papaya93 Skrevet 18 timer siden #1 Del Skrevet 18 timer siden Trenger litt råd. Søkte på en stilling i høst som for meg var drømmejobben - hadde store forhåpninger om akkurat den stillingen. Har hatt en veldig kjip periode over tid i min nåværende jobb (vikariat) og er ganske deprimert for tiden. Jeg har en venninne som jeg fortalte til at jeg søkte den stillingen, og hun har trolig tipset søsteren sin om den jobben (nevnte stillingsannonsen for hun ganske tidlig ettersom at hun har spurt meg hvilke jobber jeg har søkt osv.) Senere har jeg skjønt at hun ønsker at søsteren skal få «fingeren ut» og ta det studiet jeg tok for å kunne få en mer kontorrettet jobb. Et par uker etter jeg leverte søknaden, sa hun at søsteren også hadde søkt på den jobben. Og når jeg var så glad og fortalte hun at jeg fikk intervju, fortalte hun at søsteren også fikk det. Greia er at hun nok også hjalp søstra si med å skrive søknaden. Venninna mi er jurist og er superflink til å skrive (fikk bare 6’ere på videregående). Søsteren hennes har ingen formell utdannelse som kvalifiserer henne mer enn meg til den jobben (hun har heller kreativ bakgrunn og jobbet i musikkbransjen). Det var dog ikke et krav i jobben da, det skal sies. På selve intervjuet fikk jeg vite at de hadde tatt inn 40 søkere til intervju av 400 søkere. På intervjuet fikk jeg en case og samtalen varte i ca 45 min. Etter intervjuet fikk vi tilsendt en oppgave som var estimert å ta 2 timer, og det var spesifisert at vi ikke skulle benytte oss av noen hjelpemidler. Oppgavene skulle anonymiseres og de skulle velge til slutt de oppgavene som var aller best. Jeg gjorde oppgaven uten noe hjelp, noen spørsmål var litt mer utfordrende, men svarte etter beste evne. Snakket så med venninna mi om dette neste gang vi møttes, fordi hun spurte hvordan det hadde gått. Jeg sa at noen spørsmål var litt mer vanskelig enn andre, og da sa hun at «ja, det var litt vanskelig. Man måtte lete en del på nettsiden deres». Så gjorde jeg hun klar over at det skal ikke brukes hjelpemidler, men så sa hun at «alle jukser jo», at hun hadde hjulpet søsteren med å skrive hele oppgaven. Jeg ble litt lei meg av dette, men forsøkte å bare ha en god stemning resten av turen. Nå, nesten en mnd senere har hun fortalt at søsteren fikk jobben. Jeg er ganske lei meg. Synes det er ganske uærlig og rart ettersom at hun er utdannet jurist og burde kunne skille rett fra galt. Også vanskelig følelser har jeg ift vennskapet vårt og tilliten. Hun visste at jeg sliter og hadde et stort håp for den jobben. Nå går vikariatet mitt ut i desember og jeg har ingen jobb etter det (leter fortsatt). Sitter uansett igjen med følelsen av at hun har opptrådt uærlig og muligens tatt fra meg eller en annen muligheten til å få stillingen. Det er helt greit at søsteren søkte den stillingen, men det føles ikke greit ut at hun skrev den for henne. Hun fikk jobben på feil grunnlag.. Det jeg trenger råd til er hvordan jeg skal ta dette opp med henne. Jeg er svært konfliktsky av meg og har jo også lyst til å se saken fra flere sider og se det beste i henne. Vet jo at hun bare vil hjelpe søsteren sin å få jobben. Men synes det er litt ugjennomtenkt det hun gjorde, at hun visste at jeg fikk intervju og den oppgaven også, og at hun skrev den for henne. På toppen av det så spurte hun på vegne av søsteren sin om søsteren kunne låne mine bøker til det studiet jeg hadde tatt. Kjenner inni meg at det vil jeg hvertfall ikke gjøre nå. Uff. Trenger råd kjenner jeg. 1 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #2 Del Skrevet 18 timer siden Det der hadde jeg reagert på også. Skjønner at du blir irritert. Men vet ikke hva jeg hadde gjort, så kan dessverre ikke komme med noen råd. Anonymkode: a1742...dac 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
papaya93 Skrevet 17 timer siden Forfatter #3 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det der hadde jeg reagert på også. Skjønner at du blir irritert. Men vet ikke hva jeg hadde gjort, så kan dessverre ikke komme med noen råd. Anonymkode: a1742...dac Takk for støtten likevel, selv om du ikke vet hva du ville gjort om du var i samme situasjon som meg. Har ganske lav selvfølelse/selvtillit for tiden og sliter litt med å stole på egne følelser, samt å «kjenne etter». Men det stakk litt dypere det her, sikkert også fordi jeg nå er på mitt laveste. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #4 Del Skrevet 17 timer siden Blod er tykkere enn vann. Anonymkode: 43c9d...411 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #5 Del Skrevet 17 timer siden Du må lære deg en ting , at sånt deler du ikke med noen. Da blir du skuffet. Anonymkode: d4462...908 8 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
papaya93 Skrevet 17 timer siden Forfatter #6 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må lære deg en ting , at sånt deler du ikke med noen. Da blir du skuffet. Anonymkode: d4462...908 Sant. Takk for råd.. jeg har lært.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #7 Del Skrevet 17 timer siden Da jeg studerte lærte jeg meg å se an hvem av mine medstudenter jeg hjalp og delte info/kunnskap med. Dessverre er nok blod ofte tykkere enn vann og det er kanskje det som skjedde her. At det er uryddig og feil av din venninne, feil av hennes søster å levere noe som ikke er sitt eget, er jeg enig i. Men når de allikevel valgte å gjøre som de gjorde så fremstår de ganske talentløse ved å fortelle om det til andre. Jeg hadde ikke avsluttet vennskapet, men sett det i et litt annereldes lys og prioritert deretter i fremtiden Anonymkode: 468f7...8ca 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #8 Del Skrevet 17 timer siden Hun er ikke noen venninne av deg. Det er trist men sånn er det, dessverre. Det er absolutt uærlig og rart å gjøre det hun gjorde, jeg er enig med deg. Du må kjenne etter om du synes det er ok å være sammen med folk som har mer enn litt tvilsom moral og gjør slike ting som dette. Fortsett å jobbe med selvfølelsen din. ❤️ Øv deg på å kjenne etter. Jeg legger ved denne lenken: https://vekstpsykolog.no/11-tips-for-a-booste-selvfolelsen/ Anonymkode: cf48b...a2d 5 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #9 Del Skrevet 17 timer siden Hmm, det er kjipt altså. I min bransje er det så smalt, at jeg har mistet mange jobber jeg har søkt på av folk jeg kjenner. Skjønner det føltes litt som juks at søsteren fikk hjelp og hjelpemidler, mens du ikke gjorde det. Men hun må også ha gitt et godt intervju, tenker jeg. Anonymkode: fd59f...a17 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #10 Del Skrevet 17 timer siden Dårlig gjort av veninna di, ville gjerne nemnt for ho at du er skuffa over at ho juksa. men også veldig rart med heimeoppgave der man ikkje kan bruke hjelpemidler, det er jo ein svært urealistisk situasjon. Anonymkode: 5690a...636 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 17 timer siden #11 Del Skrevet 17 timer siden Det AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hmm, det er kjipt altså. I min bransje er det så smalt, at jeg har mistet mange jobber jeg har søkt på av folk jeg kjenner. Skjønner det føltes litt som juks at søsteren fikk hjelp og hjelpemidler, mens du ikke gjorde det. Men hun må også ha gitt et godt intervju, tenker jeg. Anonymkode: fd59f...a17 Med 40 inne til intervju er det ikke sikkert ts hadde fått jobben selv om søstera til "venninnen" ikke hadde fått hjelp. Søstera har sikkert gjort et greit intervju, men ikke nødvendigvis bedre intervju enn ts. Jeg synes det er litt håpløst å gi "hjemmelekse" i forbindelse med rekruttering når man ikke har noen som helst kontroll med hvilke hjelpemidler som benyttes. Det hadde nesten vært bedre å sette aktuelle kandidater i et felles rom, uten hjelpemidler, og la de løse oppgaven der. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #12 Del Skrevet 17 timer siden Blir jo vanskelig når søsteren skal utføre oppgavene selv i jobben. Hun har nok 6 mnd prøvetid hvor hun må overbevise om at hun klarer å levere like godt som på intervjuet. Anonymkode: d4370...583 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #13 Del Skrevet 16 timer siden TS, det var 400 søkere. Sjansen for å få jobben var 0,25 % fra start. Med 40 på intervju var sjansen 2,5 % (altså 97,5 % sjanse for å ikke få den). Var du i siste runde? Var søsteren i siste runde sammen med deg og hadde hun venninna di med på intervju? Skjønner det er sårt, men sjansen din til å få en jobb avhenger av deg selv, og deg alene. Og bedriften du søker i så klart. Du kan ikke bruke energien på å måle deg opp mot andre, det er ikke en konkurranse der man kan slå hverandre ut. Det er en matchingprosess mellom folk og en bedrift. Hadde du vært best egnet hadde du fått den, så enkelt er det faktisk. Skjønner at du ikke vil låne ut bøkene dine og at du synes det er kjipt, men du passet ikke best inn. Videre til neste søknad. Sjansen for at du hadde fått jobben om søsteren ikke fikk den er 1:39 liksom. Anonymkode: 540fe...3a3 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 16 timer siden #14 Del Skrevet 16 timer siden Husk at du har rett på arbeidsavklaringspenger fra NAV hvis du står uten jobb, selv om du bare hadde vikariat. Det der er en dårlig venninne som jeg nok hadde faser ut. Hun viste deg i det minste at du ikke skal fortelle noen om ting som er viktige for deg da... og at folk jukser når det er liten sjanse for å bli tatt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #15 Del Skrevet 16 timer siden papaya93 skrev (2 timer siden): Uff. Trenger råd kjenner jeg. Gjort er gjort så det er lite du kan gjøre med det nå. Hun er nå snill som hjelper søsteren sin med å finne en jobb. Anonymkode: 86dbd...786 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #16 Del Skrevet 16 timer siden Hva skal man med fiender når man har "venner " som det der? Anonymkode: 79890...06c 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #17 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Blod er tykkere enn vann. Anonymkode: 43c9d...411 Det utrykker betyr det motsatte av det vi bruker det som. Blood of the coven is thicker than water of the womb. Det betyr egentlig at vi velger våre allierte uavhengig av slektskap. Sorry,har ingenting med saken å gjøre men kanskje noen gliser av en funfact! Anonymkode: b2b93...b81 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 15 timer siden #18 Del Skrevet 15 timer siden Med 40 søkere på intervju var det nok mer enn bare oppgaven som gjorde at hun fikk jobben. Det er dessuten en ganske naiv arbeidsgiver som gir søkerne en hjemmeoppgave og forventer at den skal løses uten hjelpemidler - det er nok flere av søkerne som har sett bort fra det punktet... Det er ingenting du kan gjøre her, annet enn å holde det for deg selv neste gang du søker jobb. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mona123 Skrevet 15 timer siden #19 Del Skrevet 15 timer siden Det er vel ikke umulig at en annen også kunne ha jukset. Vi vet jo ikke engang om du var en av de som kom så langt frem at du hadde vært på andreplass. Da det ikke er sikkert at du hadde fått jobben dersom hun ikke søkte, ville jeg ikke brukt energien på dette. Jeg ville heller brukt energien på å tenke over om jeg vil ha en slik venninne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #20 Del Skrevet 15 timer siden Selg de bøkene du, og mens du selger/legger de ut, så er de allerede solgt hvis venninnen din spør igjen.. om du vil være utspekulert, kan du smøre litt tykt på og si at siden du er arbeidsløs f.o.m. desember så trengte du de pengene : ) Hva skal hun si tilbake, at det var slemt? Søsteren hennes har jo jobb, hun kan kjøpe de bøkene hun trenger med lønnen. Jeg hadde trukket meg stille tilbake fra dette vennskapet, men jeg skjønner det er vanskeligere når man står i det selv vs et fremmed scenario på nett. Likevel, blod er selvfølgelig tykkere enn vann som mange nevner - men hun har ikke ryggen din. Bare husk det, og vit at du ikke kan fortelle henne inngående om dine ting i fremtiden. Er det noen å ta med seg? Anonymkode: cfd76...16e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå