Gå til innhold

Kommer jeg til å få restskatt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er ikke flink på dette med skattekort. I 2024 jobbet jeg en del overtid, tjente rett under 100 000 mer enn jeg vanligvis gjør. Skatter prosent av overtiden, og har til sammen skattet litt 162 000 kr i skatt dette året. Årslønn før overtid er 609000. 

Tabelltrekket mitt var 7108 i 2024, nå er det endret til 8100. Er dette et dårlig tegn på at jeg har skattet for lite? 😅 Prøvde meg på en skattekalkulator, men 1) jeg forstår meg ikke på den og klarer ikke å legge inn riktig, og 2) den nektet å la meg registrere gjelden min (3.2 mill i lån med samboer, pluss studielån og billån på tilsammen 120 000.) Så den fikk jeg ikke til.. 

Takk for eventuelle svar 🤗

Anonymkode: 0603a...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis gjelden står i ditt navn også, vil den føres på deg ved årsskiftet, når bankene rapporterer til skatteetaten på alle. Saldo på bankkontoer, lån og gjeld pr 31-12.

Anonymkode: 1468c...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med 709k brutto plottet inn i skattekalkulatoren får du.

Estimert skatt for 2024: 190 720 kr

Det er hva du maks må skatte = uten noen fradrag.

Hva du har i lån har ikke så mye å si, det du må finne ut av er hva du har betalt i renter. Det er det du får fradrag på.

Anonymkode: 13257...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Med 709k brutto plottet inn i skattekalkulatoren får du.

Estimert skatt for 2024: 190 720 kr

Det er hva du maks må skatte = uten noen fradrag.

Hva du har i lån har ikke så mye å si, det du må finne ut av er hva du har betalt i renter. Det er det du får fradrag på.

Takk for svar, har betalt ca 80 000 i renter (de som står på meg altså) :) Så da skal jeg kanskje skatte litt mindre enn 190000? Var det jeg også fikk opp på kalkulatoren, men fikk ikke til å legge inn lån/renter. Det kom opp at det var noe feil med siden 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du engstelig, så forsøk å sette av noen penger. Du vil få et foreløpig skatteoppgjør sent i vinter og har frem til 31.5 til å betale restskatten uten at det påløper renter. 

Anonymkode: 1e5e9...0c0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar, har betalt ca 80 000 i renter (de som står på meg altså) :) Så da skal jeg kanskje skatte litt mindre enn 190000? Var det jeg også fikk opp på kalkulatoren, men fikk ikke til å legge inn lån/renter. Det kom opp at det var noe feil med siden 🤔

Vet du forresten om jeg skal betale mye mer skatt nå i 2025 pga tabelltrekket er endret? Regner ikke med å få like mye overtid dette året, men vanskelig å si😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du engstelig, så forsøk å sette av noen penger. Du vil få et foreløpig skatteoppgjør sent i vinter og har frem til 31.5 til å betale restskatten uten at det påløper renter. 

Takk, jeg har penger til å betale det, så ikke krise sånn sett. Men greit å vite litt (noe jeg burde ha visst hvis jeg skjønte meg bedre på dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis Skatteetatens kalkulator er nede, så kan du prøve den hos smartepenger.no så lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet du forresten om jeg skal betale mye mer skatt nå i 2025 pga tabelltrekket er endret? Regner ikke med å få like mye overtid dette året, men vanskelig å si😊

Hva du betaler i skatt i 2025 avhenger jo av hva du tjener det året, ikke hva du tjente i 2024. 

Anonymkode: 018a9...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk, jeg har penger til å betale det, så ikke krise sånn sett. Men greit å vite litt (noe jeg burde ha visst hvis jeg skjønte meg bedre på dette).

Ikke tenk sånn! Det er mye bedre at du tar tak i det og finner ut av det. Alltid lettere å ordne opp hvis man vet hva problemet er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ingen problem. Etter å ha satt inn 80.000 kr i betalt renter. Så får du:

Estimert skatt for 2024: 173 120 kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen problem. Etter å ha satt inn 80.000 kr i betalt renter. Så får du:

Estimert skatt for 2024: 173 120 kr

Tusen takk❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er kommet nye trekktabeller for 2025, så alle tabellene har endret nummer. Du finner en oversikt her:

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/arbeidsgiver/skattekort-og-skattetrekk/forskuddstrekk/oversikt-over-tabelltrinnene-for-trekktabeller-fra-og-med-2025/

Tabell 8100 kalkulerer med at du skal ha 100 000 i fradrag i 2025. 

Anonymkode: 8ec3e...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er kommet nye trekktabeller for 2025, så alle tabellene har endret nummer. Du finner en oversikt her:

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/arbeidsgiver/skattekort-og-skattetrekk/forskuddstrekk/oversikt-over-tabelltrinnene-for-trekktabeller-fra-og-med-2025/

Tabell 8100 kalkulerer med at du skal ha 100 000 i fradrag i 2025. 

Anonymkode: 8ec3e...bf7

Takk, den var nyttig😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må huske at det er egentlig ikke noe forskjell på skatt fra månedslønn og overtid, alt som betyr noe er den totale inntekten, og normalt betaler man betydelig mer skatt på overtid (prosenten på tabellkort) som normalt betyr at man er mer sannsynlig å få tilbake på skatten en å få en baksmell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tabell før, men nekter å ha det. De trekker mye mer enn tabellen viser. Jeg fikk så lite utbetalt etter skatt på tabell. Regnet på det selv og velger prosent. Da har jeg mer igjen av lønnen og får ikke restskatt, men 2-3000 kr i pluss. Heller lønn å leve av, enn den jævla tabellen!

Anonymkode: 16086...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...