Gå til innhold

Skolen fokuserer bare på barnet som blir mobbet og ikke mobberne…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har et barn som blir systematisk utestengt. Barnet er omgjengelig, snill, hyggelig og bryr seg om andre. Er som regel godt likt av de fleste. Men jentegjengen som utestenger liker henne tydeligvis ikke. Har sagt ifra til skolen og de startet noen tiltak..men vi føler nå at alt blir vinklet mot at det er vårt barn som får «skylden» her. De fokuserer bare på at hun må endre seg, være mer åpen, prøve andre arenaer for å bli inkludert der istedenfor jentegjengen. At hun må bli tøffere å ikke la det gå så innpå seg. Hva burde vi gjøre med det? Er dette normal oppførsel fra skolen? Jeg blir så forvirret av dette..føler ikke dette blir riktig i det heletatt. Mobberne får fortsette som før, men hun må endre seg…vi jobber jo selvfølgelig med vårt barn hjemme for å prøve å skifte fokus osv, men burde ikke skolen gå hardere til verks mot de som mobber?

Anonymkode: 0fd10...bb1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Huff så leit, skal ikke være sånn. På skolen her ender det med at de som blir mobba flytter/bytter skole. Er noe dritt at det ikke blir tatt på alvor. Dattra deres skal ikke måtte endre seg for å bli likt/godtatt. Det er heller ikke barebare å "stå opp for seg selv" , ikke rart mange ikke vil på skolen når de ikke tar tak i noe. Men hadde jeg vært dere hadde jeg selv oppmuntret til å prøve å finne noen andre, den jentegjengen høres ikke noe grei ut å være i.

Håper det løser seg. 💕

Anonymkode: e6336...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor gamle er de?

Er du sikker på at dette faktisk er mobbing og ikke bare ulike personligheter selv ikke helt klikker? 

Anonymkode: 87f6c...29f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt feil vinkling. Mobbere skal få sanksjoner.

Samtidig er jeg enig i at datteren din bør finne seg bedre venner. Det er ingen vits i å presse henne inn i en gjeng som oppfører seg dårlig mot henne. Når man er ung vil man høre til, selv om de man vil høre til misliker en. Som forelder kan du bygge henne opp og si at hun fortjener bedre. De er åpenbart ikke gode venner.

Anonymkode: ffc23...c20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber på vgs, men har sett lignende saker hos oss. Det er ofte taushetsbelagt informasjon knyttet til sanksjonene mot mobberne, MEN skolen burde trygge deg på at de gjør noe. Har de spurt hva datteren din har behov for? Noen barn har behov for skjerming fra mobberne. 

Anonymkode: e6393...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan ikke snakke for ditt barn, men som ungdomsskolelærer har jeg sett noen tilfeller av "utestengelse" oppgjennom, som sett med voksne øyne ikke er mobbing. 

Det er ikke nok å være grei og omgjengelig for å være en del av den populære klikken. Kanskje hun har for kjedelig, barnslig eller nerdete personlighet for dem? Ikke noe feil ved det, altså, men hun matcher nok ikke personligheten deres. Er det egentlig utestengning og mobbing å ha preferanser på hvem man vil være venn med? Hvis de oppfører seg direkte stygt er det selvsagt en annen sak, men det er IKKE mobbing å ikke få innpass som venn hos de man vil. 

Jeg har selv min faste gjeng på jobb som jeg er venn med privat. Vi er selvsagt ikke stygge med de andre kollegaene, men vi har en helt annen tone med hverandre og henger også litt sammen på fritiden. Andre kollegaer har tilsvarende gjenger. Sånn er livet. 

Anonymkode: bf6ce...82c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er feil å fokusere på den som blir mobbet.

Nå vet kanskje ikke du hva skolen sier til de andre jentenes foreldre det kan jo være noen klare meldinger der og?

Og jeg tenker hun skal forsøke og finne andre og bedre venner og drite i de jentene.

Endret av fru Alving
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sier som flere andre. Er du sikker på at det er mobbing og utestenging. En har jo ikke rett til å bli venn med akkurat hvem man vil. Vennskap må gå to veier. Er de stygge med henne, eller er de bare ikke interessert? 

Jeg har sett mange ungdommer som vil være venn med de "populære" og så passer de rett og slett ikke inn. Det er mange andre som kunne passet bedre, men de blir ikke ansett for gode nok. 

Jeg ville oppmuntret mitt barn til å forsøke å finne likesinnede. 

Anonymkode: 8830c...df4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og de stakkars ungene som blir mobbet. Kommer på gruppe med mobberen igjen og igjen så de lissom kan bli venner.

Anonymkode: cc694...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan ikke snakke for ditt barn, men som ungdomsskolelærer har jeg sett noen tilfeller av "utestengelse" oppgjennom, som sett med voksne øyne ikke er mobbing. 

Det er ikke nok å være grei og omgjengelig for å være en del av den populære klikken. Kanskje hun har for kjedelig, barnslig eller nerdete personlighet for dem? Ikke noe feil ved det, altså, men hun matcher nok ikke personligheten deres. Er det egentlig utestengning og mobbing å ha preferanser på hvem man vil være venn med? Hvis de oppfører seg direkte stygt er det selvsagt en annen sak, men det er IKKE mobbing å ikke få innpass som venn hos de man vil. 

Jeg har selv min faste gjeng på jobb som jeg er venn med privat. Vi er selvsagt ikke stygge med de andre kollegaene, men vi har en helt annen tone med hverandre og henger også litt sammen på fritiden. Andre kollegaer har tilsvarende gjenger. Sånn er livet. 

Anonymkode: bf6ce...82c

Hva i alle verden? Er du så bias at du ikke ser utestengelse? Hvis jeg inviterer alle i klassen til bursdag og utelater 2 stk, så skjønner du at dette er utestengelse eller? Selv om mitt argument er at jeg har "preferanse" for hvem jeg vil være med. Spesielt i sårbare aldersgrupper, der alt handler om å høre til.

Anonymkode: ffc23...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er du så bias at du ikke ser utestengelse

Det som blir sagt her er at det kan hende det faktisk ikke er utestengelse og ettersom det ikke har kommet eksempler, så kan det stemme. Man blir utestengt om man er den ene, eller en av de få som ikke er med. Man blir ikke utestengt om man ikke er med i venninnegjengen på 3 der det fremdeles er 27 andre elever i klassen. 

Anonymkode: 800bd...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...