Gå til innhold

Ønsker tips til middag og dessert 1. juledag.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal ha gjester til middag 1. juledag. Den ene (som er hos oss også på julaften) spiser ribbe med tilbehør. Andre gjesten spiser pinnekjøtt på julaften, så jeg tenker at vi kan ha noe som ingen av de har spist dagen før.

Jeg har da tenkt kalkunfilet med tilbehør eller oksestek med tilbehør. Eneste er at jeg er redd for å få en tørr oksestek :rodmer:

Har aldri laget karamellpudding før, men synes det er veldig godt. Eller så er det også godt med trollkrem, men uten tyttebær, men skogsbærblanding.

Høres dette greit ut eller er det noen som har andre forslag? 

Anonymkode: 85a1d...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lag noe du mestrer godt uansett om gjestene spiste det før eller ikke.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karamellpudding med karamellsaus og krem er veldig godt. Oksestek, godt, gjelder å følge oppskrift nøyaktig og kjenne ovnen din.

andre desserter kan være iskake med kransekake, tilslørte bondepiker eller riskrem med rød saus, gamle klassikere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Andre forslag: Lutefisk, kveite, torsk, asiatisk ribbe, koldtbord, rakfisk :) 

Anonymkode: 520d4...213

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjemmelaget fiskesuppe og focaccia👍🏻 ostekake til dessert😅

Anonymkode: d30ff...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg foretrekker fisk 1.dag. Blir så stappa av alt fettet i julemiddagen. Laks pakket inn i butterdeig er godt

Anonymkode: 950c9...343

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg synes kalkunbryst høres nydelig ut og det er litt "lettere" (for magen) enn ribbe og pinnekjøtt. :) Det er også veldig julete. Oksestek synes jeg personlig er litt kjedelig, men det er sikkert fordi jeg alltid har fått gjennomstekt, tørr, grå oksestek. 

Hvis du vil gjøre det litt lett for deg selv kan du lage klassisk pannacotta med bringebærcoulis til dessert. Ja, det er sikkert kjedelig og oppbrukt, men nesten alle liker det, tross alt, det er godt og veldig lettvint å lage i stand på forhånd. Karamellpudding er selvsagt nydelig, men har en del usikkerhetsmomenter. 

Anonymkode: eedc3...fcc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kalkun er veldig godt, og har masse julevibber. Vi pleier å ha det i romjula. Det er godt med noe som er litt lettere når man har spist tung julemat dagen/-ene før😊  

Anonymkode: 35de9...ba2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for mange gode tips :) Jeg har litt å "tygge" på nå ;) 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karamellpudding er ikke så vanskelig å lage som mange skal ha det til, og det er veldig godt. Det ligger en god oppskrift på matprat.no - og du har tid til å prøvelage en gang før jul. ;) Til saus pisker du krem som du blander med karamallsaus, kan nesten ikke bli verken enklere eller bedre.

Er enig med de som foreslår kalkun til hovedrett. Kalkun med mandelpoteter, fløtesaus, waldorfsalat og grønnsaker er nydelig julemat. Du kan lage stuffing og steke i en brødform ved siden av siden du tenker filet, da blir måltidet enda mer julete syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vilt er veldig godt som julemiddag. :) 

Anonymkode: da672...498

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med juleskinke? Enkelt å lage,kan serveres kald eller varm. Tilbehør kan være kokte poteter,brun saus og grønnsaker evt fløtegratinerte poteter og soppsaus. 

Anonymkode: f0863...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalkun fungerer veldig bra, og er fin festmat. Det er også langside av laks eller ørret, eller en hvit fisk for den del. En del er også glad i juleskinke. 
Jeg hadde laget noe jeg mestrer, som andre her sier. Karamellpudding er ikke vanskelig da, men trollkrem med skogsbær høres helt nydelig ut 🥰😋 Der gav du meg en ide 🥰 Jeg er ikke noe glad i krem, ei heller tyttebær, men krem vokser litt på meg med årene, og skogsbær er jeg veldig glad i, så det høres veldig godt ut. 
Sitronfromasj med varm skogsbærblanding er også en god dessert, eller en pannacotta med appelsin og julekrydder. Jeg er også svak for en god ostekake, og der kan du bruke pepperkaker som bunn. Jeg hadde nok ikke valgt det da, men heller noe friskere. En variant med tilslørte bondepiker med enten pepperkaker, eller andre julekaker er også en lettere dessert både å lage og nyte. Sist, men ikke minst må en ikke glemme hvor godt det er med en god is. Gjerne vanilje, med deilig varm bærsaus og noe godt i glasset til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har alltid kveite eller lutefisk 1. juledag. Dessert er som regel rester fra desserter julaften. Men ellers ville jeg foreslå god, hjemmelaget fruktcoctail (ha gjerne i hermetisk ananas og bruk laken fra boksen i fruktcoctailen). God frukt, gjerne litt valnøtter, med krem, is eller vaniljesaus til. Godt med litt lettere mat etter fet og tung middag julaften 🙂

Anonymkode: f2a67...aa3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skal ha gjester til middag 1. juledag. Den ene (som er hos oss også på julaften) spiser ribbe med tilbehør. Andre gjesten spiser pinnekjøtt på julaften, så jeg tenker at vi kan ha noe som ingen av de har spist dagen før.

Jeg har da tenkt kalkunfilet med tilbehør eller oksestek med tilbehør. Eneste er at jeg er redd for å få en tørr oksestek :rodmer:

Har aldri laget karamellpudding før, men synes det er veldig godt. Eller så er det også godt med trollkrem, men uten tyttebær, men skogsbærblanding.

Høres dette greit ut eller er det noen som har andre forslag? 

Karamellpuddingen til Diplomis er nydelig :) Enkelt og greit...ta den opp to timer før og legg i kjøleskap. ALLE som får den hos meg elsker den

Anonymkode: e8e38...611

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo helt greit ut, men hva med å lage tapas av julaftensrestene og spe på med noen enkle småretter til? Da får du brukt opp maten fra dagen før, bare med en ny og spennende vri, og du slipper å lage helt ny middag. Ha til litt god drikke og server en god dessert til slutt (gå gjerne for ideen i HI), så blir det jo en kjempefin middag! :)

https://meny.no/tema/jul/juleselskap/juletapas/

Anonymkode: 50406...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Karamellpuddingen til Diplomis er nydelig :) Enkelt og greit...ta den opp to timer før og legg i kjøleskap. ALLE som får den hos meg elsker den

Anonymkode: e8e38...611

Er den fortsatt å få tak i? 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...