Gå til innhold

Er det lurt å gjemme unna noen gaver?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min 4 åring er oppi 15 gaver allerede og jeg vet at han får minst 5 til. Omtrent alle gavene er store fine leker, og han vasser i leker fra før. Vi er ikke glad i å skjemme bort ungen vår, og synes han får i overkant mange gaver. Det var slik i fjor også, da ga han seg etter pakke nummer 9, og ville ikke pakke opp flere når han hadde pakket opp lekene han ønsket seg mest. Jeg sa tydelig i fra til besteforeldre og annen familie at de ikke skulle gi så mange gaver i år, men alle vil gjerne gi. Og han er det eneste barnet i familien. 

Jeg har vokst opp med mindre enn 5 pakker på julaften. Jeg hadde ikke besteforeldre, så de eneste jeg fikk gave fra var mine foreldre og to tanter. Husker at jeg og søster var svært takknemlige for det vi fikk og vi satt faktisk å skrev takkekort til alle vi hadde fått gave av. Min unge river opp gavepapiret og samler tinga i en haug, han sier såvidt takk til de han får gave av. Han viser også at han er mindre glad for f.eks myke pakker og praktiske ting. Husker enda at han ble kjempeskuffa over en vinterdress. Synes det er kjempe flaut, det går ikke inn selvom jeg har snakket mye om dette. Han blir så giret av alle pakkene. 

Jeg har veldig lyst til å gjemme unna noen pakker til bursdagen hans som er i mars, og la han pakke opp 8-9 gaver nå på julaften.  Han trenger ikke mengder av gaver nå. 

Hva tenker dere om det?

Anonymkode: d795c...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker han høres ut som et helt normalt barn som blir litt vel giret på julaften. Og at ganske få av oss egentlig trenger gavene vi får til jul. 

Vi har løst overfloden med at vi tar en rydderunde før jul hvor vi sorterer ut hvilke leker de ikke vil ha lengre, også pakker vi inn for å legge under et av juletrærne som en frivillig organisasjon har satt fram. Ting av høy verdi selger vi, og barna får spare pengene. Så er rommene ryddet og klare for å fylles opp på nytt i jula ;)

Anonymkode: 67b3d...b5c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har veldig lyst til å gjemme unna noen pakker til bursdagen hans som er i mars, og la han pakke opp 8-9 gaver nå på julaften.  Han trenger ikke mengder av gaver nå. 

Hva tenker dere om det?

Jeg synes ikke du skal gjøre dette overfor giverne, og han får vel også stort sett gaver fra de samme til bursdag? Gavene kan også være vinterrelaterte, og ikke like bra å få i mars.

Giver av vinterdress til 3-åring skjønner at de har gitt en fin gave, og at mottaker kanskje ikke vil synes det er den kuleste gaven. Familie får være litt romslige på å huske at så små barn er barn. Du forbereder barnet, og barnet blir litt bedre år for år, du trenger ikke å bli flau.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min 4 åring er oppi 15 gaver allerede og jeg vet at han får minst 5 til. Omtrent alle gavene er store fine leker, og han vasser i leker fra før. Vi er ikke glad i å skjemme bort ungen vår, og synes han får i overkant mange gaver. Det var slik i fjor også, da ga han seg etter pakke nummer 9, og ville ikke pakke opp flere når han hadde pakket opp lekene han ønsket seg mest. Jeg sa tydelig i fra til besteforeldre og annen familie at de ikke skulle gi så mange gaver i år, men alle vil gjerne gi. Og han er det eneste barnet i familien. 

Jeg har vokst opp med mindre enn 5 pakker på julaften. Jeg hadde ikke besteforeldre, så de eneste jeg fikk gave fra var mine foreldre og to tanter. Husker at jeg og søster var svært takknemlige for det vi fikk og vi satt faktisk å skrev takkekort til alle vi hadde fått gave av. Min unge river opp gavepapiret og samler tinga i en haug, han sier såvidt takk til de han får gave av. Han viser også at han er mindre glad for f.eks myke pakker og praktiske ting. Husker enda at han ble kjempeskuffa over en vinterdress. Synes det er kjempe flaut, det går ikke inn selvom jeg har snakket mye om dette. Han blir så giret av alle pakkene. 

Hva tenker dere om det?

Vi gjemmer alltid unna om vi se dt blir mye. Det blir da gavene fra oss vi gjemmer unna til enten bursdagen eller belønningsskjema o.l

Aldri angret på å gjemme unna. Det blir likevel for mange gaver.

Anonymkode: 7b0b4...dc6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke gjort det. Virker sært etter min mening. Får heler gi noen gaver på morgenen da i stede for alt på kvelden

Er heler ikke alt som passer å åpne seinere. Si eks votter er kjedelig å få det da på vårparten , eller strikke genservog vips er det for lite

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg er veldig dårlig gjort overfor de som har gitt gaven, og de fleste vil vel gi gave i mars også?

Anonymkode: 1373d...3de

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hjelper til å styrer oppakkingen og det å si takk. Kan ikke forvente at det kommer automatisk fra barn. De får åpne de kjedeligste pakkene først og de morsomme sist. Barna får pakkekalender av oss, en gave i julestrømpe på morgenen den 24 og så får de en gave av oss på kvelden med alle andre gavene. Og ja, de blir jo lei seg for myke gaver, bortsett fra 7-åringen som elsker klær og vil prøve med en gang før han åpner neste pakke 😅 Det å gi og ta imot gaver er kulturelt betinget og lært. Det er ikke noe man fødes med uten det må læres i forhold til den kulturen man vokser opp med. 

Anonymkode: 9c55b...4a0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hadde det blitt feil å legge unna gaver.

Men skjønner problemet. Om barna ikke klarer å pakke opp gaver mellom julemiddag og leggetid, så får de alt for mange. Det er jo ren logikk. Dessuten et relativt nytt fenomen, som man aldri hørte om før i tiden.

Hvordan du skal løse dette med å begrense gaver aner jeg ikke. Når giverne ikke vil høre på fornuft. Og barnet må selvfølgelig også lære seg å bli glad for gaver og vise takknemlighet.

Er det sånn at givere gir mange gaver hver, og pakker inn en og en gave? I såfall kan det jo hjelpe litt om de pakker alt i en pakke.

Anonymkode: 5b7c8...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok nettopp en ryddesjau og ga bort masse av lekene til 3åringen. Han har ikke etterspurt dem. Rører ikke leker jeg vet han leker med. Kanskje gjøre det samme? 

Anonymkode: b92cb...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over: vi pakker opp gaver til de som ikke er tilstede på julaften på morgenen. Feks gaver fra svigers når vi skal til mine foreldrene. Da blir det mer fordelt utover dagen.

Anonymkode: b92cb...ea4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også stor familie - har valgt å ikke kjøpe gaver til egne barn for å kutte ned. Kommer til å kjøpe gaver til dem etterhvert som de blir så store at tanter/onkler ikke gir lengre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi løste det med at de fikk pakke opp litt gaver på morningen også. 
samt at vi begrenset gavene til barna, og ba besteforeldre og tanter om måtehold og at de kun ga en gave. 
Vi kuttet også ut gaver til/fra våre venner (s barn), da både våre barn og våre venners barn har mye familie rundt seg de får gaver av. 

Anonymkode: badfc...1e5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi løste det med at de fikk pakke opp litt gaver på morningen også. 
samt at vi begrenset gavene til barna, og ba besteforeldre og tanter om måtehold og at de kun ga en gave. 
Vi kuttet også ut gaver til/fra våre venner (s barn), da både våre barn og våre venners barn har mye familie rundt seg de får gaver av. 

Glemte å ta med.

De må jo få gavene sine på julaften.. noe annet er dårlig gjort overfor giver. 
Da ber du heller om at de ikke kjøper gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaver fra personer dere ikke feirer sammen med kan åpnes tidligere på dagen eller neste dag. Slik har familien til mannen alltid gjort, og jeg synes det er helt genialt. Skulle ønske min familie hadde gjort det samme da jeg var barn, så hadde jeg sluppet å se min jevnaldrende kusine pakke opp 8-10 gaver fra venninner mens jeg ikke hadde noen.

Anonymkode: 16555...ee9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg sa tydelig i fra til besteforeldre og annen familie at de ikke skulle gi så mange gaver i år, men alle vil gjerne gi.

Neste gang kan det det kanskje være greit å be om at de heller kjøper en liten ting (om det absolutt må være en pakke), og heller gir penger til sparing, i stedet for en dyr leke (antar det er snakk om dyrere gaver siden de ble omtalt som "store fine leker"). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlighet så sært, nei selvsagt gjemmer man ikke unna gavene. La de heller åpne litt hele dagen

Anonymkode: 4e6a3...ebe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nordlending skrev (10 minutter siden):

Neste gang kan det det kanskje være greit å be om at de heller kjøper en liten ting (om det absolutt må være en pakke), og heller gir penger til sparing, i stedet for en dyr leke (antar det er snakk om dyrere gaver siden de ble omtalt som "store fine leker"). 

Man gir det man vil tenker jeg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Man gir det man vil tenker jeg

Selvsagt gjør man det, men det kan kanskje være greit å ta litt hensyn til overfloden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bare åpne gaver fra de man feirer sammen med på selve julaften og så åpne resten 1 juledag? 

Anonymkode: c82ff...3de

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...