Gå til innhold

Fins det faktisk folk som er fattige i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 15.12.2024 den 23.03):

Man har jo alltid som norsk statsborger rett på penger nok til livsopphold, altså alt det nødvendige som husleie, strøm og mat. Så hvorfor snakkes det så mye om at så mange familier er fattige? Hvorfor er de fattige? Røyker de? Har de vært på utenlandsferie i år? Noe unødvendig på de jo gjøre ellers skal man ha nok penger. 

Anonymkode: f747e...f60

Ja selfølgelig finnes de. Det trenger ikke å bety de røyker, drikker cola eller reiser på turer de ikke har råd,men noen må desverre snu på hver krone uansett. 

Anonymkode: e7ebc...870

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maleficenta skrev (2 timer siden):

Ingrediensene du må ha er ikke billige da.  .

Som jeg har sagt: Jeg har vært fattig, og sunn mat er IKKE dyrt. Mye dyrere med usunn mat i mange tilfeller. Eksempler: en porsjon havregrøt koster ca 2 kr. Hvor får du et billigere alternativ? Brødskive med billigste grovbrød som man deretter fryser ned med 2 egg og 1 tomat: ca 

Pasta med tomatsaus (spesielt billig med kyllingkjøttdeig) er ca 4-5 porsjoner for 80 kr. Lasagne er ca 120 kr for 6 måltider. Gryterett med billig type kjøtt, gulrot, poteter, kålrabi, kanskje sellerirot kan være ca 8 måltider for ca 150 kr. Linser er billig og sunt, helt kyllingskrog, fisk med skinn, kyllinglår fra  FirstPrice (det finnes enda billigere på Coop, i 5 kg poser). Meksikansk gryte: ris, boks med brune bønner, boks med mais, kjøttdeig, boks med hakkede tomater, pakke med taco-tilbehør = 8 porsjoner for 100 kr. 

Banan: 4-4,5 kr og yoghurt i beger: 6 kr. Billigere enn de fleste nudler, og sunt. Eple fra hagen til folk kan være helt gratis- mange som gir bort, spesielt når folk spør. 

Jeg kjøpte det billigste, og mye "siste utløpsdag"- varer og frøs ned eller lagde med en gans, deretter frøs i porsjoner. Da ble det enda billigere. 

Endret av katties
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (10 minutter siden):

Som jeg har sagt: Jeg har vært fattig, og sunn mat er IKKE dyrt. Mye dyrere med usunn mat i mange tilfeller. Eksempler: en porsjon havregrøt koster ca 2 kr. Hvor får du et billigere alternativ? Brødskive med billigste grovbrød som man deretter fryser ned med 2 egg og 1 tomat: ca 

Pasta med tomatsaus (spesielt billig med kyllingkjøttdeig) er ca 4-5 porsjoner for 80 kr. Lasagne er ca 120 kr for 6 måltider. Gryterett med billig type kjøtt, gulrot, poteter, kålrabi, kanskje sellerirot kan være ca 8 måltider for ca 150 kr. Linser er billig og sunt, helt kyllingskrog, fisk med skinn, kyllinglår fra  FirstPrice (det finnes enda billigere på Coop, i 5 kg poser). Meksikansk gryte: ris, boks med brune bønner, boks med mais, kjøttdeig, boks med hakkede tomater, pakke med taco-tilbehør = 8 porsjoner for 100 kr. 

Banan: 4-4,5 kr og yoghurt i beger: 6 kr. Billigere enn de fleste nudler, og sunt. Eple fra hagen til folk kan være helt gratis- mange som gir bort, spesielt når folk spør. 

Jeg kjøpte det billigste, og mye "siste utløpsdag"- varer og frøs ned eller lagde med en gans, deretter frøs i porsjoner. Da ble det enda billigere. 

Så kommer du med masse eksempler på billig usunn mat 😅ja, når jeg var fattig gikk det i havregrøt , brødskiver , pasta , banan og billig yoghurt . Blir jo en ond sirkel det, spesielt om det er sykdom som gjør en fattig i utgangspunktet og man ikke har råd til næring. 
ja, og finne mat i «siste utløpsdag» kan være rimelig næring. 

Anonymkode: f0dfd...ee3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (16 timer siden):

Dy mener at folk ikke er fattige når den eneste boligen de har råd til er en som får is på innerveggene på vinteren... fordi de også sier de aldri har hatt råd til frisør.

Du tror også at 10 000 etter betalt husleie er å ikke være fattig. Mener du da hvis man bor i kjellerleiligheten til en innvandrerfamilie, med skjeve betonggulv, fuktproblemer og ingen godkjente rømningsveier fra soverommet på landet? Eller tenker du husleie på Oslos beste vestkant...? Det ER faktisk forskjell. Hva med elektrisitet, kommunale avgifter, forsikringer, hva enn man trenger av transport, lege/tannlege, mat? Hvis man er HELDIG så blir ikke noe plutselig ødelagt, og man trenger et kjøleskap, fryser, vaskemaskin etc. Noen har denne summen igjen OG barn de må ta seg av. 

Jeg selv levde på 2500 kr etter husleie som student, men da gikk jeg overalt, måtte droppe det meste av forsikringer, trengte ikke bry med om ting ble ødelagt, for det dekket studentbyen, måtte droppe tannlege, som er helt jævelig dumt, og ingen jeg kjente brukte så lite på mat som jeg... for jeg fikk en god del fra SØPLA. 

Folk har absolutt rett i at du har null realitetsforståelse, og at du er nedlatende. 

Se, der gjør du det igjen. Du tyter ut med hva jeg mener, helt uten å kjenne meg og uten at jeg har sagt det.

Slik bygger du opp en historie inni ditt eget hode slik at du deretter kan kaste drit basert på løgn og fri diktning.

Hva sier det om deg tror du? 

Anonymkode: 58db8...8ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Se, der gjør du det igjen. Du tyter ut med hva jeg mener, helt uten å kjenne meg og uten at jeg har sagt det.

Slik bygger du opp en historie inni ditt eget hode slik at du deretter kan kaste drit basert på løgn og fri diktning.

Jeg sier nettopp det DU har sagt - kommentarene dine kan jo ikke fjernes eller endres, så det er bare å gå tilbake og se på de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så kommer du med masse eksempler på billig usunn mat 😅ja, når jeg var fattig gikk det i havregrøt , brødskiver , pasta , banan og billig yoghurt . Blir jo en ond sirkel det, spesielt om det er sykdom som gjør en fattig i utgangspunktet og man ikke har råd til næring. 

Si gjerne hvilke spesifikke ting som var usunt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

katties skrev (25 minutter siden):

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det står vel i det du siterte? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (36 minutter siden):

Jeg sier nettopp det DU har sagt - kommentarene dine kan jo ikke fjernes eller endres, så det er bare å gå tilbake og se på de. 

Jeg tror faktisk nå at du tror anonym bruker er samme person. Anbefaler deg å forstå at det er det ikke, og jekke deg ned noen hakk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg tror faktisk nå at du tror anonym bruker er samme person. Anbefaler deg å forstå at det er det ikke, og jekke deg ned noen hakk.

"Anonym bruker" er ikke samme person, men anonymkoden din er den samme for alle dine kommentarer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (1 time siden):

Kylling, yoghurt, kjøttdeig, fisk og grønnsaker er alle eksempler på varer som har gått kraftig opp i pris. Det påvirker også prisene på mange datovarer.

Anonymkode: ef061...ccf

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det står vel i det du siterte? 

Du tror havregrøt og banan er usunt??? Hba slags havregrøt er det du kjøper for å gjøre den usunn, lurer jeg på /:| Du tror brødskive med f.eks. avokado (når den er 24 kr for 6 stk) er usunt? "Billig" (vanlig, ikke fra Rørosmeieriene) yoghurt er fortsatt noe heeeelt annet enn å spise nudler, eller mat med mye sukker (avhengig av hvilken yoghurt man velger), salt og mettet fett. Er flere i denne tråden som må realitetsorientere seg, ser det ut som. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kylling, yoghurt, kjøttdeig, fisk og grønnsaker er alle eksempler på varer som har gått kraftig opp i pris. Det påvirker også prisene på mange datovarer.

Anonymkode: ef061...ccf

Ja, men det betyr fortsatt ikke at jeg ikke vet hva de koster. Jeg snakker om NÅ-priser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (15 minutter siden):

"Anonym bruker" er ikke samme person, men anonymkoden din er den samme for alle dine kommentarer. 

