Hmmmmmm Skrevet 16. desember 2024 #21 Del Skrevet 16. desember 2024 Mitt barn fikk aldri noe annet en det vi andre spiste. Selv veldig krydret mat fikk hun. Oliven, feta, svisker og masse annet. Hun var også den eneste i barnehagen som endte opp med å spise den maten de lagde når de hadde temaet Land, mat og kultur. I mange land spiser små barn mat med en del chili uten at det er farlig. Barn blir jo vant til den maten den får servert. Men tror mange blir redd for å servere det til små barn. Sjekk ut matkulturen i andre land, så skjønner du at du ikke har noen frykte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #22 Del Skrevet 16. desember 2024 Hmmmmmm skrev (4 minutter siden): Mitt barn fikk aldri noe annet en det vi andre spiste. Selv veldig krydret mat fikk hun. Oliven, feta, svisker og masse annet. Hun var også den eneste i barnehagen som endte opp med å spise den maten de lagde når de hadde temaet Land, mat og kultur. I mange land spiser små barn mat med en del chili uten at det er farlig. Barn blir jo vant til den maten den får servert. Men tror mange blir redd for å servere det til små barn. Sjekk ut matkulturen i andre land, så skjønner du at du ikke har noen frykte Vi har gitt vår på 2,5 litt krydret mat flere ganger og da spytter hun ut og gråter fordi det var au å spise. Så mange har jo erfaring med at det ikke er så populært og akkurat det er ikke noe jeg gidder å jobbe for at barnet skal like. Da varmer jeg heller et par fiskekaker og sparer de 150 kr på indisk takeaway til familiens yngste Tror ikke hun blir mer kresen av det. Å få mulighet til å smake mye forskjellig er såklart bra. Men tror det er mange myter om kresenhet. Har et vennepar som har voksenmiddag etter barnet har lagt seg iallfall et par ganger i uka og den ungen virker nærmest altetende. Så har jeg et annet vennepar som alltid spiser familien sammen og lager mat fra bunnen og gjør alt "riktig" men barnet deres er superkresent. Som kresent barn (og til dels voksen) selv så blir jeg litt irritert over alle med ukresne barn som tror at det er bare fordi at ditt og datt 😄 Jeg er helt sikker på at det ikke er mine foreldres skyld at jeg ble kresen. Anonymkode: 3716d...0e1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #23 Del Skrevet 16. desember 2024 Ja, har en 2-åring. Vi spiser alltid det samme, men hun spiser rester fra det vi spiste dagen før, så slipper jeg stresse med å lage mat etter barnehagen. Vi pleier bruke god tid ute før vi er hjemme, så er ikke hjemme før 17:30 de fleste dager. Da varmer jeg porsjonen hennes og bittelitt til meg selv så hun har noen å spise med. Mannen min jobber senere, så vi spiser dagens middag sammen kl 20. Anonymkode: 7179c...069 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #24 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Godt at du fikk vist uvitenheten din litt. Det er veldig mange barn som blir kresne på tross av at de aldri har fått alternativ mat hjemme. I en søskenflokk kan det være ett barn som er kresent uten at resten er det, og alle har jo fått samme mat hjemme. Å tro at det er foreldre som skaper kresne barn er ikke bare ufattelig uvitende, men det er også ødeleggende for de foreldrene som får kastet slike beskyldninger på seg av folk som deg som ikke vet bedre. Anonymkode: c23c9...c67 Ja sånn er det her. 8åringen har alltid slukt alt han har fått, spiser så og si alt. Mens minste er helt motsatt. Men han kan reagere på både utseende på maten, lukt og konsistens. Så alt av supper , myk mat , grønnsaker som er kokt, osv er totalt nekt. Så det er veldigveldig forskjell på barn. Har ikke noe å si på foreldre, bare at barn liker forskjellig. Anonymkode: 12172...7ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #25 Del Skrevet 16. desember 2024 Vi lager kun én middag, og hvis de virkelig ikke liker det har de fått tilbud om skive. Begge er mest glad i varmmat, så det har fungert bra her. De spiser det de får, men som en annen skrev, vet ikke om de gjør det fordi det ikke var noe alternativ eller om vi har kunnet gjøre det fordi de har spist alt. Frokost ser jeg ikke på som et felles måltid på samme måten, da spiser noen av oss yoghurt med havregryn, noen skive og noen knekkebrød, men vi sitter ved samme bordet. Har aldri tenkt over at vi spiser ulikt, er vokst opp slik. Anonymkode: 66694...da3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmmmmm Skrevet 16. desember 2024 #26 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi har gitt vår på 2,5 litt krydret mat flere ganger og da spytter hun ut og gråter fordi det var au å spise. Så mange har jo erfaring med at det ikke er så populært og akkurat det er ikke noe jeg gidder å jobbe for at barnet skal like. Da varmer jeg heller et par fiskekaker og sparer de 150 kr på indisk takeaway til familiens yngste Tror ikke hun blir mer kresen av det. Å få mulighet til å smake mye forskjellig er såklart bra. Men tror det er mange myter om kresenhet. Har et vennepar som har voksenmiddag etter barnet har lagt seg iallfall et par ganger i uka og den ungen virker nærmest altetende. Så har jeg et annet vennepar som alltid spiser familien sammen og lager mat fra bunnen og gjør alt "riktig" men barnet deres er superkresent. Som kresent barn (og til dels voksen) selv så blir jeg litt irritert over alle med ukresne barn som tror at det er bare fordi at ditt og datt 😄 Jeg er helt sikker på at det ikke er mine foreldres skyld at jeg ble kresen. Anonymkode: 3716d...0e1 Man starter med slik mat så tidlig som mulig. Altså før ett års alderen. Hva tror du gjør at andre barn i andre land spiser så mye forskjellig så tidlig?! Det er fordi de ukritisk får servert det nordmenn ville kalle rar mat antagelig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #27 Del Skrevet 16. desember 2024 Jeg tror ikke dette er så vanlig blant dagens foreldre, men før kunne man oppleve foreldre som ikke lot barnet smake enkelte ting fordi «det liker barn ikke». Det er noe av det tåpeligste jeg har hørt. Anonymkode: 595d3...35c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #28 Del Skrevet 16. desember 2024 Salat - staver av agurk, og paprika. Asiatisk suppe - ta av litt, og lag en mild variant. Legg oppi noen ingredienser du vet er populært (minimais), dropp det som ikke går ned (vårløk). Anonymkode: 5eb20...c99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #29 Del Skrevet 16. desember 2024 Hmmmmmm skrev (17 minutter siden): Man starter med slik mat så tidlig som mulig. Altså før ett års alderen. Hva tror du gjør at andre barn i andre land spiser så mye forskjellig så tidlig?! Det er fordi de ukritisk får servert det nordmenn ville kalle rar mat antagelig. Joda men da er jo all maten deres sånn. Akkurat som at barn i Norge elsker leverpostei, kaviar og brunost som der kjemperart for en del fra andre land. Så mener det blir noe annet. Vi har ikke sterk mat daglig, det er jo bare noe vi spiser en gang iblant. Så da ser ikke jeg på barnet som kresent fordi at det ikke vil ha noe som er så sterkt. Anonymkode: 3716d...0e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #30 Del Skrevet 16. desember 2024 Hørte et bra råd en gang: de voksne bestemmer hva og når det skal spises. Barnet bestemmer om, og hvor mye det skal spise. Hvis barnet mitt sier: jeg liker ikke det! Og nekter å spise, så sier jeg: det er helt greit, ingen tvinger deg til å spise. Men 90% av gangene ender hun med å spise noe likevel. Mye eller lite. En sjelden gang ingenting. Det er ikke farlig. De gangene hun spiser veldig lite får hun kanskje tilbud og kveldsmat ganske raskt etterpå. Har ikke noe fast tid for kvelds eller middag egentlig. Kvelds kan være alt mulig,men ofte gir jeg valg mellom 2 ting. Får ofte kommentarer på at hun er så lite kresen og sitter lenge ved bordet. Jeg har bare hatt fokus på god stemning og bordskikk, null spisetvang. Anonymkode: 3d2ee...a17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #31 Del Skrevet 16. desember 2024 Det er selvfølgelig ikke noe problem å av og til spise forskjellige middager, dere tilbyr jo også barnet å smake på deres mat. Noen ganger har man kanskje lyst på noe å spise som man vet barna ikke spiser noe av, feks sterk indisk eller sushi for min del. Anonymkode: 12412...194 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #32 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Godt at du fikk vist uvitenheten din litt. Det er veldig mange barn som blir kresne på tross av at de aldri har fått alternativ mat hjemme. I en søskenflokk kan det være ett barn som er kresent uten at resten er det, og alle har jo fått samme mat hjemme. Å tro at det er foreldre som skaper kresne barn er ikke bare ufattelig uvitende, men det er også ødeleggende for de foreldrene som får kastet slike beskyldninger på seg av folk som deg som ikke vet bedre. Anonymkode: c23c9...c67 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Kresne barn er et i lands problem- tviler på at det eksisterer i land uten nok mat. Så jepp- det er konstruert. Anonymkode: 60b83...546 Jeg har en av hver: ei som må bremses, spise på små tallerken (for å begrense porsjoner) og som jeg må tenke holde kalorier nede og en som sulter foran kjøleskapet. Han har stor tallerken, ingenting rører hverandre og jeg må tenke næringstetthet og høye kalorier. Han må spise til måltider fordi klokken sier så, ikke fordi magen rumler. Han har næringsdrikker som han drikker i tillegg til maten Han spiser, det utgjør hele forskjellen på om han holder vekta eller ei. Helt ulike barn, fått samme kost, vokst opp i samme hjem, samme regler osv osv, men de er helt motsatte. Helsestasjon har klødd seg i hodet mer enn en gang da de vil henvise den ene til ernæringsfysiolog for å holde vekta nede og så i neste åndedrag vil de henvise til ernæringsfysiolog for å holde vekta oppe. I landsproblem? Ikke hos meg ihvertfall... Anonymkode: 1f531...6d5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #33 Del Skrevet 16. desember 2024 Her har vi aldri laget 2 retter til middag. Servert det samme til ungene som vi spiser. Det er nå altid noe tilbehør de spiser. De har og måtte smake . Ene barne slett vi med mat og vi fikk beskjed fra sykehuset å ungå å lagge 2 retter for det ville gjøre at ting kunne bli være, så lenge det var ting som potet,grønsaker osv barnet spiste. Nå er det 17 år og ska bli slakter og elsker å smake på nye ting. Sier selv en må minst smake 13 ganger på ting før en egentlig kan si en ikke liker Anonymkode: c3534...ef1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #34 Del Skrevet 16. desember 2024 Lager 2 middager av og til, men ikke ofte. Han en 8 åring, som er ganske kresen på lukt, smak og konsistens. Av og til lager jeg mat han liker til alle, av og til lager jeg mat han ikke liker. Men har ofte noe tilbehør som gutten min kan spise. Sist uke hadde gutten min besøk av en venn, og gutten min inviterte på middag. Jeg tenkte javel, men du liker ikke denne middagen, men selfølgelig kan vennen få mat, vennen spiste middagen, og gutten min spiste hvitløksbaguett og grønnsaker. Anonymkode: d328a...e42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #35 Del Skrevet 16. desember 2024 Aldri laga noe annet til dem nei. Fikk samme mat som oss. Jeg har to stk barn som er veldig glad i forskjellig mat. Men dem spiste ikke alt da. Salat var dem ikke så glad i. Men dem spiser det no. Jeg har bestandig salat til alle middag. Ikke suppe da og slik. Men lager jeg kylling så er det salat med. Anonymkode: b61ae...68c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #36 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Aldri laga noe annet til dem nei. Fikk samme mat som oss. Jeg har to stk barn som er veldig glad i forskjellig mat. Men dem spiste ikke alt da. Salat var dem ikke så glad i. Men dem spiser det no. Jeg har bestandig salat til alle middag. Ikke suppe da og slik. Men lager jeg kylling så er det salat med. Anonymkode: b61ae...68c Og jeg selv var veldig sær i matveien når jeg var barn. Likte egentlig ikke mat. Men jeg fikk ikke sær behandling. Samme middag som resten. Så spiste jeg ikke da. Sånn var det bare. Men jeg er alt etende no som voksen. Og veldig glad i mat. Og jeg prøver bestandig noe nytt. Anonymkode: b61ae...68c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #37 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Serverer dere supper eller salat uten noe brød eller pasta til? Det liker jo de fleste barn. Vi prøver å alltid ha noe til middag eller tilbehør som barnet liker selv om vi ikke ville valgt det selv. Feks raspet gulrot, mais, brød, flatbrød e.l. På den måten blir det ikke noe ekstra til barnet, men noe vi alle spiser av. Selv om vi får kombinasjoner som feks flatbrød til stroganoffgryte eller egg til blomkålsuppe. Og vi prøver å ikke blande sammen ting om det er praktisk mulig å la være. Feks ikke blande pasta eller poteter med saus eller servere grønnsakene hver for seg heller enn blandet i salat. Da kan barnet spise bare pasta med evt litt smør og mais. Vi tvinger ikke til å spise, men oppfordrer til å smake. Gjør ellers minst mulig ut av hva eller hvor mye barnet spiser. Noen dager smaker barnet på alt, andre dager ikke. Noen ganger spiser barnet bare potet og smør til middag, noen ganger spiser det bare revet gulrot og eple, noen ganger bare egg. Det jevner seg ut i lengden til et noenlunde variert kosthold. Kvelds er uansett bare max halvannen time etter middag så det kommer en mulighet til å fylle magen før natten. Barnet er flinkere til å smake på ting i helger når det ikke er slitent etter barnehagen. Anonymkode: 97f59...e4c AnonymBruker skrev (2 timer siden): Barnet får frokost, lunsj og frukt i barnehagen. Til kvelds får barnet velge mellom skive med forskjellig pålegg eller yoghurt naturell med havregryn og frukt eller bær. En sjelden gang blir det tilbudt eggerøre, speilegg eller grove pannekaker. Anonymkode: 97f59...e4c AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du spiser ikke middag med barnet? Anonymkode: 60b83...546 Jo, svarte på det over Anonymkode: 97f59...e4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #38 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har hørt det er lurt å servere det samme. At det ikke skal være valg mellom feks to middager. Men jeg syns det blir litt vanskelig da vi innimellom vil ha noe vi vet barnet absolutt ikke vil ha. Barnet er 2år. Et eksempel er salat. Alt blir bare plukket bort. Lite går i magen og han er forsynt uten å spise (får jo selvsagt mat). Enkelte supper med mye smak som feks asiatiske supper blir bare grist og smakt litt på. Gir i en kopp så det er mulig å drikke. Tenker jo at det er viktig at barnet får smake, men er jo også viktig at barnet får i seg en ok porsjon med mat (og noen retter ER jo veldig grisete og styrete for barn). Er det dumt å feks gi tomatsuppe eller blomkålsuppe når vi spiser en annen? Hvis vi spiser salat kan jo barnet plukke ut det han vil ha. Samtidig er det lite han spiser av det uansett. Og det blir mer rot enn spising. Vi gir hele grønnsaker utenom måltid da det blir smakt på, sikkert fordi det er gøy med en hel gulrot, stor bit paprika osv. Men mye blir ofte bare tygget på og ikke spist. Men syns likevel det er viktig at barnet vender seg til nye smaker og sunn mat. Men hvis vi gir råd grønnsaker når vi spiser salat så blir det bare gnagd på, og det som metter blir gjerne ikke rørt (feks kylling i kyllingsalat). Hvordan gjør dere det? Med middag? Og hva gjør dere til andre måltid? Får barnet velge kvelds eller varierer det hva barnet kan få? Feks yoghurt en dag, skive en dag osv. Og hva med frokost? I helgene setter vi frem ulikt pålegg og han snakker av og til på nye pålegg og varierer. Men i ukedagene når det er mer travelt, er det lettest å servere ferdig enn å gi masse valg, men han foretrekker jo feks prim eller smøreost. Medbrakt matpakke blir kanskje spist lite av i barnehagen om det varieres med feks ost, skinke osv. Men er kanskje ikke pålegget i barnehagen vi skal fokusere på? Anonymkode: 5d301...6d2 Du gjör deg selv en skikkelig björnetjeneste Anonymkode: e61a2...f02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #39 Del Skrevet 16. desember 2024 Vi spiser alltid det samme. Om barnet spiser lite til middag en dag går det helt fint, da får hun heller spise ekstra til kveldsmaten om hun er sulten. Men skal vi ha noe jeg vet hun absolutt ikke liker og ikke vil spise noe av, lager jeg for eksempel grønnsaksstaver av noe jeg vet hun liker og serverer hele familien slik at grønnsaksstavene blir en del av middagen. Da får hun noe i magen, men hun har likevel blitt eksponert for og fått smakt på maten hun ikke liker (og ikke minst ser at alle i familien spiser det samme og at det ikke lages egen mat til henne). Anonymkode: 9a630...dae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 16. desember 2024 #40 Del Skrevet 16. desember 2024 Vi spiser stort sett det samme, men vi må prioritere barnets smak. Barnet har mange ulike diagnoser, og han er ekstremt sensitiv på konsistens. Barnet liker mye forskjellig mat, heldigvis, men grønnsaker er ikke enkelt. Det må lures inn, f.eks inn i supper (som barnet liker). Nå kan ikke jeg fordra salat (jeg liker grønnsaker, men ikke salatblader), derfor har vi aldri salater (og i hvert fall ikke til middag), men ellers spiser vi ganske variert. Vår største utfordring er at barnet er undervektig og derfor kan vi ikke bare servere noe det ikke liker. Vi MÅ få i barnet mat, og næringsdrikker er det ikke snakk om å få i barnet. Så, vi må være ganske kreative sånn sett. Barnet kan heller ikke spise brød i særlig grad, derfor får det alltid med seg middagsrester til lunsj (to matpakker i tillegg), derfor bør og må middagen vi serverer barnet være såpass godt at vi vet at barnet vil spise det både til middag og lunsj. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå