AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #21 Del Skrevet 7 timer siden Det går nok helt fint, og svigermor gjorde det garantert ikke for å være slem mot deg. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke husker hva eller når mine fikk smake fast føde første gang. Det er virkelig ikke noen big deal. Det er mat - det er ikke som om hun har mishandlet barnebarnet sitt. Anonymkode: 9b594...d50 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #22 Del Skrevet 6 timer siden Veldig spesielt å gi et barn på 6 mnd pannekaker, det er nok det jeg hadde reagert mest på. Anonymkode: 1acd6...715 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #23 Del Skrevet 6 timer siden Hvis jeg var noens bestemor, tenker jeg at ikke jeg skulle være den som bestemte når fast føde ble introdusert. Og hadde jeg gjort det, er ikke det akkurat pannekaker jeg ville valgt som det første barnet skulle smake på. Høres så merkelig ut at jeg nesten tviler på at historien er sann. Anonymkode: 7ac3f...775 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #24 Del Skrevet 6 timer siden Vet hun at barnet ikke hadde fått fast føde før? Ellers så tenker jeg det er viktig å innføre fast føde raskest mulig, snart står dere der at far skal ha permisjon og klager over at barnet kun vil ha morsmelk. Anonymkode: e08d7...3e6 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #25 Del Skrevet 6 timer siden Kan forstå at det kan være sårt, men hadde aldri en gang tenkt tanken at en på 6 mnd ikke har fått smake på fast føde enda, og hadde aldri falt meg inn å spørre om lov. Anonymkode: 3bf92...789 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #26 Del Skrevet 6 timer siden ForumMaria skrev (1 time siden): Mitt barn tok sine første skritt til svigermor. Var kjipt der og da, men jeg skal love deg det kommer sååå mye mer «første gang» til barnet ditt, så slapp av. Første dag han sykler, første dag han starter på Sfo, skole, første fotballtrening , første målet, første tannen faller ut, første kjæresten, første fylla, første barnet osv osv…. Du kan ikke forvente å få med deg alt Og jeg er ganske sikker på at det var godt ment. Det er litt forskjell på de "første" som skjer spontant og de man styrer selv. Man kan ikke styre når de første skrittene kommer, men man kan styre når de får mat første gang. Ellers syns jeg det verste i dette er at hun ga babyen deres mat uten å forhøre seg om at det var greit og hva slags mat som i så fall var greit. Det er kjempesært å ikke spør foreldrene før man gir en baby mat. Det er å trokke over en grense, mer enn at man går glipp av en "første". Anonymkode: 1ee53...bd6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #27 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan forstå at det kan være sårt, men hadde aldri en gang tenkt tanken at en på 6 mnd ikke har fått smake på fast føde enda, og hadde aldri falt meg inn å spørre om lov. Anonymkode: 3bf92...789 Med tanke på at anbefalingen er fullamming i 6 måneder, er det rart å ta det for gitt at alle babyer på 6 mnd har kommet såpass i gang med fast føde at man kan gi de "hva som helst". Spør om lov heretter! Anonymkode: 1ee53...bd6 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #28 Del Skrevet 6 timer siden Dere burde ha begynt med smaksprøver, om ikke annet. Synes du overreagerer litt. Pannekaker er kanskje ikke det beste å starte med men det er jo ikke farlig Anonymkode: 297f8...552 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 6 timer siden #29 Del Skrevet 6 timer siden Det er ganske avgjørende hvilke opplysninger som er gitt og om det var satt igjen flasker med melk eller mme. Dersom barnet bare er overlevert uten andre opplysninger forstår jeg svigermoren. Om hun har fått beskjed om at barnet bare skal ha flaske forstår jeg ts sin reaksjon. Når det gjelder valg av pannekaker er det kanskje ikke det beste valget. Men ikke helt krise heller. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #30 Del Skrevet 6 timer siden Husker ikke noe av mitt barns første faste føde jeg altså. Det føles sikkert stort akkurat nå, men det blir fort en bagatell. Anonymkode: e9d78...119 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #31 Del Skrevet 6 timer siden Enig med de fleste over her. Tenk heller på at svigermor skaper opplevelser med barnebarnet sitt. Tenk at hun også får oppleve en "første". Du må ikke, og kommer garantert ikke til å få ta del i alle barnets første opplevelser. Ta livet mer med ro Anonymkode: d9724...864 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogtusssa Skrevet 6 timer siden #32 Del Skrevet 6 timer siden Syns svigermor tok seg litt vel tilrette her. Visste hun ikke bedre? Når det er sagt syns jeg du overdramatiserer dette første gang greiene en smule. Kan ikke huske at det med å introdusere var noen stor happening hverken med det første barnet eller de andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #33 Del Skrevet 6 timer siden Men hvorfor har dere ikke begynt med smaksprøver? Det er anbefalt fra 4 mnd. Hadde du gitt beskjed til henne om hva barnet skulle spise og lagt alt tilrette? Det er jo enda godt at noen gir barnet ditt litt smaksprøver når du ikke gidder selv, TS. «Ikke rukket» når du er i permisjon er verste BS jeg har hørt. Din jobb nå er barnet ditt, da må du faktisk rekke å gi det mat ihht anbefalingene. Pannekaker burde det kanskje ikke vært, men mange småsøsken har fått mye greier man greide å unngå til eldste, nettopp fordi de får det med seg. Og barnet syntes nok det var godt og tok ikke skade. Ikke klag og syt når bestemor gjør jobben din, TS. Ikke ha barnevakt om du vil oppleve alt selv. Et barn på 6 mnd trenger ikke barnevakt med foreldre i permisjon. Anonymkode: 9cb13...6b3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #34 Del Skrevet 6 timer siden Fullamming til 6mnd er normalt, det kan være grunner til at det ikke er innført fast føde, slutt å shame for det da. Barnet kan ha vært sykt. Dessuten, første gang barnet får annen mat er en milepæl, både jeg og far her syntes det var spennende og det var så klart noe vi ville prøve selv. Hva synes barnets far om svigermors overtramp? Min mor kunne sikkert gjort noe lignende, retningslinjene var annerledes da hun fikk barn, hun trodde mitt barn kom til å få beinskjørhet fordi vi ventet til 10mnd med kumelk 🙄🙄. Hun hadde sikkert gitt ungen en sigg og om hun passet han. Anonymkode: 5bdee...b4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #35 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Fullamming til 6mnd er normalt, det kan være grunner til at det ikke er innført fast føde, slutt å shame for det da. Barnet kan ha vært sykt. Dessuten, første gang barnet får annen mat er en milepæl, både jeg og far her syntes det var spennende og det var så klart noe vi ville prøve selv. Hva synes barnets far om svigermors overtramp? Min mor kunne sikkert gjort noe lignende, retningslinjene var annerledes da hun fikk barn, hun trodde mitt barn kom til å få beinskjørhet fordi vi ventet til 10mnd med kumelk 🙄🙄. Hun hadde sikkert gitt ungen en sigg og om hun passet han. Anonymkode: 5bdee...b4a Da nok TS skrevet det: HUN GA MAT SELV OM BARNET IKKE SKAL FÅ DET!!!!! Det hadde jo faktisk vært en alvorlig sak om det var en medisinsk grunn. TS skriver hun ikke har «rukket det». Hvis du ikke rekker å gi barnet mat når du har permisjon har du et seriøst problem. Hva skal du gjøre når barnet bæsjer på ettermiddagen og du må rekke å jobbe? Når det våkner på natta og både du og ungen skal tidlig opp? Når det trasser og hyler fordi det fikk den blå genseren han ville ha? Timer på helsestasjonen i arbeidstiden? Fritidsaktiviteter, vennebesøk, juleavslutninger, dugnader? «Rakk ikke» er ikke godtatt. Barnet MÅ prioriteres, også å følge anbefalingene for innføring av fast føde. Hvis TS ikke forstår er det kanskje greit at noen i nettverket tar litt ansvar selv om de gjør det på sin måte? Fullamming anbefales vel ikke lengre til 6 mnd. i Norge? 13 år siden jeg fikk barn og allerede da var det anbefalt av helsesøster med smaksprøver fra 4 mnd. Ja, amming skal utgjøre hovedparten, men barn bør fortsatt smake på ting. Anonymkode: 9cb13...6b3 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #36 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Med tanke på at anbefalingen er fullamming i 6 måneder, er det rart å ta det for gitt at alle babyer på 6 mnd har kommet såpass i gang med fast føde at man kan gi de "hva som helst". Spør om lov heretter! Anonymkode: 1ee53...bd6 Joda jeg forventer at en på 6 mnd selvsagt fortsatt får melk som hovednæring. Men ikke en gang å ha smakt på noe som helst annet. Det er jo anbefalt å utsette barn for ulikt tidlig for å hindre allergier. Så ja jeg hadde forventet at en på 6 mnd hadde fått smake på mat. Jeg hadde nok ikke akkurat gitt pannekaker til en på 6 mnd, men at jeg kunne funnet på å ha stående noen slike glass med babymat og gitt det, ja det kunne jeg. Anonymkode: 3bf92...789 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet 6 timer siden #37 Del Skrevet 6 timer siden (endret) Altså, babyen er 6 mnd. Dere som sier det er langt på overtid, hvor har dere det fra? Det anbefales fullamming til 6 mnd: https://ammehjelpen.no/fast-fode/ Ja, man kan gi fra 4 mnd, men hvis babyen ikke viser behov for det er det jo 6 mnd? Dessuten skal ikke barn få kumelk før de er 1 år, og små mengder kumelk kan brukes i matlaging fra 10 mnd. Lite sannsynlig at det ikke var noe som helst melk i pannekakene. Endret 6 timer siden av nordlending 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #38 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så som overskriften sier, så ga svigermor babyen min sin første fastføde. Vi har ikke rukket å startet med dette enda, selvom han er 6 mnd nå. Men så viser hu bilde av at henne har gitt han sine første pannekaker, og da begynte jeg å gråte. Han er mitt første barn og jeg vil være med på dette og gjøre dette sammen med mannen min. Synes svigermor kunne hørt med oss først før hun tar seg retten til å gjøre det. Følte oss veldig kjørt over. Og nå får jeg ikke denne opplevelser tilbake føler jeg. Og nå lurer jeg på hva mer hun har gjort bak ryggen våres når hun har passet han. Noen opplevd det samme eller noe lignende med foreldre eller svigerforeldre? Anonymkode: bf69c...7b6 Hvorfor trenger du barnepike på en baby? Anonymkode: ec764...8af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 6 timer siden #39 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Dere burde ha begynt med smaksprøver, om ikke annet. Synes du overreagerer litt. Pannekaker er kanskje ikke det beste å starte med men det er jo ikke farlig Anonymkode: 297f8...552 Så lenge barnet er fullammet er det teit å "burde ha" noe som helst. Det er ikke om å gjøre å være først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #40 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Men hvorfor har dere ikke begynt med smaksprøver? Det er anbefalt fra 4 mnd. Hadde du gitt beskjed til henne om hva barnet skulle spise og lagt alt tilrette? Det er jo enda godt at noen gir barnet ditt litt smaksprøver når du ikke gidder selv, TS. «Ikke rukket» når du er i permisjon er verste BS jeg har hørt. Din jobb nå er barnet ditt, da må du faktisk rekke å gi det mat ihht anbefalingene. Pannekaker burde det kanskje ikke vært, men mange småsøsken har fått mye greier man greide å unngå til eldste, nettopp fordi de får det med seg. Og barnet syntes nok det var godt og tok ikke skade. Ikke klag og syt når bestemor gjør jobben din, TS. Ikke ha barnevakt om du vil oppleve alt selv. Et barn på 6 mnd trenger ikke barnevakt med foreldre i permisjon. Anonymkode: 9cb13...6b3 https://sunnstart.no/ernaering/mat-til-barnet/de-forste-smaksprovene/ Anbefaler deg å lese her siden du mener at det er anbefalt å begynne ved 4 mnd. Anonymkode: ec764...8af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå