Gå til innhold

Svigermor ga babyen min sin første fastføde

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mine unger er 10 og 12, og jeg husker fremdeles det måltidet deres. Det var en artig opplevelse, men det var kun jeg som mor som brydde meg. Far blunka ikke engang. Jeg synes ikke det var greit gjort av henne, og jeg forstår at dette er sårt, men hun mente nok ikke noe vondt ved det, og barnet vil spise hele sitt liv. Nå kan du starte med å gi ham diverse smaker og konsistenser, og kos deg med det, selv om det ikke er hans aller, aller første. Det er mye gøyalt du kan gi ham første ganga. Sitron, for å nevne en ting 😄

Jeg synes pannekaker var utrolig rart å gi. Hva med kvelningsfare? Ungen er bare vant til melk. 

Anonymkode: f4066...b78

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da nok TS skrevet det: HUN GA MAT SELV OM BARNET IKKE SKAL FÅ DET!!!!! Det hadde jo faktisk vært en alvorlig sak om det var en medisinsk grunn.

TS skriver hun ikke har «rukket det». Hvis du ikke rekker å gi barnet mat når du har permisjon har du et seriøst problem. Hva skal du gjøre når barnet bæsjer på ettermiddagen og du må rekke å jobbe? Når det våkner på natta og både du og ungen skal tidlig opp? Når det trasser og hyler fordi det fikk den blå genseren han ville ha? Timer på helsestasjonen i arbeidstiden? Fritidsaktiviteter, vennebesøk, juleavslutninger, dugnader?

«Rakk ikke» er ikke godtatt. Barnet MÅ prioriteres, også å følge anbefalingene for innføring av fast føde. Hvis TS ikke forstår er det kanskje greit at noen i nettverket tar litt ansvar selv om de gjør det på sin måte?

Fullamming anbefales vel ikke lengre til 6 mnd. i Norge? 13 år siden jeg fikk barn og allerede da var det anbefalt av helsesøster med smaksprøver fra 4 mnd. Ja, amming skal utgjøre hovedparten, men barn bør fortsatt smake på ting.

Anonymkode: 9cb13...6b3

Jeg er helt enig i at det er en merkelig unnskyldning at man ikke har «rukket det». Men hvis man tar ansvar for å introdusere mat, som du sier, så er pannekaker et underlig valg å starte med.

Anonymkode: 7ac3f...775

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud så hysterisk å reagere på noe sånt, det er nesten så jeg gruer meg til min sønn stifter familie, gjør man noe så er det feil  og gjør man ikke noe så er jaggu det også feil.

Anonymkode: 43d60...f47

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke greit. Hvorfor ta seg så tilrette med andres barn? 

Anonymkode: 6b2bd...f30

Tenk om ungen går de første skrittene når noen andre gidder å passe den? Hva da?

Anonymkode: fcc4b...959

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For noen år siden ga svigermor en halv t-skje smaksprøve med  nughatti til mitt barn som da var under 1 år. Hun visste det ikke var innafor, men tullet litt med det og syntes tydelig at det var litt stas å fortelle det da jeg skulle hente barnet mitt. Da svarte jeg bare på en munter måte at: «ja, det tenker jeg han likte veldig godt. Men da vet vi også at han tåler nøtter». 
Min svigermor hadde ikke tenkt på det med nøtter, og vi har veldig mye allergi på min side av familien, og hennes datters datter har også hatt alvorlig allergi for enkelte matvarer. Så da gikk det opp for henne at dette kunne potensielt fått store konsekvenser.  Hun hadde ikke tenkt på allergi overhode, og det kunne jeg akseptere og forstå når jeg så hun forstod, og ikke minst at det hadde gått bra.
Siden jeg ikke ble sur (på utsiden i alle fall 😅), så tenkte hun merkbart over dette på en annen måte enn om jeg hadde kjeftet. Hun gjorde aldri noe sånt igjen uten å spørre. Verken med barnet hun passet den gangen, eller med noen av mine andre barn. 

Jeg forstår godt at du ble skuffet. Men jeg tror dette er en av de tingene jeg hadde latt passere. Spar energien til kampene som virkelig betyr noe ❤️

Anonymkode: 41c21...099

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville absolutt ikke ha gitt pannekaker til en liten baby, pga. faren for at de kan sette seg fast i halsen/at barnet ikke klarer å svelge det. 
Og i alle fall ikke til en som ikke har erfaring med å tygge/svelge slik mat. (Ikke nok tenner heller vel?)
Har lest om større barn som har satt fast vafler og endt opp på legevakta.
Så dette synes jeg var skummelt...

Heldigvis gikk det bar denne gangen da! ❤️

Anonymkode: 5310a...858

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor sette bort barnet hvis man blir helt fra seg dersom man går glipp av noe.

Anonymkode: 49b37...d2b

Tenkte akkuratt det samme! Om en absolutt skal få med seg barnets første alt, så må foreldrene slutte å la andre få tilgang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så som overskriften sier, så ga svigermor babyen min sin første fastføde.

Vi har ikke rukket å startet med dette enda, selvom han er 6 mnd nå.

Men så viser hu bilde av at henne har gitt han sine første pannekaker, og da begynte jeg å gråte. Han er mitt første barn og jeg vil være med på dette og gjøre dette sammen med mannen min.

Synes svigermor kunne hørt med oss først før hun tar seg retten til å gjøre det. Følte oss veldig kjørt over.

Og nå får jeg ikke denne opplevelser tilbake føler jeg. Og nå lurer jeg på hva mer hun har gjort bak ryggen våres når hun har passet han.

Noen opplevd det samme eller noe lignende med foreldre eller svigerforeldre?

Anonymkode: bf69c...7b6

Seriøst?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Fullamming anbefales vel ikke lengre til 6 mnd. i Norge? 13 år siden jeg fikk barn og allerede da var det anbefalt av helsesøster med smaksprøver fra 4 mnd. Ja, amming skal utgjøre hovedparten, men barn bør fortsatt smake på ting.

Hvor har du det fra? Jeg fikk barn for 2 år siden, da var anbefalingen fullamming til barnet var 6 måneder. Helt ny forskning (så ny at den enda ikke var inkludert i norske retningslinjer) anbefalte å introdusere barnet for små (typ sleike litt på liten skje) av noen allergener fra fire måneder. Men da så små mengder at det ikke teltes som fast føde. 

For meg var innføring av fast føde viktig, og noe jeg hadde lest meg mye opp på og gledet meg til. Mannen syntes også det var stas, og ønsket at jeg ventet til helg så han også fikk være med. Bestemødre begynte å passe barnet litt fra det var 10 måneder, da ordnet jeg alltid med maten på forhånd. 

Jeg har nå et barn på 2,5 som spiser alt. Jeg får stadig kommentarer «hva, spiser hun virkelig x?!». Det kan jo være helt tilfeldig og vi bare er heldig med et lite kresent barn, men det kan jo også være fordi vi faktisk la inn tid og krefter på å gjøre det «riktig» fra start. Vi kjørte for eksempel BLW, da er det jo helt uaktuelt å innføre fast føde før 6 måneder. 

Anonymkode: 04a3a...260

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Da nok TS skrevet det: HUN GA MAT SELV OM BARNET IKKE SKAL FÅ DET!!!!! Det hadde jo faktisk vært en alvorlig sak om det var en medisinsk grunn.

TS skriver hun ikke har «rukket det». Hvis du ikke rekker å gi barnet mat når du har permisjon har du et seriøst problem. Hva skal du gjøre når barnet bæsjer på ettermiddagen og du må rekke å jobbe? Når det våkner på natta og både du og ungen skal tidlig opp? Når det trasser og hyler fordi det fikk den blå genseren han ville ha? Timer på helsestasjonen i arbeidstiden? Fritidsaktiviteter, vennebesøk, juleavslutninger, dugnader?

«Rakk ikke» er ikke godtatt. Barnet MÅ prioriteres, også å følge anbefalingene for innføring av fast føde. Hvis TS ikke forstår er det kanskje greit at noen i nettverket tar litt ansvar selv om de gjør det på sin måte?

Du legger veldig mye i at ts skriver ikke rukket det, kan være noe så trivielt at mor og far venter til de sammen kan gi og svigermor kom dem rett i forkjøpet. Du er veldig stygg og dømmende mot ts, og dikter vilt. Du virker som ei skikkelig gammal kjærring som ikke forstår at ting gjøres annerledes hos andre enn deg.

Mitt barn er 17mnd, og vi ble anbefalt å fullamme til 6mnd, men kunne gi smaksprøver i mnd alder hvis vi ville og barnet virket klar for det. Det er faktisk visse tegn man kan følge med på for å se når barnet er klart. Mitt barn var 5,5mnd før han fikk prøve noe enkelt. Han er fullstendig normal og ingen tegn til allergier.

Anonymkode: 5bdee...b4a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Tenk om ungen går de første skrittene når noen andre gidder å passe den? Hva da?

Anonymkode: fcc4b...959

Jeg tenkte det samme, løsrivelsen begynner jo egentlig helt fra første gang man har barnevakt, og man må gradvis gi slipp på slike ting. Man får det tungt hvis man skal gråte hver gang man går glipp av noe. 

Anonymkode: 6b433...110

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvor har du det fra? Jeg fikk barn for 2 år siden, da var anbefalingen fullamming til barnet var 6 måneder. Helt ny forskning (så ny at den enda ikke var inkludert i norske retningslinjer) anbefalte å introdusere barnet for små (typ sleike litt på liten skje) av noen allergener fra fire måneder. Men da så små mengder at det ikke teltes som fast føde. 

For meg var innføring av fast føde viktig, og noe jeg hadde lest meg mye opp på og gledet meg til. Mannen syntes også det var stas, og ønsket at jeg ventet til helg så han også fikk være med. Bestemødre begynte å passe barnet litt fra det var 10 måneder, da ordnet jeg alltid med maten på forhånd. 

Jeg har nå et barn på 2,5 som spiser alt. Jeg får stadig kommentarer «hva, spiser hun virkelig x?!». Det kan jo være helt tilfeldig og vi bare er heldig med et lite kresent barn, men det kan jo også være fordi vi faktisk la inn tid og krefter på å gjøre det «riktig» fra start. Vi kjørte for eksempel BLW, da er det jo helt uaktuelt å innføre fast føde før 6 måneder. 

Dette gjorde vi og, og der ble virkelig en milepæl. Men virker som på noen at man skal gi f å glede seg over de små ting, som om det er helt sjukt. Jeg synes synd på slike folk.

Forresten helt enig med fremgangsmåten deres! 

Anonymkode: 5bdee...b4a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Herregud så hysterisk å reagere på noe sånt, det er nesten så jeg gruer meg til min sønn stifter familie, gjør man noe så er det feil  og gjør man ikke noe så er jaggu det også feil.

Anonymkode: 43d60...f47

Men herregud da, det er helt vanlig om man passer andres dyr eller barn at man hører med dem hva rutinene er og hva de spiser. Og de fleste må vel forstå at de ikke skal fore en liten baby med pannekaker? Jeg har passet mange barn selv og det var overhode ikke vanskelig å respektere foreldrenes ønsker for deres barn. Så du trenger ikke grue deg om du er normalt oppegående og respekterer sønnen din og hans kone.

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er fremdeles anbefaling om fullamming til 6 mnd. Folk har lest artiklene om at det er bra å innføre allergener tidlig og misforstår og tror det betyr å gi mat fra 3-4 mnd av. Når det egentlig er snakk om bittesmå smaksprøver. Er og en del av de artiklene om forskningen som er formulert med veldig dumme overskrifter feks "Nå anbefales fast føde fra 4 mnd!!" osv. Kjenner selv noen i nær omgangskrets som leste disse anbefalingene og derfor startet med grøt ved 4 mnd. Porsjoner, ikke smaksprøver. Og så skjønte de ikke hvorfor barnet fikk vondt i magen..

Anonymkode: 15139...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nordlending skrev (56 minutter siden):

Altså, babyen er 6 mnd. Dere som sier det er langt på overtid, hvor har dere det fra? Det anbefales fullamming til 6 mnd: https://ammehjelpen.no/fast-fode/ 

Ja, man kan gi fra 4 mnd, men hvis babyen ikke viser behov for det er det jo 6 mnd? 

Dessuten skal ikke barn få kumelk før de er 1 år, og små mengder kumelk kan brukes i matlaging fra 10 mnd. Lite sannsynlig at det ikke var noe som helst melk i pannekakene. 

Den nyeste forskningen viser veldig, veldig gode resultater på tidlig introduksjon av allergener (fra 3-4 måneder). Selv om dette ikke innebærer fast føde som sådan, så er det veldig sannsynlig at denne typer smaksprøver kommer til å bli anbefalt. Det inkluderer også melk.

https://www.med.uio.no/om/aktuelt/blogg/2024/tidlig-introduksjon-av-mat-forebygger-matallergi.html

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg hadde også et barn på 2,5 som spiste alt. Så ble hun 3,5 og spiste ingenting. Uten at det ble gjort noe forskjellig i matveien. Mitt inntrykk er at sånn er det for veldig, veldig mange. 

Anonymkode: 75373...b82

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen som forstår at dette bare er en parodi-tråd om svigermor som fikk holde barnebarnet før mor?

Anonymkode: 2c7a5...896

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
SynneD skrev (1 time siden):

Den nyeste forskningen viser veldig, veldig gode resultater på tidlig introduksjon av allergener (fra 3-4 måneder). Selv om dette ikke innebærer fast føde som sådan, så er det veldig sannsynlig at denne typer smaksprøver kommer til å bli anbefalt. Det inkluderer også melk.

https://www.med.uio.no/om/aktuelt/blogg/2024/tidlig-introduksjon-av-mat-forebygger-matallergi.html

Men er jo stor forskjell på å gi en baby en smule eggerøre eller la den sleike på en skje med et tynt lag nøttesmør, og å innføre fast føde. Skjønner ikke hva de to har med hverandre å gjøre i denne sammenhengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men er jo stor forskjell på å gi en baby en smule eggerøre eller la den sleike på en skje med et tynt lag nøttesmør, og å innføre fast føde. Skjønner ikke hva de to har med hverandre å gjøre i denne sammenhengen?

Nei, det er ikke stor forskjell på dette. Det å gi barn mat i mengde med et kryddermål er nettopp det som er introduksjon av fast føde. Man starter med mikromengder, naturligvis, og så jobber man seg oppover. Det er ikke normalt å forvente at et barn skal spise en porsjon grøt første gang man gir fast føde. 

Anonymkode: 2bd18...1fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok reagert om det var min egen mor, svigermor eller hvem som helst. Jeg er førstegangs jeg også nå, og gleder meg til at vi kan begynne med fast føde. Men dette er ett minne som jeg også vil ta del i, uansett om det er stort eller lite.

Anonymkode: 9f45d...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde nok reagert om det var min egen mor, svigermor eller hvem som helst. Jeg er førstegangs jeg også nå, og gleder meg til at vi kan begynne med fast føde. Men dette er ett minne som jeg også vil ta del i, uansett om det er stort eller lite.

Anonymkode: 9f45d...acf

Gråter du om du er i dusjen eller avgårde da barnet tar sine første skritt? 

Anonymkode: ec764...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...