AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #261 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mener du virkelig at uten wifi får du ikke kommet deg på nav på mobilen?? Som regel har du så mye data i dag at du har nok internett til å komme deg på NAV og laste ned digipost på sofaen, som du sier er en "rett" i heimen. (WIFI er som regel inkludert i leie fordi huseier deler sitt, eller nesten alle blokker har dette i fellesutgiftene)... Anonymkode: afc76...349 Det er slutt på den tida da man hang på nav og brukte nettet deres og printeren. Nå tar nav kun imot folk på "timebestilling" og de forventer at man har nett hjemme. Som mange betaler for separat hver måned. Anonymkode: ef061...ccf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #262 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har ikke ivra for at noen skal spise nudler. Svarte på hvorfor det ikke gir mening å si at det er lett å spise sunt som fattig. Prisen på røykelaks, inkludert billigste sort, har skutt i været denne høsten. Men du er inne på noe med hermetikk. Selv om tomat på boks har doblet seg i pris er det fortsatt rimelig. Anonymkode: ef061...ccf Et større og større antall av befolkningen blir over 80 år. Mange legger ikke så mye vekt på hva som er sunt eller ikke så sunt. Bortsett fra røyk, narko, alkohol osv. Vi dør alle sammen en dag, og ikke vet jeg hvor interessant det er å bo på sykehjem til du blir 100? Jeg koser meg med god mat. Spiser poteter nesten hver dag, og har fått med meg at det har blitt sunt de senere åra. Anonymkode: da364...87e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #263 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Et større og større antall av befolkningen blir over 80 år. Mange legger ikke så mye vekt på hva som er sunt eller ikke så sunt. Bortsett fra røyk, narko, alkohol osv. Vi dør alle sammen en dag, og ikke vet jeg hvor interessant det er å bo på sykehjem til du blir 100? Jeg koser meg med god mat. Spiser poteter nesten hver dag, og har fått med meg at det har blitt sunt de senere åra. Anonymkode: da364...87e En ting er når vi skal dø, en annen ting er kvaliteten på livet og hvilke sykdommer vi skal leve med og dø med. Og det er et faktum at det som en gang var billig, sunn mat nå stadig stiger i pris. Anonymkode: ef061...ccf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 26. desember 2024 #264 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Her synes jeg det er litt vanskelig å forstå argumentasjonen din, så spør for å oppklare; tenker du at man ikke kan være fattig når man har full jobb? Eller ikke søke om nødhjelp av samme grunn? 🤔 Anonymkode: 5acc7...422 Som enslig forsørger for to barn har man minstebidrag på ca 2960kr pr mnd. man har også utvidet barnetrygd, sats for et barn er ca 4000kr pr mnd. Så er det opplyst om inntekt fra 100% jobb, hvor lav kan en utbetaling bli? Vil ikke tro det er snakk om mindre enn 20tusen utbetalt etter skatt. Følges takstene for enslige foreldre så er det snakk om en inntekt på rundt 30tusen, vi har også halv skatt i desember. Fremstillingen av at dette er å være fattig er rar! Det skyldes på uforutsette utgifter, dette gjelder alle å har ikke noe med direkte fattigdom å gjøre. Her er det litt definisjonen av hva det er å være fattig jeg er ute etter. Enslige forsørgere har utbetalt mye støtte til barna iløpet av et år. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 26. desember 2024 #265 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er slutt på den tida da man hang på nav og brukte nettet deres og printeren. Nå tar nav kun imot folk på "timebestilling" og de forventer at man har nett hjemme. Som mange betaler for separat hver måned. Anonymkode: ef061...ccf Man kan fortsatt gå på biblioteket. Eller et hvilket som helst kjøpesenter med wi-fi. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #266 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): En ting er når vi skal dø, en annen ting er kvaliteten på livet og hvilke sykdommer vi skal leve med og dø med. Og det er et faktum at det som en gang var billig, sunn mat nå stadig stiger i pris. Anonymkode: ef061...ccf Om en ikke spiser fryktelig usunt, f.eks. fries/burger hver dag, er det sjelden en får slike sykdommer,- uten at du har sagt hvilke,- som en får i arbeidsfør alder. Kvalitet i livet er for meg er å ikke gå rundt å være engstelig for hva jeg kan spise eller ikke. Man får spise det man vil og ha den livskvaliteten man trives best med. Hva mat koster spiller ingen rolle så lenge jeg synes den er god. Sykdom og død får komme når den kommer, er nok elendighet i verden til at jeg skal gå rundt å være bekymret for enda mer. Anonymkode: da364...87e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #267 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ærlig talt, det går ikke an å be folk selge huset sitt, det kan være barndomshjem og noe som er gått i arv også. Man skiller seg heller ikke, selv om kjerringa bruker penger på røyk? Eller tvert om. Blir litt samme greia. Anonymkode: da364...87e Selvsagt kan en selge huset. Om det er barndomshjem eller ikke, sitter kun i hodet ditt. Anonymkode: 0459f...d0d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #268 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selvsagt kan en selge huset. Om det er barndomshjem eller ikke, sitter kun i hodet ditt. Anonymkode: 0459f...d0d Og du som sikkert sitter godt i det økonomisk burde la være å bruke hodet ditt til å kverulere med de stakkars som ikke har mye å rutte med. Anonymkode: da364...87e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 26. desember 2024 #269 Del Skrevet 26. desember 2024 Vaffelhunden skrev (På 20.12.2024 den 12.04): Jeg hører stadig om disse helserelaterte tingene som ikke dekkes. Har du noen eksempler, eller en liste? Nå søkte jeg på Østfold på Finn. Det får være sentralt nok. En rekke medisiner man ikke får på blå resept. Pasientreiser dekker kun reiser >6 km i primærhelsetjenesten og >10 km i spesialisthelsetjenesten, og må være over 1 takstsone. Unntaket er om du ikke kan bruke kollektiv pga medisinske årsaker, da får du dekket bil og uavhengig av avstand med legeerklæring. Men fysio og fastlege får man kun dekket hvis i egen kommune (og mange av oss må ut av kommunen pga ventetider osv osv). Mange får ikke hjelp i det offentlige. Kiropraktor går ikke på frikortet. Fysioterapeuter med avtalepraksis må prioritere knallhardt, så mange får ikke plass. Før fikk man refundert utgifter til helserelaterte ting over 9999kr per år, det fjernet Erna&co. Så kan du jo også prøve hvor gøy det er å måtte ut med hele beløpet til frikor+litt til (selv om det blir tilbakebetalt) i løpet av 2-6 uker på starten av året. Hjemmehjelp/praktisk bistand fra kommunen er betalingstjeneste. Trygghetsalarm er betalingstjeneste. Man kan også ha begrensninger på hvor/hvordan man kan bo pga helsa, så ikke gitt at man kan ta den billige leiligheten du sikter til. Mange av oss er helt avhengige av bil pga helsa. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 26. desember 2024 #270 Del Skrevet 26. desember 2024 Liker når alminnelige folk,eller enda verre - De som har enda mer er de som kommer med råd til "hva man skal gjøre" Noe de ikke engang kunne tenke seg til selv. Det hadde bare ikke vært aktuellt for de. De snakker også om summer som de mener er å leve godt av er ca summer de bruker på kjæledyra i uka.. Når det gjelder at det bare er NAV brukere på KG,så tenker jeg det er litt motsatt. Det er langt mer litt sånne trøtte husmødre med alt for mye penger som sitter her å mener,en hun som klager over dårlig råd,og må ty til NAV. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #271 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og du som sikkert sitter godt i det økonomisk burde la være å bruke hodet ditt til å kverulere med de stakkars som ikke har mye å rutte med. Anonymkode: da364...87e Hvor fikk du det fra at jeg sitter godt i det? Anonymkode: 0459f...d0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #272 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ærlig talt, det går ikke an å be folk selge huset sitt, det kan være barndomshjem og noe som er gått i arv også. Man skiller seg heller ikke, selv om kjerringa bruker penger på røyk? Eller tvert om. Blir litt samme greia. Anonymkode: da364...87e Selvfølgelig er man ikke fattig om man eier et hus! Eller mener du en bedriftseier av en millionbedrift også er fattig siden formuen er bundet i selskapet og ikke er likvid? Har vedkommende ikke penger så må huset selges og nedskalere bosted. Sånn er livet Anonymkode: 86225...016 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #273 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ok, men hvis du selger huset, la oss si det verdt 5 mill, og flytter inn i i en 2-roms leilighet til 2 mill så har du frigjort 3 mill. Er du fortsatt fattig? Anonymkode: 58db8...8ca Nå sto det jo ikke at den du siterer var fattig, hen hadde heldigvis huset sitt, men hadde slitt uten nedbetalt bolig. Det har voldsomt mye og si. Anonymkode: f0dfd...ee3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #274 Del Skrevet 26. desember 2024 For å være ærlig synes jeg også det er litt merkelig, jeg er student (har vært student i flere år), eier leilighet (kjøpt for egne penger, ikke fått hjelp økonomisk) og føler jeg har det veldig bra økonomisk. Jeg jobber deltid ved siden av studiene og sparer masse i fond. MEN jeg kan så klart forstå at dersom man f.eks. går på AAP så kan det bli svært vanskelig økonomisk, spesielt hvis man har barn å forsørge. Kan også forstå at det blir dyrt for de som er alene med flere barn. Men generelt tenker jeg at vi i Norge har svært gode forutsetninger for å leve komfortable liv. Dessverre er en del personer veldig dårlig med penger. Anonymkode: 63ed3...44d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #275 Del Skrevet 26. desember 2024 katties skrev (7 timer siden): Havregrøt koster mindre enn en krone per porsjon. Det ER sunt i seg selv - jeg har allerede i detalj forklart hvorfor, men du kan gjerne også google. Det regnes faktisk som en type superfood det også. Fiber og polysakkarider er ikke en triviell ting - å holde tarmfloraen sunn er veldig viktig. Fet inneholder i tillegg andre ting, som jeg sa. Hakkede peanøtter tar tid. Å putte en ts oppi grøt tar omtrent ike tid. En ts peanøttsmør legger på så liten kostnad at grøten fortsatt er billigere enn hva enn av junkfood man kan finne. Tror du ikke på det så finn meg gjerne et annet JUNKFOOD-måltid som koster under 5 kr for noe som faktisk metter i lengden. Trenger ikke google så lenge, bare søk i matvaretabellen. hakkede peanøtter tar tid? Du kan vel bare spise en neve om du har dårlig , men nå fikk du frem en matvare som er billig og inneholder ganske mye næring. Altså peanøtter. Så det finnes bra mat som er billig, men i det store er sunn mat dyrere enn billig mat. hvor har jeg sagt du finner et junkfood måltid til under 5 kroner som metter i lengden? Jeg tror det beste jeg kan komme på som metter litt til 5 kr er 1 egg og en neve peanøtter, uten at jeg kaller det junkfood. Så ja, det kan være en frokost / mellommåltid på budsjett. Og få til et ok måltid på budsjett er greit nok, et kosthold over tid er noe annet. Det ble veldig fokus på havregrøt med peanøttsmør , og hvis du klarer og google selv kan du se alle næringsstoffene som mangler, og så sette opp en plan for resten av uken. Anonymkode: f0dfd...ee3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #276 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Og frisør. Og dusjgele. Og kuldekrem om vinteren, solkrem om sommeren, og summen av alt det andre som folk glemmer at de bruker penger på. Også når de lever helt nøysomt. Anonymkode: ef061...ccf Tannkrem, tanntråd, fluorskyll, tannbørste, barberhøvel, tampong, bind, intimvask, leppepomade, neglefil , neglesaks, fotkrem, ansiktsvann, bomullpads, q-tips, deodorant, ansiktskrem, hårbørste, shampo, balsam .. osv er ting jeg regelmessig sløser bort penger på på normal i tillegg til såpe og håndkrem og det som du nevner. Og sikkert mer. Imponeredene og klare seg på såpe og håndkrem. Anonymkode: f0dfd...ee3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #277 Del Skrevet 26. desember 2024 Knirke skrev (21 timer siden): Jeg finner stadig vekk brukbare ting i søpla😉 Alt fra bøker, klær og sko til sjampo, såpe og solkrem (for ordens skyld: Dette er ferdig sortert, ikke blandet med matavfall og dritt😛). Har også tatt med meg bla møbler og vinduer fra den lokale gjenvinningsstasjonen. Alt av glass og servise, kopper og kar får man gratis på loppemarked, for de får inn så vanvittig store mengder. Bøker også. Ketsjup, salt, pepper og sukker kan man plukke med seg fra McDonalds e.l. Kjenner man noen som jobber på bakeri kan man få sekkevis av dagsgammelt brød og boller gratis. Ja, var bare den « stadig halvtomme shampoflasker på jobb « jeg stusset på, men i søpla generelt kan man finne mye. Anonymkode: f0dfd...ee3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #278 Del Skrevet 26. desember 2024 Knirke skrev (23 timer siden): 10.000 kr er da en høyst realistisk leie hvis man ikke bor i Oslo. Vi leide ut sokkelleilighet inntil nylig for 7500 kr Nei det er det ikke, selv utenfor Oslo Anonymkode: 20f67...7f4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 26. desember 2024 #279 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har ikke ivra for at noen skal spise nudler. Svarte på hvorfor det ikke gir mening å si at det er lett å spise sunt som fattig. Prisen på røykelaks, inkludert billigste sort, har skutt i været denne høsten. Men du er inne på noe med hermetikk. Selv om tomat på boks har doblet seg i pris er det fortsatt rimelig. Anonymkode: ef061...ccf Ja, røkelaks har visst økt i pris - her borte er det vosst skjedd kun i.l.a. siste uke for uka før kostet det 30 kr per pk 😕Tørkede ting er billigere og sunnere enn på boks da, så har man tid, så anbefaler jeg heller å gå og kjøpe tørkede erter, bønner, linser på annet på utenlandsk butikk. Sunt er det også, så lenge man tåler FODMAP. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 26. desember 2024 #280 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Trenger ikke google så lenge, bare søk i matvaretabellen. hakkede peanøtter tar tid? Du kan vel bare spise en neve om du har dårlig , men nå fikk du frem en matvare som er billig og inneholder ganske mye næring. Altså peanøtter. Så det finnes bra mat som er billig, men i det store er sunn mat dyrere enn billig mat. hvor har jeg sagt du finner et junkfood måltid til under 5 kroner som metter i lengden? Jeg tror det beste jeg kan komme på som metter litt til 5 kr er 1 egg og en neve peanøtter, uten at jeg kaller det junkfood. Så ja, det kan være en frokost / mellommåltid på budsjett. Og få til et ok måltid på budsjett er greit nok, et kosthold over tid er noe annet. Det ble veldig fokus på havregrøt med peanøttsmør , og hvis du klarer og google selv kan du se alle næringsstoffene som mangler, og så sette opp en plan for resten av uken. Anonymkode: f0dfd...ee3 Vil ikke bruke tid på å sette opp en plan nå, men har faktisk gjort det for 2-3 uker av gangen her inne før. Noen ganger tenker jeg jeg skulle gitt ut en kokebok for fattige... den måtte ja vært gratis da. Har bare ikke så mye tid nå om dagen, men da jeg spiste på den billige måten jeg gjorde så hadde jeg god helse og manglet vanligvis kun B12 og jern - pga min genetikk, ikke pga kosthold, og D-vitamin, pga jeg bodde langt nord og selvfølgelig ikke kunne dra på ferie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå