Gå til innhold

Er det hold i at 2 av 3 samlivsbrudd er det kvinnen tar som går ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo det kvinner ofte gjør når det forlater mannen sin: slutter å være en dørmatte. Da får barnehagen kontakte far på hans samværsdager, han får vaske sine egne klær, handle sin egen såpe, gaver til ene familie, og "svigermor kan dra til helvete" 😉

Hadde en skjennepreken mot en ubrukelig mann vært nok til å fikse problemet, hadde jo alt vært utrolig enkelt.. men det er jo ikke det. Derfor går kvinner til slutt. Ofte etter x antall skjenneprekener og x antall samtaler som aldri førte noe med seg.

Anonymkode: 7a8fa...a65

Hjelper jo ingenting med skjenneprekener når det kalles mas, og menn er inneforstått med med at kvinner maser og er innstilt på å tåle det, ikke innstilt på å lytte. At "mas" er viktig og vesentlig informasjon går da hus forbi, og om mannen klager på mas hjemme får han en klapp på skulderen av andre menn som skjønner dem. Fælt med mas på disse kvinnene! 

Så ender de gjerne opp skilte, og skjønner ikke hvorfor. 

Jeg har forøvig god erfaring med å bare slutte med å tilrettelegge. Da mannen fikk ansvar for sine oppgaver i den grad at han også måtte ta ansvar for konsekvensene av det som gikk galt lærte han fort. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kan ikke dere kvinner bare la være å kritisere hverandre? Da er hele problemet løst.

Eller, enda bedre, bare drite i hva andre kvinner mener. Det trur jeg er nøkkelen til et lykkelig liv.

Anonymkode: 46714...69b

For min del vantrives jeg rett og slett med rot og skitt/støv, helt uavhengig av hva andre kvinner måtte mene. Det trenger ikke være strøkent og skinnende rent til enhver tid. Men hybelkaniner i hjørnene, skitne sokker i sofaen, spisebordet som lagringsplass for alt mulig, smuler og matsøl på kjøkkenbenken, fett og skitt på komfyren,  oppvask på kjøkkenbenken (i stedet for i oppvaskmaskinen), bremsespor i do og skjeggstubber og tannkremrester servanten synes jeg ikke er noe koselig. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, kvinner er generelt mer misfornøyde enn menn i forhold, og de har mye større forventinger.

Det gjelder særlig de kvinner som er "moderne" og "frigjorte". Mer tradisjonelt innrettede kvinner er jevnt over mer fornøyd med både seg selv og omgivelsene rundt. Inkl mannen. 

Det er MIN erfaring.

Anonymkode: bdd43...11a

Dette er selvfølgelig logisk, men likevel ikke rett når kvinnen også jobber 100%.

At noen kvinner finner seg i det urimelige vil aldri medfører at det at kvinner skal finne seg i det urimelige er løsningen. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/i-to-av-tre-samlivsbrudd-er-det-kvinnen-som-gar-arsaken-er-ofte-den-samme/17264217/

Her var det ikkje mye positivt  om menn, og   kanskje ikkje så rart  fleirtallet av personer som "gir opp " er menn

Hvordan var arbeidsfordelingen  i hjemmet, / utenfior hjemmet hos foreldregnerasjonen av  idag ? 

Når kvinne er   velger  samlivsbrudd  må de selvsagt at eit hjem å bo  og  de drar  gjerne med barna, og hjemmearbeide på slep, og det  blir   50/50 % deling av omsorgen av barna.  Hvordan blir arbeidsfordelingen, omsorgsansvaret , og den  økonomiske kvardagen hos mange  kvinner etter samlivsbruddet  ?

Anonymkode: 703bc...bd7

Dette er interessant, for det vanlige er at kvinner oppgir bare litt trangere økonomi, men betydelig mindre stress, fortvilelse og arbeidsbelastning når de blir alene. 

Så må man jo anta at det er fordi de kvinner som blir alene i stor grad har vært sammen med menn som ikke virket godt som partner og far, mens kvinner som har menn som virker godt som partner og barn ikke havner i den situasjonen så ofte. 

Jeg har hatt både mann som ikke virket og som gjør sin del, i en og samme mann faktisk (han tok en revurdering av hvilken partner han hadde vært da jeg gikk, fikk en ny sjanse og endret seg fullstendig). Så jeg kan også selv skrive under på at; 

Mann som ikke fungerer godt som partner og far er en større belastning på alle måter (kanskje bortsett fra økonomisk) enn det er å være alene om alt ansvaret. (Noen økonomisk også, for menn er ikke alltid så billige i drift.)

Mann som fungerer godt som partner og far er en ressurs i forhold til å være alene om alt ansvaret. 

Årsaken til at det er tyngre å ha partner som ikke bidrar godt vs å være alene er at konflikter tar mye energi, samt at en partner har forventninger til deg som tar krefter man ikke bruker når man er alene. Dessuten er det selvsagt mer klesvask, skitt og rot med en ekstra person i huset, som man må ta dersom vedkommende ikke bidrar. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I min "svogerforskning" så er det mannen som har gått - gjerne til fordel for en annen kvinne.

Men jeg har lest statistikken om at kvinner oftere går. 

Skal jeg slenge meg på synse-toget her så har jeg litt inntrykk av at kvinner krever litt mer fra et forhold, mens menn kan lettere bare la alt skure og gå og synes det er greit nok så lenge alt er helt ok. Det praktiske i hverdagen fungerer, de har en å komme hjem til og spise middag med og dele regninger og ansvar for barn med liksom, de trenger ikke mer enn det (helt til de møter elskerinna da og ser at det går an å ha et bedre liv..)

Anonymkode: b5ff0...d99

Helt forståelig. Så kommer hverdagen med elskerinne, og den er mistenkelig lik den med ekskona. 😉

Så kan man jo umodent bare fortsette slik. Bytte kjerring hver gang en kvinne forventer at du bidrar som en voksen og ansvarlig person. Super løsning, som virkelig inngir respekt for deg fra barn og omgivelser. 😄

Endret av Trolltunge
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

Vil tro at det er sannsynlig at kvinner tar insinativ til noe fler samlivsbrudd. 

Det er vel godt dokumentert så ingen spekulasjon nødvendig.

Sitat

Vold, er klar dominans med kvinner som ofre for vold i nære relasjoner, inklusive seksualisert vold. 

Min forståelse er at forskningen viser at flere kvinner slår partneren enn motsatt?

Sitat

Det er vesentlig vanligere med stor aldersforskjell der mannen er eldre. 

Er noe vanligere at mannen har med særkullsbarn i forholdet. 

Er mye vanligere med "import" av kvinnelige partnere. 

Hvorfor skulle dette forklare at kvinner ombestemmer seg oftere mhp forhold enn menn?

Anonymkode: 4092e...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 timer siden):

Haha. Men lesbiske samliv er de som har minst sjanse for å holde, og det forsterker påstanden om at det er kvinner som oftest ønsker brudd.

Nettopp. Det styrker heller en antagelse om at kvinner rett og slett går lei etter noen år og ser seg om etter noe nytt og spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kan indikere en rekke andre ting også, som at det monogame forholdet i mindre grad er et ideale hos homofile menn. Ergo er det nok mindre sannsynlig at ekteskap mellom menn ryker pga feks utroskap, sjalusi, usikkerhet m/mer, til tross for at de er mer utro enn andre grupper.

Anonymkode: bad3d...f8e

Det kunne vært en forklaring, men en ser en tilsvarende tendens når en sammenligner lesbiske og heterofile, der førstnevnte skilles omtrent dobbelt så ofte. Med andre ord vet vi at kvinner dobbelt så ofte som menn initierer skilsmissen, og at ekteskap mellom to kvinner dobbelt så ofte ender i skilsmisse. Så kan en tenke seg en rekke forklaringer, mangel på felles barn eksempelvis, men kanskje kan det også være lurt å spørre seg om det kan ha noe med kvinnene å gjøre. 

https://www.aftenposten.no/kultur/i/0QjBjB/ny-norsk-studie-ekteskap-mellom-kvinner-ender-oftest-i-skilsmisse

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

whiztle skrev (2 timer siden):

Kvinner forlater lesbiske forhold oftere enn menn forlater homofile forhold.

Kan godt hende at det ofte er mannen som er problemet, men det viser også at kvinner gir opp, uavhengig om de er sammen med menn eller kvinner.

Jeg kan se for meg at i forhold mellom menn, så er begge parter langt mer løsningsorienterte.

Evt så har de god, meningsfull sex, felles interesser, er barnløse og har god tid til jobb og hobbyer og tar seg godt av kroppen sin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

whiztle skrev (2 timer siden):

Kvinner forlater lesbiske forhold oftere enn menn forlater homofile forhold.

Kan godt hende at det ofte er mannen som er problemet, men det viser også at kvinner gir opp, uavhengig om de er sammen med menn eller kvinner.

Jeg kan se for meg at i forhold mellom menn, så er begge parter langt mer løsningsorienterte.

Samtidig er homofile menn mye oftere utro. Ergo synes en del homofile menn at utroskap er helt greit. De fleste kvinner synes ikke det.

Anonymkode: 32fdc...7c5

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I heterofile forhold der kvinner går så er det hun som har presentert problem og løsning, og mannen som ikke gidder å løse. Kvinnen har nesten alltid sagt ifra i klartekst på forhånd.

I homofile samhold er det aller mest utroskap. Mulig ekteskapene holder bedre rett og slett fordi de i snitt er de mest liberale parene, at de godtar mer fra hverandre.

Og i tillegg er det slik at menn ikke vil tørre å banke en annen mann som er like sterk. Ergo mindre vold i forhold mellom to menn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok heller valgt å gå ut av forhold enn å svelge kamel. Er mye mer redd for å miste meg selv, enn å miste mannen min. 

Anonymkode: b5a0a...34f

Og det sammenfatter kanskje forskjellen mellom deg som kvinne i en relasjon og meg som mann i en relasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (2 minutter siden):

Det kunne vært en forklaring, men en ser en tilsvarende tendens når en sammenligner lesbiske og heterofile, der førstnevnte skilles omtrent dobbelt så ofte. Med andre ord vet vi at kvinner dobbelt så ofte som menn initierer skilsmissen, og at ekteskap mellom to kvinner dobbelt så ofte ender i skilsmisse. Så kan en tenke seg en rekke forklaringer, mangel på felles barn eksempelvis, men kanskje kan det også være lurt å spørre seg om det kan ha noe med kvinnene å gjøre. 

https://www.aftenposten.no/kultur/i/0QjBjB/ny-norsk-studie-ekteskap-mellom-kvinner-ender-oftest-i-skilsmisse

Det er jo ikke et 'men'. Det går jo hånd i hånd med det jeg skrev. Som for øvrig er en forklaring fra en psykolog som han har hentet fra et sted. Altså at homofile menn er mer liberale. Det viser forskning. Samme forskning viser at det ikke er forskjell mellom lesbiske kvinner og heterofile for øvrig. Lesbiske kvinner er altså, som heterofile, mindre liberale hva gjelder idealet om monogami.

Vi kan godt spørre om det kan ha noe med kvinnene å gjøre. Jeg regner med det er det mannfolka vil skal være hovedforklaringen. Poenget er likevel at man ikke kan sette disse tallene opp mot hverandre og si HAH, se - det er damene det "er noe galt med", noe som noen menn her inne tror.

Sannheten er jo også, tror jeg, at mange flere menn enn de som går, også er ferdige med ekteskapet sitt. Ellers hadde de prøvd å ordne det. I stedet venter de eller 'holder ut' en tilværelse som heller ikke er god for ham. Så kan man jo diskutere om det er særlig bra.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og i tillegg er det slik at menn ikke vil tørre å banke en annen mann som er like sterk. Ergo mindre vold i forhold mellom to menn. 

Som mann så er jeg mye mer tilbøyelig til å slå en mann enn å slå en kvinne. Ikke at jeg har gjort noen av delene.

Det har ingenting å gjøre med frykt for å få en på tygga og alt med den universale, livsvarige fordømmelsen jeg ville få om jeg slo en kvinne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sannheten er jo også, tror jeg, at mange flere menn enn de som går, også er ferdige med ekteskapet sitt. Ellers hadde de prøvd å ordne det. I stedet venter de eller 'holder ut' en tilværelse som heller ikke er god for ham. Så kan man jo diskutere om det er særlig bra.

Dette kan diskuteres ja. 

1. Man kan tenke seg at menn er feige og ikke tør å bryte ut fra det trygge. Evt at de tror/vet at en gift mann har lettere for å finne en partner enn en skilt mann.

2. Eller man kan tenke seg at menn manner seg og opp tar ansvar for barn og familie selv når det er ubehagelig, mens kvinner stikker når det blir tungt

3. Eller man kan tenke seg at samfunnet faret bedre med skilte kvinner enn skilte menn, deriblant at kvinner opplever mer sympati og muligheter fra vennenettverk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor skulle dette forklare at kvinner ombestemmer seg oftere mhp forhold enn menn?

Fordi dette er faktorer som forskning viser at øker sannsynligheten for brudd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning at kvinnens avgjørelse kommer  ofte som en overraskelse på mannen. 

Forskningen viser  at kvinnene i mange tilfeller har klagd over de ting de fanger   opp  på  div.   internettforumer.  Med andre så er det grunn til å tro at kvinner i større grad blir i større grad påvirket av det de ser og hører og forventningspress en  tilpasse seg den hverdagen de lever i

Anonymkode: 703bc...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er vel godt dokumentert så ingen spekulasjon nødvendig.

Min forståelse er at forskningen viser at flere kvinner slår partneren enn motsatt?

Er ikke godt dokumentert. Er en populær påstand som i hovedsak baseres på rettsaker fra USA. 

Vold mot menn fra kvinner er et mye mindre problem i samfunnet enn vold mot menn fra kvinner. Det er et hardt faktum. 

Med tanke på at det er den mye yngre kvinnelige partneren som i gjennomsnitt taper i livskvalitet så er det rimelig å tro at den høye forekomsten av samlivsbrudd i forhold med stor aldersforskjell "skyldes" kvinnen for det meste. 

Det att særkullsbarn kan være en utfordring... Er den ikke opplagt? 

Det å importere enn kvinnelig partner fra et fattig land, så du tror ikke det gir utfordringer? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo ikke et 'men'. Det går jo hånd i hånd med det jeg skrev. Som for øvrig er en forklaring fra en psykolog som han har hentet fra et sted. Altså at homofile menn er mer liberale. Det viser forskning. Samme forskning viser at det ikke er forskjell mellom lesbiske kvinner og heterofile for øvrig. Lesbiske kvinner er altså, som heterofile, mindre liberale hva gjelder idealet om monogami.

Jeg skjønner ikke helt innvendingen din. Vi ser tilsvarende avvik mellom heterofile og lesbiske par som vi ser mellom (mannlig)homofile og lesbiske par. En kan godt snakke om at homofile menn har et mer liberalt forhold til sex, men all den tid vi observerer mye høyere skilsmissefrekvens også sammenlignet med heterofile par virker det som en mangelfull forklaring, eller i alle fall en som ikke kaster så mye mer lys over hvorfor kvinner så mye oftere initierer brudd. 

Sitat

Vi kan godt spørre om det kan ha noe med kvinnene å gjøre. Jeg regner med det er det mannfolka vil skal være hovedforklaringen. Poenget er likevel at man ikke kan sette disse tallene opp mot hverandre og si HAH, se - det er damene det "er noe galt med", noe som noen menn her inne tror.

Jeg tror en kan ha mye å tjene på å ikke bli defensiv eller gå i angrep, men bevare en viss nysgjerrighet. Spørsmålet i åpningsposten er jo hvorfor kvinner så ofte initierer brudd. Da er det svært interessant å observere at på samme måte som kvinner initierer skilsmissen dobbelt så ofte som menn, så blir det skilsmisse dobbelt så ofte når det er to kvinner involvert. Det var i alle fall veldig overraskende for meg da jeg først hørte det, og gjør det naturlig å vurdere å kanskje se litt på kvinner og om det kan ligge noe hos kvinner, gitt at vi ser denne tendensen også når menn ikke er involvert. 

Sitat

Det er i alle fall en teori. Hvordan tenker du den passer sammen med at lesbiske skiller seg dobbelt så ofte som heterofile? Tenker du det statistisk sett da er dobbelt så stor sjanse for at en ikke "holder ut"?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det sammenfatter kanskje forskjellen mellom deg som kvinne i en relasjon og meg som mann i en relasjon.

Det at jeg tror han elsker meg og trolig ikke klarer å leve uten meg, betyr ikke at jeg er naiv. Kjærlighet må tøyles i rett retning. 

Anonymkode: b5a0a...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det jeg mente var selvsagt høy sosio-økonomisk status. Dvs kvinner (på gruppenivå) forventer at en mann skal ha minst like lang utdanning, minst like høy lønn og minst like mye prestisje som en selv, eller helst bedre. Uansett hvor mye kvinnen tjener så søker hun (igjen, på gruppenivå) en som tjener mer.

Menn er mindre selektive på sosio-økonomisk status og en mannlig direktør kan (på gruppenivå) gifte seg med en hjelpepleier uten at han føler at hun «drar ham ned» eller «feiler i å matche hans verdier og ambisjoner».

Det er fordi menn ikke ønsker en likeverdig partner. Den mannlige direktøren vil heller ha en hjelpepleier enn en direktør til kone. Han vil ikke bli utfordret. Det mannlige egoet er skrøpelig. Menn ser konkurrenter overalt og vil helst slippe dette på hjemmebane. Gutter oppfordrer hverandre fra barnsben av til å latterliggjøre jenter. Unge og eldre menn søker makt og kontroll av kvinner. Da passer det mye bedre med en lavtutdannet kvinne enn en kvinne som mannen føler seg truet av, f.eks. ved at hun er smart, har høy utdanning og tjener masse penger. 

En mann føler selvfølgelig ikke at en hjelpepleier-partner drar han ned. Så lenge hun er pen, føler han at han har lykkes, i andre menns øyne. Og dette er alt som betyr noe, for menn. Hvem partneren er, utover å være pen, "feminin" (les:underdaning, ikke kravstor, huslig, omsorgsfull) lavere utdannet og mindre økonomisk selvstendig enn ham, er irrelevant. 

En lavt utdannet kvinne utgjør ingen ego-trussel for menn. Derfor vil de heller ha henne, enn ei med doktorgrad og brainpower. Sistnevnte blir kalt "vanskelig" og "for ambisiøs". HAN derimot, kan være vanskelig og ambisiøs, for han står seg jo selv nærmest, alltid. Hva partneren hans synes om at han er vanskelig og ambisiøs, er ikke hans problem. Han skal bare bruke henne, utnytte henne til hun blir syk og kanskje døende, eller bytte henne ut hvis hun slutter å appellere til ham mht. utseende og sex. 

Synd at unge kvinner sosialiseres opp til dette moderne slaveriet via. Disney-filmer o.l. Det finnes kanskje 5% sunne menn det er verdt å investere tid og følelser i. Resten er sosiopater. 

Anonymkode: da083...f0c

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er fordi menn ikke ønsker en likeverdig partner. Den mannlige direktøren vil heller ha en hjelpepleier enn en direktør til kone. Han vil ikke bli utfordret. Det mannlige egoet er skrøpelig. Menn ser konkurrenter overalt og vil helst slippe dette på hjemmebane. Gutter oppfordrer hverandre fra barnsben av til å latterliggjøre jenter. Unge og eldre menn søker makt og kontroll av kvinner. Da passer det mye bedre med en lavtutdannet kvinne enn en kvinne som mannen føler seg truet av, f.eks. ved at hun er smart, har høy utdanning og tjener masse penger. 

En mann føler selvfølgelig ikke at en hjelpepleier-partner drar han ned. Så lenge hun er pen, føler han at han har lykkes, i andre menns øyne. Og dette er alt som betyr noe, for menn. Hvem partneren er, utover å være pen, "feminin" (les:underdaning, ikke kravstor, huslig, omsorgsfull) lavere utdannet og mindre økonomisk selvstendig enn ham, er irrelevant. 

En lavt utdannet kvinne utgjør ingen ego-trussel for menn. Derfor vil de heller ha henne, enn ei med doktorgrad og brainpower. Sistnevnte blir kalt "vanskelig" og "for ambisiøs". HAN derimot, kan være vanskelig og ambisiøs, for han står seg jo selv nærmest, alltid. Hva partneren hans synes om at han er vanskelig og ambisiøs, er ikke hans problem. Han skal bare bruke henne, utnytte henne til hun blir syk og kanskje døende, eller bytte henne ut hvis hun slutter å appellere til ham mht. utseende og sex. 

Synd at unge kvinner sosialiseres opp til dette moderne slaveriet via. Disney-filmer o.l. Det finnes kanskje 5% sunne menn det er verdt å investere tid og følelser i. Resten er sosiopater. 

Anonymkode: da083...f0c

Vi har faktisk gjort eksperiment på akkurat dette. To venninner som løy om at de var butikkansatt og sykepleier. Fikk masse napp på byen. Neste kveld fortalte de sannheten - at de er advokat og lege. Menn gikk i bue rundt dem.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...