Gå til innhold

Drar dere på jobb etter en natt med veldig dårlig søvn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kommer vel an på hvilken jobb man har? 

Hadde jeg vært f.eks. hjernekirurg og skulle foreta en komplisert operasjon, og ikke har sovet: Nei. 

Men alle vanlige jobber: Ja

Anonymkode: c9484...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har kroniske søvnplager som har vart over flere år. Ca 5 år. Og jeg går fremdeles på jobb. Skjønner det er tøft når du ikke er vant til det. Ofte sover jeg bare 2 timer per natt, av og til ingenting og noen ganger 3-4 timer. Føler meg konstant utslitt, som går over i en slags rar modus i kroppen. Hele kroppen blir ekstremt overtrøtt, mens jeg samtidig er ekstremt utmattet og vondt i kroppe. Har knekt sammen mange ganger på jobb på toalettet, for jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg av utmattelse. Men jeg vil jobbe, og har vært hos flere leger som sier det ikke er noe mer å gjøre.

Bruker medisiner, men de virker ikke noe særlig. Har prøvd masse forskjellig. Det meste får jeg rastløse bein av og får heftige bivirkninger. 

Du klarer nok en dag med lite søvn. Skjønner at dagen blir tøff. Men hjelper med litt kaffe. Selv om jeg skjønner at det ikke er optimalt.  Prøv mange dager på rad, så er det noen annet🙏 Lykke til🩵

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (På 16.12.2024 den 20.22):

Til den som skrev om leger med 24-timers vakter osv. Ingen har aktiv 24-timersvakter lenger, man har hjemmevakt med utrykning. Det sagt så er det bevist at det skjer flere feil på slutten av vakter når man går 12-18 timers aktiv vakt, og det er ikke få som mener det er hårreisende at leger kan jobbe slik samtidig som yrkessjåfører og piloter har pålagt hviletid. Vaktordningene til leger er en gjenlevning fra en tid der helsevesenet var vesentlig roligere og legene som hovedregel hadde ektefelle (les: kone) hjemme som tok seg av unger, hus og «alt annet». Det er gjort en del de siste åra, men det er fortsatt et godt stykke igjen mtp forsvarlighet både for pasienter og leger. Du er ikke en god kirurg når du har stått på operasjonsstua i 6 timer omtrent i strekk og er våken på 12. timen…

Helt enig!! Applaus for den kommentaren der🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør jeg. Kaffe får meg igjennom dagen. Et annet alternativ er at jeg begynner senere, så jobber mine 7,5 timer. Tar ikke sykedag.

Anonymkode: 376cc...0c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 6.42):

Den dårlige moralen ligger ikke i å ta hensyn til fysiske behov, den ligger i å pine folk med manglende grunnleggende fysiske behov på jobb. 

Eller… jeg vil heller ha dårlig arbeidsmoral, enn dårlig medmenneskemoral. 

Søvnmangel er ikke noe man skal trekke på skuldrene av. Den er SVÆRT SJELDENT frivillig. 

Anonymkode: 39e68...ed2

Beste kommentar👏👏 Mange ser på dette helt bakvendt dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 18.42):

Helt klart, og det er jo derfor jeg synes det er en overdrivelse å si at det er så ekstremt farlig. Men dårlig søvn over tid er bevist å øke risikoen for demens betraktelig, og vi merker godt nå at dagsformen avhenger sterkt av hvordan hun har sovet og at hun surrer mye. Det skal godt gjøres å sove dårlig og lite hele livet og ikke ha noen konsekvenser av det. Men farlig har det vel ikke vært. 

Anonymkode: 8883b...8af

Ikke bare demens. Men man kan få angstanfall, psykose og kronisk utmattelse ved vedvarende søvnproblemer. Man er også ekstra disponibel for en del krefttyper med søvnløshet over lang tid. Merk: Snakker ikke om EN natt uten søvn. Men vedvarende søvnløshet.

Ved inntak av sovetabletter over tid, gjerne b - preparater, så gir ikke de dyp REM søvn, så de har også vist at kan gi økt risiko for demens. I tillegg til at de har veldig høy toleranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan jeg svare ja på. Guttungen sovnet ikke før 3 i natt, lå der og danset i taklampa i 6 1/2 time. Trodde jeg skulle bli sprø, var helt rambo i senga. Jeg er akkurat for øyeblikket en zombie som burde, og skal også, legge meg. Er helt gåen etter natten. Heldigvis sover han søtt i senga senga si nå. Han er heldigvis utslitt nå og sovnet til normal tid etter legging 20:15. Takk og lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har jeg gjort et par år nå. Får aldri sove hele natta. Har små barn med søvnproblemer. Ble til slutt sykemeldt en liten stund da, så det anbefales jo ikke 😄 Men altså 1 natt dårlig søvn går helt fint.

Anonymkode: d12da...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha ganske mange dårlige netter på rad før jeg ikke drar på jobb. Husker jeg tok en sykedag da far til 1-åringen var bortreist og jeg hadde ca 3 timer usammenhengende søvn per natt 10 dager i strekk. Tror det er det nærmeste psykose jeg noen gang har vært🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børste skrev (42 minutter siden):

Jeg har kroniske søvnplager som har vart over flere år. Ca 5 år. Og jeg går fremdeles på jobb. Skjønner det er tøft når du ikke er vant til det. Ofte sover jeg bare 2 timer per natt, av og til ingenting og noen ganger 3-4 timer. Føler meg konstant utslitt, som går over i en slags rar modus i kroppen. Hele kroppen blir ekstremt overtrøtt, mens jeg samtidig er ekstremt utmattet og vondt i kroppe. Har knekt sammen mange ganger på jobb på toalettet, for jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg av utmattelse. Men jeg vil jobbe, og har vært hos flere leger som sier det ikke er noe mer å gjøre.

Bruker medisiner, men de virker ikke noe særlig. Har prøvd masse forskjellig. Det meste får jeg rastløse bein av og får heftige bivirkninger. 

Du klarer nok en dag med lite søvn. Skjønner at dagen blir tøff. Men hjelper med litt kaffe. Selv om jeg skjønner at det ikke er optimalt.  Prøv mange dager på rad, så er det noen annet🙏 Lykke til🩵

Litt avsporing, men har du prøvd magnesium? 😅 det og farris reddet meg fra rastløse bein så jeg får sove litt med medisiner med det som bivirkning. Hadde det sånn du beskriver i mange år og det er jævlig, håpefull du finner noe som hjelper. 

Anonymkode: 93abb...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 5.39):

I natt har jeg sovet svært lite.  La meg kl 23.15 og våknet 2.30. Har vært våken siden det. 

Kjenner at det skal bli en lang dag på jobb.  Men jeg er jo ikke syk, kommer bare til å bli bra trøtt ganske tidlig på formiddagen.  

Lurer litt på å komme litt senere på jobb,  og prøve å få meg et par timer søvn nå på morgenen.  Hva ville dere gjort etter en natt med så lite søvn? 

Og ja, jeg har virkelig prøvd å sove, men har gitt opp nå.

Anonymkode: 0c88c...4e5

EN natt med dårlig søvn? Selvfølgelig hadde jeg dratt på jobb! Til vanlig tid!

Anonymkode: 7f11a...6b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 5.39):

I natt har jeg sovet svært lite.  La meg kl 23.15 og våknet 2.30. Har vært våken siden det. 

Kjenner at det skal bli en lang dag på jobb.  Men jeg er jo ikke syk, kommer bare til å bli bra trøtt ganske tidlig på formiddagen.  

Lurer litt på å komme litt senere på jobb,  og prøve å få meg et par timer søvn nå på morgenen.  Hva ville dere gjort etter en natt med så lite søvn? 

Og ja, jeg har virkelig prøvd å sove, men har gitt opp nå.

Anonymkode: 0c88c...4e5

og dette folkens.. at enkelte ikke drar på jobb pga dårlig søvn...... er grunnen til at det antagelig må innføres karensdager på sykefravær

ser at det senere i tråden blir opplyst om søvnvansker over tid sant tinitus, da er det selvsagt annerledes men dårlig søvn én natt som det sto om i HI er ikke grunn til å være hjemme..Men dessverre mange som praktiserer..  

Endret av monican94
så mer info senere.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sov ingenting i natt. Satt oppe og forberedte jobb. Var på jobb fra 8-15 med reisevei og giga juletrefest midt på dagen. Handla, mata katten og dro på korøvelse. Kjenner jeg er gryteklar for søvn i natt.

Anonymkode: 91bcb...d06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er slike holdninger som gjør at sykefraværsordningen vår er under angrep..! 

Kort spørsmål, ts  - ville du blitt hjemme fra jobb etter en natt med dårlig søvn hvis du visste at du ikke fikk betalt for den dagen?

For det er realiteten hvis vi fortsetter å misbruke ordningen i samme tempo som i dag! 

Anonymkode: be9d5...257

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjentagende søvnproblemer er noe annet men snakker vi enkeltnatt, i all hovedsak ja til å dra på jobb som vanlig. KAN være unntak hvis man er helt ødelagt og f.eks er kirurg eller yrkessjåfør, og rett og slett kan ta liv ved å være for ukonsentrert. Det er en grunn til at man sier mangel på søvn er verre enn lav promille. Men de aller fleste vil kunne kjøre til jobb og utføre yrket sitt selv om de er noe slitne. Da sovner man nok greit til kvelden igjen og, fremfor å bare slumre hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Litt avsporing, men har du prøvd magnesium? 😅 det og farris reddet meg fra rastløse bein så jeg får sove litt med medisiner med det som bivirkning. Hadde det sånn du beskriver i mange år og det er jævlig, håpefull du finner noe som hjelper. 

Anonymkode: 93abb...dd3

Tusen takk🩵 Ja, har prøvd det meste😅 Magnesium virket ikke på meg i det hele tatt, tok det over lengre periode for å prøve. Jeg tror egentlig søvnproblemene mine kommer av angst og et overbelastet nervesystem over tid. Det kan også gi utslag på søvnen. Og da er det egentlig hjelp som gjelder. Men jeg får ikke hjelp selv om jeg vil. Skal gå privat når jeg får råd. 

Har funnet ASMR og det har faktisk hjulpet meg litt. Helt sjokkert over effekten det hadde på å hjelpe meg.

Beklager avsporingen her også😅

(Får bare rastløse bein av medisinene. Ikke ellers. Så kan ikke ta medisiner:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg drar ikke på jobb om jeg ikke har sovet, men er fordi det kun har skjedd i natt på grunn av sykdom, så jeg er vel kanskje ikke målgruppen du ønsker svar fra.

Anonymkode: cf879...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt drar jeg på jobb om jeg har hatt èn natt med lite søvn 🙄Det er mange som sliter med søvnen, tenk på de med småbarn også som er oppe flere ganger gjennom hele natten. Kan ikke akkurat sluntre unna jobb for det.

Er det kronisk, ja da er det en annen sak. 

Anonymkode: ee604...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i utgangspunktet. Men for en del år siden var jeg igjennom en litt tøff periode i livet. Og slet veldig med nattesøvn. Da jobbet jeg også som yrkessjåfør og begynte på jobb ved 5 tiden om morgenen. Det var rett og slett en shitty periode i livet. 

Da hendte det at jeg ringte og sa at, sorry i dag går det ikke. Tror ingen av dere har lyst til å møte på 50 tonn en tøff vintertorsdag, med en sjåfør som totalt har sovet 6,5 time den uka. Så jeg står inne for beslutningen. Arbeidsgiver var ikke så happy med det. 

Nå har jeg en annen type jobb, som ikke akkurat setter andres liv i fare om jeg ikke er opplagt. Så da jobber jeg selvsagt på sånne dager også. I alle fall nå i hjemmekontorsamfunnet vårt. 

Anonymkode: 5e352...7cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...