AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #21 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Når skjedde egentlig alle endringene vedr tradisjoner julaften? Hvilket tiår? Jeg er over 50. Har vokst opp med julemiddag når jula er ringt inn kl 17. Rydding og oppvask etterpå. Så gaver og kaffe. Og alle rakk å pakke opp gavene sine før de sovnet 🙂. Har barn født på sent 90-tall, og de har også vokst opp med tradisjonelle julaftener. Null problem. Så da må det nesten ha skjedd det siste 10-året? Nå har noen gaveåpning fra morgenen av, eller dagen etter, fordi de får så mange gaver at de ikke rekker alt. Noen har julemiddag før julen/helligdagen ringes inn kl 17. Det virker som det er fri flyt på alt, og ingen klarer å vente på noe. Så når skjedde dette? Hvem startet det? Skal ikke legge skjul på at jeg foretrekker det tradisjonelle, men hva folk gjør i sitt eget hjem et jo ikke min sak 🙂. Men ser at det oppstår problemer om flere skal feire jul sammen og ikke følger tradisjoner. Da må det bli krangling. Den slapp man jo helt før, da det stort sett var likt hos alle. Anonymkode: 04669...c59 Blir ikke krangling, da de som er vertskap bestemmer. Det var et ork å holde ut i finstasen til langt på kveld. Håper vi får for gavefritt fremover, så noe endring er bra. Anonymkode: e0095...f3b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #22 Del Skrevet 18 timer siden Alt som er bra skal selvfølgelig endres og ødelegges. Anonymkode: 3953f...920 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #23 Del Skrevet 18 timer siden Jeg er vokst opp med 2 "julaftener". Det var en praktisk ordning som ble innført på min mors side da jeg var liten, hvor min mormor inviterte alle sine fem barn med barnebarn og etter hvert oldebarn, hjem til seg på lillejulaften for mat, sosialt samvær, juletregang og gaver. Vi kunne være over 30 mennesker samlet. Nå er mormor borte, og tradisjonen er flyttet en generasjon opp til min mor som nå samler sine barn, barnebarn og oldebarn på lillejulaften på samme måte. Hos oss har ikke tradisjonene endret seg nevneverdig på de drøyt 50 årene jeg har levd. Juleribba tilberedes etter samme oppskrift av min kone, som min mor og min farmor, og min oldemor, og trolig også min tippoldemor gjorde. På julaften er vi en mindre kjerne hvor vi har tradisjonell julaften, med kirkebesøk, middag og gaver. I den rekkefølgen. Under julemiddagen leses juleevangeliet av eldste mannfolk til stede. Først var det farfar, så min far, og nå er det min tur. Alle tre generasjoner har lest de samme ordene fra den samme snart 100 år gamle bibelen med et språk som fortsatt var farget av unionen med Danmark. Anonymkode: 8e54f...415 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #24 Del Skrevet 18 timer siden Slik du TS er vant til å feire jul, er tradisjonen som var mest vanlig for din generasjon, andre generasjoner før deg hadde andre tradisjoner basert på hvordan samfunnet var da. Og generasjoner etter deg vil skape nye tradisjoner i takt med hvordan samfunnet endrer seg. Det er ikke slik at din tradisjon er den som har vart i ett par hundre år slik du skriver, det er faktisk ikke mulig med tanke på hvordan samfunnet var for både 100 og 200 år siden... Derimot har jeg ingen problemer med å forstå at du synes det er trist at tradisjonen du er vant med, og forbinder med jul, endrer seg med den nye generasjonen. Men det er bare slik det er… Samfunnet endrer seg hele tiden, og med det så endrer tradisjoner seg, og det blir skapt nye. Anonymkode: cd758...d52 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #25 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Vi har begynt med middagen litt før pga små barn. Går nok tilbake til etter kl. 17 når de blir litt eldre. For min del handler det om å gjøre dagen hyggelig for alle, ikke presse på at barna skal holdes våken for å holde tradisjoner. Vi åpner noen pakker på morgenen, men det husker jeg at vi gjorde som barn på 90-tallet og. Da fikk vi åpne et par gaver på morgenen, sånn at vi hadde noe å gjøre på mens julen ble stelt i stand. Folk tilpasser det vel sånn det passer for familien Anonymkode: a70c4...ea0 Jeg er å oppvokst med det. Jeg er født på 80 tallet. Vi hadde skattejakt med gave i enden. Så var vi opptatt når våre foreldre var på jobb. Så middag kl. 17.00. Jeg jobbet ikke på julaften selv. Så mine hadde ikke skattejakt. Men dem fikk en gave som lego eller noe slik at dem var opptatt ei stund. Så spiser vi kl. 17.00. Anonymkode: 33c09...794 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #26 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det å vente er liksom litt av sjarmen 🙂. Det er så rart at tradisjonene har fungert i minst et par hundre år, og nå plutselig må vrakes. Nettopp, helt enig. Men problemet nå er at man ikke skal vente på noe, og at alt skal tilrettelegges så det passer «meg». Anonymkode: c3f4f...0f2 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #27 Del Skrevet 18 timer siden Hva snakker du om? Jeg vokste opp på 80-tallet, og enkelte bortskjemte barn fikk også den gang så mange gaver at de åpnet i flere omganger. Særlig om de i tillegg var store familier - om 11 søskenbarn skal åpne 37 gaver hver tar det jo to døgn. Mitt inntrykk er at det ikke er stor endring fra min barndoms tradisjoner til vår omgangskrets nå. Stå opp, julestrømpe, slappe av, kanskje se litt på TV, julebrunch, så starte på middagen mens noen går i kirka, dekke på og pynte seg, middag i fem-seks tiden, etter oppvasken tar man kaffe og dessert mens man åpner gaver, stort sett 8-12 gaver per barn, kanskje 3-4 per voksen. Man hentet en og en gave og alle ser på at hver pakkes opp. Er egentlig ikke noen leggetid på julaften, men hadde jeg hatt barn som ble overtrøtte og irriterende hadde jeg nok hatt det. Da jeg var barn pleide jeg og min søster å få åpne en gave på morgenen, men mine barn får ikke det siden de har både pakkekalender og julestrømpe med gave fra nissen i stedet for tegneserie og mandariner fra nissen, som vi pleide å få. (pakkekalenderen er ikke noe store greier, men er jo en liten pakke uansett) Anonymkode: e68b4...e55 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #28 Del Skrevet 18 timer siden Jeg er midt i femtiåra. Jeg er oppvokst med julestrømper og tegnefilmer på morningen, vi fikk åpne en utvalgt julegave (noe vi kunne leke med) på mor ingen. Julemiddag kl 17 når sølvguttene synger jula inn, oppvask, dessert og åpning av julegaver. Dessert har vi senere år forskjøvet til under eller etter åpning av pakker pga alle er så mett. Mine barn har videreført denne tradisjonen og vi har fremdeles julemiddag kl 17 osv. Anonymkode: 0e625...ba4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #29 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Tror du virkelig at alle hadde samme tradisjoner som dere før i tiden? Det er din tradisjon, ikke nødvendigvis alle andres. Anonymkode: 959c5...07b Enig. Vi har alltid spist rundt 18, nettopp fordi vi ville få med oss sølvguttene som sang julen inn kl 17. Vi vasket aldri opp før vi åpnet gaver. Middag, rydde raskt, så åpnet vi gaver. Etter det var det å rydde opp etter middagen. Desserten kom etter at gaver var pakket opp. Jeg er født i 1970. Anonymkode: b4c0f...99c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #30 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Når skjedde egentlig alle endringene vedr tradisjoner julaften? Hvilket tiår? Jeg er over 50. Har vokst opp med julemiddag når jula er ringt inn kl 17. Rydding og oppvask etterpå. Så gaver og kaffe. Og alle rakk å pakke opp gavene sine før de sovnet 🙂. Har barn født på sent 90-tall, og de har også vokst opp med tradisjonelle julaftener. Null problem. Så da må det nesten ha skjedd det siste 10-året? Nå har noen gaveåpning fra morgenen av, eller dagen etter, fordi de får så mange gaver at de ikke rekker alt. Noen har julemiddag før julen/helligdagen ringes inn kl 17. Det virker som det er fri flyt på alt, og ingen klarer å vente på noe. Så når skjedde dette? Hvem startet det? Skal ikke legge skjul på at jeg foretrekker det tradisjonelle, men hva folk gjør i sitt eget hjem et jo ikke min sak 🙂. Men ser at det oppstår problemer om flere skal feire jul sammen og ikke følger tradisjoner. Da må det bli krangling. Den slapp man jo helt før, da det stort sett var likt hos alle. Anonymkode: 04669...c59 Vi spiser middag klokken 1700, noe som egentlig er for sent for ungene våre. De får et par gaver i løpet av dagen på juleaften for at de skal ha noe å drive med, samt at de er så små at de mister helt oversikt hvis de får alt samtidig. Gavene de får på dagtid settes like stor pris på som resten, og det blir lekt med hele dagen. De ringer vedkommende gaven er fra (vi velger ut pakker som vi voksne vet at er spennende for barna) og takker og snakker med dem lenge. Anonymkode: 52287...d87 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #31 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er midt i femtiåra. Jeg er oppvokst med julestrømper og tegnefilmer på morningen, vi fikk åpne en utvalgt julegave (noe vi kunne leke med) på mor ingen. Julemiddag kl 17 når sølvguttene synger jula inn, oppvask, dessert og åpning av julegaver. Dessert har vi senere år forskjøvet til under eller etter åpning av pakker pga alle er så mett. Mine barn har videreført denne tradisjonen og vi har fremdeles julemiddag kl 17 osv. Anonymkode: 0e625...ba4 Dessert under/etter gaveåpning er en høydare! 😁 Anonymkode: 52287...d87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #32 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når skjedde egentlig alle endringene vedr tradisjoner julaften? Hvilket tiår? Jeg er over 50. Har vokst opp med julemiddag når jula er ringt inn kl 17. Rydding og oppvask etterpå. Så gaver og kaffe. Og alle rakk å pakke opp gavene sine før de sovnet 🙂. Nå har noen gaveåpning fra morgenen av, eller dagen etter, fordi de får så mange gaver at de ikke rekker alt. Noen har julemiddag før julen/helligdagen ringes inn kl 17. Anonymkode: 04669...c59 Det du kaller 'endringer' er likeverdige juletradisjoner som andre har vokst opp med, som du bare ikke har stiftet bekjentskap med før i voksen alder. Tror du virkelig du hadde full oversikt over alle andres tradisjoner som femåring? Anonymkode: 8fc8a...7d8 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #33 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når skjedde egentlig alle endringene vedr tradisjoner julaften? Hvilket tiår? Jeg er over 50. Har vokst opp med julemiddag når jula er ringt inn kl 17. Rydding og oppvask etterpå. Så gaver og kaffe. Og alle rakk å pakke opp gavene sine før de sovnet 🙂. Har barn født på sent 90-tall, og de har også vokst opp med tradisjonelle julaftener. Null problem. Så da må det nesten ha skjedd det siste 10-året? Nå har noen gaveåpning fra morgenen av, eller dagen etter, fordi de får så mange gaver at de ikke rekker alt. Noen har julemiddag før julen/helligdagen ringes inn kl 17. Det virker som det er fri flyt på alt, og ingen klarer å vente på noe. Så når skjedde dette? Hvem startet det? Skal ikke legge skjul på at jeg foretrekker det tradisjonelle, men hva folk gjør i sitt eget hjem et jo ikke min sak 🙂. Men ser at det oppstår problemer om flere skal feire jul sammen og ikke følger tradisjoner. Da må det bli krangling. Den slapp man jo helt før, da det stort sett var likt hos alle. Anonymkode: 04669...c59 Jeg er også over 50, og for meg har det vært viktig at jeg lager en egen tradisjon som passer meg og min familie. Når barna var små tok vi med oss julegaver fra "den siden " av familien på julaften og tok resten hjemme 1 juledag. Nå som barna er voksne pakkes alt opp på julaften. Å tenne lys på familiegravene er tradisjon som jeg innførte i min familie, ikke noe som hverken min eller min manns familie har hatt som tradisjon å gjøre. Når middagen inntas varierer med gjengen familien skal inntas med. Har familie som jobber i helsesektor og butikk, og vi tilpasser oss deres arbeidstid osv. Aldri blitt noen krangel her hjemme om ulike tradisjoner, man må bare tilpasse seg og være litt fleksibel. I år blir det jul på fjellet, og da har vi lagd en tradisjon om å gå en lengre skitur mens ribba står i ovnen. Den viktigste tradisjonen for meg er å være sammen med familiene på begge sider i løpet av julen. Resten er ikke så viktig å styre etter klokken. Anonymkode: 63fda...71e 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #34 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det du kaller 'endringer' er likeverdige juletradisjoner som andre har vokst opp med, som du bare ikke har stiftet bekjentskap med før i voksen alder. Tror du virkelig du hadde full oversikt over alle andres tradisjoner som femåring? Anonymkode: 8fc8a...7d8 Barn pratet med hverandre i gamle dager 😂. Tror du ikke jeg ville hørt om det hvis venner pakket opp gaver på morgenen osv? Dessuten var det sterk tradisjon her med å være på barnegudstjeneste fra kl 16 - 17. Enten sto ribba i ovnen mens man var i kirka, så det bare var å koke poteter, eller så var en eller annen bestemor hjemme og lagde middagen ferdig. Anonymkode: 04669...c59 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #35 Del Skrevet 16 timer siden Vi spiste mellom kl 16 og 18 da jeg var ung. Det varierte etter når folk var ferdig på jobb. Nå spiser vi kl 17 fordi det passer med arbeidstider. Vi hadde bare julestrømpe på morgenen, nå åpner ungene mye gaver. Da jeg var ung så utvekslet vi gaver med 3-4 av klassevennene, nå skal alle være inkludert og alle skal gi til alle, så da er det 30-40 "vennegaver" til hver av ungene. En gave kan være en brusboks eller noen viskelær... Anonymkode: 65b68...0a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #36 Del Skrevet 16 timer siden Alle tradisjoner endrer seg over tid. Den julefeiringen du beskriver, vil neppe dine besteforeldre gjenkjenne. Tradisjoner endrer seg med tiden vi lever i og når vi blander ulike kulturer. Det at så mange barn har delte hjem i dag, gjør jo at nye tradisjoner skapes. Selv møtte jeg en mann i fra vest, han hadde en helt annen tradisjon på julaften, enn meg. Vi måtte skape en ny sammen. Anonymkode: dcb98...213 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinneguide Skrevet 16 timer siden #37 Del Skrevet 16 timer siden (endret) Det har generelt skjedd litt gradvis siste tiårene at folk er mindre opptatt av normer og regler men beveget seg mer mot egne personlige preferanser og behov. Endret 16 timer siden av kvinneguide 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #38 Del Skrevet 16 timer siden Mange endringer skjedde vel i takt med at man begynte å forstå og respektere barns hjerner litt bedre? Vi velger å la barna åpne gavene FØR middag. Ikke fordi de ikke kan vente - hallo, de har jo ventet i godt over en måned! Men rett og slett fordi vi ser at ungene trenger å legge seg i skapelig tid. De blir overtrøtte og grinete og det blir ikke noe kos for dem om de skal holdes oppe godt over vanlig leggetid fordi de voksne insisterer på at julemiddagen MÅ være kl 17, og så skal det sittes leeeeeenge ved bordet og kooooooose seg, og så skal ikke gavene åpnes før ungene vanligvis ville vært i seng... Så de får åpne gavene FØR middag, slik at vi rekker å få åpnet gavene før de skal legge seg - og de også rekker å faktisk glede seg over dem. Jeg sliter litt med å se det negative i å tilpasse det man gjør etter hva som er praktisk og hva man faktisk trives med. Litt som at om ingen faktisk liker multekrem, så går det jo faktisk an å lage noe annet, selv om det "alltid" har vært multekrem vi har hatt til dessert de siste førti årene.. Anonymkode: c1b05...58e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #39 Del Skrevet 16 timer siden Dette var nok ikke likt før heller, vi har aldri spist så tidlig som 17, da skulle vi se Sølvguttene. Her er middagen etter Karl Bertil. Anonymkode: 67904...5a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #40 Del Skrevet 16 timer siden Vi er visst ganske tradisjonelle. Gjør sånn ca som TS. Men vi er på kirkegården klokka 17 når julen ringes inn, også spiser vi senere. Ingen er uansett sultne så tidlig som 1700. Etter mat pakker vi opp gaver. At det skulle ta hele kvelden høres rart ut. Tipper vi bruker en times tid. Etter det drikker vi oss fulle og spiller kort. Jeg er ikke en forsvarer av tradisjon, det er nok mer tilfeldig. Å holde på noe fordi tradisjon er tradisjon synes jeg virkelig ingenting om. At folk bak i tid liksom visste bedre enn oss er reinspikka løgn. Anonymkode: 84dc6...525 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå