Gå til innhold

Barn med autisme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er barn med autisme helt sykt stae eller trassige også? Hva er din erfaring? 

Jeg har flere barn og det er kun jenta som har autisme som er unormalt sta og trassig. Hun skal ha alt på sin måte osv. Det er et stort problem og det blir mange kamper ukentlig. 

Anonymkode: 978ea...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, absolutt. Det er ikke mulig å inngå kompromiss, heller, hun nekter å jenke seg. Så vi setter alt på å unngå slike konfrontasjoner, være i forkant når vi ser at en situasjon kan spisse seg til, for vi vet at når situasjonen først kommer, er det ingen vei utenom heftig meltdown.

Anonymkode: 31f56...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du virkelig bør lese deg opp på autisme. Om du har et barn, som har fått diagnosen, og faktisk ikke vet om det å være "sykt sta og trassig" er vanlig, så høres det ut som om du overhodet ikke har prøvd å lese deg opp på diagnosen. Det bør du gjøre, for barnet ditt sin skyld. 

Det er mange autister som er veldig avhengig av rutiner, og som blir kjempestresset om ting avviker fra dem. Det er også helt vanlig å trenge at alt er forutsigbart. Det er vanlig å være veldig regelbundet, og å ha unormalt sterk rettferdighetssans. Det er helt vanlig å ha sanseproblemer, og derfor få sterke reaksjoner på ting som mat, klær, temperatur, lyder, og alt som gir sanseinntrykk. 

Du sier ingenting om i hvilke situasjoner ditt barn er "sykt sta og trassig". Det høres ut som en veldig liten empatisk måte å møte barnet ditt på. Har du analysert HVA det er barnet ditt reagerer slik på? 

Jeg er autist selv, har et autistisk barn, og opptil flere andre autister i familien. Og tro meg: vi er ikke "sykt sta og trassig" for moro skyld. Jeg ble kalt det da jeg var barn, mens det jeg egentlig opplevde var ekstremt stress av uforutsigbare hendelser, brudd i rutiner, forsøk på å tvinge på meg klær som ga meg store sanseproblemer, ignorering av store problemer med å forholde meg til lyd, osv. 

Anonymkode: 62fef...4f1

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rigiditet er vanlig hos autister, ja. 

Det handler ikke om "trass," men at det kan oppleves ekstremt ubehagelig når ting ikke skjer som man har sett for seg. En del autister har også en PDA-profil (pathological demand avoidance), der krav i seg selv trigger reaksjon.

Du vil sannsynligvis dra fordel av ekstrem forberedelse og forutsigbarhet. Så langt det er mulig unngå brå overganger, overraskelser og dårlig tid. Så vil det selvsagt skje uforutsigbare ting av og til, men det krever langt mindre energi å håndtere en sjelden gang enn hele tiden. 

Anonymkode: 2fbcf...815

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du jobber med barn og har den holdningen? 

Gud bedre. Få deg ny jobb eller utdann deg. Det er sånne folk som deg som jobber med barn som er uopplyste som ikke vet hva de driver med som forverrer barn med spesielle behov eller barn som sliter med å regulere følelser.

Jeg har et barn med barneautisme og har jobbet steinhardt med han. Han er flinkere å regulere seg enn mange funksjonsfriske barn og han er åpen for både forhandlinger og kompromisser.

At han er sta og rigid i visse settinger er en del av diagnosen, men også genetisk da jeg er sta som faen selv. Men jeg har lært å bruke staheten positivt og det har han også.

Anonymkode: 3100a...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du jobber med barn og har den holdningen? 

Gud bedre. Få deg ny jobb eller utdann deg. Det er sånne folk som deg som jobber med barn som er uopplyste som ikke vet hva de driver med som forverrer barn med spesielle behov eller barn som sliter med å regulere følelser.

Jeg har et barn med barneautisme og har jobbet steinhardt med han. Han er flinkere å regulere seg enn mange funksjonsfriske barn og han er åpen for både forhandlinger og kompromisser.

At han er sta og rigid i visse settinger er en del av diagnosen, men også genetisk da jeg er sta som faen selv. Men jeg har lært å bruke staheten positivt og det har han også.

Tror dessverre TS snakker om sitt eget barn.

Det du trenger TS, er psykoedukasjon på ditt barns behov!♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anim92 skrev (Akkurat nå):

Tror dessverre TS snakker om sitt eget barn.

Det du trenger TS, er psykoedukasjon på ditt barns behov!♥️

Veiledning og COS kurs.

Med barn med autisme må man være kort og konsist. De responderer godt på positiv forsterkning, forutsigbarhet og klare retningslinjer. Og en må tørre å utfordre dem på de situasjonene som er vanskelig som kan medføre til meltdowns nettopp for å lære dem å regulere seg. 

Det er viktig å være tålmodig, men også være rolig og trygg, samtidig som en er streng og bestemt i utfordrende situasjoner.

Jeg har blitt slått, klort, sparket, bitt og spyttet på. Det som er viktig å forstå da er at barnet ikke ønsker å skade noen. Det utagerer fordi følelsene blir for stor og de klarer ikke å uttrykke hva som foregår inni dem. Og det er ALLTID en grunn til utageringen og meltdowns. Jeg leser ungen min ekstremt godt og ser hva som kan utløse ting før de skjer. Har det skjedd før jeg fikk det med meg hjelper jeg barnet med det som utløste det og veileder hvordan han skal komme seg igjennom det.

Nå er han 8 og er roligere enn de fleste funksjonsfriske barn på samme alder. Fordi vi har jobbet steinhardt med å lære han å håndtere vanskelige situasjoner klarer han nå å regulere seg ned eller sette ord på ting så vi kan prate om det og løse hva enn som føltes vanskelig, vondt eller urettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...