AnonymBruker Skrevet 20. desember #81 Del Skrevet 20. desember Camlon skrev (På 16.12.2024 den 14.10): Det var du som nevnte 1990 til 1992 som år hvor du tapte penger på aksjemarkedet. Da viste jeg at aksjemarkedet gikk opp i perioden du tapte penger. Om vi ser fra 1950 til idag, så er det bare noen få år hvor du ikke vil tjene penger om du investerer det du tjener over en 5 års periode og det var i 1968 - 1973, 2001 - 2005 og 2005 til 2009. Det er standard at aksjemarkedet går opp. Du kan være uheldig og det går ned, men det kan du også være med boligmarkedet. Har du investert selv og har du tjent på det? Har du personlig erfaring på rundt 20 år, sånn at du kan foretelle? Jeg leser stadig om folk som TROR de kan tjene like mye i aksjeinvestering som i boligmarked i StorOslo, men det de oftest glemmer å ta med i beregning, at du kan ta opp et boliglån. Så din investering i boligmarked er forsterket av lånte penger, men dine investeringer i aksjemarked ikke er det. Og at du trenger en plass å bo - og boliglån er ikke dyrere enn leie. For min egen del, jeg har investert i fond like lenge som jeg har investert i en bolig, siden 2007. Men "utbytte" kan ikke sammenliknes. Da jeg kom inn i boligmarked med lånte 2 mil i 2007, og nå sitter med verdier på 11 mil (hvis man trekker lån). Og jeg har investert 100 tusen i en aksjefond samtidig, og har nå 180 tusen 😅 Som er vel under inflasjon, pluss at jeg må skatte av det, hvis jeg selger fondene. Ved flere anledninger gikk det så dårlig at jeg hadde mindre på konto, enn jeg startet med. Jeg har ikke investert mer inn indeksfond (tror det er egentlig indeksfond jeg har? har 3-4 forskjellige til enhver tid) fordi det ikke er så luksuriøst som man tror. Anonymkode: c85b5...69e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå