AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #61 Del Skrevet 4 timer siden Du kommer langt med 3 mill om du er villig til å se utenfor Bærum Anonymkode: 5c0a9...634 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #62 Del Skrevet 4 timer siden Du er 21 år nå, og voksen. Gratulerer med reality check. Skjønner godt at du ønsker å bo i nærheten av familie og venner, men virkeligheten tilpasser seg ikke alltid oss. Det er du som må tilpasse deg virkeligheten, og innse at livet består av en lang rekke forsakelser. Dette er kanskje den første for deg, men blir garantert ikke den siste. Men kudos for at du har noe egenkapital, det er det mange på din alder som ikke har. Mitt råd, siden du er heldig og trolig får bo hjemme hos foreldrene dine en stund til: Jobb knallhardt. Innse at du ikke er avhengig av hjembygda og de trygge og vante omgivelsene. Spar hver eneste 20-kroning du kan. Du er nødt til å velge bort enda mer av ting og opplevelser i livet ditt. Du har et mål, og for at du skal ha håp om å nå det må du være villig til å ofre og velge bort andre ting en periode. Du må forsake. Slik er det for de aller fleste – vi får ikke i både pose og sekk. Anonymkode: c1b9f...0c3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #63 Del Skrevet 3 timer siden De fleste kan ikke kjøpe som 21-åringer. Du har vært flink som har et (alle andre steder) romslig budsjett. Hvis du klarer noen år til på samme måten vil det bli veldig bra. Eventuelt må du kjøpe på et litt mindre sentralt sted og jobbe deg oppover. Kjipt, men sant. Anonymkode: cc4d7...0b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 3 timer siden #64 Del Skrevet 3 timer siden Det blir litt som å skulle kjøpe bil og den eneste som er relevant er en Ferrari. Bærum har blant landets dyreste boligpriser. Selvsagt er det vanskelig. Kjøp en bolig lenger unna, også får du kanskje råd etter hvert. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #65 Del Skrevet 3 timer siden Knirke skrev (11 timer siden): En utslitt og usann påstand. Det kan godt lønne seg å leie, medn det kommer an på flere faktorer. TS: Hva er planen din? Hva tjener du? Har du fast jobb, eller skal du studere? Hvor lenge lar foreldrene dine deg bo hjemme? En 21-åring hadde jeg glatt kastet ut og bedt dem lære seg å stå på sine egne ben. Det er jo mange som bor hjemme i 20 årene spesilet hvis de sparer til egen bolig, jeg har flere venninner og kompiser som er mellom 21-25 år som fortsatt bor hjemme. Jeg har fast jobb som næringsdrivende og får ikke studert før jeg har fullført alle fag og fått meg studiekompetanse. Ønsker jo selvfølgelig å stå på egne ben men tenker den beste løsningen er å vente til det dukker opp noe som jeg kan kjøpe i nærområde Anonymkode: d6059...063 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #66 Del Skrevet 3 timer siden mommyaka skrev (14 timer siden): Flytte...masse steder du kan få stort hus for 3 mil njaa. jeg bor i en liten bygd på vestlandet og selv her går alt for over 3, nermeste rekkehuset her på ei flate med to soverom er 3,5 Anonymkode: 03f00...5b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 3 timer siden #67 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er jo mange som bor hjemme i 20 årene spesilet hvis de sparer til egen bolig, jeg har flere venninner og kompiser som er mellom 21-25 år som fortsatt bor hjemme. Jeg har fast jobb som næringsdrivende og får ikke studert før jeg har fullført alle fag og fått meg studiekompetanse. Ønsker jo selvfølgelig å stå på egne ben men tenker den beste løsningen er å vente til det dukker opp noe som jeg kan kjøpe i nærområde Anonymkode: d6059...063 Å bo hjemme er naturligvis bedre enn å leie og kjøpe, spesielt om du leter etter en bolig nærme familie og er bare 21 år gammel. Hvis det er en mulighet for deg, så forstår jeg ikke hvorfor du har laget denne tråden. Løsningen er å fortsette å bo hjemme og spare opp penger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #68 Del Skrevet 2 timer siden Camlon skrev (2 timer siden): Hvis du plasserer egenkapitalen i aksjer og sparer 10 000 kroner i måneden ved å leie, vil du etter 10 år ha over 2 millioner kroner investert i aksjer. Har du forstått noe som helst om hvordan aksjemarkedet fungerer, tror du virkelig det er en garantert avkastning der? Jeg hadde aksjer for over 60000 i DNB i 1990, ett par år etter var de verdiløse, hadde også for totalt over 200000 i 2 andre store selskaper, det som skjedde der var at investorer kjøpte som opp i selskapene og til de fikk så stor andel at de kunne kreve innløsing fra de andre aksjonærene, på de 2 selskapene tapte jeg ikke noe der og da men jeg regner med jeg tapte mye i forhold til det de er verdt i dag. Anonymkode: b86fe...abf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 2 timer siden #69 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har du forstått noe som helst om hvordan aksjemarkedet fungerer, tror du virkelig det er en garantert avkastning der? Jeg hadde aksjer for over 60000 i DNB i 1990, ett par år etter var de verdiløse, hadde også for totalt over 200000 i 2 andre store selskaper, det som skjedde der var at investorer kjøpte som opp i selskapene og til de fikk så stor andel at de kunne kreve innløsing fra de andre aksjonærene, på de 2 selskapene tapte jeg ikke noe der og da men jeg regner med jeg tapte mye i forhold til det de er verdt i dag. Anonymkode: b86fe...abf Dow Jones gikk opp 20% fra 1990 til 1992. At du gamblet på noen verdiløse aksjer, fordi du trodde du kunne slå markedet, viser bare at du ikke forsto hvordan aksjemarkedet fungerer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #70 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har du forstått noe som helst om hvordan aksjemarkedet fungerer, tror du virkelig det er en garantert avkastning der? Jeg hadde aksjer for over 60000 i DNB i 1990, ett par år etter var de verdiløse, hadde også for totalt over 200000 i 2 andre store selskaper, det som skjedde der var at investorer kjøpte som opp i selskapene og til de fikk så stor andel at de kunne kreve innløsing fra de andre aksjonærene, på de 2 selskapene tapte jeg ikke noe der og da men jeg regner med jeg tapte mye i forhold til det de er verdt i dag. Anonymkode: b86fe...abf Invester i fond, ikke enkeltaksjer. Mye lavere risiko. TS: Du er 21 år og har mulighet til å kjøpe bolig til tre millioner. Det er et enormt privilegium i seg selv! De aller fleste 21-åringer kan ikke det. At du ikke har råd til å kjøpe bolig i Bærum tenker jeg er et skikkelig første verdens-problem. Beklager å måtte si det. Det er helt vanlig at man må kjøpe seg oppover. Du ønsker å bo i en av de rikeste kommunene i Norge, med høye boligpriser. At du har vokst opp der er ikke relevant, med unntak av at det kan ha gitt deg fordeler hvis foreldrene dine var med på boligfesten i Bærum og har bidratt med tilskudd til egenkapital. Som, igjen: Massivt privilegium. Jeg tenker du bør slutte å synes synd på deg selv, men heller fokusere på mulighetene du har i denne situasjonen. Anonymkode: 930b5...085 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #71 Del Skrevet 2 timer siden Camlon skrev (35 minutter siden): Dow Jones gikk opp 20% fra 1990 til 1992. At du gamblet på noen verdiløse aksjer, fordi du trodde du kunne slå markedet, viser bare at du ikke forsto hvordan aksjemarkedet fungerer. Så siden Dow Jones gikk opp 20% fra 1990 til 1992 så mener du det er standarden, det er det utbyttet man alltid vil få? Så lenge du sier ville etter 10 år hatt over 2 millioner, hadde det ikke vært mer riktig å si kunne hatt over 2 millioner? Anonymkode: b86fe...abf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #72 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Er vel bare i Norge vi forventer at enslige skal eie egen bolig. Finn deg en mann, stift familie så kjøp bolig (på en billigere plass, mye fint på sørlandet). Anonymkode: 8b9e7...c40 Det er veldig synd. Mange enslige trenger den tryggheten bolig gir. Det å leve med andre er ikke for alle. Jeg er enslig dame på 40+ som vil heller henge meg selv en å dele bolig med en parter igjen. Heldigvis så slipper jeg det. Men jeg unner alle andre det samme. Anonymkode: d3d58...b9e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 1 time siden #73 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Så siden Dow Jones gikk opp 20% fra 1990 til 1992 så mener du det er standarden, det er det utbyttet man alltid vil få? Så lenge du sier ville etter 10 år hatt over 2 millioner, hadde det ikke vært mer riktig å si kunne hatt over 2 millioner? Anonymkode: b86fe...abf Det var du som nevnte 1990 til 1992 som år hvor du tapte penger på aksjemarkedet. Da viste jeg at aksjemarkedet gikk opp i perioden du tapte penger. Om vi ser fra 1950 til idag, så er det bare noen få år hvor du ikke vil tjene penger om du investerer det du tjener over en 5 års periode og det var i 1968 - 1973, 2001 - 2005 og 2005 til 2009. Det er standard at aksjemarkedet går opp. Du kan være uheldig og det går ned, men det kan du også være med boligmarkedet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #74 Del Skrevet 1 time siden Ikke vent for lenge, prisene de neste 3 årene kommer til å øke dramatisk etter boligbyggings stoppen i corona. Anonymkode: aae14...2b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #75 Del Skrevet 1 time siden Knirke skrev (16 timer siden): Hvorfor må du bo i Bærum? Hvorfor må du bo der du bor? Anonymkode: c68c2...a2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #76 Del Skrevet 1 time siden Hadde heller valgt selv Spikkestad (asker kommune) enn Rykkin. Tog er bedre enn buss innover mot Oslo og tar kortere tid enn fra Rykkin. Anonymkode: b884a...6b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 8 minutter siden #77 Del Skrevet 8 minutter siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor må du bo der du bor? Anonymkode: c68c2...a2d Når man finner seg partner så er det ikke gitt at man kan bo akkurat der man selv har mest lyst til å bo. Men det er greit nok, og jeg klager ikke. Det siste stedet jeg hadde giddet å bo er der jeg vokste opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå