Gå til innhold
Noe nedetid og ustabilitet mellom 9:15 - 10:15 ×

Avvist av 113!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Fordi de har gjort en vurdering ut fra hva du forteller 

Anonymkode: 638cc...3c1

Det er åpenbart ikke livstruende når du klarer å skrive her.

Anonymkode: 13540...857

Fordi det for de ikke høres livstruende ut. 

Anonymkode: 46b08...59e

Med all respekt, men jeg tenker at om du har så vondt at du tror du er «døden nær», hadde du ikke skrevet her inne . Det kan gjøre veldig vondt om du er forstoppet, har magevirus osv. helt ufarlig, men vondt. Ta den legetimen du.

Anonymkode: e07c2...775

Her ser vi klassisk anonymbruker som kommer med håpløse meldinger. 

Her er historien om en kvinne med magesmerter som døde av sepsis, fordi verken legevakt eller 113 gadd å hjelpe henne. 

https://www.nrk.no/innlandet/xl/ida-ostby-fra-gjovik-ble-bare-44-ar-_-fikk-ikke-hjelpen-hun-trengte-fra-oslo-legevakt-2.-juledag-1.16583516

• Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er rart at de ikke undersøker deg, ts. Jeg våknet med dårlig allmenntilstand en gang, kvalm, kalsdsvettet og hadde magesmerter, men ikke veldig sterke. Jeg skjønte intuitivt at jeg måtte gjøre noe, ringte legevakta og ble bedt om å komme. Ble operert for blindtarmbetennelse samme dag. Når du jar så sterk smerter bør de finne ut hva det kommer av.

Anonymkode: 5b177...9b5

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg gråter mens jeg skriver og er veldig, redd… hele systemet brenner:(

Anonymkode: 453de...d08

Hvordan da brenner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (5 minutter siden):

Her er historien om en kvinne med magesmerter som døde av sepsis, fordi verken legevakt eller 113 gadd å hjelpe henne. 

https://www.nrk.no/innlandet/xl/ida-ostby-fra-gjovik-ble-bare-44-ar-_-fikk-ikke-hjelpen-hun-trengte-fra-oslo-legevakt-2.-juledag-1.16583516

Hadde hun hatt sepsis så hadde crp vært høyere enn 7. Og hun har vært til undersøkelse hos lege nå. At hun er over snittet engstelig og blir matet med slikt, hjelper ikke..

Anonymkode: e5e91...31b

• Liker 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde hun hatt sepsis så hadde crp vært høyere enn 7. Og hun har vært til undersøkelse hos lege nå. At hun er over snittet engstelig og blir matet med slikt, hjelper ikke..

Anonymkode: e5e91...31b

Ja, denne gangen var det slik. I tilfellet jeg lenket til, var det ikke slik. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du allerede har holdt ut 3 dager så er du definitivt ikke døende. hvorfor kan du ikke bare benytte deg av fastlegen eller legevakt som anbefalt? 

Anonymkode: 912f9...941

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

000VF000 skrev (15 minutter siden):

Men trådstarter kommer garantert ikke å dø av sepsis når CRP er 7

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så det er sakt- en ambulanse kan definitivt ikke gjøre mer for deg en det fastlegen kan. De som jobber i ambulanse er ikke leger. De er veldig gode på førstehjelp, å vurdere pasienter og å frakte dem raskt og trygt til sykehus. Om det ikke står om minutter og du kan komme deg på sykehus på annent vis uten følge av helsepersonell så kan du selv oppsøke fastlege/legevakt. 
Når det er sakt så synes jeg fastlegen din gjorde en ALT for slapp vurdering av deg. Om smertene eskalerer ringer du til legevakt i kveld. Eller ber om en ny vurdering på legekontoret i morgen. Prøv å puste og stresse ned. Som sakt over så er det et godt tegn at du har lav CRP

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Redd for bukhinnebetennelse… Ellee kreft:(

Kreft er ikke 113 grunn. Høres ut som du fikk riktig hjelp og henvist til rett sted.

Anonymkode: 62ab9...f0d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg synes det er rart at de ikke undersøker deg, ts. Jeg våknet med dårlig allmenntilstand en gang, kvalm, kalsdsvettet og hadde magesmerter, men ikke veldig sterke. Jeg skjønte intuitivt at jeg måtte gjøre noe, ringte legevakta og ble bedt om å komme. Ble operert for blindtarmbetennelse samme dag. Når du jar så sterk smerter bør de finne ut hva det kommer av.

Anonymkode: 5b177...9b5

Samme med meg, men ble avvist hos fastlegen fordi det gikk omgangssyken. Jeg verken kastet opp eller hadde diare🙄 Ringte legevakt og kom inn med en gang. 1 time etter diagnosen blindtarmbetennelse var satt ble jeg operert.

Anbefaler deg å kontakte legevakta hvis du fremdeles har så vondt.

Sjekket de blodtrykk? Metning? Pustefrekvens? Temp?

Anonymkode: 57857...41e

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa ikke legen noenting på blod i urinen heller? Spesielt..

Jeg heller den andre veien og har vel aldri ringt 113, og den kvelden jeg ble akutt syk selv så satt jeg i en gruppechat, ikke KG men altså var online og jeg unnskyldte meg for at jeg ikke var så pratsom fordi jeg "hadde ganske vondt". Noen timer senere kom mannen hjem, så meg, pakket meg i bilen og kjørte til legevakt og der gikk det ca 3 minutter fra de tok meg inn, målte blodtrykk og crp til ambulansen lastet meg inn altså. På sykehuset ble jeg hasteoperert og hadde ikke klart meg et halvt døgn til.

At man klarer å skrive trenger ikke bety at man ikke er svært dårlig; bevissthetsnivå og evne er ulikt - det er også smerteterskel. Det sagt, TS, legevakt har alltid telefonnummer du kan ringe lokalt (altså ikke 113) - der vil de ha tid og mulighet til å vurdere situasjonen din på en måte de på 113 må velge bort siden det gjelder svært akutt/livstruende situasjoner. Så ring heller dit når/om du går over tid med slikt, og fastlegen ikke er åpen f.eks.
Sjekket legen leververdier o.l.? Ta kontakt igjen med legevakt om dette ikke gir seg, og presenter gjerne det du har av fakta om crp og blod i urinen, og hvis du mistenker bukhinne eller nyrebekkenbetennelse; si det! Smerter i magen er vanskelig å presisere siden det er så mye det kan være eller ikke være. Men nå har du noen ankerpunkter, håper derimot det gir seg:)

Anonymkode: 499e8...e86

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De aner ikke, så ble sendt hjem med resept på nexium mot reflux. Man får ikke hjelp..

Men hva i all verden vil du da? At de skal skjære opp buken din uten indikasjon? At du skal legges på respirator til ubehaget gir seg? Refluks Jan absolutt være skikkelig vondt, det svir og brenner i spiserør, magesekk og overgang mellom magesekk og tarm. Men kan kan jo ikke bli innlagt for dette. Man tar syrenøytraliserende medisiner og tar seg selv i nakken mtp kosthold, overvekt og trening.

Anonymkode: c3be9...b5e

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Med sterke og vedvarende smerter forstår jeg ikke hvordan du klarer å sitte med telefonen og skrive. Ja, jeg lurer helt oppriktig på det? 

Anonymkode: e3b89...b38

På generell basis - ulike personer takler store smerter veldig ulikt. Noen blir handlingslammet, andre hysteriske, mange et sted midt mellom. Noen blir tause, noen skriker. Noen blir svært urolige fysisk, andre blir helt rolige. Noen blir sinte, noen gråter, noen hyperventilerer, noen puster knapt.

Jeg er en av de som ikke reagerer "vanlig" når jeg får store smerter. Får jeg enorme, virkelig enorme hodesmerter, da har min reaksjon gjerne vært å prate som en foss med andre, fordi det å prate om noe spesifikt får fokuset mitt litt bort fra smertene. Med store smerter andre steder i kroppen går jeg som regel "inn i meg selv" på den måten at jeg fokuserer på å puste rolig, ikke spenne kroppen, holde ut - for jeg vet at jeg får det enda verre om jeg spenner meg. Om jeg ikke får hjelp for ekstreme smerter blir jeg nesten overrasjonell, snakker helt rolig, men veldig tydelig og blir så logisk at jeg ikke blir trodd på at jeg har slike smerter. Har også ligget på sykehus noen ganger med ekstreme smerter uten å få smertestillende, hvor - når de omsider har tatt meg på alvor - har trodd at jeg hadde fått indre blødninger pga. puls og blodtrykk var så høyt (har tatt et lite inngrep noen ganger som er kjent for å gi store smerter i etterkant, og hvor det også er risiko for indre blødninger som i så fall må hasteopereres). Da hadde jeg hatt samme smertene i et par timer, men ble ikke trodd på det fordi jeg var "for rolig".

Så joda, jeg kan tro at Ts er helt i stand til å sitte og skrive selv om hun har store smerter.

Anonymkode: ce37d...006

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gråter mens jeg skriver og er veldig, redd… hele systemet brenner:(

Refluks og helseangst.

Anonymkode: c3be9...b5e

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker at det er helt innafor å ringe 113 når du har intense smerter og er såpass redd, men i dette tilfelle tenker jeg 113 gjorde riktig vurdering når de sendte deg til fastlege. Skjønner at det er veldig frustrerende å ikke få et svar og fremdeles ha intense smerter, men høres jo ut som du har fått en relativt grundig undersøkelse med urinprøve og CRP. Så må du jo da heller ta kontakt med lege igjen hvis disse smertene ikke gir seg/blir verre.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, hvordan går det med deg nå?

Du var hos legen litt over kl 11, og jeg antar at du begynte på medisinen ikke lenge etterpå. Da burde den begynne å ha effekt, siden slike medisiner normalt gir rask effekt.

Hvis du har samme magesmerter fremdeles, kontakt din lokale legevakt når denne åpner, fortell at du har hatt sterker magesmerter i tre dager, at du var hos fastlege i formiddag og fikk den medisinen du fikk, fortell effekten du har hatt/ikke hatt av den, og hvordan magesmertene er nå sammenlignet med før du tok medisinen.

Har du noen du kan be om hjelp, være sammen med deg, ringe for deg, følge deg til legevakt? I så fall spør om litt støtte nå.

Har du ikke noen, så må du ta tak i dette likevel!

Hvilke symptomer har du nå, og hvor sitter de, hvilken type smerte har du, hvordan er allmennformen din, har du fått i deg mat/drikke, har du vært normalt på do med både urin og avføring siste dagene, er du trykkøm på magen (ikke trykk for mye på magen din)? Tenk gjennom dette før du ev. ringer legevakten, om smertene vedvarer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til informasjon tok de også et ekg da jeg sliter med hjertebank og arytmi. EKG var helt fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts, hvordan går det med deg nå?

Du var hos legen litt over kl 11, og jeg antar at du begynte på medisinen ikke lenge etterpå. Da burde den begynne å ha effekt, siden slike medisiner normalt gir rask effekt.

Hvis du har samme magesmerter fremdeles, kontakt din lokale legevakt når denne åpner, fortell at du har hatt sterker magesmerter i tre dager, at du var hos fastlege i formiddag og fikk den medisinen du fikk, fortell effekten du har hatt/ikke hatt av den, og hvordan magesmertene er nå sammenlignet med før du tok medisinen.

Har du noen du kan be om hjelp, være sammen med deg, ringe for deg, følge deg til legevakt? I så fall spør om litt støtte nå.

Har du ikke noen, så må du ta tak i dette likevel!

Hvilke symptomer har du nå, og hvor sitter de, hvilken type smerte har du, hvordan er allmennformen din, har du fått i deg mat/drikke, har du vært normalt på do med både urin og avføring siste dagene, er du trykkøm på magen (ikke trykk for mye på magen din)? Tenk gjennom dette før du ev. ringer legevakten, om smertene vedvarer.

Jeg har fortsatt vondt. Er med foreldrene mine. Spiser ikke fordi jeg føler det blir enda verre av det. Avføring er gul og tyntflytende, som den alltid har vært etter at jeg fjernet galleblæra i 2014. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...