AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Man har jo alltid som norsk statsborger rett på penger nok til livsopphold, altså alt det nødvendige som husleie, strøm og mat. Så hvorfor snakkes det så mye om at så mange familier er fattige? Hvorfor er de fattige? Røyker de? Har de vært på utenlandsferie i år? Noe unødvendig på de jo gjøre ellers skal man ha nok penger. Anonymkode: f747e...f60 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden Dette må jo være et forsøk på trolling? Men OK, du skal få et seriøst svar. Opplevelse av fattigdom er relatert til det samfunnet du lever i. Selvsagt finnes det fattige mennesker i Norge, selvforskyldt eller ei. Anonymkode: 08569...281 9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden Ja, de finnes.Og det finnes også ganske mye informasjon rundt dette. Kan være greit å følge med litt på hva som rører seg i samfunnet en gang i blant. Ikke akkurat nytt, sjokkerende eller uforståelig for de fleste, dette… Anonymkode: 5acc7...422 11 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden «Fattige» har en lei tendens til å ha et høyt forbruk av f.eks. sigaretter, snus, brus, godteri, usunn mat, osv. Anonymkode: e2ac4...236 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden Har du prøvd å leve på sosialstønad foreks? Da er du fattig ja. Anonymkode: 64867...9bf 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden Mye fattigdom i Norge skyldes at man enten har for høyt forbruk av unødvendige ting, eller at man pådrar seg økonomiske forpliktelser som man ikke har rett til å få dekket; som å forsørge folk man ikke har forsørgeransvar for eller nedbetale gjeld. Anonymkode: e1cee...695 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Del Skrevet 3 timer siden Det kalles relativ fattigdom, og det må ikke forveksles med ekte fattigdom. I Norge er man relativt fattig hvis man ikke kan kjøpe PlayStation 5 til ungene til jul. I andre land bor barna i pappesker på gata. Jeg er i et sånt land akkurat nå, så jeg vet hva fattigdom er. Anonymkode: 441b5...6e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man har jo alltid som norsk statsborger rett på penger nok til livsopphold, altså alt det nødvendige som husleie, strøm og mat. Så hvorfor snakkes det så mye om at så mange familier er fattige? Hvorfor er de fattige? Røyker de? Har de vært på utenlandsferie i år? Noe unødvendig på de jo gjøre ellers skal man ha nok penger. Anonymkode: f747e...f60 Når du har det så kjedelig i hverdagen at du har et behov for å opprette et slikt innlegg kun for å sparke nedover på de som har det veldig vanskelige hverdagen er det kanskje på tide å stoppe opp og gjøre noen endringer i livet. Anonymkode: 81f27...d5d 5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden Nei, det finnes ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden Kommer an på definisjonen din av fattig. Jeg kjenner til enkelte som er virkelig fattige - nesten uavhengig av definisjon. Disse er enten så psykisk syke at de ikke evner å benytte velferdssystemet eller de oppholder seg ulovlig i Norge. Anonymkode: 8dd0b...f88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #11 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): «Fattige» har en lei tendens til å ha et høyt forbruk av f.eks. sigaretter, snus, brus, godteri, usunn mat, osv. Anonymkode: e2ac4...236 Altså, dette med usunn mat kan jeg faktisk skjønne at mange må ty til. Usunn mat er billigere enn sunn mat. Kan jo statuere ett eksempel, vi er to godt voksne i vår husholdning. Vi klarer oss og må ikke telle på krona når vi handler. Men vi er glad i fisk, men fisk fra fiskedisken er svindyrt, så jeg har funnet ut at Meny har fisketirsdag der de har tilbud på fisk. Jeg pleier da å passe på å dra på Meny på tirsdager og kjøpe fisk på tilbud, men selv på tilbud er fisken dyr, men vi har råd til det, men skjønner at mange barnefamilier må ty til fiskepinner, ekkel kjøpe fiskegrateng osv. Her i forrige uke så hadde Meny tilbud på Grandiosa, den kostet 25 kr. Hva tror du folk som sliter økonomisk tyr til, en fiskemiddag til 250 - 300,- eller et par Grandiosa til 50,-? Frukt og grønnsaker har også blitt veldig dyrt, så fattige har ikke råd til å spise sundt dessverre Anonymkode: 66fea...b7c 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Del Skrevet 3 timer siden Er ufør. Fattig? Tja, jeg spiser ordentlig middag tolv dager i måneden. (Barnet får middag men har ikke råd til begge hver dag, det er jeg vant til) Kjøper aldri klær. Hverken drikker, snuser, røyker eller tar noen spesielle medisiner. Møter null forståelse fra de rundt oss som går på cafe og restauranter flere ganger i måneden, koser seg og shopper. Blir man kynisk av å alltid ha dårlig råd? Ja. Og lei. Men man må jo bare holde ut og komme seg gjennom det. Anonymkode: 2df8b...21b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #13 Del Skrevet 3 timer siden Jeg var. På nivået dagevis uten mat på slutten av måneden, og kun kokt ris i flere dager før det, kun varmtvann en gang i uken eller sjeldnere til lunk nok for en svært rask dusj, frostrøyk på utpust innendørs mens vi satt påkledd yttertøy inne. Min mor var psykisk syk og ingen gjorde noe med det, så dette var oppveksten vår. Anonymkode: b44df...ee0 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): «Fattige» har en lei tendens til å ha et høyt forbruk av f.eks. sigaretter, snus, brus, godteri, usunn mat, osv. Anonymkode: e2ac4...236 Jeg var fattig en periode. Da levde jeg på havregrøt og ris. Selv min faste kaffekopp utgikk da. Er så mye fordommer i at fattige bruker pengene sine på snus/røyk og brus. Kjenner flere med dårlig råd, og ingen av de bruker penger på det, for det har de selvfølgelig ikke råd til. Anonymkode: 57bf2...e31 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man har jo alltid som norsk statsborger rett på penger nok til livsopphold, altså alt det nødvendige som husleie, strøm og mat. Så hvorfor snakkes det så mye om at så mange familier er fattige? Hvorfor er de fattige? Røyker de? Har de vært på utenlandsferie i år? Noe unødvendig på de jo gjøre ellers skal man ha nok penger. Anonymkode: f747e...f60 Minstesats aap for dem under 25 år er per nå 163711kr/år, altså 13642kr brutto per mnd. Da må man søke supplerende sosialstønad hver eneste måned for å greie seg. I tillegg er det opp til hver enkelt kommune hva de bruker som standard til livsopphold, statens sats er kun veiledende. Kommunen velger også selv hvor mye som er godkjent husleie og strømutgift, uavhengig av hva du faktisk har, og det er ofte ikke reelt om du ser på leiemarkedet i kommunen. Minstesats aap over 25 år er 248048 kr/år, eller 20670kr brutto per mnd. også her vil de fleste måtte søke supplerende sosialstønad. Minstesats ufør enslig er 2,529G, eller 313656kr/år, 26138kr brutto per mnd. Mange vil også her måtte søke supplerende sosialstønad. Personer på disse ytelsene har også utgifter til helse/behandling/medisiner, og langt fra alt dekkes over frikortet, og egenandelene skal betales. Jeg vil si at om folk er avhengig av fast supplerende sosialstønad fordi ytelse/lønn objektivt sett med enkel matematikk ikke gir standard livsopphold når husleie og strøm er trukket fra, da er man fattig. Og når det i tillegg er opp til kommunene hva de definerer som godkjent livsopphold, godkjent husleie og strøm…da sitter mange der med skjegget i postkassa, helt uten å snuse og røyke og bøtte innpå monster eller andre såkalte dumme valg og sløsing. I tillegg er det også dyrt og være fattig fordi du ikke har mulighet til å hamstre ved tilbud eller kjøpe kvalitet (som jo ikke lønner seg i lengden). 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 2 timer siden #16 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man har jo alltid som norsk statsborger rett på penger nok til livsopphold, altså alt det nødvendige som husleie, strøm og mat. Så hvorfor snakkes det så mye om at så mange familier er fattige? Hvorfor er de fattige? Røyker de? Har de vært på utenlandsferie i år? Noe unødvendig på de jo gjøre ellers skal man ha nok penger. Anonymkode: f747e...f60 Tror du må finne ut hva som skjer om du mister jobben, er uten arbeid i 2 år og ikke har noen buffer. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #17 Del Skrevet 2 timer siden I vår kommune ligger grensa for supplerende sosialstønad like under laveste aap sats så ingen på aap får hjelp hvis de får uforutsette utgifter, ikke finner leiebolig som er billig nok etc Anonymkode: 8d09e...4ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eureka! Skrevet 2 timer siden #18 Del Skrevet 2 timer siden Er du som trådstarter her seriøs i spørsmålet? Eller er det trolling eller ønske om å skape en debatt? I tilfelle spørsmålet skulle være seriøst, at du virkelig ikke forstår dette selv... Begrepet fattig er relativt. Fattigdom i Norge er å ikke ha råd til noen luksus, som sydenferier, helgeturer på hotell, drinker på byen, dyre klær, bil, eller den dyreste maten. Fattigdom i enkelte andre land er å være husløse og leve på gata. Definisjonen av fattigdom er enkel, det er bare å google: OECD setter fattigdomsgrensen til 50 prosent av medianinntekten. I Norge i 2018 tilsvarte det 282 100 kroner for en husholdning. EU setter fattigdomsgrensen noe høyere, til 60 prosent av medianinntekten. Etter denne definisjonen ligger fattigdomsgrensen for en husholdning i Norge på 314 520 kroner i året (2018) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #19 Del Skrevet 2 timer siden Flintis skrev (20 minutter siden): Tror du må finne ut hva som skjer om du mister jobben, er uten arbeid i 2 år og ikke har noen buffer. Eller om man ender opp som minstepensjonist å da vil få ca 25.000,- kr mindre i året enn det som er under EU's fattigdomsgrense. For ikke å snakke om de som mangler bo-tid i Norge som får avkortning på både uføretrygd og pensjon. Barnefamilier som ligger på minstesats og må søke supplerende sosialhjelp, å får beskjed fra Nav hvis de søker for 3. mnd på rad at Nav må blande inne barnevernet siden foreldrene i deres øyne ikke klarer å disponere pengene riktig. Så ja ts, det finnes faktisk mange fattige i Norge. Anonymkode: 66fea...b7c 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #20 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man har jo alltid som norsk statsborger rett på penger nok til livsopphold, altså alt det nødvendige som husleie, strøm og mat. Så hvorfor snakkes det så mye om at så mange familier er fattige? Hvorfor er de fattige? Røyker de? Har de vært på utenlandsferie i år? Noe unødvendig på de jo gjøre ellers skal man ha nok penger. Anonymkode: f747e...f60 Nei. De fattige har ikke råd til utenlandsferie. Da lyver de om de sier de er fattige. Jeg er ikke fattig, men har likevel ikke råd til utenlandsferie. Har en samlet inntekt sammen med samboer på ca 45 000 utbetalt. Vi har to små barn og har stort sett ingen penger til overs når alle faste regninger er betalt og matbudsjettet er brukt opp. Vi klarer oss likevel greit og mangler ingen viktige ting. Utenlandsferie er en slik ting. Restaurantbesøk er en annen sånn ting. Jeg kjenner derimot en person som jeg vil si kan kalle seg fattig. Hun er alenemor til to døtre og har ca 21 000 utbetalt. Leiligheten koster 13000 i mnd og hun har nesten ikke råd til mat på slutten av mnd. Barnefar har barna og tjener også lite, dermed ingen barnebidrag. Nav mener hun tjener 600 kr for mye til at hun kan motta støtte hos dem😳 Hun måtte ta opp forbrukslån for å ha råd til sommerferie (i Norge) med barna. Dermed er hun i en ond sirkel med for lite å rutte med hver måned samtidig som hun har gjeld. Julen ser mørk ut for henne. Anonymkode: 26068...00f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå