Gå til innhold

Hater julefeiringen med familien og nå er den hersens høytiden her igjen!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bli «syk» før jul så du slipper å dra. Bare lat som du hadde kjøpt billett. 

Anonymkode: 3b64a...5b5

Støtter denne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

whiztle skrev (12 minutter siden):

Hvor har du fått det utrykket fra?

Er ikke ts, men hvorfor lurer du på det, det er jo et helt vanlig ord?

IMG_9439.jpeg

Anonymkode: 05b1c...bb5

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er noen grinete foreldre som følte seg truffet her i begynnelsen av tråden 😅

Du har min fulle sympati ts. Jeg har sluttet med det tullet å feire jul med familien og spinnville barn full av sukker og skriking og feirer bare med samboeren på våre premisser. En voksen jul med det selskapet vi setter mest pris på. Det anbefales varmt. Det kreves litt i begynnelsen å sette foten ned og være snill med seg selv og skape en høytid slik du ønsker men du får så mye mer igjen for det, det er verdt det. Eventuelt kan du fake på deg en omgangssyke. Å tilbringe julen med et selskap en virkelig gruer seg til å være med er ikke noe koselig, og jeg tenker du bør unne deg mer ig bedre enn det. Vær hjemme med god samvittighet og kos deg slik du ønsker.

Anonymkode: f1ed6...e5e

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt ts! Nå er jeg småbarnsmammaen, men skulle gjerne vært i dine sko 😂 gravid og løpende etter en 2-åring høy på sukker og gaver er ikke drømmesituasjonen, i tillegg hater jeg både jul, julemat og alt maset som følger med.

Hadde jeg vært i en situasjon der jeg kunne velge, hadde jeg låst meg inne i leiligheten min, spist noe godt jeg liker, og gjort noe jeg liker.

Lekse til neste år; dikt opp at du er tvunget inn på jobb i en eller annen sammenheng i god tid før jul så de ikke får forventninger om at du skal komme :) 

Anonymkode: d2fcd...55e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voks opp og stå opp for deg selv i stedet for å klage og sikkert utstråle surhet når du er der.
De tvinger deg ikke, du må ingenting, det er ikke synd på deg.
Jeg har latt være å feire med familien mange år, og jeg liker dem til og med! Men jeg har ikek barn og da føles
julen til tider litt meningsløs, og de andres barn tar enormt mye plass, hvilket er greit, men ofte vil jeg gjøre noe mer voksent
og på mine premisser.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du velger selv hvor du er i julen. Du må ikke feire med familie hvis du ikke ønsker det. 

På juleaften er jeg med venninner. Vi har feiret sammen de siste fire årene. I romjulen besøker jeg min mor med søsken. Jeg kunne gjerne ha reist på ferie i forbindelse med jul/nyttår også. Mulig det blir planen til neste år. 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hadde det vært opp til meg ville jeg ha sendt nevøen min en bok i posten som julegave, for det trenger han. Og sendt resten av familien en sms og ønsket dem god jul. Hadde kost meg hjemme med god mat og drikke , ikke julemat. Men da hadde familien nesten dukket opp på døra fordi jula SKAL feires med familien alt annet er stusselig 🥲

Anonymkode: b8385...646

Det er faktisk opp til deg, 100%. Du er voksen, det er ditt liv, og kan gjøre hva du vil. Slutt å klage, og gjør noe med det i stedet.

Bare si det som du er, at du heller vil feire jul alene eller med venner i år. Blir det drama, så er det deres problem. Hva har det vel å si for deg, om dere omtrent ikke har kontakt uansett?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange som har det slik - spesielt single og barnløse. Det med at det er forventet at TS kommer, tyder vel på at noen har glede av besøket - får en anta, og da er jo tilstedeværelsen en glede for andre. Det er jo fint for barna også å få treffe andre voksne. På den annen side, når besteforeldre får besøk av barn, svigerbarn og barnebarn, så står jo den single i familien mer fritt til å delta i julefeiringen enn om det skulle bare være ts...

.. forpliktelsene er større når det er færre i familien og f.eks. bare voksne og ingen barnebarn. Selv har jeg ikke likt jula "hjemme" de siste 20 årene, etter jeg passerte noe over 30 år som single, men vet jo at jeg er ønsket og at det ville bli veldig stusselig for de som var igjen om jeg ikke kom. Derfor tar jeg "pliktturen" hvert år, men passer på å returnere til skapelig tid  - med begrunnelsen at jeg skal jobbe, og det skal jeg også, selv om jeg kunne tatt bortekontor.

Og når man blir eldre og tenker tilbake så tenker man vel at man gjorde det riktige - tenkte mer på andre enn akkurat seg selv.

Anonymkode: 59408...506

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha hjemme-alene jul for andre år på rad. Det er helt nydelig. Våg å gjøre noe som er "uakseptabelt" TS. Du kommer ikke til å angre. 😁

Anonymkode: 59979...35b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som du vil. De er sikkert like glade for å slippe deg som du er for å slippe dem. Når man er voksen kan man bestemme selv.

Anonymkode: e8cd8...46f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nei, i år kommer jeg ikke hjem, jeg skal være sammen med ei venninne som ikke har noen og har det vanskelig i år."

Anonymkode: a5b08...6d7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, for en surpomp du er, ts! Du gjør da som du selv vil. Kan du ikke feire jul med alle disse fantastiske vennene dine da? 

Anonymkode: 6db8b...8cc

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er frivillig singel og barnløs, det er ikke synd på meg, dette er selvvalgt. Jeg bor langt fra familien min, som består av min søster og foreldre, og vi har lite kontakt utenom julefeiringen hvert år. Må understreke at jeg ikke er ensom eller lei meg for at jeg og familien har lite kontakt. Jeg fyller dagene mine med jobb, trening, venner og egne interesser. Til jul er det forventet at jeg kommer hjem og feirer med familien, som jeg egentlig har vokst fra, selvom det ikke er noe usagt mellom oss. Vi er bare veldig ulike og har få felles interesser. Min søster har mann og barn, som tar mye plass.

Gruer meg til julefeiringen hvert år. Det er 3-4 dager med unger som er høyt og lavt, er sikker på at 4 åringen til søstera mi har en eller annen diagnose, fordi kidden er spinnvill. I år har hun en kolikkunge i tillegg 😭 Hele julekvelden går med på å roe ned gærningen som bare venter på å rive opp pakkene. Det er det eneste ungen er opptatt av. Det er ikke mulig å føre en samtale uten å bli avbrutt. 

Så har du far og svoger som diskuterer sport til de sovner. Mor som stresser med julematen og «hyller» kidden til søstera mi for hver eneste lille ting han gjør. Typ «så flink du var til å hoppe på sofaen Per». Og søstera mi er alltid stressa og i hæla på 4 åringen som er super gira hele julaften. 1. og 2. juledag herjer han med lekene han får i julegave. Både 1.og 2. juledag er det juleselskap hos andre familiemedlemmer. Der er det enda flere unger, enda mer herjing og enda mer utveksling av gaver. 

Synes denne julefeiringa er både dyr og slitsom. Ikke en ting jeg liker ved den, hverken den tvungne hyggen, kjøpefesten eller maten for den saks skyld. Hater all julemat, alt fra pinnekjøtt til ribbe, kalkun etc. 

Gruer meg til å dra hjem hvert år. Det er både dyrt, rådyre flybilletter, gaver, transport til og fra flyplassen etc. havner fort på 10000kr. Jeg  har veldig god økonomi, men liker ikke å bruke penger på ting som ikke gir meg noe, slik som denne julefeiringa. Har stort nettverk og mange venner her jeg bor, men jula er familietid og det eneste som er akseptert er å feire med familie.

Hadde det vært opp til meg ville jeg ha sendt nevøen min en bok i posten som julegave, for det trenger han. Og sendt resten av familien en sms og ønsket dem god jul. Hadde kost meg hjemme med god mat og drikke , ikke julemat. Men da hadde familien nesten dukket opp på døra fordi jula SKAL feires med familien alt annet er stusselig 🥲

Anonymkode: b8385...646

Du klarer og ta deg sammen en gang i året  eller? Er noe som heter at man må gi og ta og ikke være så jævla egoistisk. Noe jeg synes du er nå. 

Anonymkode: 65f57...e29

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du klarer og ta deg sammen en gang i året  eller? Er noe som heter at man må gi og ta og ikke være så jævla egoistisk. Noe jeg synes du er nå. 

Det heter vel å gi og FÅ… Hvertfall i jula. 

Anonymkode: 6db8b...8cc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, her er det på tide å kutte navlestrengen. Send dem gaver i posten, og ta en kort telefon på julekvelden der du ønsker dem god jul, så gjør du som du vil. Du er voksen nå. 

Anonymkode: 89d35...a83

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært der selv, da jeg var singel og barnløs med en eldre bror som hadde stiftet familie.

Kan forstå deg.

Men en dag er de ikke der mer. Da vil du se tilbake på at det kanskje ikke var så ille likevel.

Anonymkode: c48ef...389

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor må de samme menneskene ofre seg for andre hvert eneste år? De som vil feire sammen skal få det de ønsker seg, men de som ønsker å være alene skal aldri få det? Hvor er logikken? Det er faktisk veldig urettferdig.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor må de samme menneskene ofre seg for andre hvert eneste år? De som vil feire sammen skal få det de ønsker seg, men de som ønsker å være alene skal aldri få det? Hvor er logikken? Det er faktisk veldig urettferdig.

Hva er urettferdig? Feir alene da! Ingen tvinger deg, bare noe du innbiller deg. Djiiiis🤦‍♀️

Anonymkode: 9c955...744

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ser ikke at TS ofrer en drit. Hun gjør jo ingenting annet enn å møte opp. 

Det er jo bare å bli hjemme. 

Anonymkode: 09615...2af

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de fine tingene med å være voksen og barnløs, er at man kan feire jul akkurat der man selv ønsker. Man må legge fra seg det å alltid gjøre ting bare fordi det er "forventet". 

Anonymkode: 0eac8...392

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...