Gå til innhold

Svigermor ga babyen min sin første fastføde

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har 2 barn og tror jeg husker når de fikk smake grøt/ brødskiver første gang...der var skikkelig søt...men hadde ikke blitt sur om mamma hadde vært den første til å gi...jeg mener etterpå spiste ko barna brød, banan, og mer og mer fast føde. Jeg har jo vært med på så mye...der er alloen tid for første gang...men der er også alltid en lenger tid med å være med på ferden ( altså ja barnet fikk en liten bit pannekaker...men nå kan not være med å gi barnet brød, banan og andre faste føde...tenk første gang han spiser jordbær.. sitron, pasta,is, yoghurt etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Gråter du om du er i dusjen eller avgårde da barnet tar sine første skritt? 

Anonymkode: ec764...8af

Jeg husker ikke min 2-årings første skritt. Eller jeg vet ikke helt når de var, det var jo en glidende overgang som varte i flere uker. 

Jeg husker derimot første gang hun fikk fast føde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (5 minutter siden):

Har 2 barn og tror jeg husker når de fikk smake grøt/ brødskiver første gang...der var skikkelig søt...men hadde ikke blitt sur om mamma hadde vært den første til å gi...jeg mener etterpå spiste ko barna brød, banan, og mer og mer fast føde. Jeg har jo vært med på så mye...der er alloen tid for første gang...men der er også alltid en lenger tid med å være med på ferden ( altså ja barnet fikk en liten bit pannekaker...men nå kan not være med å gi barnet brød, banan og andre faste føde...tenk første gang han spiser jordbær.. sitron, pasta,is, yoghurt etc)

Men noen av oss har høyere standard enn å servere små babyer søt grøt og brødskiver. Innføring av fast føde skal også gjøres én matvare av gangen, helst med noen dagers mellomrom. Så tidlig skal de også ha mat én gang om dagen, helst på dagtid. Rart å ikke koordinere dette med mor og far før man gir mat???

Jeg hadde en plan for innføring av fast føde. For meg hadde ikke det verste vært å bli frarøvet en «første» (selv om jeg hadde blitt trist for det og), men at jeg hadde blitt totalt overkjørt. Noen ting var at jeg ønsket ikke at barnet mitt skulle bli matet, jeg ønsket at det skulle få bli kjent med mat som råvarer i sin opprinnelige form (ikke mos) og jeg ønsket å vente med å introdusere søtt til jeg hadde introdusert andre smaker. Tok det som en selvfølge at folk respekterte våre ønsker for en så liten baby.

Svelger selvsagt noen kameler og ser gjennom fingrene på ting nå som hun er 2 år og sammen med besteforeldre, men de respekterer likevel våre grunnregler for kosthold og spør før de eventuelt gjør noen unntak der. Tar jeg som en selvfølge.

Anonymkode: 04a3a...260

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår TS til en viss grad, ville gitt beskjed om noen gav min tannløse 6 mnd gamle baby pannekaker pga kvelningsfare, samme med nøtteprodukter eller honning som kan være direkte farlig. men det virker ikke som det var det som var problemet, heller kontrollen. Og hva ER det med all denne gråtingen? Det kommer mange milepæler, og med mindre du er på ungen 24/7, så vil noen av dem skje når du ikke er tilstede. Men er jo spesielt med den første. Som min venninne sier, den første bader du hver dag, den andre 3. hver dag og den 3. støvsuger du. 

Det jeg vil frem til er at det er forståelig å reagere, men bli da ikke hysterisk på om du går glipp av noe. Jeg også husker tråden med hun som hadde fæl fødsel og svigermor hadde holdt først, elns. Ro ned det fokuset men sett grenser, selvfølgelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tanten min passet min sønn når han var 7 mnd, ga han bløtkake😂🫣 Det går bra. Ble folk av han og! 

Anonymkode: fcce8...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vafler, pannekaker og brød utgjør ikke en kvelningsfare i seg selv, men man bør være oppmerksom hos de minste som ofte kan «samle opp» endel i ganen. Jeg gav ikke mine barn det før de hadde tenner og kunne tygge :)

Anonymkode: f407b...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnet har sikkert smakt litt på pannekaken…ikke jafset i seg store mengder. Å få smake på en liten bit pannekake er ikke farlig i 6 mnd alder. Synes det heller er rart at dere ikke har latt barnet få prøve å smake på mat. Det er lurt å la de få spise og smake på mye forskjellig mat så de lærer seg å like ulike smaker og ha et variert kosthold 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Chill pill.

Nybakte mødre er meget nær narsissisme  en periode.

Spesielt mot svigermødre.

Anonymkode: d56d7...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel, 6 mndrs baby på overnatting med bestemor ? 
Da var det vel ikke snakk om fullamming lenger antar jeg? 
Bestemor ville sikkert at barnebarnet skulle få smake på noe annet enn melk og evt grøt . 
En 6 mndrs baby tåler det så sant det ikke var mye salt i pannekakerøra.  
Litt hysteri her. 
Det var iallfall vanlig med grøt i den alderen når mine var små. 
De er store karer og friske og fine den dag i dag 

Anonymkode: 55350...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor har du det fra? Jeg fikk barn for 2 år siden, da var anbefalingen fullamming til barnet var 6 måneder. Helt ny forskning (så ny at den enda ikke var inkludert i norske retningslinjer) anbefalte å introdusere barnet for små (typ sleike litt på liten skje) av noen allergener fra fire måneder. Men da så små mengder at det ikke teltes som fast føde. 

For meg var innføring av fast føde viktig, og noe jeg hadde lest meg mye opp på og gledet meg til. Mannen syntes også det var stas, og ønsket at jeg ventet til helg så han også fikk være med. Bestemødre begynte å passe barnet litt fra det var 10 måneder, da ordnet jeg alltid med maten på forhånd. 

Jeg har nå et barn på 2,5 som spiser alt. Jeg får stadig kommentarer «hva, spiser hun virkelig x?!». Det kan jo være helt tilfeldig og vi bare er heldig med et lite kresent barn, men det kan jo også være fordi vi faktisk la inn tid og krefter på å gjøre det «riktig» fra start. Vi kjørte for eksempel BLW, da er det jo helt uaktuelt å innføre fast føde før 6 måneder. 

Anonymkode: 04a3a...260

Smaksprøver, ikke fulle måltider ja. Men denne ungen til TS har ikke fått noen verdens ting fordi hun ikke rekker det.

Jeg har også 3 barn som spiste alt mulig da de var 2,5. Ene spiser fortsatt mye, han er nå 13. Mellomste er superkresen, han er nå 9. Minstemor er litt midt på treet med spiser IKKE grønnsaker, hun er 5. Kresenhet kommer fra rundt 3-årsalder, i den alderen de kunne gå litt omkring alene og smake på ting i gamle gamle dager. De som overlevde var de kresne barna, så det er helt naturlig at barn blir kresne rundt da. Og det forverrer seg til godt opp i barneskolen før det bedrer seg igjen når de blir mer rasjonelle.

Anonymkode: 9cb13...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dramaqueen 🙂. Mange nybakte mødre som er det nå for tiden. Du glemmer det så fort du får noen virkelige problemer å stri med. Og bare vent til barnet ditt gjør masse for første gang i barnehagen. Like greit at du blir vant til det.

Anonymkode: 00f4f...d5c

Barnehager pleier vel ofte ikke å fortelle om dette slik at "første gang" kan bli hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...