AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #21 Del Skrevet 11 timer siden Eureka! skrev (23 minutter siden): Begrepet fattig er relativt. Fattigdom i Norge er å ikke ha råd til noen luksus, som sydenferier, helgeturer på hotell, drinker på byen, dyre klær, bil, eller den dyreste maten. Ok. Da er jeg visst fattig likevel ut i fra din definisjon😅 Har riktognok bil, men alt det andre der kan jeg nok stryke på lista😝 Anonymkode: 26068...00f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #22 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ok. Da er jeg visst fattig likevel ut i fra din definisjon😅 Har riktognok bil, men alt det andre der kan jeg nok stryke på lista😝 Anonymkode: 26068...00f Men alt det igjen blir også relativt.. man kan jo ta én drink på byen, drikke seg opp hjemme først som trønderne gjør Spise biff en gang i mnd, og spare ei stund og ha råd til en ferie. For min del lever jeg som fattig norsk, men jeg ser på årsinntekten at jeg ikke er fattig. Anonymkode: 7467a...845 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #23 Del Skrevet 10 timer siden Ninaen skrev (1 time siden): Minstesats aap for dem under 25 år er per nå 163711kr/år, altså 13642kr brutto per mnd. Da må man søke supplerende sosialstønad hver eneste måned for å greie seg. I tillegg er det opp til hver enkelt kommune hva de bruker som standard til livsopphold, statens sats er kun veiledende. Kommunen velger også selv hvor mye som er godkjent husleie og strømutgift, uavhengig av hva du faktisk har, og det er ofte ikke reelt om du ser på leiemarkedet i kommunen. Minstesats aap over 25 år er 248048 kr/år, eller 20670kr brutto per mnd. også her vil de fleste måtte søke supplerende sosialstønad. Minstesats ufør enslig er 2,529G, eller 313656kr/år, 26138kr brutto per mnd. Mange vil også her måtte søke supplerende sosialstønad. Personer på disse ytelsene har også utgifter til helse/behandling/medisiner, og langt fra alt dekkes over frikortet, og egenandelene skal betales. Jeg vil si at om folk er avhengig av fast supplerende sosialstønad fordi ytelse/lønn objektivt sett med enkel matematikk ikke gir standard livsopphold når husleie og strøm er trukket fra, da er man fattig. Og når det i tillegg er opp til kommunene hva de definerer som godkjent livsopphold, godkjent husleie og strøm…da sitter mange der med skjegget i postkassa, helt uten å snuse og røyke og bøtte innpå monster eller andre såkalte dumme valg og sløsing. I tillegg er det også dyrt og være fattig fordi du ikke har mulighet til å hamstre ved tilbud eller kjøpe kvalitet (som jo ikke lønner seg i lengden). Her så måtte mitt voksne barn flytte hjem, da hun havnet på AAP. Og siden hun er ung, så må husleia med strøm, være maks 8000 kr. Eneste man får da er bofelleskap. En liten 1 roms ligger på 10 000 og oppover. Hun har Asperger, og sliter veldig med lyder og andre mennesker. Så bofelleskap går jo ikke, det tar Nav ikke hensyn til. Men hva om hun ikke hadde hatt foreldre hun kunne bo hos. Anonymkode: 57bf2...e31 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 10 timer siden #24 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Eller om man ender opp som minstepensjonist å da vil få ca 25.000,- kr mindre i året enn det som er under EU's fattigdomsgrense. For ikke å snakke om de som mangler bo-tid i Norge som får avkortning på både uføretrygd og pensjon. Barnefamilier som ligger på minstesats og må søke supplerende sosialhjelp, å får beskjed fra Nav hvis de søker for 3. mnd på rad at Nav må blande inne barnevernet siden foreldrene i deres øyne ikke klarer å disponere pengene riktig. Så ja ts, det finnes faktisk mange fattige i Norge. Anonymkode: 66fea...b7c I min kommune var det rutine å koble inn barnevernet så fort en viste seg på kontoret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siesta Skrevet 10 timer siden #25 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Man har jo alltid som norsk statsborger rett på penger nok til livsopphold, altså alt det nødvendige som husleie, strøm og mat. Så hvorfor snakkes det så mye om at så mange familier er fattige? Hvorfor er de fattige? Røyker de? Har de vært på utenlandsferie i år? Noe unødvendig på de jo gjøre ellers skal man ha nok penger. Anonymkode: f747e...f60 Dette er trolling. Utenlandsferie og røyking???? Er mange andre unødvendige ting en kan gjøre 🤣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #26 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har du prøvd å leve på sosialstønad foreks? Da er du fattig ja. Anonymkode: 64867...9bf Dette er faktisk ikke helt riktig. De som sliter mest i samfunnet i dag er ikke de som har sosialstønad som eneste inntekt. Disse får dekket alt de trenger, husleie, strøm, forsikring osv i tillegg til en sum for livsopphold pr person i husstanden. De kan også søke om å få dekket vintertøy, utstyr til barna, ny vaskemaskin ol. Selvsagt er det ikke fett, men det går. De som virkelig sliter er imidlertid de som har lave inntekter og høy gjeld. Da får de ikke støtte fra NAV, da NAV ikke betaler gjeld. Det er disse som må leve på havregryn og tørt brød, som aldri har råd til å sende ungene på fritidsaktiviteter eller bursdag. Det er de ekte fattige i Norge i dag. Så kan man jo diskutere grad av selvforskyldt eller ikke.... det er jo frivillig å sette seg i gjeld, men for mange er det ikke et reelt valg å ikke ta opp lån. Anonymkode: 2fe2a...30a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #27 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Man har jo alltid som norsk statsborger rett på penger nok til livsopphold, altså alt det nødvendige som husleie, strøm og mat. Så hvorfor snakkes det så mye om at så mange familier er fattige? Hvorfor er de fattige? Røyker de? Har de vært på utenlandsferie i år? Noe unødvendig på de jo gjøre ellers skal man ha nok penger. Anonymkode: f747e...f60 Vet du hva definisjonen av fattigdom er? Hvis du tjener mindre enn 60% av medianlønn er du fattig i . Man sammenligner altså med andre i sitt eget land. Det er mulig noen røyker eller har vært på utenlandsferie i år. Hva er unødvendig og hva er nok penger? Det er også individuelt. Det er også tull at de har det nødvendige som strøm og mat, mange sparer på strømmen mer enn sunt er, og folk står i matkø og lever på billig nærings løs mat. det største problemet er fattige barn. Du sier de har bosted, strøm og mat. Det er det de trenger. Andre sier de fører til utenforskap. De trenger ikke spille fotball, gå i korps , eller på dans og andre unødvendige dyre fritidsinteresser? De trenger ikke ha penger til og komme inn på ungdomsklubb eller kino med venne sine, de kan stå utenfor? De trenger ikke være med på barnebursdag/ klassefest/ klassetur osv? Utenforskap er kjipt generelt , og spesielt for unge. den regelen om at alt man trenger er ly ,varme og mat gjaldt i mellomkrigstiden. Den holdt da fordi det gjaldt de aller fleste, så da var ikke det fattigdom. Anonymkode: f0dfd...ee3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #28 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det kalles relativ fattigdom, og det må ikke forveksles med ekte fattigdom. I Norge er man relativt fattig hvis man ikke kan kjøpe PlayStation 5 til ungene til jul. I andre land bor barna i pappesker på gata. Jeg er i et sånt land akkurat nå, så jeg vet hva fattigdom er. Anonymkode: 441b5...6e7 Fattig er og ha inntekt under 60% av median lønn. I det landet man bor i. Anonymkode: f0dfd...ee3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #29 Del Skrevet 3 timer siden Det å være fattig handler om så mye mer enn penger inn/penger ut.. Det handler om å aldri komme ovenpå. Aldri ha nok til en buffer. Er du heldig å eier, så har du ikke råd til vedlikehold. Som igjen gjør at ting blir dyrere. Feks vi skulle hatt rørlegger pga en rennende do. Har ikke råd, så må betale ekstra i mnd pga det. Man har ikke råd til å handle på salg der og da om det er noe man trenger. Man må spare og legge vekk penger i noen mnd, og når man endelig kan kjøpe tingen, må man kjøpe det til full pris.. Går oppvaskmaskinen i stykker, så må man klare seg uten. Evt finne en gratis en. Man må velge hvilken regning man må betale og huske på den helt til neste mnd.. Er man så heldig at man klarer å legge vekk penger en stund, så er det alltid noe uforutsett som tar bufferen pluss mer. Anonymkode: 5d740...c34 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 3 timer siden #30 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Her så måtte mitt voksne barn flytte hjem, da hun havnet på AAP. Og siden hun er ung, så må husleia med strøm, være maks 8000 kr. Eneste man får da er bofelleskap. En liten 1 roms ligger på 10 000 og oppover. Hun har Asperger, og sliter veldig med lyder og andre mennesker. Så bofelleskap går jo ikke, det tar Nav ikke hensyn til. Men hva om hun ikke hadde hatt foreldre hun kunne bo hos. Anonymkode: 57bf2...e31 Og i bofellesskap får man heller ikke bostøtte. Den endringa Erna&co gjorde på aap for dem under 25 år var helt horribel. Ordinær minstesats er allerede kjempelav. Ei venninne var på ordinær minstesats i flere år, husleie på 5500kr inkl tv og internett (som er grisebillig både her og generelt!), jeg hjalp henne med budsjett, og det hadde ikke vært sjanse til å få det der til å gå rundt hvis hun ikke hadde hatt studielån i tillegg og bostøtte en periode. Og det var lite utenlandsferier, røyk, snus og dyre klær. Til TS: noen skriver om relativ fattigdom. Dette handler om at man definerer fattigdomsgrensa i hvert enkelt land til en viss prosent under snittinntekt/medianinntekt. Og de fleste som tilhører den gruppa har da ikke råd til såkalt «luksus», som ikke er luksus i ordets rette forstand, men det de fleste vil definere som frihet i hverdagen og bra for livskvaliteten. Som å kunne kjøpe god mat, fersk fisk og grønnsaker, gå på en konsert av og til, unne seg nye klær når man trenger det, ha det varmt nok inne, kunne dra på «vanlig» ferie (altså type låne/leie hytte, dra på Tusenfryd, dra på pakketur til Syden), drive med en hobby eller to, ha bil (uten å kjøre et vrak) osv. Men det finnes også definitivt reelle fattige i Norge, fattig som i å ikke ha penger til å få dekket sine grunnleggende behov som bolig, varme, nok mat, og basisklær, helseutgifter/medisiner m.m. Med bolig mener jeg da bolig som passer til alder og livssituasjon og som ikke er helsefarlig. Hvis det eneste du har råd til er et bokollektiv med studenter og du selv har passert 45-50 og har dårlig helse, da er det ikke greit. Eller en sokkelleilighet full av mugg. Eller at en familie på 4 hvor barna er over 10 år må bo i en 2-roms (altså 1 soverom). Mange har nok fått for høye krav til bostandard i dag, som at alle barn må ha eget soverom, men det går en grense andre veien også, som flere enn vi liker å tro må krysse. En tenåringsjente skal ikke måtte behøve å dele rom med lillebror på 7 år. Men at mor sover på sofaen og eneste barnet, som er tenåring, får soverommet kan man kanskje si er ok, selv om det ikke er en god bosituasjon. De som søker om kommunal bolig/leilighet får i utgangspunktet ikke 1 soverom til hvert barn. Men en familie med barn skal ikke bli plassert i en 2-roms av kommunen. Har man 2-3 barn får man 3-roms, avhengig av alder og kjønn på barna og størrelse på soverom, har man 3-4 barn får man 4-roms. Man er fattig om man ikke kan dekke sine og barnas grunnleggende behov, selv om man snur hver krone. Og selv om barna får mat og klær og tak over hodet og nok kjærlighet så vil nok de fleste tenke at de vokser opp i fattigdom i Norge om de ikke kan delta på noen fritidsaktiviteter pga økonomien, og er avhengig av «almisser» for å delta. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #31 Del Skrevet 3 timer siden Jeg har vært det noen kaller fattig. Minste utbetaling fra NAV. Men jeg prioriterte rett, så følte meg aldri fattig. En kan ikke bruke penger på unødvendig luksus, og så klage på å være fattig. Slutt å kjøp unødvendig ting, så klarer selv "fattige" seg bra Anonymkode: f82b0...1ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 3 timer siden #32 Del Skrevet 3 timer siden Det må ha skjedd noe med den emosjonelle intelligensen til folk her til lands når det er så mange som ikke klarer å ta innover seg at folk faktisk lever i fattigdom her i Norge og tilskriver det sløsing av inntekt på røyk, snus, alkohol, usunn mat(som faktisk _er_ billigere enn sunn mat, tenk det a!), utenlandsferier etc. Greit at dere vil stikke huet i sanda og ikke tenke på at det finnes folk med verre skjebner her til lands altså, men dere kan godt droppe å skilte med det så innmari høyt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #33 Del Skrevet 3 timer siden Her kan du lese definisjonen av fattigdom: https://ndla.no/nb/r/samfunnskunnskap/fattigdom-i-norge/135e149657 Og ja, selvsagt finnes det tusenvis som faller inn under dette i Norge. Jeg har en bekjent som faller godt innunder dette. Hun har slitt mye psykisk, blant annet med K-PTSD etter seksuelt misbruk og vanskjøtsel i hele barndommen. Hun har slitt voldsomt med å ta vare på seg selv og få seg utdannelse og jobb. Hun lever nå under gjeldsordning, og får bare beholde 33% av inntekten sin - en inntekt som er veldig lav i utgangspunktet, da hun ikke klarer å jobbe fullt, og ei heller har klart å ta en utdanning som gir tilgang til noe annet enn minstelønns-jobber. Hun er fattig. Hun har ikke bil, kan aldri reise noe sted, kan ikke kjøpe julegaver, lever på first price nudler med ketchup, osv. Anonymkode: 98347...e76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #34 Del Skrevet 3 timer siden Jeg jobber med folk som leier kommunal bolig, der er mye fattigdom og fysisk og psykisk uhelse Anonymkode: 74309...078 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #35 Del Skrevet 2 timer siden Det viktigste spørsmålet her er vell heller hvordan man definerer fattigdom. I Norge sitter ikke fattige utmagra på søppelhaugen og leter etter mat for å overleve, slik man gjør i mange andre land. Jeg har bodd i den tredje verden og har sett ekte fattigdom med egne øyne. Alle som bor i Norge er priviligerte. Ferdig snakka. Men jeg kan fremdeles ha sympati for folk som har lite å rutte med. Det er ikke noe gøy. Kona og jeg tjener til sammen rundt 500.000 i året. Mange hadde sikkert syntes vi var fattige. Personlig synes jeg på ingen måte jeg er fattig eller at det er synd på meg. Jeg har alt jeg trenger i livet. Anonymkode: 17c8b...157 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå