Gå til innhold

Er det hold i at 2 av 3 samlivsbrudd er det kvinnen tar som går ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og i tillegg er det slik at menn ikke vil tørre å banke en annen mann som er like sterk. Ergo mindre vold i forhold mellom to menn. 

Anonymkode: 32fdc...7c5

Det trur jeg ikke stemmer. Menn er jo mye oftere offer for vold.

Anonymkode: 46714...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi har faktisk gjort eksperiment på akkurat dette. To venninner som løy om at de var butikkansatt og sykepleier. Fikk masse napp på byen. Neste kveld fortalte de sannheten - at de er advokat og lege. Menn gikk i bue rundt dem.

Menn setter alltid seg selv og eget ego i sentrum. Det er ikke kvinnen i seg selv som er interessant (hvem hun er, hva hun driver med, hva hun står for, hva hun gjør), men hvordan hun får han til å føle seg. Skal ikke så mye til før menn føler seg truet og utfordret. Istedenfor å ta ansvar for sin egen usikkerhet, projiserer de på kvinner og kaller høyt utdannede kvinner for "vanskelige". Det som er "vanskelig" er nok ikke kvinnen, men det er vanskelig for mannen å forholde seg til kvinner som er likeverdige eller sågar høyere på den sosioøkonomiske rangstigen enn menn flest. 

Menn flest vil jo tilbake til det tradisjonelle, hvor kvinner ikke var ambisiøse og holdt seg hjemme med husarbeid og barn. Da hadde han kontroll og makt; hun hadde jo ikke penger og dermed ikke noe valg. Da kunne han leve som han ville og slippe ta ansvar annet enn å jobbe 100% og komme hjem og tvinge seg på henne, seksuelt/emosjonelt, og utnytte i form av husarbeid og ansvar for felles barn. 

Menn flest er følelsesmessig avstumpede. De fungerer ikke som gode mennesker. De har ingen menneskelighet i seg. De er..noe annet? Sosiopater, absolutt. Men kan de kalles mennesker når de ligger så langt etter kvinner, på nesten alle plan som skiller oss fra dyr (sosialt, emosjonelt)? Menn er iallefall en svært primitiv avart av menneskeheten, isåfall. Laverestående. Fiendtlige. Selvutslettende. 

Anonymkode: da083...f0c

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Menn setter alltid seg selv og eget ego i sentrum. Det er ikke kvinnen i seg selv som er interessant (hvem hun er, hva hun driver med, hva hun står for, hva hun gjør), men hvordan hun får han til å føle seg. Skal ikke så mye til før menn føler seg truet og utfordret. Istedenfor å ta ansvar for sin egen usikkerhet, projiserer de på kvinner og kaller høyt utdannede kvinner for "vanskelige". Det som er "vanskelig" er nok ikke kvinnen, men det er vanskelig for mannen å forholde seg til kvinner som er likeverdige eller sågar høyere på den sosioøkonomiske rangstigen enn menn flest. 

Menn flest vil jo tilbake til det tradisjonelle, hvor kvinner ikke var ambisiøse og holdt seg hjemme med husarbeid og barn. Da hadde han kontroll og makt; hun hadde jo ikke penger og dermed ikke noe valg. Da kunne han leve som han ville og slippe ta ansvar annet enn å jobbe 100% og komme hjem og tvinge seg på henne, seksuelt/emosjonelt, og utnytte i form av husarbeid og ansvar for felles barn. 

Menn flest er følelsesmessig avstumpede. De fungerer ikke som gode mennesker. De har ingen menneskelighet i seg. De er..noe annet? Sosiopater, absolutt. Men kan de kalles mennesker når de ligger så langt etter kvinner, på nesten alle plan som skiller oss fra dyr (sosialt, emosjonelt)? Menn er iallefall en svært primitiv avart av menneskeheten, isåfall. Laverestående. Fiendtlige. Selvutslettende. 

Det var da voldsomt.

Anonymkode: b5a0a...34f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Er  påstanden riktig at i 2 av 3 samlivsbrudd er det kvinnen som tar initiativet til å avslutte samlivet som følge av manglende nærhet,  oppmerksamhet, og kommunikasjon. ?  Kan årsaken i såfall  vera  i at kvinner har fått  økt behov for å realisere sine egne behover, og samlivsbrudd i større grad er  smittsamt blandt kvinner en menn ? 

Noen mener at kvinner fortsatt er i "det tredje skiftet" og at kvinner  tar eneansvar   å administerer hverdagen, og det fører til fustrasjon og utmattelse  blandt kvinner.  Usikker på hvor mange menn som er enig i   påstanden at kvinner tar eneansvar , og hva som  menes med det "tredje skiftet"   Er kvinner generelt sett mer strukturerte og ryddige, og mange menn fortsatt har  utfordringer med å sette ord på følelser en kvinner. ?

Anonymkode: 703bc...bd7

Norske menn er de mest likestilte i verden, og de er mye bedre enn forrige generasjoner norske menn, og enda er der ikke godt nok for norske kvinner

Anonymkode: efbb7...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (23 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt innvendingen din. Vi ser tilsvarende avvik mellom heterofile og lesbiske par som vi ser mellom (mannlig)homofile og lesbiske par. En kan godt snakke om at homofile menn har et mer liberalt forhold til sex, men all den tid vi observerer mye høyere skilsmissefrekvens også sammenlignet med heterofile par virker det som en mangelfull forklaring, eller i alle fall en som ikke kaster så mye mer lys over hvorfor kvinner så mye oftere initierer brudd. 

Jeg tror en kan ha mye å tjene på å ikke bli defensiv eller gå i angrep, men bevare en viss nysgjerrighet. Spørsmålet i åpningsposten er jo hvorfor kvinner så ofte initierer brudd. Da er det svært interessant å observere at på samme måte som kvinner initierer skilsmissen dobbelt så ofte som menn, så blir det skilsmisse dobbelt så ofte når det er to kvinner involvert. Det var i alle fall veldig overraskende for meg da jeg først hørte det, og gjør det naturlig å vurdere å kanskje se litt på kvinner og om det kan ligge noe hos kvinner, gitt at vi ser denne tendensen også når menn ikke er involvert. 

Det er i alle fall en teori. Hvordan tenker du den passer sammen med at lesbiske skiller seg dobbelt så ofte som heterofile? Tenker du det statistisk sett da er dobbelt så stor sjanse for at en ikke "holder ut"?

Hvis du er nysgjerrig, regner jeg med du leser: https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/skilsmisser-blant-lesbiske-og-homofile-partnere-hvem-er-mest-stabile

Jeg er nysgjerrig. På hele bildet. Her er ikke bare tall, men også forsøksvise forklaringer, selv om forskningen ikke gir entydig svar.

Anonymkode: bad3d...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det var da voldsomt.

Ja men det er jo voldsomt. Voldsomt fælt at man som kvinne forventes, av menn, å spille annenfiolin for å tekkes mennes sårbare ego. Voldsomt ekkelt å tenke på at menn må føle dominans ift. kvinner. Skremmende ekkelt. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Norske menn er de mest likestilte i verden, og de er mye bedre enn forrige generasjoner norske menn, og enda er der ikke godt nok for norske kvinner

Hvorfor skal det være godt nok når det er langt unna 50-50? Hvorfor skal norske kvinner være fornøyde med norske menn, når norske kvinner jobber 100%, utenfor og i hjemmet, mens menn jobber 30% i hjemmet?

Parforhold blir en bra deal for menn, men en elendig deal for kvinner. Ikke rart menn er så opptatt av å fremstille kvinner som kravstore, for å oppgi luksusen av å bare konsentrere seg om jobben sin utenfor hjemme, og lene seg bakpå og få mesteparten servert hjemme, appellerer jo i liten grad. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvis du er nysgjerrig, regner jeg med du leser: https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/skilsmisser-blant-lesbiske-og-homofile-partnere-hvem-er-mest-stabile

Jeg er nysgjerrig. På hele bildet. Her er ikke bare tall, men også forsøksvise forklaringer, selv om forskningen ikke gir entydig svar.

Ja jeg postet som du kanskje husker den artikkelen i innlegget du siterte for et par timer siden:

Endret av herzeleid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Å være likestilt er som å sørge for at begge i parforholdet har tilgang på luft og mat. Det er absolutt bra, men å ta vare på hverandre kommer jo i tillegg til det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (18 minutter siden):

Ja jeg postet som du kanskje husker den artikkelen i innlegget du siterte for et par timer siden:

Ja, og da skjønner jeg ikke hvorfor du tok med deg noen av de forsøksvise forklaringene? Partnerskap er for øvrig ikke det samme som samlivsbrudd. Studien påpeker dette spesifikt:

-.... er at disse funnene ikke nødvendigvis kan overføres til å gjelde homofile eller lesbiske parforhold generelt. Til det vet vi for lite om hvilke par som tar skrittet over i partnerskap, og hvem som foretrekker å forbli samboere eller ikke bo sammen i det hele tatt.

Altså en helt åpenbar innvending mot overforenkling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare overskriften. I praksis er det godt mulig mange av de 2/3 blir drevet bort av mannen.  Så sånne statistikker vil alltid være problematiske.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, og da skjønner jeg ikke hvorfor du tok med deg noen av de forsøksvise forklaringene?

Jeg vet ikke helt hva du savner, men nå virker det litt som du bare sier deg uenig for å være uenig, uten å egentlig peke på noen konkret uenighet. Det synes jeg ikke virker som noen god tilnærming.

Om du har noe konkret du er uenig med meg i er det flott om du forsøker å heller sette ord på det. 

Sitat

Partnerskap er for øvrig ikke det samme som samlivsbrudd.

Det stemmer. Jeg vil nesten gå så langt som å si at de er to rake motsetninger. Det er likevel vanskelig å se hvordan det er en konstruktiv observasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, min oppfatning er at det mye oftere er kvinnen enn mannen som bryter ut av et forhold. Men jeg tror kvinner ofte tar det valget som et resultat av mannens oppførsel og valg – som mange har nevnt her er husarbeid, følelsesmessig utilgjengelighet og nedprioritering av forholdet og hjemmet typiske gjengangere som skaper problemer, og hvis hun har kommunisert, forhandlet, tryglet, kjeftet og ellers prøvd alt uten at det blir forbedringer, når man til slutt bristepunktet. 

Jeg tror også noe som bidrar her er at menn kan være litt passive i forhold. Mange kan trekke seg tilbake, klage til venner om kona/kjæresten, ikke dra sin del av lasset like mye som kvinnen og generelt ikke ønske å prioritere forholdet uten at de tar initiativ til brudd. Hvorfor det er slik, aner jeg ikke. Kanskje det er enklere å fortsette og behagelig med det som er kjent selv om man ikke egentlig har det så bra sammen? Å bryte er et tiltak som fører med seg mange endringer og jeg tror mange menn ønsker å ha så lite drama i livet som mulig. 

Statistikk viser at menn oftere forlater et forhold hvis de har en annen på si eller noen de er interessert i å bli sammen med, mens kvinner oftere går når de har prøvd og prøvd, men ser at forholdet ikke fungerer – uten at de ønsker å bli sammen med noen andre. 

Anonymkode: 753aa...a85

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

herzeleid skrev (43 minutter siden):

Jeg vet ikke helt hva du savner, men nå virker det litt som du bare sier deg uenig for å være uenig, uten å egentlig peke på noen konkret uenighet. Det synes jeg ikke virker som noen god tilnærming.

Om du har noe konkret du er uenig med meg i er det flott om du forsøker å heller sette ord på det. 

Det stemmer. Jeg vil nesten gå så langt som å si at de er to rake motsetninger. Det er likevel vanskelig å se hvordan det er en konstruktiv observasjon. 

Ærlig talt. Ønsker du å forstå noe som helst eller bare kverulere?

Ssbs tall er ikke tall for samlivsbrudd generelt, men for skilsmisser. Og ssb poengterer det selv. Samtidig så viser studier at flere lesbiske enn homofile gifter seg, samtidig som at vi ser en økning i kvinner som står frem som lesbiske eller bifile. Noe som selvfølgelig er relevant og som delforklaringene hos ssb også såvidt er inne på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vi er fortsatt i generasjonen rett under «50 talls husmor kvinnene» og deres ektefeller. Min far og svigerfar løfter ikke en finger hjemme. Nå er de begge pensjonister og sover for det meste hele dagen på sofaen begge 2 mens hustruene dems rydder, vasker og lager middag. Min mor klipper i tillegg plenen og vasker huset. Min far gjør kun det han syns er gøy og koser seg med hobbyer og utflukter. Jeg som datter vokste opp i dette og har oppfattet at det er dette som er «normalen». Kvinnen skal ta alt hjemme! Mannen min vokste også opp under disse forholdene og «forventet» nok at jeg tok det meste huslige. 

Jeg jobbet 100% da jeg fikk mitt første barn og forstod ikke hvorfor jeg etter kun et halvt år inn i morsrollen kombinert med arbeidslivet ikke fikk det til! Det var jo forventet av meg å klare dette. Etter barn nummer to traff jeg veggen helt og forstod at dette ikke gikk. 

Jeg maste på mannen om at han måtte bidra mer hjemme. Han hjalp til med det han forstod måtte gjøres. Sånn som helt konkrete ting som å ta ut av oppvaskmaskinen eller støvsuge. Men, han fikk ikke til det å huske på avtaler i barnehagen, passe på at riktig skift lå i sekken, fylle på bleier eller huske å kjøpe bursdagsgaver. Han følte han hjalp til, men jeg dro likevel 98% av lasset. Jeg bestemte meg for å redusere stilling ned til 50% en periode for å klare å holde hodet over vannet. Mannen mente at dette var unødvendig og lovet å skjerpe seg hvis jeg gikk tilbake til 100%. Økonomien strakk ikke til uten min inntekt. Dessverre skjedde ingen endring og jeg ble utbrent. 
Da jeg skilte meg gikk det et år før helsen min kom seg igjen. Frustrasjonen ved å alltid være den som gjør mest gjorde meg mer syk. Nå har jeg det faktisk mye bedre som alenemor til 2 gutter. 

Jeg tror vi fortsatt lever i et samfunn hvor det er forventet at kvinnen gjør mest hjemme i tillegg til å jobbe. Noe som selvfølgelig går på bekostning av kvinnens psykiske helse. Menn i dag er oppdratt av tidligere generasjoner med menn som har hatt det litt for «behagelig» hjemme. Mine to sønner skal bli oppdratt annerledes. 14 åringen vasker badet 1 gang i uka smører nistepakka selv, støvsuger og vasker gulvet. 10 åringen hjelper ofte til med middag, tørker støv og smører nista selv. 

Vi må lære de fra de er små at det ikke er kvinnens ansvar å hold et hjem.

Anonymkode: 8ddf2...4e4

Takk for god beskrivelse av min egen situasjon. Til ettertanke. 

Anonymkode: f3710...deb

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Menn setter alltid seg selv og eget ego i sentrum. Menn flest er følelsesmessig avstumpede. De fungerer ikke som gode mennesker. De har ingen menneskelighet i seg. De er..noe annet? Sosiopater, absolutt. Menn er iallefall en svært primitiv avart av menneskeheten, isåfall. Laverestående. Fiendtlige. Selvutslettende. 

Lagret til neste gang en bruker påstår at det ikke finnes mannehat på KG.

Anonymkode: 4092e...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fremmed fugl skrev (9 timer siden):

Vold mot menn fra kvinner er et mye mindre problem i samfunnet enn vold mot menn fra kvinner. Det er et hardt faktum. 

Kvinner slår oftere. Enten de har en kvinnellg eller mannlig partner. Hvordan dokumenterer du «hardt» at det er et mindre problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke godt dokumentert. Er en populær påstand som i hovedsak baseres på rettsaker fra USA. 

https://www.forskning.no/psykologi-samliv-spor-en-forsker/hvem-tar-egentlig-initiativet-til-a-avslutte-et-forhold-og-hvorfor/2146365
«Vi har gjennomført en stor studie av skilsmisser i Danmark, der vi undersøker hvem som har tatt initiativ til skilsmissen. I 50 prosent av tilfellene var det kvinnen, i 35 prosent av tilfellene var det mannen, og i 15 prosent av tilfellene var de enige.

….

Men ut fra mine samtaler med folk som går fra hverandre, ser det ut til å bølge fram og tilbake. Det er en asynkron prosess.

Det betyr at partene ofte er ulike steder i prosessen når de vurderer å gå fra hverandre. Det er som regel en av partene som er mer avklart enn den andre, og tallene viser at det som regel er kvinnen.

– Det er ofte en lang prosess, men det er ofte kvinnen som gir opp håpet først. Kanskje er menn mer håpefulle, sier Sander.«

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at det er den mye yngre kvinnelige partneren som i gjennomsnitt taper i livskvalitet

Hva mener du?

Sitat

så er det rimelig å tro at den høye forekomsten av samlivsbrudd i forhold med stor aldersforskjell "skyldes" kvinnen for det meste. 

Samlivsbrudd initieres oftere av kvinner enn menn. At aldersforskjell skal være en driver tror jeg er noe du har kokt opp basert på ideologi.

Sitat

Det att særkullsbarn kan være en utfordring... Er den ikke opplagt? 

Særkullsbarn er helt klart en utfordring. Men det er da også veldig mange sider ved det å være i et langvarig forhold. Man kan like gjerne hypotisere at en partner med barn fra før er mer emosjonelt moden, har trening i relasjonelle valg og tross alt har blitt funnet verdig til å lage barn av et annet menneske. Så de med særkullsbarn «burde» ha bedre odds for å etablere en ny varig relasjon.

Jeg sier ikke at det er slik, bare at du ikke later til å ha tenkt igjennom spørsmålet.

Sitat

Det å importere enn kvinnelig partner fra et fattig land, så du tror ikke det gir utfordringer? 

Igjen - opplagt utfordringer. Samtidig er typisk dette kulturer som er mer tradisjonelle enn den Norske, hvor ekteskapsbrudd kanskje er tabu. Det er også typisk mennesker med dårligere potensiale for inntekt i Norge, noe som kan tenkes å føre til at de er mer tilbøyelige til å bli i forholdet.

Jeg sier ikke at du nødvendigvis tar feil, men korte spekulasjoner uten refleksjon eller kilder blir fort bare en understreking av eget ståsted.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hva mener du?

Samlivsbrudd initieres oftere av kvinner enn menn. At aldersforskjell skal være en driver tror jeg er noe du har kokt opp basert på ideologi.

Særkullsbarn er helt klart en utfordring. Men det er da også veldig mange sider ved det å være i et langvarig forhold. Man kan like gjerne hypotisere at en partner med barn fra før er mer emosjonelt moden, har trening i relasjonelle valg og tross alt har blitt funnet verdig til å lage barn av et annet menneske. Så de med særkullsbarn «burde» ha bedre odds for å etablere en ny varig relasjon.

Jeg sier ikke at det er slik, bare at du ikke later til å ha tenkt igjennom spørsmålet.

Igjen - opplagt utfordringer. Samtidig er typisk dette kulturer som er mer tradisjonelle enn den Norske, hvor ekteskapsbrudd kanskje er tabu. Det er også typisk mennesker med dårligere potensiale for inntekt i Norge, noe som kan tenkes å føre til at de er mer tilbøyelige til å bli i forholdet.

Jeg sier ikke at du nødvendigvis tar feil, men korte spekulasjoner uten refleksjon eller kilder blir fort bare en understreking av eget ståsted.

SSB skriver selv at par med stor aldersforskjell har minst sjanse for å lykkes, av alle par.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...