Gå til innhold

Fins det faktisk folk som er fattige i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 2.14):

Nei. De fattige har ikke råd til utenlandsferie. Da lyver de om de sier de er fattige. Jeg er ikke fattig, men har likevel ikke råd til utenlandsferie. Har en samlet inntekt sammen med samboer på ca 45 000 utbetalt. Vi har to små barn og har stort sett ingen penger til overs når alle faste regninger er betalt og matbudsjettet er brukt opp. Vi klarer oss likevel greit og mangler ingen viktige ting. Utenlandsferie er en slik ting. Restaurantbesøk er en annen sånn ting.

Jeg kjenner derimot en person som jeg vil si kan kalle seg fattig. Hun er alenemor til to døtre og har ca 21 000 utbetalt. Leiligheten  koster 13000 i mnd og hun har nesten ikke råd til mat på slutten av mnd. Barnefar har barna og tjener også lite, dermed ingen barnebidrag. Nav mener hun tjener 600 kr for mye til at hun kan motta støtte hos dem😳

Hun måtte ta opp forbrukslån for å ha råd til sommerferie (i Norge) med barna. Dermed er hun i en ond sirkel med for lite å rutte med hver måned samtidig som hun har gjeld. Julen ser mørk ut for henne.

Anonymkode: 26068...00f

Men da er hun jo fattig fordi hun tar latterlig dårlige valg. Forbrukslån for å få råd til ferie når du allerede ikke har penger? Understreker jo bare at folk er fattige fordi de gjør dumme ting. 

Anonymkode: 13b6f...a87

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mr&Ro skrev (1 time siden):

Som en sosionom som jobber i kommunen sier:

Det finnes ikke fattige som er overvektige og har tatoveringer.

Da kan vi snakke om perspektiv,,,,.

For en dum sosionom. 
Man kan faktisk spise seg tykk av matavfall i Norge ,og tatovering kan man lage selv, eventuelt ha hatt råd til på studio for 20-30 år siden. 

Anonymkode: f0dfd...ee3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 14.54):

Det jeg er interessert i å vite, er hvordan du vet at de i kø ikke trenger det. Jobber du på fattighuset eller er det bare baser på noe en av våre idiotiske folkevalgte har hevdet?

Anonymkode: 3c865...694

Hva vet du om de som står i kø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (På 24.12.2024 den 19.13):

Enig. Dårlige eksempler der. Yoghurt og havregrøt er sunt

Yoghurt er ikke sunt. Fullt av sukker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er uansett desperate mennesker. 

Anonymkode: c4b3a...4db

Ingen grunn til å være desperat i Norge.

Anonymkode: 0459f...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattigdom er jo et relativt begrep. Å si at det ikke finnes fattige i Norge, fordi staten dekker noe av en bo og livstilstand, er litt naivt. Hva som er fattigdom må sammenlignes med samfunnet rundt. At vi er har har et sikkerhetsnett som fanger oss opp er ganske unike, og gjør oss mye bedre skodd enn andre land, der å sove på gata og ikke eie noe er realiteten for svært mange. Men om du her ikke har økonomi til å unne deg god mat i blandt, kjøpe en kaffe og sitte på kafe, kinotur med barna, anskaffe gave fra ønskeliste, en liten ferie nå og da, da er man fattig. Man skiller seg ut fra massene. Livet blir vondt. Det er utrolig mange husstander som ikke klarer å håndtere at vaskemaskinen ryker eller bilen må på verksted. Buffer, sier du? Å bygge opp en buffer er et overflodsfenomen. En kan ikke bygge buffer når en allerede snur på krona....

Jeg er selv ikke fattig, men har jobbet mange plasser der realiteten blir belyst.

Anonymkode: 90378...04f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (5 timer siden):

Fins naturell yoghurt...

Absolutt , men den er vel ikke billig? Og spiser du den som den er? 
når jeg fattig spiste jeg FirstPrice youghurt som primært er syltetøy. 

nå spiser jeg naturell youghurt med bær og nøtter. Det er sunt. Ikke billig. 

Anonymkode: f0dfd...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unn9 skrev (17 timer siden):

Yoghurt er ikke sunt. Fullt av sukker.

Hvis du ikke får i deg mer sukker en det er i et lite yoghurt-beger skulle vel de fleste klare det? Er vel en del sunne ting der også? Hva med de som drikker cola eller cola zero? Temmelig mange som gjør det også, hvor sunt er det?

Anonymkode: da364...87e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ingen grunn til å være desperat i Norge.

Det sier du fordi du mangler livserfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr&Ro skrev (23 timer siden):

Jeg har tatovering, da er jeg vel immun mot fattigdom? 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr&Ro skrev (23 timer siden):

Det finnes ikke fattige, punktum. Inkludert overvektige og tatoverte. Men det blir kanskje ekstra absurd å kalle seg fattig når man bokstavelig talt går rundt med et matlager hengende på kroppen, ja. 

Anonymkode: ad15f...222

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det blir kanskje ekstra absurd å kalle seg fattig når man bokstavelig talt går rundt med et matlager hengende på kroppen, ja. 

Feilernæring fører til overvekt. Nordmenn er virkelig så virkelighetsfjerne at de tror fattigdom er synonymt med å være et måltid unna sultedøden. 

https://havanatimes.org/features/cuba-an-overweight-country/

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

000VF000 skrev (16 minutter siden):

Feilernæring fører til overvekt. Nordmenn er virkelig så virkelighetsfjerne at de tror fattigdom er synonymt med å være et måltid unna sultedøden. 

https://havanatimes.org/features/cuba-an-overweight-country/

Enig. Det er nesten utrolig hva noen får seg til å skrive om andre mennesker, så fordomsfullt og slemt.  

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

...det blir kanskje ekstra absurd å kalle seg fattig når man bokstavelig talt går rundt med et matlager hengende på kroppen, ja. 

Det billigste kostholdet er det usunne. På Rema kan man få 3 svære sjokoladeplater til prisen av sunt kjøtt/fisk. Trenger ikke være  økonomidirektør for å se sammenhengen mellom billig junk og at fattige lett blir overvektige.

Anonymkode: ef061...ccf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det sier du fordi du mangler livserfaring. 

Overhodet ikke. Jeg har vært med på mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Overhodet ikke. Jeg har vært med på mye.

Nei, det har du ikke. Og du har nok aldri beveget deg utenfor det lille nabolaget ditt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 12.23):

Med respekt å melde, hvordan tror du det er å måtte flykte fra alt man har, som kanskje er bombet i stykker, drepte familiemedlemmer, traumer, osv. Og så komme hit og få slike holdninger? Det kan jo tenkes at de faktisk sender hjelp og peger til hjem-landet for å hjelpe folk som ikke har noe? Skulle ønske sånne som deg satte fast ribba i halsen!

Så da skal vi tåle at de sender penger hjem til familien, og så ødelegger samfunnssikkerheten til brukerne av Fattighuset? Så de som virkelig er fattige og trenger hjelp ender med slåsskamp og ikke noe mat i jula, siden disse folkene gir bort det de får som overgår det jeg tjener i Oslo kommune? Så om Spetalen blir gjerriglus, og vil plassere alle pengene til sin datters mislykkede sangkarriere, så kan han også stå i matkø selv om han strengt tatt ikke trenger det? Bare fordi han elsker en god deal og vil ha noe gratis?

Skjerp snillismen. 

Anonymkode: 58e46...720

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (2 timer siden):

Jeg har tatovering, da er jeg vel immun mot fattigdom? 

Men hvis du ikke hadde brukt titusener på tattoer, så hadde økonomien kanskje vært bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvis du ikke hadde brukt titusener på tattoer, så hadde økonomien kanskje vært bedre...

Økonomien er uproblematisk. Men jeg antar at tatoveringen uansett fungerer som et Kako Mati, siden det blir brukt som argument av KG's fremste orator. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...