solsolsol Skrevet 16. desember 2024 #21 Del Skrevet 16. desember 2024 Jeg (og ungene) foretrekker også at det ikke er et hav av gaver, samtidig som jeg synes unger godt kan tåle å *vente* til jul eller bursdag med å få ting de ønsker seg, derfor blir det noen ganger veldig mange gaver (som jeg da har kjøpt i løpet av året). Går alltid gjennom rett før jul når jeg har ca oversikt over hvem de får gaver fra utenom og setter bort passe antall av våre til bursdag. Synes ikke det er noe rart eller feil. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #22 Del Skrevet 16. desember 2024 Her har bestemor gitt vinterdress da vinteren kom, på julaften gir hun en bok. Ellers så er familien generelt gode på å spørre om hva vi ønsker oss, og jeg har et flytende notat hvor jeg skriver ned ønsker og trenger. Det blir som regel 2-3 store fulltreffere, og noe praktisk og en del litt mindre med ganske fine gaver. Anonymkode: 4a23c...f9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #23 Del Skrevet 16. desember 2024 Vi pakket opp alle gavene, men åpnet ikke alle eskene første juledag. Tok et par ting om gangen, og da barnet hadde lekt noen uker med det tok vi frem flere. Men dette funket bare da barnet var 1-3 år. Etter det har de så god kontroll på hva de fikk så da ble alt åpnet opp med en gang og lekt bittelitt med… var mye mer lek med alle gavene når vi tok frem litt om gangen Anonymkode: b462f...789 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lajlaj Skrevet 16. desember 2024 #24 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har vokst opp med mindre enn 5 pakker på julaften. Jeg hadde ikke besteforeldre, så de eneste jeg fikk gave fra var mine foreldre og to tanter. Husker at jeg og søster var svært takknemlige for det vi fikk og vi satt faktisk å skrev takkekort til alle vi hadde fått gave av. Min unge river opp gavepapiret og samler tinga i en haug, han sier såvidt takk til de han får gave av. Han viser også at han er mindre glad for f.eks myke pakker og praktiske ting. Husker enda at han ble kjempeskuffa over en vinterdress. Synes det er kjempe flaut, det går ikke inn selvom jeg har snakket mye om dette. Han blir så giret av alle pakkene. Unnskyld meg. "Din unge" er 4 år gammel..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lajlaj Skrevet 16. desember 2024 #25 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Min 4 åring er oppi 15 gaver allerede og jeg vet at han får minst 5 til. Omtrent alle gavene er store fine leker, og han vasser i leker fra før. Vi er ikke glad i å skjemme bort ungen vår, og synes han får i overkant mange gaver. Det var slik i fjor også, da ga han seg etter pakke nummer 9, og ville ikke pakke opp flere når han hadde pakket opp lekene han ønsket seg mest. Jeg sa tydelig i fra til besteforeldre og annen familie at de ikke skulle gi så mange gaver i år, men alle vil gjerne gi. Og han er det eneste barnet i familien. Jeg har vokst opp med mindre enn 5 pakker på julaften. Jeg hadde ikke besteforeldre, så de eneste jeg fikk gave fra var mine foreldre og to tanter. Husker at jeg og søster var svært takknemlige for det vi fikk og vi satt faktisk å skrev takkekort til alle vi hadde fått gave av. Min unge river opp gavepapiret og samler tinga i en haug, han sier såvidt takk til de han får gave av. Han viser også at han er mindre glad for f.eks myke pakker og praktiske ting. Husker enda at han ble kjempeskuffa over en vinterdress. Synes det er kjempe flaut, det går ikke inn selvom jeg har snakket mye om dette. Han blir så giret av alle pakkene. Jeg har veldig lyst til å gjemme unna noen pakker til bursdagen hans som er i mars, og la han pakke opp 8-9 gaver nå på julaften. Han trenger ikke mengder av gaver nå. Hva tenker dere om det? Anonymkode: d795c...f65 Siden ingen anerkjenner roten i tråden: du har alt for høye forventninger emosjonelt til 4-åringen. Hvorfor skal en 3-åring bli glad over en vinterdress? Dine anekdotiske minner kan umulig være fra du var 3-4 år, da hadde du ikke husket det. Slutt å legg dine forventninger over på en så liten unge. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #26 Del Skrevet 16. desember 2024 Jeg vokste opp med et juletre som bugnet av gaver - fikk fra naboer, venner, søsken, foreldre, besteforeldre, tanter, onkler, søskenbarn osv osv. Det var alltid en haug, og jeg satte pris på alt jeg fikk uavhengig av pris og hva det var. Er også mer opptatt av å.gi gaver enn å.få som.voksen, så vil bare påpeke at det å motta mange gaver på julaften er ikke synonymt med å bli uttakknemmlig eller bortskjemt. Har nå av forskjellige grunner liten familie så barnet mitt får derfor ikke så mye, og familien på farssiden har ikke tradisjoner med å gi så mye julegaver. Så derfor kjøper vi litt mer selv. Synes det er litt trist for et barn å bare ha et par gaver å åpne opp på julaften. Om det er for mye med 15 gaver for barnet ditt så kan det jo feks få åpne litt på morgenen på julaften og så resten på kvelden/ettermiddag? Eller spare til dagen etter? Anonymkode: 4bf9a...586 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TingelingMom Skrevet 16. desember 2024 #27 Del Skrevet 16. desember 2024 Vi fordeler gaver igjennom julen. På julaften åpner vi fra dem vi er med. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #28 Del Skrevet 16. desember 2024 Hei:) vi fordelte pakkene utover i romjula i fjor. Da var det en ny leke hver dag og det gav jo også litt avlastning for oss. Barnet var da 2-3 år . Syntes det var mye morsommere da. Du må bare selv bestemme hva som er mest praktisk for dere. Ingen unger trenger mange gaver. Vi foreldre og voksne rundt lager forventingene. Her får vi penger av nærmeste familie slik at vi kan handle inn gaver på vegne av dem fordi de bor ikke på samme kant av landet. Da vet vi at barnet får noe som de trenger/ passer for alder. Og halve familien kjøper gavene selv. Jeg synes også det er mye gaver, og synes det største problemet er når barna får ting de har fra før/ ting som er unyttig . Tror det er fint hvis foreldre kan ønske noe på vegne av barnet eller feks ønske seg noe innenfor en kategori, feks ; hobby, puslespill, lego, eller penger til å kjøpe sykkel/ større ting . Hvor mange bamser feks trenger et barn? Anonymkode: 86a11...634 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #29 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Min 4 åring er oppi 15 gaver allerede og jeg vet at han får minst 5 til. Omtrent alle gavene er store fine leker, og han vasser i leker fra før. Vi er ikke glad i å skjemme bort ungen vår, og synes han får i overkant mange gaver. Det var slik i fjor også, da ga han seg etter pakke nummer 9, og ville ikke pakke opp flere når han hadde pakket opp lekene han ønsket seg mest. Jeg sa tydelig i fra til besteforeldre og annen familie at de ikke skulle gi så mange gaver i år, men alle vil gjerne gi. Og han er det eneste barnet i familien. Jeg har vokst opp med mindre enn 5 pakker på julaften. Jeg hadde ikke besteforeldre, så de eneste jeg fikk gave fra var mine foreldre og to tanter. Husker at jeg og søster var svært takknemlige for det vi fikk og vi satt faktisk å skrev takkekort til alle vi hadde fått gave av. Min unge river opp gavepapiret og samler tinga i en haug, han sier såvidt takk til de han får gave av. Han viser også at han er mindre glad for f.eks myke pakker og praktiske ting. Husker enda at han ble kjempeskuffa over en vinterdress. Synes det er kjempe flaut, det går ikke inn selvom jeg har snakket mye om dette. Han blir så giret av alle pakkene. Jeg har veldig lyst til å gjemme unna noen pakker til bursdagen hans som er i mars, og la han pakke opp 8-9 gaver nå på julaften. Han trenger ikke mengder av gaver nå. Hva tenker dere om det? Anonymkode: d795c...f65 Forventer du seriøst at en 4-åring skal være takknemlig for vinterdress? Jeg sier det hver år; klær og annet som barnet TRENGER er ikke en gave til barnet, men til foreldrene. Alle myke pakker kan legges bort og åpnes senere av dere. Julaften er dagen man skal få det man ønsker seg. Barn ønsker seg ikke myke pakker. Anonymkode: 6bdd4...b10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #30 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Forventer du seriøst at en 4-åring skal være takknemlig for vinterdress? Jeg sier det hver år; klær og annet som barnet TRENGER er ikke en gave til barnet, men til foreldrene. Alle myke pakker kan legges bort og åpnes senere av dere. Julaften er dagen man skal få det man ønsker seg. Barn ønsker seg ikke myke pakker. Anonymkode: 6bdd4...b10 Lurer neste på om mine unger var noe uten om det vanlige jeg da. Guttungen var vel 3.5 da han utrykte han ønsket lik bukse som bestefar brukte. Fikk da gul arbeidsbukse med refleksbånd. Da han åpnet var det av med penbukse for han ville ha på seg buksa, fikk den nesten ikke av gutten når han skulle sove. Jenta fikk en scotterdress ho hadde sett søskenbarnet hadde. Og var så stolt og ville ut å leke i den nye dressen med en gang, var rett før ho fylte 5 år Så jo noe myke pakker kan det nok være at de blir glade for og ønsker å bruke. Så ut fra din mening så bør unger kun få dukker lego,byggesett ski, akebrett osv for at de setter pris på det Anonymkode: a2caf...2ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 16. desember 2024 #31 Del Skrevet 16. desember 2024 Jeg stemmer i med en del andre her: hva forventer du egentlig av en 4-åring? Med mindre barnet har gått og helt intenst ønsket seg en bestemt myk pakke, er det ikke disse pakkene de begeistres vilt av. Du legger lista rimelig høyt når du nærmest blir flau over det. Jeg ville heller ikke gjemt unna gaver i tre måneder til bursdagen. Det er nærmest dårlig gjort overfor giverne, og signaliserer i alle fall ikke takknemlighet. Pakk opp de største/viktigste/mest spennende gavene på julekvelden, og fordel resten utover. Det at du fikk få gaver i din egen barndom for x antall år siden er ikke spesielt relevant når barnet ditt får mange pakker her og nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #32 Del Skrevet 16. desember 2024 Jeg som giver ville ikke likt om du "inndro" julegavene og sparte dem til bursdagen. Jeg synes det er respektløst overfor dem som gir. Våre unger har også fått i overkant mye gaver til jul (stor familie...), og mye mer enn hva som er bra å åpne på en dag. Men det løser vi ved at vi sparer gaver til første juledag i stedet. De får åpne så mye de vil på julaften, men som regel så vil de leke med noe av det første de åpner, og har mer lyst til det enn å åpne flere gaver. Og det er helt greit, da får de åpne resten dagen etter i stedet. Mine har bursdag i februar/mars, men det ville ikke ramlet meg inn å inndra gaver til den anledningen. Da ville giverne blitt veldig skuffet, de har gitt julegaver, ikke bursdagsgaver. Anonymkode: 5ad4d...991 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #33 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Lurer neste på om mine unger var noe uten om det vanlige jeg da. Guttungen var vel 3.5 da han utrykte han ønsket lik bukse som bestefar brukte. Fikk da gul arbeidsbukse med refleksbånd. Da han åpnet var det av med penbukse for han ville ha på seg buksa, fikk den nesten ikke av gutten når han skulle sove. Jenta fikk en scotterdress ho hadde sett søskenbarnet hadde. Og var så stolt og ville ut å leke i den nye dressen med en gang, var rett før ho fylte 5 år Så jo noe myke pakker kan det nok være at de blir glade for og ønsker å bruke. Så ut fra din mening så bør unger kun få dukker lego,byggesett ski, akebrett osv for at de setter pris på det Anonymkode: a2caf...2ca Ser du virkelig ikke forskjellen her? Selvsagt blir det noe helt annet når ungene har gitt tydelig uttrykk for at dette ønsker de seg. Da kan de få så mange myke pakker de vil. Men de fleste unger bryr seg ikke det dugg om vinterdresser, votter og ull. Feks. Anonymkode: 6bdd4...b10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå