Gå til innhold

Fins det faktisk folk som er fattige i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er fattig etter definisjonen. Jobber deltid. Føler det går greit, men det er klart, jeg har ikke råd til flotte, dyre gaver.

Har mye å si hvor man bor da. Jeg får aldri råd til å bo i Oslo, men det er helt greit for meg.

Har aldri røyka eller drukket alkohol. Spiser aldri ute, handler aldri i kantina på jobb eller i kiosker. Har med matpakke og en gammal termos med kaffe og kjøper kun mat på tilbud, og fra nedpriset-disken. 

Vant med å leve sånn, og har gjort det siden jeg var student. Men de fleste ville ikke klart det over lengre tid uten å bli nedtrykt. Går heller ikke hvis man har barn. Var på ferie sist for 25 år siden, til Sverige med familien. 

Anonymkode: 2d5cf...c75

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanskelig å måle fattigdom i kun inntekt. Tenker nå på barnas skolekamerater som er innvandrere/flyktninger. De har jo mindre penger enn oss der begge foreldrene jobber. Men de sender MYE penger (relativt sett, av det de får inn, selvsagt) til familie i Somalia osv. Det er sikkert en avtale de gjorde før de reiste opp til Norge. Jeg er veldig for å gi støtte i form av tilgang på velferdsgoder. Gratis barnehage og SFO. Gratis fritidsaktiviteter. Mye aqv dette finnes allerede, men jeg vet ikke hvor mye hjelp de får til å sette seg inn i hvordan man søker på støtteordningene kommunen har... I stedet for å gi penger som blir sendt ut av landet. Da får barna nyte godt av velferdsordninger, i stedet for at familiene ikke har råd til barnehage/SFO fordi penger blir sendt ut. Kanskje kan mor i familien også komme seg ut i jobb på denne måten, når hun slipper å ta seg av en ungeskokk hjemme i en liten leilighet.

Anonymkode: c8ba5...70c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.12.2024 den 18.23):

Selvsagt bør vi sammenligne oss med slike land. Det hadde kanskje fått øynene opp for hvor jævla priviligerte vi er i dette landet.

Anonymkode: 0459f...d0d

Det går ikke. Vi lever under helt andre forhold og helt andre styresett. Det er ikke VI som er heldige. Det er DE som er Uheldige fordi de lever under styresett som er helt på ræva. Gjerne diktatur. Vi lever bortimot slik man skal leve. De lever under umenneskelige forhold. Det skal ikke være sånn som de har det

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var ferdigutdannet med bachelor og ikke fant jobb måtte jeg få individstønad fra Nav. 6000kr i mnd mens jeg tok arbeid via dem. Dette var jo langt under fattigdomsgrensen. Så kunne jeg søke sosialhjelp for husleie. Denne fikk jeg blankt avslag på, da de mente at en husleie på 3000kr for å bo i et bofellesskap var for mye. Jeg måtte finne meg et billigere sted å bo og derfor null hjelp. Jeg hadde ikke sparepenger, bil eller eiendeler jeg kunne selge. Jeg viste de at de billigste mulighetene for å leie var fra 7000kr og oppover på finn. Hvor ønsket de at jeg skulle bo som var billigere enn 3000kr? Det var ikke deres problem, jeg kunne klage på avslaget men det var saksbehandlingstid.. går fint an å være fattig i Norge. Og jo fattigere du er og færre ressurser du har, jo mindre hjelp får du.

Anonymkode: 4ddae...2a0

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.12.2024 den 23.03):

Man har jo alltid som norsk statsborger rett på penger nok til livsopphold, altså alt det nødvendige som husleie, strøm og mat. Så hvorfor snakkes det så mye om at så mange familier er fattige? Hvorfor er de fattige? Røyker de? Har de vært på utenlandsferie i år? Noe unødvendig på de jo gjøre ellers skal man ha nok penger. 

Anonymkode: f747e...f60

Tror det ofte handler om at de pengene de får til mat og strøm - går til å betale gjeld. 

