AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #101 Del Skrevet 16. desember 2024 Roci skrev (1 time siden): Selvsagt velger kvinner menn med ressurser, men vi har kanskje litt ulikt syn på hva begrepet innebærer? Det er da smart av en kvinne som ønsker barn og familie å velge en mann som har best mulig forutsetninger til å bli en god partner og far? Dvs. en som har tilstrekkelige økonomiske forutsetninger til å bidra med sin del, som er villig til og i stand til å bidra når det gjelder hus, hjem og barn, som er emosjonelt kompetent og tilgjengelig, og sist, men ikke minst, har gode holdninger og verdier. Jeg er en kvinne med ressurser. Det skjønte jeg faktisk ikke før etter skilsmissen. Både økonomisk og praktisk var det jeg som hadde drevet det felles husholdet. Han var ikke en komplett idiot, men hadde kanskje overvurdert sin kapasitet. Han hadde en annen kvinne over ganske lang tid fordi jeg ikke dekket hans behov. Jeg var nyforløst trebarnsmor. Da jeg fant ut av det var det selvsagt umiddelbart slutt, med mange tårer og anger (ikke fra min side). Jeg takker min rødstrømpe-mor for det. Han sitter nå fast i en betydelig verre situasjon enn tidligere. Sliten kone (duh), enda flere barn, større gjeld, og arbeidsledig i ett år. Jeg føler nesten med ham, han har det ikke greit nå. Jeg blomstrer. Vårt felles barn har det godt, jeg hadde energi til å ta den masteren jeg drømte om, og fordi jeg fremdeles er singel har jeg energi til overs, som jeg bruker på meg selv. Han var en god far og ektemann før han ville ha mer, og han ville aldri snakke om følelser. Anonymkode: 5f288...ada 2 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #102 Del Skrevet 16. desember 2024 Memorangen skrev (9 timer siden): Av de jeg kjenner der mannen har gått, har han gått rett til en ny dame (som i et av tilfellene minst allerede var et etablert forhold bak ryggen på kona). Rart at kvinner absolutt skal ha en mann som allerede er i forhold. Anonymkode: bcbec...b31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #103 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Å svelge kameler er et uttrykk som tolkes som bilde på å gjøre noe man ikke vil, ikke en bokstavelig beskrivelse av å svelge et stort dyr Mvh mann som har lest en bok i sitt liv Anonymkode: 4092e...4cf Google, what is mansplaining Jeg er autist, en av mine hovedinteresser er språk Anonymkode: 5f288...ada 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #104 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Meningene til mange kvinner i denne tråden er grunnen til at så mange menn bare driter i forhold og heller puler rundt over en lav sko. For hva er egentlig vitsen med å bo med kvinner? Anonymkode: 46714...69b Det lever jeg fullstendig fint med. Jeg har ikke ons, men sex i forhold. Får jeg ikke forhold så blir det ikke sex. Å nedverdige meg selv til en mann sitt lystige øyeblikk? Nei takk. Jeg har gode venner, har barn, har utdannelse og har god økonomi. En mann er ikke noe jeg trenger eller har behov for. Vet om mange som føler det samme. Rett og slett at de har gitt opp dagens norske menn, at de heller vil være alene og single. De som sutrer over at de ikke får sex er menn. De som sutrer over at de er ensomme og barnløse er menn. Anonymkode: 303ee...ef1 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #105 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Men disse barna har en far, har de ikke? Anonymkode: b5318...e1a Det bør du spørre mor om ?. Hvordan blir barn påvirket av skilsmissemn/ samlivsbrudd ? Barn reagerer ofte sterkt på samlivsbruddet. De kan reagere med sinne, sorg, angst, forvirring eller lettelse. Den vanligste reaksjonen er sinne. Dette sinnet kan de enten vende mot seg selv, noe som kan føre til depresjon, eller de kan vende sinnet mot omverdenen, noe som fører til atferdsproblemer. Mange foreldre har vel ofte store utfordringer i forhold til samversfordeling, og barna blir ein kasteball mellom foreldre ved samlivsbrudd. Einvet idag heldigvis ein goddel om hvordan samlivsbrudd påvirker barn sin psykiske helse. Anonymkode: 703bc...bd7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 16. desember 2024 #106 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Er det hold i at 2 av 3 samlivsbrudd er det kvinnen tar som går ? Anonymkode: 703bc...bd7 Ja det stemmer nok, men grunnene tror jeg ikke en vet helt. Der vil jeg nok også være forsiktig med forklaringer av typen "alt er den andre sin skyld", som kan være fort gjort å lande på. Et interessant fenomen er at ekteskap/partnerskap mellom to kvinner enda oftere fører til samlivsbrudd, faktisk 2,4 ganger så ofte som ved partnerskap mellom to menn. Det kan indikere at det skjer noe med kvinner etter lange forhold. Kanskje kan det henge sammen med overgangsalder? Jeg så en kvinnelig forsker påpeke at kjønnene gjerne nærmer seg hormonelt og adferdsmessig med alderen, der menn gjerne blir "mykere" og kanskje mer "hjemmekjær" mens kvinner gjerne blir litt "hardere". Kanskje kan det forklare noe. https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/skilsmisser-blant-lesbiske-og-homofile-partnere-hvem-er-mest-stabile 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #107 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det bør du spørre mor om ?. Hvordan blir barn påvirket av skilsmissemn/ samlivsbrudd ? Barn reagerer ofte sterkt på samlivsbruddet. De kan reagere med sinne, sorg, angst, forvirring eller lettelse. Den vanligste reaksjonen er sinne. Dette sinnet kan de enten vende mot seg selv, noe som kan føre til depresjon, eller de kan vende sinnet mot omverdenen, noe som fører til atferdsproblemer. Mange foreldre har vel ofte store utfordringer i forhold til samversfordeling, og barna blir ein kasteball mellom foreldre ved samlivsbrudd. Einvet idag heldigvis ein goddel om hvordan samlivsbrudd påvirker barn sin psykiske helse. Anonymkode: 703bc...bd7 Kilder er alltid ålreit. At barn opplever en total omveltning av hverdagen som traumatisk er ikke merkelig. Jeg ser ikke hvordan det et svar på kommentaren som etterspør far som en av barnas hovedressurser. Anonymkode: 5f288...ada 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #108 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men disse barna har en far, har de ikke? Anonymkode: b5318...e1a Det er gode grunner til at 2. generasjons innvandere er kraftig overrepresentert i kriminalitetsstatistikken. En god del innvandrerfamilier tar med seg et svært arkaisk familiesyn fra hjemlandet med hjemmeværende mor som føder mange barn inn i en trang leilighet. Far er nesten aldri hjemme, da han kjører taxi mesteparten av døgnet for å forsørge flokken. Guttene i familien trekker ut av den trange, overbefolkede leiligheten og ut på gata hvor de vervet inn i kriminalitet fra 10-11 års alder. Anonymkode: f86f2...ec2 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stonegiant Skrevet 16. desember 2024 #109 Del Skrevet 16. desember 2024 Jeg trur vi menn er litt mer opptatt av å fikse vår nåværende situasjon. Gjøre det beste med det vi har. Gir aldri opp. Kvinner trender nok til litt mer drømming om noe man kanskje går glipp av i livet. Derfor blir det gjerne slik i forhold at når ingen av partene egentlig er lykkelig, så holder mannen kjeft og fortsetter som før, fordi han ikke vil ta inn over seg at forholdet er over og har vært det en stund. Det er kvinnen som "offisielt" slår opp, men sannheten er at man bare vokste fra hverandre. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #110 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Meningene til mange kvinner i denne tråden er grunnen til at så mange menn bare driter i forhold og heller puler rundt over en lav sko. For hva er egentlig vitsen med å bo med kvinner? Anonymkode: 46714...69b Statistikk viser at de lykkeligste i landet er gifte menn og enslige kvinner. Så det sier jo sitt. Straks barna flytter ut herfra så skiller jeg meg fra gubben, da kan han få pule rundt med alle damer som lengter etter en rotete, distré og lett overvektig gubbe med skjeve tenner og tynt hår, ja han må bare kose seg 🤭 Anonymkode: f86f2...ec2 6 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #111 Del Skrevet 16. desember 2024 Har ett samlivsbrudd bak meg. Jeg gikk fordi det var umulig å snakke om oss og om fremtid, og fordi kommunikasjon var helt fraværende. Han hadde mye følelser, som alle har, men klarte ikke sette ord på dem. Altså kunne vi ikke legge noen planer for det gjorde ham stressa. Mye av det jeg ville (vanlige ting) sa han nei til. Etter masse nei (og ingen hensyn til at det kanskje var litt kjipt for meg å alltid få 'nei') døde entusiasmen min og følelsene med. Så kjenner meg igjen i gå-grunnene. Også grunner for at jeg har avsluttet dating er mangel på sosial støtte og interesse/nysgjerrighet for meg og mitt liv. Kort oppsummert kjennes det på en måte som mangel på tilhørighet og det blir veldig ensomt. Men alle av dem har hatt normal boevne 😅 Anonymkode: bad3d...f8e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #112 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Statistikk viser at de lykkeligste i landet er gifte menn og enslige kvinner. Så det sier jo sitt. Straks barna flytter ut herfra så skiller jeg meg fra gubben, da kan han få pule rundt med alle damer som lengter etter en rotete, distré og lett overvektig gubbe med skjeve tenner og tynt hår, ja han må bare kose seg 🤭 Anonymkode: f86f2...ec2 Ja, man blir ikke lykkelig (i det lange løp) av å leve slik. Det var ikke det jeg mente. Jeg bare pekte på at kvinnesjåvenismen som har blitt helt normalisert gjør at menn ikke vil inn i forhold. Anonymkode: 46714...69b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #113 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, man blir ikke lykkelig (i det lange løp) av å leve slik. Det var ikke det jeg mente. Jeg bare pekte på at kvinnesjåvenismen som har blitt helt normalisert gjør at menn ikke vil inn i forhold. Anonymkode: 46714...69b Hva er kvinnesjåvinismen? Anonymkode: bad3d...f8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #114 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er kvinnesjåvinismen? Anonymkode: bad3d...f8e https://no.wikipedia.org/wiki/Sjåvinisme Anonymkode: 46714...69b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #115 Del Skrevet 16. desember 2024 herzeleid skrev (35 minutter siden): Ja det stemmer nok, men grunnene tror jeg ikke en vet helt. Der vil jeg nok også være forsiktig med forklaringer av typen "alt er den andre sin skyld", som kan være fort gjort å lande på. Et interessant fenomen er at ekteskap/partnerskap mellom to kvinner enda oftere fører til samlivsbrudd, faktisk 2,4 ganger så ofte som ved partnerskap mellom to menn. Det kan indikere at det skjer noe med kvinner etter lange forhold. Kanskje kan det henge sammen med overgangsalder? Jeg så en kvinnelig forsker påpeke at kjønnene gjerne nærmer seg hormonelt og adferdsmessig med alderen, der menn gjerne blir "mykere" og kanskje mer "hjemmekjær" mens kvinner gjerne blir litt "hardere". Kanskje kan det forklare noe. https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/skilsmisser-blant-lesbiske-og-homofile-partnere-hvem-er-mest-stabile Det kan indikere en rekke andre ting også, som at det monogame forholdet i mindre grad er et ideale hos homofile menn. Ergo er det nok mindre sannsynlig at ekteskap mellom menn ryker pga feks utroskap, sjalusi, usikkerhet m/mer, til tross for at de er mer utro enn andre grupper. Anonymkode: bad3d...f8e 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #116 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Faktum er at de fleste kvinner får lite til null ut av å være sammen med menn. Emosjonelt og relasjonelt er det svært begrenset hva menn har å gi. Anonymkode: da083...f0c Det var da voldsomt. Anonymkode: b5a0a...34f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #117 Del Skrevet 16. desember 2024 Problemet som gjør at kvinner sliter seg ut i "det tredje skiftet", er at oppgavene oppleves på en helt annen måte enn hos motparten fordi omgivelsene gjerne kritiserer kvinner når de ikke blir gjort, uten at menn opplever samme kritikk. Mens hun sliter seg ut på alle de daglige gjøremål og ender opp utmattet, sliten og lei, og ber mannen om å hjelpe til, er gjerne svaret hans "chill litt 'a, er jo ikke så viktig at alt er perfekt hele tiden!" og spør hun mer "maser" hun. Men i hennes verden er jo ikke disse oppgavene noe som gjøres for at det skal være "perfekt", men fordi hun risikerer kritikk, surmulig og trøbbel om hun ikke gjør dem. Hun er den som er mottakeren av dette, ikke han. Så i hans verden er ikke disse oppgavene viktige, for det er ikke han som får høre det om det ikke blir gjort.. Disse oppgavene kan bestå av så mye. Hvis barnet blir levert i barnehagen uten riktig tøy og tilbehør, hvem henvender barnehagepersonalet seg til? I de aller fleste tilfeller er det hu mor. Far får som regel skryt bare han klarer å levere og hente en gang i ny og ne. Er det ikke rent og ryddig i huset når det kommer noen på besøk, hvem får høre det? I de aller fleste tilfeller er det kvinnen i huset. Kommer svigermor på besøk er det større sjanse for at hun uffer seg over den udugelige svigerdattera som ikke klarer å holde hus og hjem rent, enn at hun sier noe til sin sønn. Er det tomt for diverse husholdningsartikler (tannkrem, håndsåpe, dusjsåpe, m.m.) hvem er det barn og evt. mann retter kritikken mot? I de aller fleste tilfeller kvinnen i huset, som selvsagt burde sørge for at slikt alltid er tilgjengelig. Samme med klesvask, ingen merker at det er nok rene klær hele tida men kvinnen i huset får raskt høre det hvis det ikke er flere rene boksershortser eller sokker en dag. Bursdager på begge sider av familien, med ekstra oppmerksomhet på runde og halvrunde tall (samt følge med på hvem som fyller hva), samt julegaver og oppmerksomhet til begge sider av familien er også ofte kvinnens ansvar, og hun som får skylda hvis det ikke er gjort godt nok. Osv. osv. Så da ender det med at mange kvinner gjør alle disse oppgavene selv om de er helt uslitt, fordi konsekvensen av å la være å gjøre dem er kritikk fra omgivelsene, fornærma og sur svigerfamilie, osv. Mens mannen ikke ser nødvendigheten av å stresse sånn med alt dette, for ingen (bortsett fra kona som "maser" om hjelp) har kritisert ham for det hvis det ikke blir gjort.. Anonymkode: 7a8fa...a65 7 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #118 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Problemet som gjør at kvinner sliter seg ut i "det tredje skiftet", er at oppgavene oppleves på en helt annen måte enn hos motparten fordi omgivelsene gjerne kritiserer kvinner når de ikke blir gjort, uten at menn opplever samme kritikk. Mens hun sliter seg ut på alle de daglige gjøremål og ender opp utmattet, sliten og lei, og ber mannen om å hjelpe til, er gjerne svaret hans "chill litt 'a, er jo ikke så viktig at alt er perfekt hele tiden!" og spør hun mer "maser" hun. Men i hennes verden er jo ikke disse oppgavene noe som gjøres for at det skal være "perfekt", men fordi hun risikerer kritikk, surmulig og trøbbel om hun ikke gjør dem. Hun er den som er mottakeren av dette, ikke han. Så i hans verden er ikke disse oppgavene viktige, for det er ikke han som får høre det om det ikke blir gjort.. Disse oppgavene kan bestå av så mye. Hvis barnet blir levert i barnehagen uten riktig tøy og tilbehør, hvem henvender barnehagepersonalet seg til? I de aller fleste tilfeller er det hu mor. Far får som regel skryt bare han klarer å levere og hente en gang i ny og ne. Er det ikke rent og ryddig i huset når det kommer noen på besøk, hvem får høre det? I de aller fleste tilfeller er det kvinnen i huset. Kommer svigermor på besøk er det større sjanse for at hun uffer seg over den udugelige svigerdattera som ikke klarer å holde hus og hjem rent, enn at hun sier noe til sin sønn. Er det tomt for diverse husholdningsartikler (tannkrem, håndsåpe, dusjsåpe, m.m.) hvem er det barn og evt. mann retter kritikken mot? I de aller fleste tilfeller kvinnen i huset, som selvsagt burde sørge for at slikt alltid er tilgjengelig. Samme med klesvask, ingen merker at det er nok rene klær hele tida men kvinnen i huset får raskt høre det hvis det ikke er flere rene boksershortser eller sokker en dag. Bursdager på begge sider av familien, med ekstra oppmerksomhet på runde og halvrunde tall (samt følge med på hvem som fyller hva), samt julegaver og oppmerksomhet til begge sider av familien er også ofte kvinnens ansvar, og hun som får skylda hvis det ikke er gjort godt nok. Osv. osv. Så da ender det med at mange kvinner gjør alle disse oppgavene selv om de er helt uslitt, fordi konsekvensen av å la være å gjøre dem er kritikk fra omgivelsene, fornærma og sur svigerfamilie, osv. Mens mannen ikke ser nødvendigheten av å stresse sånn med alt dette, for ingen (bortsett fra kona som "maser" om hjelp) har kritisert ham for det hvis det ikke blir gjort.. Anonymkode: 7a8fa...a65 Dette 100 ganger. Anonymkode: d4c9c...9fc 4 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #119 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Problemet som gjør at kvinner sliter seg ut i "det tredje skiftet", er at oppgavene oppleves på en helt annen måte enn hos motparten fordi omgivelsene gjerne kritiserer kvinner når de ikke blir gjort, uten at menn opplever samme kritikk. Mens hun sliter seg ut på alle de daglige gjøremål og ender opp utmattet, sliten og lei, og ber mannen om å hjelpe til, er gjerne svaret hans "chill litt 'a, er jo ikke så viktig at alt er perfekt hele tiden!" og spør hun mer "maser" hun. Men i hennes verden er jo ikke disse oppgavene noe som gjøres for at det skal være "perfekt", men fordi hun risikerer kritikk, surmulig og trøbbel om hun ikke gjør dem. Hun er den som er mottakeren av dette, ikke han. Så i hans verden er ikke disse oppgavene viktige, for det er ikke han som får høre det om det ikke blir gjort.. Disse oppgavene kan bestå av så mye. Hvis barnet blir levert i barnehagen uten riktig tøy og tilbehør, hvem henvender barnehagepersonalet seg til? I de aller fleste tilfeller er det hu mor. Far får som regel skryt bare han klarer å levere og hente en gang i ny og ne. Er det ikke rent og ryddig i huset når det kommer noen på besøk, hvem får høre det? I de aller fleste tilfeller er det kvinnen i huset. Kommer svigermor på besøk er det større sjanse for at hun uffer seg over den udugelige svigerdattera som ikke klarer å holde hus og hjem rent, enn at hun sier noe til sin sønn. Er det tomt for diverse husholdningsartikler (tannkrem, håndsåpe, dusjsåpe, m.m.) hvem er det barn og evt. mann retter kritikken mot? I de aller fleste tilfeller kvinnen i huset, som selvsagt burde sørge for at slikt alltid er tilgjengelig. Samme med klesvask, ingen merker at det er nok rene klær hele tida men kvinnen i huset får raskt høre det hvis det ikke er flere rene boksershortser eller sokker en dag. Bursdager på begge sider av familien, med ekstra oppmerksomhet på runde og halvrunde tall (samt følge med på hvem som fyller hva), samt julegaver og oppmerksomhet til begge sider av familien er også ofte kvinnens ansvar, og hun som får skylda hvis det ikke er gjort godt nok. Osv. osv. Så da ender det med at mange kvinner gjør alle disse oppgavene selv om de er helt uslitt, fordi konsekvensen av å la være å gjøre dem er kritikk fra omgivelsene, fornærma og sur svigerfamilie, osv. Mens mannen ikke ser nødvendigheten av å stresse sånn med alt dette, for ingen (bortsett fra kona som "maser" om hjelp) har kritisert ham for det hvis det ikke blir gjort.. Anonymkode: 7a8fa...a65 Dette mases det om og igjen. Er jo bare å be bhg ringe far. Svigermor kan dra til helvete. Mannen kan vaske sine egne boxere. Er mannen sur fordi det ikke er såpe? Be ham handle selv og gi ham en skjennepreken hvis han er ubrukelig. Skjønner godt at damer er drittlei av å være alene om ting, men har man en lathans av en mann, så hjelper det ikke å være en dørmatte av en dame som bukker under for alle andre og deres kritikk. Anonymkode: bad3d...f8e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #120 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette mases det om og igjen. Er jo bare å be bhg ringe far. Svigermor kan dra til helvete. Mannen kan vaske sine egne boxere. Er mannen sur fordi det ikke er såpe? Be ham handle selv og gi ham en skjennepreken hvis han er ubrukelig. Skjønner godt at damer er drittlei av å være alene om ting, men har man en lathans av en mann, så hjelper det ikke å være en dørmatte av en dame som bukker under for alle andre og deres kritikk. Anonymkode: bad3d...f8e Og så kan man sørge for gaver på hver sin side av familien. Helt vanlig. Får ikke den ene siden noe (mannens) er det hans egen feil, ikke dama. Jesus. Anonymkode: bad3d...f8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå