AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #1 Del Skrevet 16. desember 2024 Min sønn på 11 år hater fisk ,og det er negativ stemning rundt bordet når vi skal ha det derfor lurer jeg på om noen vet om omega 3 eller tran kan erstatte et fiskemåltid?Setter pris på positive svar. Anonymkode: a9780...31e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #2 Del Skrevet 16. desember 2024 Funker å erstatte omega 3 med tran men det er jo andre sunner stoffer i fisken også. Folat f.eks. Anonymkode: 5c8fe...05f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #3 Del Skrevet 16. desember 2024 roter sammen jod og folat. Overlater dette til andre da jeg åpenbart ikke har peiling, Men kan si det produsenter av tilskudd selv sier, tilskudd kan inngå i et kosthold men kan aldri erstatte mat. Gi gjerne tran/omega 3 for å erstatte det han går glipp av ved å kuttee ut fet fisk,men jeg ville også ha fortsatt å prøve. Skjønner at ikke alle liker kokt torsk men kan ikke skjønne at man kan hate all fisk. Har en unge som er kresen (ikke på fisk heldigvis), men kan jo ikke gi opp. Anonymkode: 5c8fe...05f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #4 Del Skrevet 17. desember 2024 Marint omega-3 er ikke essensielt. Kjøtt kan lett erstatte fisk. Fisk og sjømat har mye tungmetaller og det er det ikke i kjøtt. Jeg har ikke spist fisk eller sjømat på over 30 år, men jeg har spist mye kjøtt og meieriprodukter. Så bare legg bort den fisken og gi gutten kjøtt heller. Anonymkode: 506dc...145 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #5 Del Skrevet 17. desember 2024 Det erstatter ikke jod Anonymkode: 415cd...bcd 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #6 Del Skrevet 17. desember 2024 Nei. Det erstatter ikke b12, proteiner, kollagen, m.m. Hovedregel er at kosstilskudd aldri erstatter mat. Anonymkode: e52b0...803 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 17. desember 2024 #7 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 19.02): Min sønn på 11 år hater fisk ,og det er negativ stemning rundt bordet når vi skal ha det derfor lurer jeg på om noen vet om omega 3 eller tran kan erstatte et fiskemåltid?Setter pris på positive svar. Anonymkode: a9780...31e Ja, det gjør det rent ernæringsmessig mht omega 3 og D-vitamin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 17. desember 2024 #8 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei. Det erstatter ikke b12, proteiner, kollagen, m.m. Hovedregel er at kosstilskudd aldri erstatter mat. Anonymkode: e52b0...803 Men det kan du få gjennom annen type mat enn fisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #9 Del Skrevet 17. desember 2024 Grüner skrev (9 minutter siden): Men det kan du få gjennom annen type mat enn fisk. Ja, men det var ikke det TS spurte om. Jeg kan vel ikke vite om TS spiser andre gode kilder til dette regelmessig. Anonymkode: e52b0...803 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #10 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, men det var ikke det TS spurte om. Jeg kan vel ikke vite om TS spiser andre gode kilder til dette regelmessig. Anonymkode: e52b0...803 *sønnen til TS. TS, så lenge sønnen din ikke vil spise fisk, så er selvsagt tilskudd et alternativ og langt bedre enn ingenting. Bare sørg for at han får i seg alle andre næringsstoffer som går tapt i fisken i seg selv fra annen mat. Anonymkode: e52b0...803 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #11 Del Skrevet 18. desember 2024 Hvis han virkelig blånekter på å spise fisk må dere sørge for at han får nok vitamin D, jod, folat og omega 3 på andre måter. Kjøtt, melkeprodukter og en del grønnsaker kan bidra, men det kan absolutt hende at han trenger kosttilskudd for å få nok av disse stoffene når en kutter ut en veldig viktig kostholdskilde. Anonymkode: f0265...8a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #12 Del Skrevet 18. desember 2024 Bare husk å ikke gi han opp ennå. Det er veldig spesielt å bli voksen og aldri ha lært å spise fisk. Mange barn liker baccalao, Primar har en god en. Ellers kan jo dere forsøke med nuggets, panert fisk osv. til han venner seg til smaken. Kveite er også populært, siden det ikke har den markante fiskesmaken. Anonymkode: 4a94b...59f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 18. desember 2024 #13 Del Skrevet 18. desember 2024 Det er mye kvikksølv i fisk uansett, gi han heller plantebasert omega 3 fra alger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #14 Del Skrevet 18. desember 2024 Maia70 skrev (19 minutter siden): Det er mye kvikksølv i fisk uansett, gi han heller plantebasert omega 3 fra alger. Plantebasert omega gir dårligere opptak og kan ikke sammenlignes. Spiste kun plantebasert omega 3 i årevis, det var en fryd for kroppen å få det fra fisk igjen. Anonymkode: e52b0...803 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #15 Del Skrevet 19. desember 2024 Maia70 skrev (6 timer siden): Det er mye kvikksølv i fisk uansett, gi han heller plantebasert omega 3 fra alger. Riktig med kvikksølv og andre tungmetaller i fisk. Men... du har ikke fått med deg at veldig mange algeprodukter har gift i seg på nivåer høyere enn tolererbar daglig dose? https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28245621/ Anonymkode: 506dc...145 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå