Gå til innhold

Fins det faktisk folk som er fattige i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er mange som er veldig naive i forhold til systemet i Norge. Mange får seg en real vekker i det de står i en situasjon hvor de trenger hjelp fra det offentlige. Da mener jeg både nav, helsevesen, bpa osv. Mange ganger kan man nektes hjelp man egentlig har krav på, og enkelte ganger "faller man mellom to stoler" slik at selv de som ønsker å hjelpe ikke har mulighet. Det er også mange som glemmer hvor dyrt det er å være syk, det å ikke kunne handle selv, det å ha større utgifter til medisiner, salver, hjelpemidler, det å ikke kunne investere i energibesparende tiltak i hus og hjem. Som en bitteliten innsikt i hvordan systemet kan feile kan jeg anbefale dokumentaren: "Brennpunkt: fallet" som viser hvordan selv svært oppegående systemer kan slite med å navigere i det. NAV er samme greia, og man kan være både heldig og uheldig alt etter hva slags saksbehandler og diagnose(r) man har.

Anonymkode: 4137f...c99

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er mange som er veldig naive i forhold til systemet i Norge. Mange får seg en real vekker i det de står i en situasjon hvor de trenger hjelp fra det offentlige. Da mener jeg både nav, helsevesen, bpa osv. Mange ganger kan man nektes hjelp man egentlig har krav på, og enkelte ganger "faller man mellom to stoler" slik at selv de som ønsker å hjelpe ikke har mulighet. Det er også mange som glemmer hvor dyrt det er å være syk, det å ikke kunne handle selv, det å ha større utgifter til medisiner, salver, hjelpemidler, det å ikke kunne investere i energibesparende tiltak i hus og hjem. Som en bitteliten innsikt i hvordan systemet kan feile kan jeg anbefale dokumentaren: "Brennpunkt: fallet" som viser hvordan selv svært oppegående systemer kan slite med å navigere i det. NAV er samme greia, og man kan være både heldig og uheldig alt etter hva slags saksbehandler og diagnose(r) man har.

Oppegående mennesker* skal det såklart stå. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 23.28):

Det er du som fornekter de svakeste i samfunnet, du an erkjenner ikke engang deres eksistens. Og det er mye, mye verre. Jeg har arbeidet med fattige gjennom frivillighetsarbeide i mange år, og du er helt virkelighetsfjern. Du har ikke bakkekontakt. 

Anonymkode: 3c865...694

Igjen, personangrep. Det blir bare for dumt. Du nekter å diskutere fakta for du har ingen sak, og da blir det enkelt å angripe person. 

Jeg kan si akkurat det samme om deg. Du er virkelighetsfjern og mangler bakkekontakt. Du har åpenbart ikke peiling. Du er rett og slett dum.

Sånn. Syns du det er voksent sagt? Syns du det blir bra debatt av det? 

Anonymkode: 58db8...8ca

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rare er at noen av de fattigste i Norge - barnerike innvandrerfamilier - også sender milliarder ut av landet. 
Da vil det åpenbart ikke hjelpe på eventuell barnefattigdom å øke utbetalingene.

Anonymkode: b44a0...3ec

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det rare er at noen av de fattigste i Norge - barnerike innvandrerfamilier - også sender milliarder ut av landet. 
Da vil det åpenbart ikke hjelpe på eventuell barnefattigdom å øke utbetalingene.

For de er med på å brødfø familie i hjemlandet som gjerne er fattige.

Anonymkode: 84d44...bdb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, det er enorme beløp i dette. Det er vanskelig å se grunnen til at Norge skal hive milliarder etter såkalt fattige når dette forsvinner ut av landet, og kanskje brukes til kriminalitet og terror.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

For de er med på å brødfø familie i hjemlandet som gjerne er fattige.

Anonymkode: 84d44...bdb

Eh ja, jeg skjønner selvsagt det. Spørsmålet er hvor fattige de selv egentlig er da, og hvor lite poeng det er å dele ut mere penger.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at flere sliter er jo at de tross dyrtida shopper som før!

Anonymkode: 1889b...430

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Igjen, personangrep. Det blir bare for dumt. Du nekter å diskutere fakta for du har ingen sak, og da blir det enkelt å angripe person. 

DU har ikke kommet med noen fakta i denne debatten. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

DU har ikke kommet med noen fakta i denne debatten. 

Jo men du har tydeligvis ikke fått det med deg. Det kan du ikke skylde på meg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jo men du har tydeligvis ikke fått det med deg. Det kan du ikke skylde på meg for.

Dy mener at folk ikke er fattige når den eneste boligen de har råd til er en som får is på innerveggene på vinteren... fordi de også sier de aldri har hatt råd til frisør.

Du tror også at 10 000 etter betalt husleie er å ikke være fattig. Mener du da hvis man bor i kjellerleiligheten til en innvandrerfamilie, med skjeve betonggulv, fuktproblemer og ingen godkjente rømningsveier fra soverommet på landet? Eller tenker du husleie på Oslos beste vestkant...? Det ER faktisk forskjell. Hva med elektrisitet, kommunale avgifter, forsikringer, hva enn man trenger av transport, lege/tannlege, mat? Hvis man er HELDIG så blir ikke noe plutselig ødelagt, og man trenger et kjøleskap, fryser, vaskemaskin etc. Noen har denne summen igjen OG barn de må ta seg av. 

Jeg selv levde på 2500 kr etter husleie som student, men da gikk jeg overalt, måtte droppe det meste av forsikringer, trengte ikke bry med om ting ble ødelagt, for det dekket studentbyen, måtte droppe tannlege, som er helt jævelig dumt, og ingen jeg kjente brukte så lite på mat som jeg... for jeg fikk en god del fra SØPLA. 

Folk har absolutt rett i at du har null realitetsforståelse, og at du er nedlatende. 

Endret av katties
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.12.2024 den 23.03):

Man har jo alltid som norsk statsborger rett på penger nok til livsopphold, altså alt det nødvendige som husleie, strøm og mat. Så hvorfor snakkes det så mye om at så mange familier er fattige? Hvorfor er de fattige? Røyker de? Har de vært på utenlandsferie i år? Noe unødvendig på de jo gjøre ellers skal man ha nok penger. 

Anonymkode: f747e...f60

Rett på penger til livsopphold, ja. Tak over hodet, mat og varme.

Men om man f.eks ikke har råd til å gå til tannlegen, ikke ha råd til briller, ikke råd til julegaver eller noe ekstra til jul, ikke har mulighet til å spare en buffer, ikke ha råd til nytt kjøleskap, ny vaskemaskin e.l... da er man fattig.

Sikkert mange som ikke disponerer pengene så fornuftig som de burde, det gjelder ikke bare for de fattige, men når man kun har til livsopphold, så er man faktisk fattig. Selv om det selvsagt finnes mange i verden som er enda fattigere, og ikke har til livsopphold engang.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.12.2024 den 23.12):

«Fattige» har en lei tendens til å ha et høyt forbruk av f.eks. sigaretter, snus, brus, godteri, usunn mat, osv. 

Anonymkode: e2ac4...236

Usunn mat er ofte billigere enn sunn mat...

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (6 minutter siden):

Usunn mat er ofte billigere enn sunn mat...

Akkurat her er jeg uenig. Har vært fattig, og det er ikke vanskelig å finne sunn mat - man må bare lage den selv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 1.05):

Det kalles relativ fattigdom, og det må ikke forveksles med ekte fattigdom.

I Norge er man relativt fattig hvis man ikke kan kjøpe PlayStation 5 til ungene til jul. I andre land bor barna i pappesker på gata. Jeg er i et sånt land akkurat nå, så jeg vet hva fattigdom er.

Anonymkode: 441b5...6e7

I Norge er man relativt rik om man kan kjøpe PlayStation 5 i julegave til barna, etter min oppfatning... Så dyre julegaver har jeg aldri verken fått eller kjøpt...

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
katties skrev (1 minutt siden):

Akkurat her er jeg uenig. Har vært fattig, og det er ikke vanskelig å finne sunn mat - man må bare lage den selv. 

Jeg sier ikke at det ikke går ann å finne sunn billig mat. Men det er mye usunn billig mat. Og statistikker viser vel også at fattige generelt spiser mer usunt.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (13 timer siden):

Ingrediensene du må ha er ikke billige da.  .

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.12.2024 den 23.12):

«Fattige» har en lei tendens til å ha et høyt forbruk av f.eks. sigaretter, snus, brus, godteri, usunn mat, osv. 

Anonymkode: e2ac4...236

Kanskje på tide å slutte å skattlegge dem, med tobakksavgift, sukkeravgift, egenandeler for helsehjelp, og ingen velferd som dekker tannhelse 🤔

Det er jo helt klart de fattige som lider under disse idiot kostnadene….. få de fattige til å betale, som at dette skal redde statskassa 

Anonymkode: 9c743...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...