende måte når andre er uvennlige. Det er heller ikke et krav i helsevesenet. Det er nulltoleranse for trakassering og rasisme. Anonymkode: 0f30c...e23 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ville aldri gjort det. I stedet ville jeg bare ha dratt, da vi har lov til det så lenge pasienten ikke er i fare. En ting jeg glemte å legge til i hovedinnlegget, er at det kom noen «lyse» fra hjemmehjelpen etter at jeg hadde gått. Pasienten hadde ikke forstått at jeg var ironisk, og fortalte disse «lyse» damene fra hjemmehjelpen om situasjonen. Vi jobber under samme avdeling, og de mente at det jeg sa ikke var profesjonelt. Pasienten skal ha blitt så sint for at «løy». Herregud! jeg blir så sliten😭 Ts Anonymkode: 35021...5d4 Da har du dårlige kolleger som ikke har ryggen din. Håper du finner deg en bedre arbeidsplass en dag ❤ Anonymkode: 0f30c...e23 23 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #13 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Syns det var en veldig god kommentar. Det tror jeg pasienten også syntes. Anonymkode: 4971e...094 Ts. Nei. Pasienten ble sint for at jeg «løy» til henne etter at lyse damer fra hjemmehjelpen kom for å vaske hos henne etter at jeg dro🤦🏽♀️. Dårlig timing! Det er forresten IKKE snakk om kognitiv svikt typ demens o.l. Da ville jeg ikke tatt opp dette! Anonymkode: 35021...5d4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Del Skrevet 3 timer siden Bra svar! Du får nok ikke gjort så mye med pasientens holdninger. Så jeg vil råde deg til å melde avvik hver gang det kommer rasistiske kommentarer fra denne pasienten. Jeg jobber selv med sårbare mennesker, men når de kaller meg f***e, truer og går over grenser osv er det avvik. Det bidrar med å synliggjøre problemet. Anonymkode: bb939...903 8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #15 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ts. Nei. Pasienten ble sint for at jeg «løy» til henne etter at lyse damer fra hjemmehjelpen kom for å vaske hos henne etter at jeg dro🤦🏽♀️. Dårlig timing! Det er forresten IKKE snakk om kognitiv svikt typ demens o.l. Da ville jeg ikke tatt opp dette! Anonymkode: 35021...5d4 Du må slutte å være en dørmatte. Hvis du får dårlig samvittighet hver gang du setter grenser for åpenbar trakassering, må du jobbe med dette. Du skal ikke ha det vondt når andre går langt over streken. Det er feilplassering av skyld. Anonymkode: 0f30c...e23 10 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 3 timer siden #16 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ville aldri gjort det. I stedet ville jeg bare ha dratt, da vi har lov til det så lenge pasienten ikke er i fare. En ting jeg glemte å legge til i hovedinnlegget, er at det kom noen «lyse» fra hjemmehjelpen etter at jeg hadde gått. Pasienten hadde ikke forstått at jeg var ironisk, og fortalte disse «lyse» damene fra hjemmehjelpen om situasjonen. Vi jobber under samme avdeling, og de mente at det jeg sa ikke var profesjonelt. Pasienten skal ha blitt så sint for at «løy». Herregud! jeg blir så sliten😭 Ts Anonymkode: 35021...5d4 Angrip det pro aktivt, Snakk med din leder om situasjonen som har oppstått, 10 poeng for kommentaren din. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 3 timer siden #17 Del Skrevet 3 timer siden 😂 Den kommentaren var genial. Du håndterte situasjonen veldig bra, syns ikke at du var direkte frekk. Fakta er uansett ikke frekkhet. Er helsepersonell selv, hvit dog, og når pasienter tar en slik tone er det helt innafor å svare i samme stil. Stå på, heier på deg. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SynneD Skrevet 3 timer siden #18 Del Skrevet 3 timer siden I hjemmesykepleien hos oss hadde det aldri vært godtatt. Lederen din er en dårlig leder om hun mener du bare skal la det gå. Hver eneste gang du er der og får rasistiske kommenterer er et avvik. Det bør lederen din ta seriøst - og be deg skrive avvik på det. Om dette er en kognitivt oppegående person for hen bare slutte, og må få beskjed om det. Selv om det er kognitive vansker skal det tas seriøst. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du må slutte å være en dørmatte. Hvis du får dårlig samvittighet hver gang du setter grenser for åpenbar trakassering, må du jobbe med dette. Du skal ikke ha det vondt når andre går langt over streken. Det er feilplassering av skyld. Anonymkode: 0f30c...e23 Notert!✍🏽✍🏽✍🏽 Anonymkode: 35021...5d4 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei. Pasienten ble sint for at jeg «løy» til henne etter at lyse damer fra hjemmehjelpen kom for å vaske hos henne etter at jeg dro🤦🏽♀️. Anonymkode: 35021...5d4 Så bra. Da fikk de lysere også med seg at pasienten er vanskelig. Anonymkode: 4971e...094 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå