AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden Vi vil gjerne at vårt barn skal i kirken. Ikke fordi vi er kristne, men det er tradisjon og kultur for det og jeg ønsker at barna skal oppleve det. Men, barnet sier at «ingen i klassen skal», noe jeg ikke tror noe på. Er det innafor å spørre på FB siden hvilke gutter som skal? Anonymkode: 0f719...0df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sententia Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden Nei. Du tar heller en prat med barnet ditt og så får dere sammen finne ut om han skal i kirken eller ei. Dere kan jo dra sammen på søndag eller julaften, siden det er viktig for deg? 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden Klart du kan spørre. Det er alltid en viss sjanse for at det ender i en sur debatt mellom "skolegudstjeneste fordi det er NORSK KULTUR!" og "vi skal ikke ha forkynning i skolen!"-fraksjonene. Min erfaring fra relativt "hvite" skoler i Oslo, er at det er cirka 60-40 i favør av kirken. Det har vært ganske jevnt på to ulike skoler og i tre ulike klasser med typisk middelklasseelever. Min partner sier det har vært cirka samme på bonusbarnas skole, som har litt flere minoriteter og arbeiderklasse. Anonymkode: ff540...7fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi vil gjerne at vårt barn skal i kirken. Ikke fordi vi er kristne, men det er tradisjon og kultur for det og jeg ønsker at barna skal oppleve det. Men, barnet sier at «ingen i klassen skal», noe jeg ikke tror noe på. Er det innafor å spørre på FB siden hvilke gutter som skal? Anonymkode: 0f719...0df Vi er heller ikke kristine, dog medlem av statskirka. Var selv på julegudstjeneste som barn. Men det er drit kjedelig, og jeg kan ikke forstå hvorfor noen ønsker å presse dette på barn som ikke vil. Barnet mitt ville heller ha opplegget på skolen, helt greit for meg. Anonymkode: 90003...49e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Del Skrevet 4 timer siden Jeg skjønner ikke at det har noen betydning hva andre skal. Hvis han ikke vil i kirka, synes jeg han skl slippe. Har du tenkt å bære ham inn? Anonymkode: ae713...e8c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden Jeg syns det er innafor å spørre, men lurere å snakke mer med barnet. Vil han ikke utelukkende fordi «ingen andre» skal? For meg var det motsatt. Faren min ønsket ikke at jeg deltok i gudstjeneste med skolen (han er ateist), men jeg ville. Jeg fikk lov etter en del diskusjon frem og tilbake. Som også gjorde meg mer bevisst på hvorfor jeg ville delta utover at bestevenninnen min skulle. Anonymkode: 36da0...302 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 3 timer siden #7 Del Skrevet 3 timer siden Flesteparten drar i kirken er min erfaring. bare å spare på siden 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Del Skrevet 3 timer siden Vi har valgt å ta et standpunkt uavhengig av hva de andre skal. Vårt barn skal IKKE i kirken (ufattelig at det fremdeles er skolegudstjeneste når det direkte bryter mot den nye loven mot forkynnelse i skolen). Vi aner ikke hvilke andre barn som ikke skal i kirken. Men helt uavhengig av hvem andre som skal hva, skal ikke vårt barn i kirken. Anonymkode: 897a3...9b3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sententia Skrevet 2 timer siden #9 Del Skrevet 2 timer siden Forvirret23 skrev (50 minutter siden): Flesteparten drar i kirken er min erfaring. bare å spare på siden Her er det ca 50/50 i år. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Del Skrevet 2 timer siden Vi er så ateister som det får blitt i Norge omtrent - 3 generasjoner som verken er døpt eller har giftet seg i kirken, alle har også fått barn utenfor ekteskap, ingen går i kirken ellers - men vi møter opp på begravelser og konserter i kirken innimellom, og vi lar barna velge selv mellom skolegudstjeneste eller "alternativt opplegg". Så langt har ungene valgt skolegudstjeneste hver gang. Det er vel rundt 20% av skolen som ikke deltar på skolegudstjeneste, den gruppen består stort sett av et par veldig hardbarkede "avskaff skolegudstjeneste"-familier, og noen som er Jehovas Vitner. Tror egentlig barna mine har valgt skolegudstjeneste mer for å være sammen med bestevennen enn fordi de bryr seg om hvilken gruppe de havner i. Anonymkode: c3e3a...617 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Del Skrevet 2 timer siden Dette hadde jeg latt barnet bestemme selv, uavhengig av hva andre skal. Anonymkode: 1f920...eaf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Del Skrevet 2 timer siden Hvorfor kan ikke barnet velge selv? Hvis det er viktig for deg at barnet deltar på julegudstjeneste kan du jo bare ta han med i kirken på julaften. Problem løst. Anonymkode: 8a22f...498 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Vi har valgt å ta et standpunkt uavhengig av hva de andre skal. Vårt barn skal IKKE i kirken (ufattelig at det fremdeles er skolegudstjeneste når det direkte bryter mot den nye loven mot forkynnelse i skolen). Vi aner ikke hvilke andre barn som ikke skal i kirken. Men helt uavhengig av hvem andre som skal hva, skal ikke vårt barn i kirken. Anonymkode: 897a3...9b3 Samme gjelder her, la ungen bestemme selv. Anonymkode: ae713...e8c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Del Skrevet 2 timer siden Synes det er helt greit hvis du spør på facebook. Synes også at gutten kan få bestemme selv. Men det at ingen andre skal, det tror jeg ikke noe på. Her skal alle unntatt et par-tre. Min vil ikke, og jeg er også motstander av å utøve religion i skoletida, så det er helt greit at hen blir igjen på skolen. Det er bra å stå for det man vil, og ikke alltid følge flokken. Hvis gutten har lyst å gå i kirka, så synes jeg han må få lov til det, da er det ikke så viktig om de ikke er så mange i klassen som skal. Anonymkode: 90326...79a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Samme gjelder her, la ungen bestemme selv. Anonymkode: ae713...e8c Nei. Han er 6 år, og ville valgt etter hva kompisene skal. Vi er prinsippielt imot skolegudstjeneste, og ønsker overhodet ikke å støtte det ved å sende barnet vårt på noe sånt. Om han ønsker å gå i kirken, kan han få gjøre det på fritiden - ikke i skoletiden. Anonymkode: 897a3...9b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Del Skrevet 2 timer siden En ting til: Hvis dere ønsker at gutten skal få gå i kirka, hvorfor ikke gå en dag som familie? Anonymkode: 90326...79a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #17 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi vil gjerne at vårt barn skal i kirken. Ikke fordi vi er kristne, men det er tradisjon og kultur for det og jeg ønsker at barna skal oppleve det. Men, barnet sier at «ingen i klassen skal», noe jeg ikke tror noe på. Er det innafor å spørre på FB siden hvilke gutter som skal? Anonymkode: 0f719...0df Hvorfor? Dersom du ønsker at ditt barn skal gå i kirken så sender du det dit, eller tar det med selv en dag i julen. Hva «alle andre» skal er alltid helt irrelevant. Å lære å gjøre ting uten at flere skal er en av de viktigere tingene her i livet. Det samme er å lære å lyve til sin mor og sin far. Anonymkode: bd6d9...229 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #18 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. Han er 6 år, og ville valgt etter hva kompisene skal. Vi er prinsippielt imot skolegudstjeneste, og ønsker overhodet ikke å støtte det ved å sende barnet vårt på noe sånt. Om han ønsker å gå i kirken, kan han få gjøre det på fritiden - ikke i skoletiden. Anonymkode: 897a3...9b3 Jeg kjenner også foreldre som ikke liker dette, men som sender barnet i kirka fordi "alle andre" skal. Her er turen vel så spennende som gudstjenesten og det at de skal på tur, er noe barna snakker en del om. Min var med i fjor, og har valgt å være igjen på skolen i år, vel vitende om at hen kanskje er den eneste i klassen som blir igjen. Det synes jeg er positivt, men jeg ville ikke ha tvunget barnet til å stå utenfor kirketuren. Hvis det er flere barn som ikke skal, så blir det jo annerledes, men her går så og si alle på gudstjenesten. I fjor sendte jeg en melding og sa ifra til rektor at jeg synes ikke det er greit at de legger religionsutøvende aktiviteter til skoletida. Det går jo an å si ifra, på en skikkelig måte, at man ikke liker opplegget, uten å nekte barna å delta - jeg tenker da i de tilfellene barna har lyst å være med vennene sine men ikke får det pga foreldres prinsipper. Det er en skikkelig uting å blande skole og religion, men man får jo ikke skolen til å slutte med det ved å holde sitt barn borte fra det. Anonymkode: 90326...79a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 1 time siden #19 Del Skrevet 1 time siden Klart du kan spørre, men jeg synes det er merkelig å overstyre hans ønske her. Hva de andre guttene i klassen skal er sånn sett uvesentlig, han vil ikke gå og da skal han få slippe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #20 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi vil gjerne at vårt barn skal i kirken. Ikke fordi vi er kristne, men det er tradisjon og kultur for det og jeg ønsker at barna skal oppleve det. Men, barnet sier at «ingen i klassen skal», noe jeg ikke tror noe på. Er det innafor å spørre på FB siden hvilke gutter som skal? Anonymkode: 0f719...0df Her går nesten hele klassen, det blir det eller aktivitet på skolen. De i kirken får gå hjem før så da velger de fleste det, mulig derfor. Anonymkode: dff22...69e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå