AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #21 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det utrykker betyr det motsatte av det vi bruker det som. Blood of the coven is thicker than water of the womb. Det betyr egentlig at vi velger våre allierte uavhengig av slektskap. Sorry,har ingenting med saken å gjøre men kanskje noen gliser av en funfact! Anonymkode: b2b93...b81 Den norske versjonen betyr at slektskap på grunn av felles biologisk opphav har større verdi enn vennskap. Så du tar feil. Anonymkode: 285b6...0d2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #22 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Den norske versjonen betyr at slektskap på grunn av felles biologisk opphav har større verdi enn vennskap. Så du tar feil. Anonymkode: 285b6...0d2 Den engelske for såvidt også blood is thicker than water Anonymkode: 285b6...0d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #23 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den engelske for såvidt også blood is thicker than water Anonymkode: 285b6...0d2 ...bortsett fra at vannet de mener er fostervann. Men, vi liker å feie alle kammer under samme teppe og forstår hva som menes. Var bare ment som en funfact om at det opprinnelig ble brukt stikk motsatt av det vi bruker det som. Anonymkode: b2b93...b81 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #24 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): ...bortsett fra at vannet de mener er fostervann. Men, vi liker å feie alle kammer under samme teppe og forstår hva som menes. Var bare ment som en funfact om at det opprinnelig ble brukt stikk motsatt av det vi bruker det som. Anonymkode: b2b93...b81 Feie alle over samme kam, ikke under samme teppe. Hva snakker du om? TS: en hjemmeoppgave er ment til å se hvordan man løser et problem, altså hvordan man tenker. Klart det er en forventning om at man skal bruke hjelpemidler til å løse oppgaven, sånn er det jo i den virkelige verden. At de tok inn 40 personer på intervju til en stilling er helt galskap. En hel arbeidsuke med intervjuer back to back. Hvilken type stilling var dette? Anonymkode: 4280a...8d5 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siesta Skrevet 15. desember 2024 #25 Del Skrevet 15. desember 2024 Syns dette er dårlig av venninnen din. Hun burde i det minste hatt vett nok til å ikke si at hun hjalp søsteren. Ville ikke droppet henne helt men aldri betrodd meg til henne om noe som helst. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #26 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): ...bortsett fra at vannet de mener er fostervann. Men, vi liker å feie alle kammer under samme teppe og forstår hva som menes. Var bare ment som en funfact om at det opprinnelig ble brukt stikk motsatt av det vi bruker det som. Anonymkode: b2b93...b81 Feie alle kammer under samme teppe??? Å skjære alle over en kam. Å feie noe under teppet. To vidt forskjellige uttrykk med helt ulike meninger... Mulig du forsøker deg på en spøk med å slå dem sammen, men det gir egentlig ikke mening i sammenhengen. Til TS: behold bøkene dine selv, med begrunnelse av at du ønsker å friske opp det teoretiske fremover. Det er faktisk ikke alle fagbøker man bør kvitte seg med de første årene etter et studie. Hadde denne søsteren villet kjøpe bøkene til en grei pris, så kunne du vurdert det. Men å låne dem bort, hvor de kommer til å bli mye mer slitt og eldre før du får dem tilbake - nei, det ville vært dumsnilt å gjøre, både fordi du kan komme til å trenge bøkene selv, fordi du heller kan selge dem om du trenger pengene, og fordi denne "venninnen" din og hennes søster faktisk ikke er venner av deg! Og du - når du ikke har det helt bra, så tenker jeg det er viktig å kvitte seg med personer i din nærhet som ikke vil deg vel, og som utnytter deg. Disse to gjør begge deler, og det er ingenting som tyder på at det vil ha noen hensikt å ta opp temaet, til det er moralen til de begge to altfor elendig. Se på dette som en del av din julerengjøring - du kvitter deg med skrot i livet ditt, og med det så åpner du også opp for helt nye og bedre muligheter for deg selv på sikt! ❤️ Anonymkode: bb876...e80 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #27 Del Skrevet 15. desember 2024 papaya93 skrev (2 timer siden): Sant. Takk for råd.. jeg har lært.. Synes ikke du skal skylde deg selv for at du delte dette. Det hadde så mange andre gjort også, det er faktisk meningen en skal kunne stole på vennene sine. Venninna di har oppført seg skikkelig råttent. Jeg vet ikke om jeg hadde orket å være nær venn med henne lenger. Forstår godt at du er lei deg, og føler at du er snytt for en mulighet siden venninna di juksa. Og særlig når søsteren fikk jobben basert på uærlighet, men det kommer de snart til å finne ut. Bare trist folk har så godt stillingsvern i Norge, kanskje hun har prøvetid og uansett ikke får den. Fortsett å lete etter jobber. Så kanskje ting fungerer enda bedre for deg neste gang. Anonymkode: 6e16b...900 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 16. desember 2024 #28 Del Skrevet 16. desember 2024 papaya93 skrev (4 timer siden): Trenger litt råd. Søkte på en stilling i høst som for meg var drømmejobben - hadde store forhåpninger om akkurat den stillingen. Har hatt en veldig kjip periode over tid i min nåværende jobb (vikariat) og er ganske deprimert for tiden. Jeg har en venninne som jeg fortalte til at jeg søkte den stillingen, og hun har trolig tipset søsteren sin om den jobben (nevnte stillingsannonsen for hun ganske tidlig ettersom at hun har spurt meg hvilke jobber jeg har søkt osv.) Senere har jeg skjønt at hun ønsker at søsteren skal få «fingeren ut» og ta det studiet jeg tok for å kunne få en mer kontorrettet jobb. Et par uker etter jeg leverte søknaden, sa hun at søsteren også hadde søkt på den jobben. Og når jeg var så glad og fortalte hun at jeg fikk intervju, fortalte hun at søsteren også fikk det. Greia er at hun nok også hjalp søstra si med å skrive søknaden. Venninna mi er jurist og er superflink til å skrive (fikk bare 6’ere på videregående). Søsteren hennes har ingen formell utdannelse som kvalifiserer henne mer enn meg til den jobben (hun har heller kreativ bakgrunn og jobbet i musikkbransjen). Det var dog ikke et krav i jobben da, det skal sies. På selve intervjuet fikk jeg vite at de hadde tatt inn 40 søkere til intervju av 400 søkere. På intervjuet fikk jeg en case og samtalen varte i ca 45 min. Etter intervjuet fikk vi tilsendt en oppgave som var estimert å ta 2 timer, og det var spesifisert at vi ikke skulle benytte oss av noen hjelpemidler. Oppgavene skulle anonymiseres og de skulle velge til slutt de oppgavene som var aller best. Jeg gjorde oppgaven uten noe hjelp, noen spørsmål var litt mer utfordrende, men svarte etter beste evne. Snakket så med venninna mi om dette neste gang vi møttes, fordi hun spurte hvordan det hadde gått. Jeg sa at noen spørsmål var litt mer vanskelig enn andre, og da sa hun at «ja, det var litt vanskelig. Man måtte lete en del på nettsiden deres». Så gjorde jeg hun klar over at det skal ikke brukes hjelpemidler, men så sa hun at «alle jukser jo», at hun hadde hjulpet søsteren med å skrive hele oppgaven. Jeg ble litt lei meg av dette, men forsøkte å bare ha en god stemning resten av turen. Nå, nesten en mnd senere har hun fortalt at søsteren fikk jobben. Jeg er ganske lei meg. Synes det er ganske uærlig og rart ettersom at hun er utdannet jurist og burde kunne skille rett fra galt. Også vanskelig følelser har jeg ift vennskapet vårt og tilliten. Hun visste at jeg sliter og hadde et stort håp for den jobben. Nå går vikariatet mitt ut i desember og jeg har ingen jobb etter det (leter fortsatt). Sitter uansett igjen med følelsen av at hun har opptrådt uærlig og muligens tatt fra meg eller en annen muligheten til å få stillingen. Det er helt greit at søsteren søkte den stillingen, men det føles ikke greit ut at hun skrev den for henne. Hun fikk jobben på feil grunnlag.. Det jeg trenger råd til er hvordan jeg skal ta dette opp med henne. Jeg er svært konfliktsky av meg og har jo også lyst til å se saken fra flere sider og se det beste i henne. Vet jo at hun bare vil hjelpe søsteren sin å få jobben. Men synes det er litt ugjennomtenkt det hun gjorde, at hun visste at jeg fikk intervju og den oppgaven også, og at hun skrev den for henne. På toppen av det så spurte hun på vegne av søsteren sin om søsteren kunne låne mine bøker til det studiet jeg hadde tatt. Kjenner inni meg at det vil jeg hvertfall ikke gjøre nå. Uff. Trenger råd kjenner jeg. Det var kanskje ikke pent gjort, men det var 40 til 1. gangsintervju og du gikk ikke videre ettersom jeg forstår. Om du vil låne bort bøkene eller ikke må du bestemme uavhengig av dette. Siden veninna di hjalp søsteren sin kan du kanskje spørre om hun vil hjelpe deg også? Uansett lykke til med letingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #29 Del Skrevet 16. desember 2024 Søsteren til venninna di hadde vel klart å finne annonsen selv og søke uten at du nevnte den for din venninne. Det er ikke sikkert at det er noen sammenheng der i det hele tatt med at du fortalte om annonsen! Bare en tilfeldighet at dere begge søkte og ønsket den. Videre har selvsagt søsteren til venninna di gjort et godt intervju og det gjorde hun helt på egenhånd. Hun har en søster som er jurist og jeg ser for meg en person som er trygg i seg selv. Mens du beskriver deg som å være på det laveste du noen gang har vært og du sliter stort for tiden. Jeg tipper heller slike ting skinner gjennom og gjør at andre kandidater virket som en bedre match til denne stillingen. Poenget mitt er at jeg synes du legger altfor mye ansvar på andre for at ikke akkurat du fikk stillingen. Det er ikke slik at dere to var de eneste søkerne og at søsteren rappet stillingen fra deg, selvom det er narrativet du forteller deg selv høres det ut som. Jeg kan skjønne at det føles sårt at noen så nærme deg fikk stillingen, men med så mange søkere så var sjansen ufattelig lav allerede. Anonymkode: d3fc8...73e 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #30 Del Skrevet 16. desember 2024 katties skrev (9 timer siden): Husk at du har rett på arbeidsavklaringspenger fra NAV hvis du står uten jobb, selv om du bare hadde vikariat. Det der er en dårlig venninne som jeg nok hadde faser ut. Hun viste deg i det minste at du ikke skal fortelle noen om ting som er viktige for deg da... og at folk jukser når det er liten sjanse for å bli tatt. Ts har vel krav på arbeidsledighetstrygd, men hun har ikke arbeidsavklaringspenger - da måtte hun vært såpass syk at hun ikke kunne fungert i mer enn 50% jobb. Anonymkode: 338ae...5c6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #31 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Feie alle over samme kam, ikke under samme teppe. Hva snakker du om? TS: en hjemmeoppgave er ment til å se hvordan man løser et problem, altså hvordan man tenker. Klart det er en forventning om at man skal bruke hjelpemidler til å løse oppgaven, sånn er det jo i den virkelige verden. At de tok inn 40 personer på intervju til en stilling er helt galskap. En hel arbeidsuke med intervjuer back to back. Hvilken type stilling var dette? Anonymkode: 4280a...8d5 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Feie alle kammer under samme teppe??? Å skjære alle over en kam. Å feie noe under teppet. To vidt forskjellige uttrykk med helt ulike meninger... Mulig du forsøker deg på en spøk med å slå dem sammen, men det gir egentlig ikke mening i sammenhengen. Til TS: behold bøkene dine selv, med begrunnelse av at du ønsker å friske opp det teoretiske fremover. Det er faktisk ikke alle fagbøker man bør kvitte seg med de første årene etter et studie. Hadde denne søsteren villet kjøpe bøkene til en grei pris, så kunne du vurdert det. Men å låne dem bort, hvor de kommer til å bli mye mer slitt og eldre før du får dem tilbake - nei, det ville vært dumsnilt å gjøre, både fordi du kan komme til å trenge bøkene selv, fordi du heller kan selge dem om du trenger pengene, og fordi denne "venninnen" din og hennes søster faktisk ikke er venner av deg! Og du - når du ikke har det helt bra, så tenker jeg det er viktig å kvitte seg med personer i din nærhet som ikke vil deg vel, og som utnytter deg. Disse to gjør begge deler, og det er ingenting som tyder på at det vil ha noen hensikt å ta opp temaet, til det er moralen til de begge to altfor elendig. Se på dette som en del av din julerengjøring - du kvitter deg med skrot i livet ditt, og med det så åpner du også opp for helt nye og bedre muligheter for deg selv på sikt! ❤️ Anonymkode: bb876...e80 Poenget var ikke helt å være morsom, men å vise at feil bruk av ordtak er litt forstyrrende. 😜 Anonymkode: b2b93...b81 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 16. desember 2024 #32 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det utrykker betyr det motsatte av det vi bruker det som. Blood of the coven is thicker than water of the womb. Det betyr egentlig at vi velger våre allierte uavhengig av slektskap. Sorry,har ingenting med saken å gjøre men kanskje noen gliser av en funfact! Anonymkode: b2b93...b81 AnonymBruker skrev (10 timer siden): ...bortsett fra at vannet de mener er fostervann. Men, vi liker å feie alle kammer under samme teppe og forstår hva som menes. Var bare ment som en funfact om at det opprinnelig ble brukt stikk motsatt av det vi bruker det som. Anonymkode: b2b93...b81 Avsporing, men nei. Dette er høyst sannsynlig feil. Det opprinnelige uttrykket er at blod er tykkere enn vann - og kan spores til i alle fall det 12 århundret. Den andre meningen, "blood of the covenant is thicker than the water of the womb" dukket ikke opp før i 1990 eller noe. En kul tolkning, jeg er enig i det, men at det er den opprinnelige meningen er nok ikke annet enn en "urban legend". 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 16. desember 2024 #33 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Poenget var ikke helt å være morsom, men å vise at feil bruk av ordtak er litt forstyrrende. 😜 Anonymkode: b2b93...b81 Ikke helt ulikt fullstendig poengløse avsporinger av en tråd... 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #34 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): ...bortsett fra at vannet de mener er fostervann. Men, vi liker å feie alle kammer under samme teppe og forstår hva som menes. Var bare ment som en funfact om at det opprinnelig ble brukt stikk motsatt av det vi bruker det som. Anonymkode: b2b93...b81 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Feie alle over samme kam, ikke under samme teppe. Hva snakker du om? : 4280a...8d5 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Feie alle kammer under samme teppe??? Å skjære alle over en kam. Å feie noe under teppet. To vidt forskjellige uttrykk med helt ulike meninger... Mulig du forsøker deg på en spøk med å slå dem sammen, men det gir egentlig ikke mening i sammenhengen. Anonymkode: bb876...e80 Den gikk over hodet på folk ja 😂😂 Anonymkode: 8ea54...0e9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 16. desember 2024 #35 Del Skrevet 16. desember 2024 Men vis det er sånn at hun ikke er kvalifisert er det vel bare å vente til hun ikke takler prøvetiden, så løser det seg selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #36 Del Skrevet 16. desember 2024 BobbySocks skrev (Akkurat nå): Men vis det er sånn at hun ikke er kvalifisert er det vel bare å vente til hun ikke takler prøvetiden, så løser det seg selv. Ingen selvfølge at TS får jobben selv om dette skjer. Det var jo tross alt 40 søkere. Uansett, TS. Kjip venninne! Jeg hadde passet meg for hva jeg fortalte henne i fremtiden. Og andre... Anonymkode: 8ea54...0e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 16. desember 2024 #37 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ingen selvfølge at TS får jobben selv om dette skjer. Det var jo tross alt 40 søkere. Uansett, TS. Kjip venninne! Jeg hadde passet meg for hva jeg fortalte henne i fremtiden. Og andre... Anonymkode: 8ea54...0e9 Nei, men da kan hun i det minste godte seg litt. Det hadde jeg gjort. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #38 Del Skrevet 16. desember 2024 1. Litt av en venninne... kjenner at det vennskapet hadde opphørt... og vel så viktig: 2. Du må slutte å tenke på hav andre gjør og ikke jør, og fokusere på deg selv. Det er ikke deres feil at du ikke fikk jobben. Det kan har vært andre ting (ganske sikkert!) enn at de leste litt på nettsiden som var utslagsgivende. Her er det arbeidsgiver som tok et valg. Så det kan jo egentlig være bare at du ikke nådde helt opp denne gangen, Og det er det også normalt og helt greit å være lei seg for. Men å legge skylden over på andre hjelper deg ikke videre. Så fokuser på deg selv og veien din videre, heller enn å bruke energi på folk som tar andre valg enn deg selv. Integritet får man igjen for på et eller annet vis, så vær glad for at du gjorde som du gjorde, og så får andre folk ta andre valg. Anonymkode: 0a892...284 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #39 Del Skrevet 16. desember 2024 Det er kjipt selvsagt, men ikke brenn broer enda.. Perioden som nyutdannet er den perioden man konkurrerer med sine venner og medstudenter. Ganske tøft det faktisk. Husker jeg og min beste venn søkte på samme stillinger, det var ikke gøy... Men samtidig trengte vi jo begge jobb og måtte søke. Som mer erfaren så opplever man å søke på samme stillinger sjeldent. Anonymkode: 3bb46...0c9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 16. desember 2024 #40 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ts har vel krav på arbeidsledighetstrygd, men hun har ikke arbeidsavklaringspenger - da måtte hun vært såpass syk at hun ikke kunne fungert i mer enn 50% jobb. Anonymkode: 338ae...5c6 Ja, stemmer - er bare jeg som skrev feil 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå