AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #21 Del Skrevet 4 timer siden Eureka! skrev (23 minutter siden): Begrepet fattig er relativt. Fattigdom i Norge er å ikke ha råd til noen luksus, som sydenferier, helgeturer på hotell, drinker på byen, dyre klær, bil, eller den dyreste maten. Ok. Da er jeg visst fattig likevel ut i fra din definisjon😅 Har riktognok bil, men alt det andre der kan jeg nok stryke på lista😝 Anonymkode: 26068...00f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #22 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ok. Da er jeg visst fattig likevel ut i fra din definisjon😅 Har riktognok bil, men alt det andre der kan jeg nok stryke på lista😝 Anonymkode: 26068...00f Men alt det igjen blir også relativt.. man kan jo ta én drink på byen, drikke seg opp hjemme først som trønderne gjør Spise biff en gang i mnd, og spare ei stund og ha råd til en ferie. For min del lever jeg som fattig norsk, men jeg ser på årsinntekten at jeg ikke er fattig. Anonymkode: 7467a...845 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #23 Del Skrevet 3 timer siden Ninaen skrev (1 time siden): Minstesats aap for dem under 25 år er per nå 163711kr/år, altså 13642kr brutto per mnd. Da må man søke supplerende sosialstønad hver eneste måned for å greie seg. I tillegg er det opp til hver enkelt kommune hva de bruker som standard til livsopphold, statens sats er kun veiledende. Kommunen velger også selv hvor mye som er godkjent husleie og strømutgift, uavhengig av hva du faktisk har, og det er ofte ikke reelt om du ser på leiemarkedet i kommunen. Minstesats aap over 25 år er 248048 kr/år, eller 20670kr brutto per mnd. også her vil de fleste måtte søke supplerende sosialstønad. Minstesats ufør enslig er 2,529G, eller 313656kr/år, 26138kr brutto per mnd. Mange vil også her måtte søke supplerende sosialstønad. Personer på disse ytelsene har også utgifter til helse/behandling/medisiner, og langt fra alt dekkes over frikortet, og egenandelene skal betales. Jeg vil si at om folk er avhengig av fast supplerende sosialstønad fordi ytelse/lønn objektivt sett med enkel matematikk ikke gir standard livsopphold når husleie og strøm er trukket fra, da er man fattig. Og når det i tillegg er opp til kommunene hva de definerer som godkjent livsopphold, godkjent husleie og strøm…da sitter mange der med skjegget i postkassa, helt uten å snuse og røyke og bøtte innpå monster eller andre såkalte dumme valg og sløsing. I tillegg er det også dyrt og være fattig fordi du ikke har mulighet til å hamstre ved tilbud eller kjøpe kvalitet (som jo ikke lønner seg i lengden). Her så måtte mitt voksne barn flytte hjem, da hun havnet på AAP. Og siden hun er ung, så må husleia med strøm, være maks 8000 kr. Eneste man får da er bofelleskap. En liten 1 roms ligger på 10 000 og oppover. Hun har Asperger, og sliter veldig med lyder og andre mennesker. Så bofelleskap går jo ikke, det tar Nav ikke hensyn til. Men hva om hun ikke hadde hatt foreldre hun kunne bo hos. Anonymkode: 57bf2...e31 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 3 timer siden #24 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Eller om man ender opp som minstepensjonist å da vil få ca 25.000,- kr mindre i året enn det som er under EU's fattigdomsgrense. For ikke å snakke om de som mangler bo-tid i Norge som får avkortning på både uføretrygd og pensjon. Barnefamilier som ligger på minstesats og må søke supplerende sosialhjelp, å får beskjed fra Nav hvis de søker for 3. mnd på rad at Nav må blande inne barnevernet siden foreldrene i deres øyne ikke klarer å disponere pengene riktig. Så ja ts, det finnes faktisk mange fattige i Norge. Anonymkode: 66fea...b7c I min kommune var det rutine å koble inn barnevernet så fort en viste seg på kontoret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siesta Skrevet 3 timer siden #25 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Man har jo alltid som norsk statsborger rett på penger nok til livsopphold, altså alt det nødvendige som husleie, strøm og mat. Så hvorfor snakkes det så mye om at så mange familier er fattige? Hvorfor er de fattige? Røyker de? Har de vært på utenlandsferie i år? Noe unødvendig på de jo gjøre ellers skal man ha nok penger. Anonymkode: f747e...f60 Dette er trolling. Utenlandsferie og røyking???? Er mange andre unødvendige ting en kan gjøre 🤣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå