Gå til innhold

Hans familie ba han velge mellom meg og dem

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min kjæreste er født og oppvokst i Norge med utenlandske foreldre. Vi har vært sammen i litt over 1 år. Han er snill, omsorgsfull og gjør alt for meg. Mine foreldre elsker han. Han var tydelig i starten på at han ikke har hatt kjæreste før, til tross for å være i midten av 20-årene, fordi hans familie ikke «tillater» det. Han fortalte også at det er mye sosial kontroll i miljøet hans familie er i, og at folk ringer rundt for å fortelle om hvor han er o.l. Han har vært klar på at han vil ta en slik kamp mot foreldrene sine for meg når han er mer sikker på at jeg er riktig person. 

Vi planla at han skulle gjøre dette i februar, men foreldrene konfronterte han i går. Sa at de har visst det en stund, og at jeg ikke er bra nok for han. Jeg er etnisk norsk og ikke bra nok, heller ikke pga kaste. Jeg manipulerer og utnytter han, for hvorfor ellers ville jeg vært sammen med en mann som er 3.5år yngre enn meg selv? Han sier det ikke stemmer og at jeg ønsker å bli kjent med de o.l. De sier de vet hvor jeg bor (?!), og at de vet jeg er mye på besøk hos han. Selv ikke min utdannelse er bra nok, til tross for at ingen av de har utdannelse selv. Faren hadde noen uker før spurt om han skal finne en kone til han, og innrømmer han spurte kun for å «teste» han. De fortsetter og sier han må velge: dem, eller meg. De ønsker ikke møte meg for å bli kjent, eller noe slikt. 

Jeg er så klart i sjokk, og blir lei meg jeg også. Dette er en fantastisk mann som dessverre har en slik familie. Han ønsker «det beste av begge verdener», han vil ha et forhold til både meg og sin egen familie. Han er nå skuffet over at jeg ikke støtter han mer i det umiddelbart, siden jeg selv får tvil om det vil være bra for meg å ha en slik svigerfamilie om det faktisk blir oss. 

jeg sier til han at jeg ikke ønsker han skal bryte alle bånd til familien pga meg, det er vel ytterst få kvinner som vil at en mann skal bli utstøtt pga dem? 

Anonymkode: a534b...e8b

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skjønner ikke hvorfor du er i "sjokk" over dette.

Anonymkode: 5bc9d...889

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det faktisk relevant hvilken etnisk gruppe han tilhører. Mange vil kunne endres på sikt, noen er det bare å gi opp. Er han f.eks tsjetsjener eller bulgarsk tyrker, kan du bare drite i å håpe på at dette noensinne skal fungere. Vietnameser, tamil eller sikh går seg antagelig til.

Mvh. "jobbet med - i hovedsak dysfunksjonelle - minoritetsfamilier i noen tiår"

Anonymkode: 92973...cc1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner ikke hvorfor du er i "sjokk" over dette.

Anonymkode: 5bc9d...889

Forventet ikke at de skulle gå til personangrep på meg, uten å ha møtt meg. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det faktisk relevant hvilken etnisk gruppe han tilhører. Mange vil kunne endres på sikt, noen er det bare å gi opp. Er han f.eks tsjetsjener eller bulgarsk tyrker, kan du bare drite i å håpe på at dette noensinne skal fungere. Vietnameser, tamil eller sikh går seg antagelig til.

Mvh. "jobbet med - i hovedsak dysfunksjonelle - minoritetsfamilier i noen tiår"

Tamilere!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det spiller ingen rolle hva slags etnisitet og kultur han har, han burde aldri ha videreformidlet dette til deg. Hva i all verden skal du med denne informasjonen? Hvis noen i min familie snakker dårlig om mannen min så sier jeg det ikke til han, først og fremst av hensyn til hans følelser. 

Han er nødt til å avgjøre hva han gjør i denne situasjonen, konsekvensene er hans å bære enten det blir det ene eller det andre. Han skal ikke legge dette på deg.

Jeg tror ikke dette forholdet har noen framtid, men ikke på grunn av bakgrunnen hans. Heller fordi det ikke virker som han er investert nok til å skåne deg.

Anonymkode: 663f2...bdd

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis du er så jævlig dårlig egnet som svigerdatter fordi du er norsk, hvorfor i h&%(#?+ bor de i Norge da? Ingen tvinger de til å slå seg ned her, så det er bare å pelle seg av gårde hvis vi ikke er bra nok. Det går fly tilbake for dem rett som det er så bare bye bye.

Anonymkode: 2d3ea...775

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sa kan du drite i det om han er tamiler! De sjekket til å med genetisk histore på aktuell kone og hele familien ang sykdom økonomi og ære før det er snakk om gifte. Norske «horer» et uaktuelt. Han kommer ikke til å klare å velge deg over tid 

Anonymkode: 3ff58...6e1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det spiller ingen rolle hva slags etnisitet og kultur han har, han burde aldri ha videreformidlet dette til deg. Hva i all verden skal du med denne informasjonen? Hvis noen i min familie snakker dårlig om mannen min så sier jeg det ikke til han, først og fremst av hensyn til hans følelser. 

Han er nødt til å avgjøre hva han gjør i denne situasjonen, konsekvensene er hans å bære enten det blir det ene eller det andre. Han skal ikke legge dette på deg.

Jeg tror ikke dette forholdet har noen framtid, men ikke på grunn av bakgrunnen hans. Heller fordi det ikke virker som han er investert nok til å skåne deg.

Anonymkode: 663f2...bdd

Dette. En ansvarlig, voksen mann holder dette for seg selv og løser problemer med egen familie selv. Nå har han veltet problemene over på TS.

Anonymkode: 02c43...931

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tamilere!

Det er vrient. Jeg har bodd på Sri Lanka en periode oh har noen gode venner som er tamiler som er progressive og veldig ålreite folk, men spesielt den eldre garde er dessverre ekstremt konservative og gammeldagse.

Sjansen er dessverre stor for at dette ikke kommer til å gå veien.

Anonymkode: 4967a...3b9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det blir uansett et annet liv enn du ser for deg fra amerikanske romantiske komedier dette...
Du bør være i tvil.
Det er en relativt stor sjans for at han aldri klarer å virkelig velge deg fremfor familien sin. Det er det de vil, og det er sannsynligvis slik det blir. Så ikke stå i dette for lenge... med mindre de rimelig raskt ombestemmer seg etter å ha tenkt seg litt om (det hender jo at det skjer), så er dette antagelig ikke rett mann for deg. De vil alltid ha sitt grep om han. De er foreldrene hans og familien hans. Vi har de alltid med oss. Ville du klart å totalt overse dine foreldres mening dersom de ikke kunne fordra han? Uansett årsak? Neppe...

I beste fall må du på ekte akseptere at det blir et liv eventuelt med han, men helt uten svigerfamilie. Kanskje ingen besteforeldre på den siden til ungene dine, og en mann som ganske sikkert vil ha det veldig vanskelig pga dette resten av sitt liv om han velger deg fremfor dem. 

Anonymkode: 1d974...273

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette kommer nok ikke til å ende godt…

Anonymkode: eb301...a4c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tamilere!

Da er sannsynligheten høy for at dette kan ordne seg. Gruppen preges av en vanvittig sosial kontroll, selv om de på mange områder er ekstremt velintegrerte (når det kommer til jobb og utdanning). Ikke bry deg om hans far, det er mor og eventuelt tante og bestemor som må vinnes over. I verste fall skjer det ikke før første barnebarnet er på plass, men da ordner det seg. Ikke bosett dere alt for nær, nevnte barnebarn vil bli bortskjemt etter alle kunstens regler. 

Mye er gjort når dere gifter dere og de er ferdige med runden der de blir utledd og baksnakket i eget miljø. 

(Ja, jeg er kynisk og generaliserer - men det er mye sant i de etniske karikaturene man etter hvert ser som et mønster når man jobber med ekstremt mange fra minoritetsgrupper). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Da er sannsynligheten høy for at dette kan ordne seg. Gruppen preges av en vanvittig sosial kontroll, selv om de på mange områder er ekstremt velintegrerte (når det kommer til jobb og utdanning). Ikke bry deg om hans far, det er mor og eventuelt tante og bestemor som må vinnes over. I verste fall skjer det ikke før første barnebarnet er på plass, men da ordner det seg. Ikke bosett dere alt for nær, nevnte barnebarn vil bli bortskjemt etter alle kunstens regler. 

Mye er gjort når dere gifter dere og de er ferdige med runden der de blir utledd og baksnakket i eget miljø. 

(Ja, jeg er kynisk og generaliserer - men det er mye sant i de etniske karikaturene man etter hvert ser som et mønster når man jobber med ekstremt mange fra minoritetsgrupper). 

Takk for svar! Det er samme optimisme min kjæreste har. 

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det blir uansett et annet liv enn du ser for deg fra amerikanske romantiske komedier dette...
Du bør være i tvil.
Det er en relativt stor sjans for at han aldri klarer å virkelig velge deg fremfor familien sin. Det er det de vil, og det er sannsynligvis slik det blir. Så ikke stå i dette for lenge... med mindre de rimelig raskt ombestemmer seg etter å ha tenkt seg litt om (det hender jo at det skjer), så er dette antagelig ikke rett mann for deg. De vil alltid ha sitt grep om han. De er foreldrene hans og familien hans. Vi har de alltid med oss. Ville du klart å totalt overse dine foreldres mening dersom de ikke kunne fordra han? Uansett årsak? Neppe...

I beste fall må du på ekte akseptere at det blir et liv eventuelt med han, men helt uten svigerfamilie. Kanskje ingen besteforeldre på den siden til ungene dine, og en mann som ganske sikkert vil ha det veldig vanskelig pga dette resten av sitt liv om han velger deg fremfor dem. 

Anonymkode: 1d974...273

Takk for svar. Jeg ønsker jo en svigerfamilie, da jeg er svært nær med mine egne foreldre. Min kjæreste er svært annerledes enn sine foreldre og har sagt han aldri vil bli lykkelig med en kvinne de velger, som er som de selv, og derfor må ta en slik kamp før eller senere. Jeg synes det er trist for han.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sa kan du drite i det om han er tamiler! De sjekket til å med genetisk histore på aktuell kone og hele familien ang sykdom økonomi og ære før det er snakk om gifte. Norske «horer» et uaktuelt. Han kommer ikke til å klare å velge deg over tid 

Anonymkode: 3ff58...6e1

Snakker du om erfaring hvor tamiler giftet seg med en norsk partner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor gamle er dere? Alderen har noe å si her.

Anonymkode: 55b47...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor gamle er dere? Alderen har noe å si her.

Anonymkode: 55b47...3df

25 og 28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ai, du har funnet deg en mann fra en superrasistisk familie. Har de skjønt at det er frivillig å være i Norge? De kan jo dra tilbake til overkulturen sin?

Det der hadde jeg aldri i verden giddet å bruke tid på, du vil aldri passe inn, TS. De er lite tolerante om ikke sønnen deres kan få gifte seg med en helt vanlig jente fra det landet de (frivillig) har bosatt seg i.

Tror faktisk jeg hadde blitt med og møtt dem ansikt til ansikt, og prøver de seg sier du klart i fra og ser deg ikke tilbake.

Du gifter deg med familien om  du gifter deg med mannen. Han kommer ikke til å kutte alle bånd, og du vil selvfølgelig ikke at det skal være nødvendig og sitte med ansvaret for at han blir helt alene om dere går fra hverandre.

Anonymkode: c5649...681

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...