Anonymkode: 76b18...36e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (5 timer siden):

Det går ikke. Vi lever under helt andre forhold og helt andre styresett. Det er ikke VI som er heldige. Det er DE som er Uheldige fordi de lever under styresett som er helt på ræva. Gjerne diktatur. Vi lever bortimot slik man skal leve. De lever under umenneskelige forhold. Det skal ikke være sånn som de har det

Det går, men du vil ikke 

Anonymkode: 0459f...d0d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv er jeg vel ansett som fattig, siden jeg har inntekt under 300k med minstesats ufør, men heldigvis har jeg ektemann som har ca samme så da blir vi ikke så fattige. Men jeg føler meg nå rik i forhold til mange. ( På annet enn penger) 

Jeg ser på fattige som de som ikke har råd til å spise tre måltider om dagen og ikke har råd til annet heller. Gjerne de som er dynket i gjeld med minimal inntekt. Jo det fins fattige i Norge. Og mest sannsynlig blir de bare flere. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge skattemeldingen tjente jeg 124.000 kr på ett år, men jeg ble aldri regnet som fattig fordi jeg var nyutdannet og arbeidsledig og derfor var det ikke synd på meg. Jeg måtte selge alt jeg eide av verdier, men beholdt bilen fordi jeg måtte komme meg på jobb (hvis jeg fikk en). NAV gav meg ikke nok dagpenger til å dekke husleien engang. Fikk aldri noen fast jobb, kun strøjobber, og bodde ulovlig. Endte opp med å ta en ny utdannelse, uten rett til støtte fra Lånekassen.

Studenter og nyutdannede er de ekte fattige etter min mening.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (På 18.12.2024 den 14.18):

Men du kan ikke sammenligne rike land med velferdsordninger med fattige land. Det hadde vært noe alvorlig galt med dette landet om folk var så fattige her at de må sitte utmagra på søppelhsugen for å lete etter mat...

Problemet er at forskjellene og klasseskillene stadig øker, også hos oss. Det er ikke utenkelig at vi kan komme dit en gang i framtiden. Og vi ser det enkelte steder allerede, særlig der rus er involvert.

Velferdsordningene våre begynner å minne mer og mer om USA sine…Og der ser vi enorme klasseskiller og ekstrem fattigdom jevnt over.

Anonymkode: 26068...00f

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (1 time siden):

Ikke nødvendigvis. Fordi veldig mange av disse norske studentene har foreldre som har råd til å hjelpe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (1 time siden):

Ifølge skattemeldingen tjente jeg 124.000 kr på ett år, men jeg ble aldri regnet som fattig fordi jeg var nyutdannet og arbeidsledig og derfor var det ikke synd på meg. Jeg måtte selge alt jeg eide av verdier, men beholdt bilen fordi jeg måtte komme meg på jobb (hvis jeg fikk en). NAV gav meg ikke nok dagpenger til å dekke husleien engang. Fikk aldri noen fast jobb, kun strøjobber, og bodde ulovlig. Endte opp med å ta en ny utdannelse, uten rett til støtte fra Lånekassen.

Ja. Studenter skal klare seg på 10000 i måneden, mens uføre sutrer over det dobbelte.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 2.34):

Men alt det igjen blir også relativt.. man kan jo ta én drink på byen, drikke seg opp hjemme først som trønderne gjør :) Spise biff en gang i mnd, og spare ei stund og ha råd til en ferie.

For min del lever jeg som fattig norsk, men jeg ser på årsinntekten at jeg ikke er fattig.

Anonymkode: 7467a...845

De fleste drikker seg opp hjemme i resten av landet også

Anonymkode: 80539...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 22.37):

Men nå er realiteten slik at man kan leve greit med lite inntekt om en prioriterer rett. Handler rimelig mat, slutter med unødvendig ting som snus, brus, restaurant, kino og annen luksus. Utgift på bolig er også noe mange sløser på, bo heller der det er rimeligere, og ikke bo unødvendig dyrt når en egentlig ikke har penger til det. Jeg bodde etter inntekt, og levde derfor like bra som mange med høyere inntekt 

Ser så mange som klager på de ikke har penger, men som alikevel bruker penger på helt unødvendig ting, da har man ingen rett å klage, så slikr folk tar jeg ikke seriøst. Uff jeg er så fattig sier de, med Pepsi max i hånden, og snus i leppa

Anonymkode: f82b0...1ad

Husker da jeg var deltidsstudent uten rett på studielån. Delte bolig med en annen, kjøpte aldri rusmidler eller nye klær, visste alltid hva som var billigst på matbutikken, alt det billigste av kosmetikk, aldri kulturelle ting hvis de ikke var gratis. Levde av deltidsjobber og pengene gikk til skolebøker, transport mm. Fikk ikke støtte hos nav heller pga måten studiet var satt sammen på. Og hadde vært arbeidsledig nesten ett år så hadde ikke andre muligheter hvis jeg ikke skulle gå på sosialen. Ingen ville ansette en som hadde nylig historie på AAP. Tok opp "lån" hos faren min jeg. Dyrt å leve selv om man er nøysom. Husker ennå hvor surt det var å kjøpe nye vintersko da de gamle knakk. Det tok alt som skulle vært matbudsjett. Og det var iskaldt den vinteren. Jeg levde kun på salgsvarer i matbutikken. 

Nå er jeg videreutdannet og jobber 150 %. De første årene i jobb kjøpte jeg mye klær mm, for alt jeg hadde var slitt eller ødelagt. 

Anonymkode: ef061...ccf

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke nødvendigvis. Fordi veldig mange av disse norske studentene har foreldre som har råd til å hjelpe.

Så ingen uføre har foreldre?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaffelhunden skrev (7 timer siden):

Ja. Studenter skal klare seg på 10000 i måneden, mens uføre sutrer over det dobbelte.

Du ser ikke forskjellen på å klare seg med lite noen få år av livet, og det å ha bittelitt mer resten av livet, samtidig som man har masse ekstra utgifter grunnet dårlig helse?

Anonymkode: e91af...9d1

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du ser ikke forskjellen på å klare seg med lite noen få år av livet, og det å ha bittelitt mer resten av livet, samtidig som man har masse ekstra utgifter grunnet dårlig helse?

Når du står foran et tomt kjøleskap og er sulten, så hjelper det lite å tenke "Pytt sann, om 5 år har jeg kanskje råd til mat. Hvis arbeidsmarkedet er gunstig og jeg er heldig og får meg jobb!"

Det metter skikkelig...

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Knirke skrev (Akkurat nå):

Når du står foran et tomt kjøleskap og er sulten, så hjelper det lite å tenke "Pytt sann, om 5 år har jeg kanskje råd til mat. Hvis arbeidsmarkedet er gunstig og jeg er heldig og får meg jobb!"

Det metter skikkelig...

Det var vitterlig ikke det jeg mente med innlegget.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg synes ikke synd på studenter, men jeg synes synd på uføres økonomiske situasjon heller.

Minstesats for enslig barnløs er ca. 20 000 utbetalt. Si at man leier seg en rimelig bolig, noe man må kunne forvente at de prioriterer, så er det ca. 7 000 utenfor pressområdene. Da har man jo 13 000 igjen å bruke på alt mulig annet. Så de lider ingen nød, nei.

Dem skulle hatt 4-5000 mindre.

Endret av Vaffelhunden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaffelhunden skrev (Akkurat nå):

Jeg synes ikke synd på studenter, men jeg synes synd på uføres økonomiske situasjon heller.

Minstesats for enslig barnløs er ca. 20 000 utbetalt. Si at man leier seg en rimelig bolig, noe man må kunne forvente at de prioriterer, så er det ca. 7 000 utenfor de pressområdene. Da har man jo 13 000 igjen å bruke på alt mulig annet. Så de lider ingen nød, nei.

Da kjenner du nok ikke så mange uføre. De er ofte avhengig av hjelp fra familie og hyppige møter hos helsetjeneste, derav blir det vanskelig å bosette seg hvor som helst. Det er også ekstremt mye helserelatert som ikke dekkes, eller bare delvis dekkes av det offentlige. Som pårørende har jeg sett hvor ødelagt systemet er, og hvordan enkelte uføre kan ende opp med å måtte velge bort mat for noe helt essensielt helserelatert. Det er faktisk ikke greit. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Da kjenner du nok ikke så mange uføre. De er ofte avhengig av hjelp fra familie og hyppige møter hos helsetjeneste, derav blir det vanskelig å bosette seg hvor som helst. Det er også ekstremt mye helserelatert som ikke dekkes, eller bare delvis dekkes av det offentlige. Som pårørende har jeg sett hvor ødelagt systemet er, og hvordan enkelte uføre kan ende opp med å måtte velge bort mat for noe helt essensielt helserelatert. Det er faktisk ikke greit. 

Jeg hører stadig om disse helserelaterte tingene som ikke dekkes. Har du noen eksempler, eller en liste?

Nå søkte jeg på Østfold på Finn. Det får være sentralt nok. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...