Gå til innhold

Har dere opplevd sure butikkansatte i det siste? Fikk tilsnakk i dag da jeg ikke fikk til å bruke selvbetjent kasse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
HemmeligSpion skrev (20 minutter siden):

Butikkansatte er mennesker, ikke roboter. Mennesker har gode og dårlige dager. Som sagt flere ganger er det rett før jul. Stressnivået er høyt. Bedekkingen er så lav som filialen anser forsvarlig. Definitivt feil av den ansatte å ta det ut på deg, men for å si det sånn er det enormt gjennomtrekk av folk i butikkbransjen. Kun de mest sosiopatiske menneskene orker å deale med kunder i årevis. Dette var jo ikke ditt tilfelle, men det kan virke som at for mange halvgamle mennesker så går det sport i å plage butikkansatte siden det pleide å liksom være helt "Kunden har alltid rett" og at man måtte være en spyttslikker. Kanskje denne ansatte stålsatte seg for en kommende skyllebøtte? Sånn som man må gjøre hver dag når pensjonistene beskylder oss for å være dyre og prisene er konsumprisindeksjusterte. Jeg har ikke noe med det å gjøre, liksom. Det beste er å ikke ta det personlig, bare hør på hva den ansatte sier og ikke hvilke ansiktsuttrykk vi gir. Åtte-tolv timer med "bip-bip-bip", bråk med handlevogner- og kurver og stadig avbrytelse i alt vi gjør, så er det vanskelig å være like blide som skuespillerne du ser i Kiwi-reklamene. En handletur og butikkansattes oppførsel er like lite personlig som når du viser bussjåføren din mobiletten din i det du går inn i bussen. 

Man kan da ikke ha en slik jobb og ha innstillingen «angrep er det beste forsvar», bare fordi det finnes enkelte sure og vanskelige kunder.

(Og jeg håper ikke matbutikker har noe som helst med bedekking å gjøre 🤭)

Anonymkode: df677...c23

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du bør klare å vente hvis det bare er to pers foran deg i kø. Hoing er heller ikke spesielt sivilisert. Du er neppe deres favorittkunde.

Anonymkode: b47d6...36d

Jeg har ikke noe mål om å fremstå spesielt sivilisert.

Anonymkode: d8717...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Man kan da ikke ha en slik jobb og ha innstillingen «angrep er det beste forsvar», bare fordi det finnes enkelte sure og vanskelige kunder.

(Og jeg håper ikke matbutikker har noe som helst med bedekking å gjøre 🤭)

Anonymkode: df677...c23

Nei? Når jeg ser rødt lys så gjør jeg meg klar til å trå på bremsen. Om det er grønt lys trenger jeg ikke det. Jeg finner ut og vurderer hva som er riktig avgjørelse. I de fleste situasjoner er dette lett å avgjøre. I denne situasjonen var det ikke klart og det er derfor det har oppstått grunnlag for konflikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du høres helt ærlig ganske pling i bollen ut da så jeg skjønner den ansatte godt 🤷🏼‍♀️

så jævla dårlig tid har du ikke når du fint rekker å knote med å gjøre noe så enkelt som å scanne varer og så ta de med deg rundt til en betjent kasse og få dem scannet enda en gang😂😂 du kunne jo bare bedt om hjelp der du stod? Om han stod i kassa likevel?

"Unnskyld, jeg finner ikke en vare jeg - kan du hjelpe meg?" 

Anonymkode: a8659...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvis det er 2-3 personer i køen foran meg og de bare har åpent en kasse, pleier jeg å rekke opp hånda og hoie og be vedkommende se til å åpne en kasse til. Fungerer bra, de er ofte veldig treige med å gjøre det på eget initiativ. 

Anonymkode: d8717...dd3

Hvis det 2-3 personer i kø foran deg og handlekurv/ vogn ikke er fulle, så klarer ett hvert normalt menneske å vente, den lille stunden det tar å scanne de varene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
HemmeligSpion skrev (12 minutter siden):

Nei? Når jeg ser rødt lys så gjør jeg meg klar til å trå på bremsen. Om det er grønt lys trenger jeg ikke det. Jeg finner ut og vurderer hva som er riktig avgjørelse. I de fleste situasjoner er dette lett å avgjøre. I denne situasjonen var det ikke klart og det er derfor det har oppstått grunnlag for konflikt.

Jeg møter enkelte vanskelige pasienter eller vanskelige foresatte i yrket mitt. Jeg møter ikke dem med innstillingen om at alle er sånn og svarer dem surt på «dumme» spørsmål eller kverulerer med dem.

Anonymkode: df677...c23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du høres helt ærlig ganske pling i bollen ut da så jeg skjønner den ansatte godt 🤷🏼‍♀️

så jævla dårlig tid har du ikke når du fint rekker å knote med å gjøre noe så enkelt som å scanne varer og så ta de med deg rundt til en betjent kasse og få dem scannet enda en gang😂😂 du kunne jo bare bedt om hjelp der du stod? Om han stod i kassa likevel?

"Unnskyld, jeg finner ikke en vare jeg - kan du hjelpe meg?" 

Anonymkode: a8659...a17

Han sto ikke i kassa. Ingen sto i kassa. Han holdt på med en kunde som skulle ha lodd. Derfor gikk jeg til selvbetjent. Pling i bollen kan du være selv. 

Anonymkode: fad86...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du høres helt ærlig ganske pling i bollen ut da så jeg skjønner den ansatte godt 🤷🏼‍♀️

så jævla dårlig tid har du ikke når du fint rekker å knote med å gjøre noe så enkelt som å scanne varer og så ta de med deg rundt til en betjent kasse og få dem scannet enda en gang😂😂 du kunne jo bare bedt om hjelp der du stod? Om han stod i kassa likevel?

"Unnskyld, jeg finner ikke en vare jeg - kan du hjelpe meg?" 

Anonymkode: a8659...a17

Hva er vitsen med å svare sånn? Stått opp på feil fot i dag? Evt mensen som er på gang? 

Anonymkode: bca02...fae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hva er vitsen med å svare sånn? Stått opp på feil fot i dag? Evt mensen som er på gang? 

Anonymkode: bca02...fae

Og så klager foreldre etterpå på at barn mobber. I denne tråden har jeg blitt kalt masse forskjellig, helt uprpvosert. Pling i bollen, enkel, hjelpeløs osv. Det har blitt insinuert at jeg er psykisk utviklingshemmet. Uten at jeg har gjort disse menneskene noe. Hvis de snakker slik rundt barna sine, er det ikke rart barn etteraper deres oppførsel og mobber andre barn.

Anonymkode: fad86...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva er vitsen med å svare sånn? Stått opp på feil fot i dag? Evt mensen som er på gang? 

Anonymkode: bca02...fae

Eh 🙃 kaste stein i glasshus sa du

Anonymkode: 3701f...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
HemmeligSpion skrev (12 timer siden):

Butikkansatte er mennesker, ikke roboter. Mennesker har gode og dårlige dager. Som sagt flere ganger er det rett før jul. Stressnivået er høyt. Bedekkingen er så lav som filialen anser forsvarlig. Definitivt feil av den ansatte å ta det ut på deg, men for å si det sånn er det enormt gjennomtrekk av folk i butikkbransjen. Kun de mest sosiopatiske menneskene orker å deale med kunder i årevis. Dette var jo ikke ditt tilfelle, men det kan virke som at for mange halvgamle mennesker så går det sport i å plage butikkansatte siden det pleide å liksom være helt "Kunden har alltid rett" og at man måtte være en spyttslikker. Kanskje denne ansatte stålsatte seg for en kommende skyllebøtte? Sånn som man må gjøre hver dag når pensjonistene beskylder oss for å være dyre og prisene er konsumprisindeksjusterte. Jeg har ikke noe med det å gjøre, liksom. Det beste er å ikke ta det personlig, bare hør på hva den ansatte sier og ikke hvilke ansiktsuttrykk vi gir. Åtte-tolv timer med "bip-bip-bip", bråk med handlevogner- og kurver og stadig avbrytelse i alt vi gjør, så er det vanskelig å være like blide som skuespillerne du ser i Kiwi-reklamene. En handletur og butikkansattes oppførsel er like lite personlig som når du viser bussjåføren din mobiletten din i det du går inn i bussen. 

Her har man vel litt av svaret.

De av oss som er serviceinnstilt og liker å være hyggelig mot de vi betjener, blir fullstendig utbrente etterhvert, av kunder som er rasshøl, alltid for lite bemanning, etc.

De som står igjen er de som ikke har noe imot å være frekke mot kunder, og får vann på mølla av frekke kunder, slik at de er frekke mot andre kunder igjen.

Og eventuelle utbrente steinansikt som bare står der og forsøker overleve rasshølkunder, og ikke gir deg noe smil fordi de rett og slett ikke har noe smil igjen å gi.

Service og hyggelig innstilling er ikke utømmelig...til slutt går man tom, når det aldri kommer nok tilbake. 

Det der med at "kunden alltid har rett" er også bare et halvferdig og misforstått ordtak. Det burde strengt tatt vært prellet vekk for lenge siden.

Anonymkode: bd466...095

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Her har man vel litt av svaret.

De av oss som er serviceinnstilt og liker å være hyggelig mot de vi betjener, blir fullstendig utbrente etterhvert, av kunder som er rasshøl, alltid for lite bemanning, etc.

De som står igjen er de som ikke har noe imot å være frekke mot kunder, og får vann på mølla av frekke kunder, slik at de er frekke mot andre kunder igjen.

Og eventuelle utbrente steinansikt som bare står der og forsøker overleve rasshølkunder, og ikke gir deg noe smil fordi de rett og slett ikke har noe smil igjen å gi.

Service og hyggelig innstilling er ikke utømmelig...til slutt går man tom, når det aldri kommer nok tilbake. 

Det der med at "kunden alltid har rett" er også bare et halvferdig og misforstått ordtak. Det burde strengt tatt vært prellet vekk for lenge siden.

Anonymkode: bd466...095

Snakk for deg sjæl, jeg har ikke blitt tom eller utbrent og har mange kolleger som elsker jobben og kundene uten å bli utbrente eller sure. Kanskje du er for skjør for kundeservice? En ærlig sak det. 

Anonymkode: 872f6...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Snakk for deg sjæl, jeg har ikke blitt tom eller utbrent og har mange kolleger som elsker jobben og kundene uten å bli utbrente eller sure. Kanskje du er for skjør for kundeservice? En ærlig sak det. 

Anonymkode: 872f6...426

Hvor mange år har du jobbet for 2-3 personer fordi man er underbemannet, blitt trakassert/seksuelt trakassert av kunder, blitt utskjelt, måtte stå til rette for andres feil eller for kunder som tar 100% feil i noe og blir lynforbanna fordi de nekter å godta at de har driti på draget (gjerne med 15+ minutters inn med teskje forklaring og nekting), kunder som hanker deg inn etter skiftet ditt er ferdig og du ikke har uniform engang mens du må betjene de langt uti fritiden din, etc. Eller at du konstant må være på vakt fordi voksne mennesker bare tar seg til rette og forsyner seg med ting de ikke har lov til. For ikke å snakke om all rus/psykiatri-folket som renner ned dørene og henger i beltestroppene til ansatte, for å skravle psykiatridritt. 

Jeg har stått i det i ca 20 år. Etter ca 15 år hadde jeg folk generelt så vranghalsen, jeg orker ikke folk lengre. Syns de aller fleste er drittmennesker, smiler falskt hver dag på jobb fordi jeg har ikke flere ekte smil å dele ut.

Kanskje din jobb bare har helt supre, kjempeflotte kunder. Kanskje alle i jobben din syns det er kjempedeilig å hanskes med ufyselige, kranglevorne, sta, frekke eller sure folk hver dag? Kanskje du ikke må stå alene på jobb mens et psykiatritilfelle "holder deg med selskap". Hvem vet. Men det er ikke uten grunn at de aller fleste, som går inn i jobben med en positiv innstilling, brennes ut om de jobber der for lenge. Er bare å lese på nett om retail burnout og lignende.

Anonymkode: bd466...095

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Konsekvensen blir at jeg unngår disse kassene fremover.

Anonymkode: fad86...be8

Om du ønsker å bli et mer selvstendig menneske som mestrer hverdagsutfordringer; så burde din reaksjon være at dette skal jeg øve mer på. 
Når en slik liten bagatell plager deg så mye at du må lage en tråd om det, så har du litt å jobbe med. Lær deg å trekke på skuldrene og gå videre med livet, uten å gå å føle på alt. 

Anonymkode: 08318...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvor mange år har du jobbet for 2-3 personer fordi man er underbemannet, blitt trakassert/seksuelt trakassert av kunder, blitt utskjelt, måtte stå til rette for andres feil eller for kunder som tar 100% feil i noe og blir lynforbanna fordi de nekter å godta at de har driti på draget (gjerne med 15+ minutters inn med teskje forklaring og nekting), kunder som hanker deg inn etter skiftet ditt er ferdig og du ikke har uniform engang mens du må betjene de langt uti fritiden din, etc. Eller at du konstant må være på vakt fordi voksne mennesker bare tar seg til rette og forsyner seg med ting de ikke har lov til. For ikke å snakke om all rus/psykiatri-folket som renner ned dørene og henger i beltestroppene til ansatte, for å skravle psykiatridritt. 

Jeg har stått i det i ca 20 år. Etter ca 15 år hadde jeg folk generelt så vranghalsen, jeg orker ikke folk lengre. Syns de aller fleste er drittmennesker, smiler falskt hver dag på jobb fordi jeg har ikke flere ekte smil å dele ut.

Kanskje din jobb bare har helt supre, kjempeflotte kunder. Kanskje alle i jobben din syns det er kjempedeilig å hanskes med ufyselige, kranglevorne, sta, frekke eller sure folk hver dag? Kanskje du ikke må stå alene på jobb mens et psykiatritilfelle "holder deg med selskap". Hvem vet. Men det er ikke uten grunn at de aller fleste, som går inn i jobben med en positiv innstilling, brennes ut om de jobber der for lenge. Er bare å lese på nett om retail burnout og lignende.

Anonymkode: bd466...095

Her bør du for sjefen din og kundene som faktisk bidrar til at butikken du jobber i overlever,bytte jobb. For slutter kunder å komme i butikken,så må butikken legge ned og du mister jobben.

Anonymkode: 1ba28...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Om du ønsker å bli et mer selvstendig menneske som mestrer hverdagsutfordringer; så burde din reaksjon være at dette skal jeg øve mer på. 
Når en slik liten bagatell plager deg så mye at du må lage en tråd om det, så har du litt å jobbe med. Lær deg å trekke på skuldrene og gå videre med livet, uten å gå å føle på alt. 

Anonymkode: 08318...3d5

Altså. Jeg har bodd alene med flere små barn, med full jobb, politiske og frivillige verv, i flere år. Jeg kan reparere en del på bilen, jeg kan pusse opp hus og så videre. Så jeg mestrer ganske mye, også det mange andre ikke mestrer. Det er for øvrig en grunn til at jeg reagerte på "bagatellen" akkurat den dagen, men den vil jeg ikke gå inn på. Folk lager tråd om masse rart her inne, hvorfor angriper du ikke dem, da? De fleste trådene på KG er jo bagateller.

Jeg trenger ikke å øve mer på disse kassene. Det er ikke et behov jeg har i hverdagen. Din belærende tone er for øvrig herlig - velment, men med et "stikk". Way to go :) 

Anonymkode: fad86...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mange år har du jobbet for 2-3 personer fordi man er underbemannet, blitt trakassert/seksuelt trakassert av kunder, blitt utskjelt, måtte stå til rette for andres feil eller for kunder som tar 100% feil i noe og blir lynforbanna fordi de nekter å godta at de har driti på draget (gjerne med 15+ minutters inn med teskje forklaring og nekting), kunder som hanker deg inn etter skiftet ditt er ferdig og du ikke har uniform engang mens du må betjene de langt uti fritiden din, etc. Eller at du konstant må være på vakt fordi voksne mennesker bare tar seg til rette og forsyner seg med ting de ikke har lov til. For ikke å snakke om all rus/psykiatri-folket som renner ned dørene og henger i beltestroppene til ansatte, for å skravle psykiatridritt. 

Jeg har stått i det i ca 20 år. Etter ca 15 år hadde jeg folk generelt så vranghalsen, jeg orker ikke folk lengre. Syns de aller fleste er drittmennesker, smiler falskt hver dag på jobb fordi jeg har ikke flere ekte smil å dele ut.

Kanskje din jobb bare har helt supre, kjempeflotte kunder. Kanskje alle i jobben din syns det er kjempedeilig å hanskes med ufyselige, kranglevorne, sta, frekke eller sure folk hver dag? Kanskje du ikke må stå alene på jobb mens et psykiatritilfelle "holder deg med selskap". Hvem vet. Men det er ikke uten grunn at de aller fleste, som går inn i jobben med en positiv innstilling, brennes ut om de jobber der for lenge. Er bare å lese på nett om retail burnout og lignende.

Anonymkode: bd466...095

Jeg, TS, har jobbet på en underbemannet arbeidsplass i fire år. Det er tøft, man blir frustrert, men man tar det ikke ut på en uskyldig tredjepart. 

Anonymkode: fad86...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Her bør du for sjefen din og kundene som faktisk bidrar til at butikken du jobber i overlever,bytte jobb. For slutter kunder å komme i butikken,så må butikken legge ned og du mister jobben.

Anonymkode: 1ba28...490

De slutter ikke å komme 🤗 For prisene er rimelige (sparer jo på å ikke ha mange nok ansatte), og kundene bryr seg ikke om falske smil, de anser ikke oss som betjener de som mennesker uansett, så de merker ikke om smil er ekte eller ikke. Selv de som krangler på alt kommer tilbake om og om igjen. 🤯

Anonymkode: bd466...095

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...