AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #121 Del Skrevet 16. desember 2024 Ganske mye engasjement her. Jeg har vært på jobb, og det gikk ganske bra. Den time lange kjøreturen hjem var rimelig drøy da. Dette er absolutt ikke min første natt med dårlig søvn. Det er heller normalen. Med ekstrem tinnitus på det ene øret er søvn en utfordring. I dag var jeg bare så utrolig sliten, så det fristet å være hjemme. Med en sykedag på et år, så tenker jeg også at arbeidsmoralen er bra. Men godt å se at mange har god arbeidsmoral, det liker jeg. 👍 Anonymkode: 0c88c...4e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #122 Del Skrevet 16. desember 2024 Jeg har sovet ca 3 timer om natta nå i snart 2 uker. Har vært på jobb hver dag ja. Begynner å bli litt rar i hodet, men det er en annen sak... Anonymkode: ff446...20d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #123 Del Skrevet 16. desember 2024 Jeg har hatt søvnproblemer i ca 30 år, og har aldri latt være å gå på jobb pga det. Er ufør pga andre ting i dag, og sover fremdeles ca 3 t i snitt per natt. Men hadde kirurgen som opererte meg kun sovet 3 t, hadde jeg ikke ønsket at han stilte på jobb. Og enda mindre om det var natt nr 5 med så lite søvn. Anonymkode: 3f623...b85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enkefru Skrevet 16. desember 2024 #124 Del Skrevet 16. desember 2024 (endret) Selvfølgelig gjør jeg det Endret 16. desember 2024 av Fjugur Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #125 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): They don’t………? Anonymkode: 39e68...ed2 Så ingen kan få barn da i det yrket der. Hørtes veldig rart ut... Anonymkode: 6136f...a3a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #126 Del Skrevet 16. desember 2024 I natt har jeg kanskje sovet 30 minutter. Våknet igjen av mareritt og da vet jeg at det er bare å stå opp sånn at følelsene i kroppen blir borte. Ingen vits i å legge seg igjen for 30 min. Kjørte de 5 milene til jobb og jobbet i 9 timer. Kalles blåmandag 😬 Har i tillegg en kronisk sykdom og det er litt utfordrende for tiden. Planen i kveld er å sove før kl. 20. Jeg trenger egentlig ekstra søvn og hvile nå. Anonymkode: ce882...b79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #127 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Såpass små barn at de ikke kan sitte med en ipad en halv time mens du ligger på sofaen og tar en høneblund på en halv time? Da er man som oftest to voksne og kan bytte på, eller så er de i seng kl 1930. Burde vel klare å holde ut til da, jeg gjorde iaf det selv om det var lite søvn over lang tid (mannen jobbet ofte kveld og siden det var før korona var det ikke noe hjemmekontor). Det er egentlig helt utrolig hvor mye sånn belastning man tåler over tid. Det er mange 80-åringer med kognitivt svikt, så det er vel litt vanskelig å konkludere noe her? Synes de fleste 80-åringer (ganske mange i familiene våre) begynner å svikte mentalt på et eller annet vis, det skjer noe rundt den tiden der. Mulig det skyldes at man ikke er like mye ute blant folk og at den delen av vennekretsen/ekkokammeret som er igjen ofte er like gamle som en selv? Og man føler seg jo i tillegg gammel når hele vennekretsen dør som fluer. Anonymkode: 1c995...4c9 Helt klart, og det er jo derfor jeg synes det er en overdrivelse å si at det er så ekstremt farlig. Men dårlig søvn over tid er bevist å øke risikoen for demens betraktelig, og vi merker godt nå at dagsformen avhenger sterkt av hvordan hun har sovet og at hun surrer mye. Det skal godt gjøres å sove dårlig og lite hele livet og ikke ha noen konsekvenser av det. Men farlig har det vel ikke vært. Anonymkode: 8883b...8af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mmd Skrevet 16. desember 2024 #128 Del Skrevet 16. desember 2024 Selvsagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #129 Del Skrevet 16. desember 2024 Selvfølgelig drar jeg på jobb selv om jeg bare har sovet et par-tre timer. Anonymkode: 3173b...b99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #130 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du vet at det fortsatt er mange leger som går nærmest 24 timer uten søvn, og avslutter vakten med morgenmøte der det tas viktige beslutninger om videre behandling? Anonymkode: 7f51b...76c Og så? Klarer fint og døgne jeg og. Så skriver du at de avslutter vakten , hva tror de gjør da? Anonymkode: 93abb...dd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 16. desember 2024 #131 Del Skrevet 16. desember 2024 Enkelte her bør sette seg inn i hvordan lite søvn påvirker kjøreevnen. En ting er å dra på jobb, men som noen påpeker litt avhengig av jobben og krav til konsentrasjon, presisjon og konsekvenser ved feil. Men kjøring uten søvn kan faktisk innebære å tilsvare kjøring om om man hadde promille. Og det er også forskjell på å kjøre 10 minutter til jobb i by og å kjøre 30-60 minutter på landevei/motorvei. Husk at vi har et egenansvar når vi setter oss i bilen jmf vegtrafikkloven. Havner du i en ulykke og det kommer fram at du hadde sovet minimalt kan det føre til at man vurderer at du har vært uaktsom og få betydning mtp konsekvenser av ulykken, også juridisk. Altfor mange som ikke tenker på dette. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 16. desember 2024 #132 Del Skrevet 16. desember 2024 Til den som skrev om leger med 24-timers vakter osv. Ingen har aktiv 24-timersvakter lenger, man har hjemmevakt med utrykning. Det sagt så er det bevist at det skjer flere feil på slutten av vakter når man går 12-18 timers aktiv vakt, og det er ikke få som mener det er hårreisende at leger kan jobbe slik samtidig som yrkessjåfører og piloter har pålagt hviletid. Vaktordningene til leger er en gjenlevning fra en tid der helsevesenet var vesentlig roligere og legene som hovedregel hadde ektefelle (les: kone) hjemme som tok seg av unger, hus og «alt annet». Det er gjort en del de siste åra, men det er fortsatt et godt stykke igjen mtp forsvarlighet både for pasienter og leger. Du er ikke en god kirurg når du har stått på operasjonsstua i 6 timer omtrent i strekk og er våken på 12. timen… 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #133 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): I alle dager...Hvordan klarer nybakte foreldre som er tilbake i jobb etter permisjon å jobbe hos dere da? Anonymkode: 6136f...a3a De gjør ikke det. Anonymkode: 95315...535 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #134 Del Skrevet 16. desember 2024 Er lærer i OA, med dårlig søvnkvalitet og søvn generelt. Må nok bare komme meg på jobb selv om nattesøvnen er redusert eller fraværende. Det er tøft innimellom. Anonymkode: 4cb54...74a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #135 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): kirurg Vi i helsevesenet er vel de som får minst søvn og jobber lengst vakter. Typ våken nattevakt, unntak fra regelen om fri mellom vakter etc. Hehe, hvis folk tror at vi står opp freshe og uthvilte kan jeg informere om at de før gangene jeg ser kollegaer uthvilte er første uka etter ferie 😓 Kaffe, adrenalin og en sterk faglig kunnskap får en langt av sted. Hilsen ei som fikk hele tolv timer fri mellom helgejobb og ny uke. 👌 Anonymkode: 02eda...35b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #136 Del Skrevet 17. desember 2024 Ninaen skrev (12 timer siden): Til den som skrev om leger med 24-timers vakter osv. Ingen har aktiv 24-timersvakter lenger, man har hjemmevakt med utrykning. Det sagt så er det bevist at det skjer flere feil på slutten av vakter når man går 12-18 timers aktiv vakt, og det er ikke få som mener det er hårreisende at leger kan jobbe slik samtidig som yrkessjåfører og piloter har pålagt hviletid. Vaktordningene til leger er en gjenlevning fra en tid der helsevesenet var vesentlig roligere og legene som hovedregel hadde ektefelle (les: kone) hjemme som tok seg av unger, hus og «alt annet». Det er gjort en del de siste åra, men det er fortsatt et godt stykke igjen mtp forsvarlighet både for pasienter og leger. Du er ikke en god kirurg når du har stått på operasjonsstua i 6 timer omtrent i strekk og er våken på 12. timen… Jo, vi jobbet ofte doble skift og "hvilende nattevakt" er mange steder kun en tittel. At det er hårreisende får så være, men på jobb må vi. Selv fikk jeg nå tolv timer mellom doble vakter i helga og til ukesstart. 👌 Anonymkode: 02eda...35b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juleeees Skrevet 17. desember 2024 #137 Del Skrevet 17. desember 2024 Selvsagt. Jeg jobber som leder og har samtidig et kronisk sykt barn som jeg ofte må våke over store deler av natta (satt feks opp fra 00:15 til 03:00 i natt), men kommer meg alltid på jobb. Jeg blir heldigvis ikke så påvirket av lite søvn. Er et større problem om jeg mister en dag med arbeid som jeg må ta igjen, er altfor hektisk i jobben min til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myml1 Skrevet 17. desember 2024 #138 Del Skrevet 17. desember 2024 Ja ellers hadde det vært mange sykedager 🫣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #139 Del Skrevet 17. desember 2024 Blir du hjemme er du en skulker, drøyt bare at du stiller spørsmålet. Dagens folk er ikke mye brukenes etter min standard. Anonymkode: b07bd...322 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #140 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jo, vi jobbet ofte doble skift og "hvilende nattevakt" er mange steder kun en tittel. At det er hårreisende får så være, men på jobb må vi. Selv fikk jeg nå tolv timer mellom doble vakter i helga og til ukesstart. 👌 Anonymkode: 02eda...35b Hvorfor fikk får du ikke sovet noe på de 12 timene? Dette handlet jo ikke om doble vakter eller vakter i helgen? Hvor mange døgn går du uten søvn før du innser at det ikke er forsvarlig og gå på jobb? jeg skrev at jeg ble sykmeldt etter 4 døgn uten søvn , og det var bare tull fordi kirurger jobbet 24 timers vakter. Bare av et døgn uten søvn og så på jobb så starter man jo arbeidsdagen etter og ha vårt våken like lenge som kirurgen som går hjem og sover. Som helsearbeider, hvor lenge uten søvn tenker du at dine pasienter kan og fortsatt kjøre bil , jobbe med maskiner og eventuelt ta ansvar for andre mennesker trygt? Anonymkode: 93abb...dd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå