Gå til innhold

Jeg kan ikke være hjemme hele tiden å det får meg til å føle meg som dårlig mor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er alene med 3 barn, 9,14 og 16 år. Jeg har ingen familie så det er kun jeg og barna. Jeg jobber tre delt turnus så de eldste passer minstemann når jeg jobber kveld og natt. De eldste har fritidsaktiviteter i perioden hvor gutten egentlig skal ha en mamma som er hjemme å kan legge han, er jeg på jobb så må han lage seg kveldsmat, pusse tenner å legge seg selv, er søskenene hjemme så hjelper de han, gutten klarer det bra, han trives alene hjemme å følger regler, han må spise en skive med servelat eller ost før han spiser Nugatti, det gjør han alltid, han vet han skal pusse tenner kl 20 å legge seg kl 21, han gjør det alltid, men på jobb sitter jeg alltid med en klump i magen, han er liten å skulle ikke ha det ansvaret, men kan ikke slutte å jobbe heller, gutten sier det går bra, men hadde du latt ditt barn på 9 være så mye alene?

Anonymkode: 563eb...415

• Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du ikke noe valg, må du bare.

Men, du har alternativer, kan noe av dette gå?

# Bytte jobb til faste arbeidstider på dagtid. Ingen kveld/natt. Evt få lagt til rette med dagtid på jobben du har nå.

# Ansette en barnepasser..

Anonymkode: e0f52...b03

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hallo! Du kan ikke ha den jobben du har nå når du har en 9-åring hjemme! Bytt jobb og jobb dagtid - ingen MÅ jobbe tredelt turnus. 

Det der er svært bekymringsfullt, TS. Jeg har en 9-åring selv og han er liten altså. Han har ikke engang mobil enda. At barnet ditt sier det går bra er bare for å være snill - selvfølgelig gjør det ikke det når man er 9 år (!). Det går heller ikke bra for storesøsken å pause livet sitt for å passe på småsøsken i den grad de gjør det nå, det ansvaret er ditt, TS.

Turnus er et egotripp, det fungerer ikke med barn om det ikke er noen voksne hjemme.

Anonymkode: 1b450...f85

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For en flink og selvstendig gutt du har. Det syns jeg du skal være skikkelig stolt av!!

Jeg skjønner at du må jobbe turnus. Det er ikke enkelt å få seg jobb uten turnus, hvor man får det samme i lønn. Og lønnen er det man lever av. 

Jeg hadde prøvd å få inn en FaceTime-samtale akkurat når han skal legge seg, om det er praktisk mulig på jobben din. 

Så lenge han er trygg og sier at det går bra, så hadde jeg fortsatt som nå. 

Anonymkode: 0af72...81e

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kjenner han godt, og ser om han mener det når han sier at det går bra. Eller tror du han sier det for å være snill med deg? 

Jeg regner med både du og søsken er bare en telefonsamtale unna, hvis noe skulle oppstå. 

Og det er jo bare en kveld av og til. Hvis jeg hadde følt meg trygg på at han syns det er ok, hadde jeg gjort som du. 

Han høres jo utrolig flink og selvstendig ut, du kan være stolt!

Kanskje han til og med koser seg de kveldene han er hjemme alene. 

Anonymkode: 1289d...ed5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han er for liten til å være så mye alene. Du må finne en annen ordning. 

Anonymkode: 37234...e6f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kjenner barnet og klarer barne det. Så ser jeg ikke problemet. 

Det har blitt så mye av at barn ikke klarer lenger ting som de klarte før pga voksene ikke tør å gi de ansvar eller til å se hva de klarer. Og regner nå med at gutten kan ringe en av de eldre når det evnt er noe.

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en 9-åring og en 13-åring. Og jeg hadde aldri i verden latt de være alene i timesvis på kveldstid. Det har vel skjedd 1 eller 2 ganger at de har vært alene et par timer fra ca 18-20 om det har vært et foreldremøte vi begge måtte gå på, og selvsagt noen timer på ettermiddagen etter skolen. Men i timesvis på kveldstid med en 8 timers vakt, hadde vært helt uaktuelt.

Når du er i en situasjon der du er alene med barn uten annen familie til å hjelpe deg, så kan du rett og slett ikke jobbe turnus. Vet ikke hva du gjorde tidligere da barna var enda yngre, men mulig du var sammen med barnefar da?

Snakk med sjefen din, og forklar at det er umulig for deg å jobbe turnus, fordi du er alene med 3 barn uten noe som helst hjelp. Om arbeidsgiver ikke legger til rette, så må du rett og slett bytte jobb.

Anonymkode: 74fe8...3ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Godt jobbet! Jeg syns det høres ut som det funker, for nå. Det er sikkert folk som ikke jobber turnus som ikke skjønner hvor vesentlig stor forskjell det er i lønn, ved å ta vekk kveld og nattarbeid. Det kan bety at man går ned så mye i lønn at man må selge huset…

Støtter forslag om FaceTime ved legging, det må jobben kunne tilrettelegge. Så lenge du ER der når du er hjemme, så tåler barna at mor jobber noen kvelder/netter. 

Anonymkode: 078e3...9a0

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De jeg jobber turnus med som har barn aleine hjemme, ringer dem noen ganger i løpet av vakta.

Anonymkode: fe46f...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville prøvd å finne en fast barnevakt! 

Anonymkode: a4746...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ville prøvd å finne en fast barnevakt! 

Anonymkode: a4746...c0a

Ehhh det har da ts det alt, eldre søsken er ingen perfekte alder for barnevakt av denne typen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hallo! Du kan ikke ha den jobben du har nå når du har en 9-åring hjemme! Bytt jobb og jobb dagtid - ingen MÅ jobbe tredelt turnus. 

Det der er svært bekymringsfullt, TS. Jeg har en 9-åring selv og han er liten altså. Han har ikke engang mobil enda. At barnet ditt sier det går bra er bare for å være snill - selvfølgelig gjør det ikke det når man er 9 år (!). Det går heller ikke bra for storesøsken å pause livet sitt for å passe på småsøsken i den grad de gjør det nå, det ansvaret er ditt, TS.

Turnus er et egotripp, det fungerer ikke med barn om det ikke er noen voksne hjemme.

Jeg er enig med deg.

Det kan jo virke kjempefint at han er så selvstendig og klarer seg selv.
Han ville heller aldri sagt noe annet. Mange barn som har hatt det slik gjennom tidene også, uten å "dø" av det.
MEN - barn på 9 år skal selvsagt ha en ansvarlig voksen tilstede. Ingen så små barn trives egentlig alene. De klarer seg fordi de må, men de skal egentlig bare få være barn og ha det trygt og godt.

MÅ man så må man jo. Barna klarer seg, de får jo endel skills og en annen tøffhet ut av det også.
Men ingen i Norge skal måtte la 9-åringer være hjemme alene på kveldene for å være på jobb.
På jevnlig basis. Da må man finne en annen løsning, det skal normale arbeidsgivere ha forståelse for, evt må man søke seg en annen type jobb selv.

Så her tror jeg kanskje den dårlige samvittigheten har litt rett og bør lyttes til. Det er jo fortsatt endel år igjen før det er tipp topp å være alene om kvelden. 

Anonymkode: 05789...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig med deg.

Det kan jo virke kjempefint at han er så selvstendig og klarer seg selv.
Han ville heller aldri sagt noe annet. Mange barn som har hatt det slik gjennom tidene også, uten å "dø" av det.
MEN - barn på 9 år skal selvsagt ha en ansvarlig voksen tilstede. Ingen så små barn trives egentlig alene. De klarer seg fordi de må, men de skal egentlig bare få være barn og ha det trygt og godt.

MÅ man så må man jo. Barna klarer seg, de får jo endel skills og en annen tøffhet ut av det også.
Men ingen i Norge skal måtte la 9-åringer være hjemme alene på kveldene for å være på jobb.
På jevnlig basis. Da må man finne en annen løsning, det skal normale arbeidsgivere ha forståelse for, evt må man søke seg en annen type jobb selv.

Så her tror jeg kanskje den dårlige samvittigheten har litt rett og bør lyttes til. Det er jo fortsatt endel år igjen før det er tipp topp å være alene om kvelden. 

Anonymkode: 05789...c2c

Du kan ikke prate for alle niåringer.

Kun TS vet om han sier det fordi han mener det. Noen av oss har faktisk barn som tørr å være ærlige, og som tørr å si i fra om det er noe de ikke liker. 

Anonymkode: 0af72...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan hun jo tydeligvis ha? 

EGOTRIPP? Er du helt jævla fjern?

Anonymkode: 156b3...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...