Selvfølgelig vet jeg det, men det virker som du enten finner på ting eller tror jeg er en annen. Forøvrig ser jeg du har samme aggressive og nedlatende stil overfor andre her, så det er tydelig at dette er noe du sliter med, men det er vel da begrunnet i mangel på argumenter. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

katties skrev (1 time siden):

Enig. Dårlige eksempler der. Yoghurt og havregrøt er sunt

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (21 timer siden):

Du tror havregrøt og banan er usunt??? Hba slags havregrøt er det du kjøper for å gjøre den usunn, lurer jeg på /:| Du tror brødskive med f.eks. avokado (når den er 24 kr for 6 stk) er usunt? "Billig" (vanlig, ikke fra Rørosmeieriene) yoghurt er fortsatt noe heeeelt annet enn å spise nudler, eller mat med mye sukker (avhengig av hvilken yoghurt man velger), salt og mettet fett. Er flere i denne tråden som må realitetsorientere seg, ser det ut som. 

Nei, jeg tror ikke banan og havregrøt er usunt, jeg vet jo at det er det. Avokado er sunt ja, men er det billig? Nudler og billig youghurt er ganske likt, tomme karbohydrater. Realitetsorientere seg som og lese seg opp på ernæring ? Ja, gjør det! 
og levd på sånn mat en periode er ikke et stort problem for friske mennesker, men det kan bli et problem om det blir en livsstil. Ofte er det også sykdom som gjør at en har dårlig råd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (20 timer siden):

Enig. Dårlige eksempler der. Yoghurt og havregrøt er sunt

Kan du forklare hvorfor? Hvor er næringen i havregrøt og billig youghurt? 
det er også forskjell på og spise havregrøt el billig youghurt til frokost et par ganger i uken kombinert med næringsrike lunsj og middager og kanskje bær og frukt i mellom. Det gjør jo de fleste. Jeg levde på en sånn « fattig» diett i nesten 2 år, og når jeg fikk råd til annen mat merket jeg stor forskjell på alt fra mindre smerter, bedre bevegelse , bedre søvn, bedre mage/ tarm og ikke minst stor forskjell på huden der er det mest synlig. 
havregrøt er vomfyll med fiber som gir energi og billig youghurt er nesten bare sukker som gir energi uten særlig metthet. Og spise det innimellom er ikke krise, men og gjøre det og tilsvarende mat  til hovednæringskilder over tid fordi man ikke har råd til noe annet er ikke sunt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 1.09):

Når du har det så kjedelig i hverdagen at du har et behov for å opprette et slikt innlegg kun for å sparke nedover på de som har det veldig vanskelige hverdagen er det kanskje på tide å stoppe opp og gjøre noen endringer i livet.

Anonymkode: 81f27...d5d

Oppfattet ikke at formålet med denne tråden var "å sparke nedover". Hvorfor kan ikke dette temaet drøftes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kan du forklare hvorfor? Hvor er næringen i havregrøt og billig youghurt? 
det er også forskjell på og spise havregrøt el billig youghurt til frokost et par ganger i uken kombinert med næringsrike lunsj og middager og kanskje bær og frukt i mellom. Det gjør jo de fleste. Jeg levde på en sånn « fattig» diett i nesten 2 år, og når jeg fikk råd til annen mat merket jeg stor forskjell på alt fra mindre smerter, bedre bevegelse , bedre søvn, bedre mage/ tarm og ikke minst stor forskjell på huden der er det mest synlig. 
havregrøt er vomfyll med fiber som gir energi og billig youghurt er nesten bare sukker som gir energi uten særlig metthet. Og spise det innimellom er ikke krise, men og gjøre det og tilsvarende mat  til hovednæringskilder over tid fordi man ikke har råd til noe annet er ikke sunt. 

Havregrøt gir lang  metthetsfølelse, protein, kostfiber, jern og magnesium. Havregrøt er ikke usunt.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hotwife skrev (2 minutter siden):

Havregrøt gir lang  metthetsfølelse, protein, kostfiber, jern og magnesium. Havregrøt er ikke usunt.

Havregrøt er veldig sunt om man spiser det i kombinasjon med mat som fattige ikke har råd til som fisk, egg og grønnsaker. 

Anonymkode: d06da...2b7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Er du en av disse "fattigdomslykke" folka? 

Edit: jeg er forresten ikke AB.

Endret av 000VF000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...